Outlander phev akun kunto

Qilty

New Member
Liittynyt
25 Kesäkuu 2019
Minulla kävi tänään marraskuussa -13 käyttöönotettu, 105tkm ajettu PHEV akkupikatestissä. Tulos oli 67% ja maksoi 60€, sanoivat että täytyisi teettää isompi testaus ja mikäli tämä jää alle 70%, menee takuukäsittelyyn ja jos menee yli, maksaa 240€. Ei oikein mene tämä tapa minun jakeluun. Range ei ole kertaakaan ollut yli 30km.

Mullakin kävi pari viikkoa sitten. Tosin mulle sanottiin jo aikaa varatessa että testejä on muutama ja jos niiden jälkeen varaus yli 70% niin itse pitää maksaa testit. Ne oli yhteensä 160€.

Siinä siis pikatesti näytti 67% ja tasauksien ja muiden jälkeen 70,3%. Eli ei mennyt vaihtoon. Mutta tuon jälkeen autossa kyllä pysyi sähkö paremmin, ennen toimenpidettä jos kotipihasta lähti ja range näytti 31km, niin 5km ajon jälkeen range saattoi olla vaikka 9km. Tuon tasauksen jälkeen saman ajon jälkeen rangea oli aina yli 20km jäljellä.

Eli ei se raha ihan hukkaan mennyt.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Mullakin kävi pari viikkoa sitten. Tosin mulle sanottiin jo aikaa varatessa että testejä on muutama ja jos niiden jälkeen varaus yli 70% niin itse pitää maksaa testit. Ne oli yhteensä 160€.

Siinä siis pikatesti näytti 67% ja tasauksien ja muiden jälkeen 70,3%. Eli ei mennyt vaihtoon. Mutta tuon jälkeen autossa kyllä pysyi sähkö paremmin, ennen toimenpidettä jos kotipihasta lähti ja range näytti 31km, niin 5km ajon jälkeen range saattoi olla vaikka 9km. Tuon tasauksen jälkeen saman ajon jälkeen rangea oli aina yli 20km jäljellä.

Eli ei se raha ihan hukkaan mennyt.

Missä päin tämä tapaus? Infoile tuosta rangen "pysyvyydestä"..
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Joltain Lontoofoorumeilta olen lukenut, että merkkiliike tekisi ennen akuston takuuseen vaihtoa jonkinlaisen BMU resetoinnin, joka nostaa SOH tason tappiin saakka. Ei ole kestävä temppu, vaan SOH laskee nopeahkolla aikataululla takaisin vanhaan, joku kirjoitteli, että noin vuoden kestänyt. Toki jos tuohon lähtee niin kannattanee selvittää, kuinka takuu toimii jos tämän tempun tekee juuri ennen takuuajan päättymistä ja SOH laskee heti takuun loputtua vanhaan arvoon. Ettei vaan käy niin, että tällaista temppua käytetään ns.pääsemään takuuajan yli jonka jälkeen pestään kädet koko hommasta.
En usko että merkkiliike lähtee resetoimaan BMU:ta. Siellä kalibroidaan akun kapasiteetti ja saadaan maksimaalinen kapasiteetti käyttöön -> range paranee. Lisäksi tasataan kennojen väliset jännite-erot joita voi syntyä etenkin jos pikalataa usein. Lopputuloksena on Qiltyn tilanteen mukainen tilanne jossa auto toimii lähtötilannetta paremmin.
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
En usko että merkkiliike lähtee resetoimaan BMU:ta. Siellä kalibroidaan akun kapasiteetti ja saadaan maksimaalinen kapasiteetti käyttöön -> range paranee. Lisäksi tasataan kennojen väliset jännite-erot joita voi syntyä etenkin jos pikalataa usein. Lopputuloksena on Qiltyn tilanteen mukainen tilanne jossa auto toimii lähtötilannetta paremmin.

Näkyisikö BMU:n resetointi akun ikänäytössä? Omassahan se ei täsmää likikään auton iän kanssa (ja auton alla akustossa näkyvän merkinnän perusteella jos sen oikein tulkitsin) - tiedä sitten miksei. Joskus miettinyt että pitäisikö tuota jotenkin tutkituttaa tarkemmin merkkiliikkeessä että kannattaisiko tälle tehdä jotain? Huomattuani että akun ikä ei täsmää - eikä siksi myöskään varmaankaan SOH, olen pyrkinyt pitämään akussa save-nappulaa käyttäen aina jonkun kilsan pohjalle jottei menisi "liian" tyhjäksi jos laskeekin kapasiteettia väärin lähtöarvoin. Auttaisiko tuo 60-70 € maksava tutkimus - oppiiko BMU siitä jotain?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
En tiedä koska en ole koskaan nähnyt autoa jonka BMU on resetoitu. Käsittääkseni merkkiliikkeessä koodataan tiedot kohdilleen jos suoritetaan jotain toimenpiteitä mutta jos tekee näitä omia ranetuksia niin en tiedä mitä näyttää. Kiinnostaisi tietää. Itselläni ainakin akun ikä näkyi aivan oikein.
Toimin itse SAVEn kanssa samoin. Samalla saa vähän enemmän tehoa ohituksiin.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Pistää miettimään, onko nämä alhaisella SOClla olevat autot tuontiautoja? Lähinnä siksi, että esim. Hollannissa pikalatausta on ollut hyvin saatavilla.

Esim. Leafin kanssa oli aikanaan ongelmana, se että akkukemikaalit eivät kestäneet jatkuvaa pikalatausta. Liemet ovat vuosien varrella parantuneet.
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Pistää miettimään, onko nämä alhaisella SOClla olevat autot tuontiautoja? Lähinnä siksi, että esim. Hollannissa pikalatausta on ollut hyvin saatavilla.

Esim. Leafin kanssa oli aikanaan ongelmana, se että akkukemikaalit eivät kestäneet jatkuvaa pikalatausta. Liemet ovat vuosien varrella parantuneet.
Tämä ainakin on tuontiauto Hollannista. Toisaalta pikalaturin liitin kiiltää kuin uusi pinnoiltaan joten usko tätä paljoakaan pikaladatun. En ole myöskään itse ikinä pikaladannut kun tarvetta on niin harvoin verraten eri palvelujen hintojen/lätkien/tunnistautumisten jne selvittämiseen. Julkisesti olen ladannut vaan yöpymisten yhteydessä schukoista.

Ja tuntumalta SOH on ihan ok, auto veikkaa ilman lämmitystä/jäähdytystä yli 40km rangea mutta ilmanvaihdon kanssa range tipahtaa alussa kyllä tosi rajusti jostain syystä jonnekin reiluun parinkymmeneen. Sellaisillakin keleillä kun tuntuu ettei töitä tarvitse oikeasti paljon tehdä (ulkolämpötila lähellä pyyntiä). Jonkin ajan kuluttua toki tasoittuu että olisiko vaan pätkäajon aikaansaannosta. Tuntumalta tuo range myös täsmää - tosin mitään kovin tarkkaa analyysia en ole aiheesta tehnyt.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Voihan olla että siihen on oikeastikin akku vaihdettu? Kansainvälisellä foorumilla ainakin muutama tapaus oli missä takuuseen saatu uusi, juurikin Hollannissa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
On niitä vaihdettu takuuseen ja myös muiden syiden, kuten kolarien vuoksi myös täällä Suomessa. Jos on vaihdettu valtuutetussa huollossa niin maahantuojalla pitäisi olla tieto siitä.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Itselläni taas wd;n mukaan pikalatausta ei ole käytetty juuri lainkaan (16Ah) ja normilatausta 36 120Ah. SOH 66.8%, ajettu 125tkm. Eli ei varmaankaan korreloi tuon pikalatauksen käyttöön alhainen soc. Lataussyklejä on 1463, eli tyhjästä täyteen latauksia. Miten muilla noita syklejä?
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Voihan olla että siihen on oikeastikin akku vaihdettu? Kansainvälisellä foorumilla ainakin muutama tapaus oli missä takuuseen saatu uusi, juurikin Hollannissa.

Epäilen. Akkurungossa on merkintä 13/9, joka voisi olla paikkaansa pitävä vuosi/kk (sori huonosta kuvasta). Lisäksi SOH lähti aika nopeasti laskemaan auton ikää vastaavalle tasolle - muutoin laskuvauhti hirvittäisi mutta nyt olen oikeastaan vähän tyytyväinen että se menee järkevällä tasolle. Pitänee soittaa johonkin liikkeeseen, mutta täällä on juuri merkkihuolto vaihtunut ja jot
enkin arveluttaa että onko juuri näistä kertynyt vielä kokemuksia. Bmu kun on varmaan aika merkkikohtainen juttu...


Screenshot_20191120-211621.png
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Mistä Piuhaev ostit autosi?
Yksityisestä autoliikkeestä, ts ei mikään ketjuliike. Tuovat käsittääkseni itse maahan autoja. Hain tuollaista vähän ajettua. Aika tyytyväinen olen myös valintaani, ilman phev watchdogia olisin kyllä vieläkin tyytyväisempi - ainoastaan sieltähän tuon "nollauksen" ja SOH:in huomaa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mietin vaan että oisko ollu pikku myyntifiksinä tehty resetointi jotta rangen saa näyttämään todellista suuremmalle?
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Mietin vaan että oisko ollu pikku myyntifiksinä tehty resetointi jotta rangen saa näyttämään todellista suuremmalle?
Jaa-a. Kaikki on toki mahdollista mutta sellainen kutina että aikataulu ei natsaisi - luulisin että auto on ollut vielä Hollannissa tuolloin eikä niin kauaa myyntivarastossa. Paha sanoa. Ajattelin joskus että olisiko voinut seisonnassa tyhjetä, mutta se ei kai ole mitenkään mahdollista.
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Pitänee soittaa johonkin liikkeeseen, mutta täällä on juuri merkkihuolto vaihtunut ja jot
enkin arveluttaa että onko juuri näistä kertynyt vielä kokemuksia..
Ok. Olikin aika suolaiset hinnat akun tarkistuksille 150 ja jatkojen kanssa 400. Missäs päin olisi qilty ja kökkö kävitte?
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Ei kannata hankkia 5 v vanhaa PHEV ainakaan omalla rahalla . Jos sitä pitää esim 3-4 v niin sitä ei sen jälkeen huoli kukaan millään rahalla. Akkutakuu / hinnat / vaihdot on aivan epämääräistä puuhastelua. Lisäksi voimalinjan vikaannuttua sille ei löydy korjaajaa järjellisellä hinnalla. Osta diesel tai bensaauto. Niitä osataan jotenkuten korjailla, Vaikka heikkoa sekin tuntuu aika-ajoin olevan kun näitä palstoja seuraa.
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Ei kannata hankkia 5 v vanhaa PHEV ainakaan omalla rahalla . Jos sitä pitää esim 3-4 v niin sitä ei sen jälkeen huoli kukaan millään rahalla. Akkutakuu / hinnat / vaihdot on aivan epämääräistä puuhastelua. Lisäksi voimalinjan vikaannuttua sille ei löydy korjaajaa järjellisellä hinnalla. Osta diesel tai bensaauto. Niitä osataan jotenkuten korjailla, Vaikka heikkoa sekin tuntuu aika-ajoin olevan kun näitä palstoja seuraa.
Se nyt aina vähän riippuu mikä kenellekin "kannattaa" omallakaan rahalla. Autoilusta ei ainakaan kannata aloittaa. Se on varmaan totta että korjaajien koulutus laahaa vähän jäljessä, mutta selvää taas on että päästörajoitusten takia sähköllä ajetaan tulevaisuudessa vain enemmän - ja osaaminenkin alkaa sitten sähkönkin voimalinjassa yleistyä. Omiin ajoihin ei enää dieseliä tarvita näillä kilsoilla ja bensalla se tämäkin kulkee? Käytännön vaihtoehtonahan kohta on muutenkin enää tässä kokoluokassa ei-ladattava täys-/kevythybridi - tällaisia vaan pystyy lisäksi latamaan ja talteenottokapasiteettia/sähkötehoa on reippaasti enempi.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Niin, valitettava tosiasia on kyllä se, että pelkästään polttoaineella toimivat autot menettävät lähitulevaisuudessa arvoaan vain nopeammin ja nopeammin. Aina kun Rinne tai muu päättäjä sanoo sanat päästöt ja polttoainevero, tarkoittaa se pelkkien diesel ja bensa-autojen autojen hinnan pudotusta.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ei kannata hankkia 5 v vanhaa PHEV ainakaan omalla rahalla . Jos sitä pitää esim 3-4 v niin sitä ei sen jälkeen huoli kukaan millään rahalla. Akkutakuu / hinnat / vaihdot on aivan epämääräistä puuhastelua. Lisäksi voimalinjan vikaannuttua sille ei löydy korjaajaa järjellisellä hinnalla.
Aika moni tuntuu huolivan. Takuuasiat Mitsu on hoitanut huomattavasti paremmin kuin mikään muu tietämäni merkki. Minkälaisia voimalinjan vikaantumisia näissä on ollut?
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vaikka ladattavan hybridin alkuperäisen akun kapasiteetista olisi vuosikymmenten jälkeen jäljellä enää 10%, olisi sen kapasiteetti silloinkin vielä suurempi kuin tavallisen 'ei ladattavan hybridin' akku uutena. Esim. uuden ei ladattavan Mondeo Hybridin akkukapasiteetti on 1,4kwh. Tässä 10% skenaariossakin ladattava hybridi toimisi siis aivan kelvollisena hybridinä.

Ja tämä 10% skenaario ei sitäpaitsi tule toteutumaan, akun kapasiteetista on vielä silloinkin paljon enemmän jäljellä. 2000 -luvun ensimmäiset Priukset pienine akkuineen toimivat edelleen, vaikka niitä silloin 20 vuotta sitten epäiltiin. Ensimmäiset litiumakkuiset täyssähkö Leafitkin kulkevat edelleen, vaikka niilläkin oli epäilijänsä. Tosin range on kutitustunut uudesta, mutta kulkevat silti nykyiseen käyttötarkoitukseensa riittävästä ja edelleen todella edullisesti.

Ja onhan ladattavan hybridin polttomoottori vuosikymmenten päästä paljon vähemmän käytetty kun mitä tavallisen moottoriauton vastaava olisi silloin. Todennäköistä onkin, että ladattavan elinkaaresta tuleekin polttomoottoriautoa pidempi.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Akkuremontteihin erikoistuneita pikkupajoja nousee näiden yleistyessä. Käsittääkseni Suomessa yksi kuulemani uusii ainakin Leafin akkuja.

Ebaysta löytyy lisäksi akustoja hintaan 2000 EUR, tosin kaiketi kolariautoista (?) Tuo hinta sinänsä ei taida olla sen suurempi kuin dieselauton hiukkassuodattimen vaihto, jonka joutuu helposti tekemään auton käyttöiän sisällä moneen kertaan.

Itse asiassa oman autohistorian sisällä hybridit ovat olleet niitä kaikkein vähävikaisimpia. Merkkeinä Lexus, Honda, Hyundai ja Mitsu. Noin ylipäätään autohistoriaa on ihan liian paljon siihen nähden mikä olisi järkevää... :)
 
Viimeksi muokattu

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Täyssähköauto se varmaan olisi kaikista luotettavin, tekniikka on niin yksinkertainen kun liikkuvia osia naurettavan vähän.

"Vanha polvi" kauhistelee akkuremontteja mutta kuitenkin polttomoottoriautoon ollaan valmiita vaikka mitä koneremonttia tekemään.. Aika paljon yksinkertaisempi projekti on vaikka Outlanderin akustoon vaihtaa yksi kenno kuin saman Outlanderin polttomoottoriin vaihtaa esimerkiksi männänrenkaat.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Noi männänrenkaiden ja kennon vaihto eivät ole mielestäni aivan vertailukelpoisia esimerkkejä keskenään. Enkä sanoisi että kumpikaan moottori olisi toista erityisen paljon helpompi huoltaa. Molemmissa on puolensa.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Mites muilla on maantieajoa? 80kmh tietä pääsen noin 20km matkan jos säästelen lämmityksessä ja vielä ei ole obd2 lukijaa hommattuna jotta voisi akun tietoja katsella itse. Hieman vain tuntuu matka jäävän vajaaksi tehtaan lupaamasta matkasta... No onneksi 136tkm my14 niin vielä saa ajella ennenkuin takuurajat alkaa lähestymään.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Joensuu Hartikainen, 280€ testi ja tuo "palautustoiminto", pari päivää ois auto pajalla. Jos kapasiteetti jää alle 70% ei tarvitse maksaa, jos yli niin artisti maksaa.
 

jala72

New Member
Liittynyt
24 Heinäkuu 2019
Nollakelillä pääsin n.30km maantiellä, auto oli esilämmityksessä kymmenisen minuuttia, auton lämmitys päälle kun ohjaamo viileni, pynnti 20 astetta. Tässä vaiheessa vähän aikaa kävi polttis. Alkumatkasta pari km taajamassa, sitten isoa tietä jossa oli pätkä 60 rajoitusta, sen jälkeen loppupätkä 80 rajoitusta. 30km kohdalla tulin risteykseen jossa piti pysähtyä, rangea oli vielä arvottu 2km mutta se häipyi kiihdytyksessä. MY14 82tkm ajettu.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Käyttäkää reilusti esilämmitystä, jos auto on piuhassa kiinni samaan aikaan. -12C ja 30min esilämmitys ja kabiinissa riitti lämmintä koko ajan (pyynti 18-19 ja tulee kuumaa oikeasti) ja koko 20km matka sähköllä startista alkaen. Ja 100kmh tuosta puolet. Ja rangee jäikin vielä yli 10km.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Täyssähköauto se varmaan olisi kaikista luotettavin, tekniikka on niin yksinkertainen kun liikkuvia osia naurettavan vähän.

"Vanha polvi" kauhistelee akkuremontteja mutta kuitenkin polttomoottoriautoon ollaan valmiita vaikka mitä koneremonttia tekemään.. Aika paljon yksinkertaisempi projekti on vaikka Outlanderin akustoon vaihtaa yksi kenno kuin saman Outlanderin polttomoottoriin vaihtaa esimerkiksi männänrenkaat.
miksihän mulle on kerrottu ettei kennoja vaiheta akustoon että se vaihetaan sitten kokonaan, ja ainakin mitsun pehveissä, ei se oo nii yksinkertainen projekti tiputtaa sitä sieltä, plus se vie yhen nosturi paikan mikä pitäs eristää sit teipeillä ja tolpilla, ainakin mitsulla, lisäksi ei noita tekijöitä taida niin paljon niille vielä olla, kun taas polttomoottorin tekniikan tuntee jo hyvin oma paja nikkari mikä yhtää perushuoltoja enemmän touhunnu kun toiminta on sama ollut jo 30vuotta vanhoissakin ruiskumoottoreissa, toki tämä on vaan oma visio tälle, ja saatoin ehkä missata jotain infoa välistä, en lukenut iha ylhäältä asti viimesintä sivua
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Noo, yhden sähködatsunin 12kwh litium-akuston olen omin pienin kätösin rakentanut irtokennoista.

Mitsun akku näyttää olevan helpompi, kun aina 8 akkua nipussa ja balansointijohdot tuotu kätevästi liittimelle. Tuo akussa kiertävä kylmäaine on kyllä lisähaaste, mutta ei kai sekään vaadi kuin ylimääräisen reissun ilmastointihuoltoon.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Noo, yhden sähködatsunin 12kwh litium-akuston olen omin pienin kätösin rakentanut irtokennoista.

Mitsun akku näyttää olevan helpompi, kun aina 8 akkua nipussa ja balansointijohdot tuotu kätevästi liittimelle. Tuo akussa kiertävä kylmäaine on kyllä lisähaaste, mutta ei kai sekään vaadi kuin ylimääräisen reissun ilmastointihuoltoon.
se on hyvä jos osaa sitten :)
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Niin toki vielä lisäyksenä, ihan ymmärrettävää että merkkihuolto vaihtaa vain koko akkua eikä yksittäisiä kennoja. Minä nypersin tuota Datsunin akkua varmaan viikon. Ei oikein pääse tuntipalkoille. Aika hidasta hommaa.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Niin toki vielä lisäyksenä, ihan ymmärrettävää että merkkihuolto vaihtaa vain koko akkua eikä yksittäisiä kennoja. Minä nypersin tuota Datsunin akkua varmaan viikon. Ei oikein pääse tuntipalkoille. Aika hidasta hommaa.
no sitten jotain ymmärtänyt oikeinkin :D ja joo kyllä varmaan.. kolleega osti rikkinäisen pehvin halvalla missä oli yks solu pimeenä, oli eka suomessa kuka suoritti sen korjaukseen mitsun koulutuksen, sai se sen korjattua, mut meni siin kyl oma aikansa plus yks nosturi paikka
 

Antonio

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2019
Noo, yhden sähködatsunin 12kwh litium-akuston olen omin pienin kätösin rakentanut irtokennoista.

Mitsun akku näyttää olevan helpompi, kun aina 8 akkua nipussa ja balansointijohdot tuotu kätevästi liittimelle. Tuo akussa kiertävä kylmäaine on kyllä lisähaaste, mutta ei kai sekään vaadi kuin ylimääräisen reissun ilmastointihuoltoon.
Ei siellä akustossa mikään kylmäaine kierrä.. Ainoastaan akku kotelon sisällä on lämmönvaihdin joka toimii kuten normaali ilmastoinnin kenno puhaltimen avulla..
Akku paketin jos irroittaa niin joutuu tekemään "ylimääisenä" ilmastointi huollon..
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Ei siellä akustossa mikään kylmäaine kierrä.. Ainoastaan akku kotelon sisällä on lämmönvaihdin joka toimii kuten normaali ilmastoinnin kenno puhaltimen avulla..
Akku paketin jos irroittaa niin joutuu tekemään "ylimääisenä" ilmastointi huollon..

Akku, akusto, akku paketti, akku kotelo....mikä tälle auton pohjassa roikkuvalle laatikolle on oikea nimitys?

Mutta epäolennaista on kuitenkin miten se kylmäaine siellä kulkee kun ei mihinkään pääse käsiksi ilman kylmäainepiirin tyhjennystä.

Tyhjennys toki onnistuu ilman huoltoakin vaikkei luvallisesti. Pääsehän ne joka nokkakolhussakin pihalle ja muuten vaan ajan kanssa. Toki vanhemman R134 hinta on noussut tosi korkeaksi että kannattaa ottaa talteen.
 

hapsu

New Member
Liittynyt
22 Lokakuu 2020
Moi,

Onko muilla foorumin jäsenillä ajoakusta kadonnut yönaikana varausta? Itselläni toissayönä palkkeja katosi 6kpl auto siis seisoi pihalla parkissa, joten onko tämä normaalia toimintaa mitsubishilta? Auto vuosimallia -14 ja ajettu 155tkm. Tarkempia tietoja en vielä oikein osaa antaa kun auton olen omistanut vasta vajaa kolme viikkoa ja ajokilometrejä vajaa 700km.

Eli pitäisikö suosiolla ajaa huoltoon, että tekevät akkutestin?

Br:
Janne
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Moi,

Onko muilla foorumin jäsenillä ajoakusta kadonnut yönaikana varausta? Itselläni toissayönä palkkeja katosi 6kpl auto siis seisoi pihalla parkissa, joten onko tämä normaalia toimintaa mitsubishilta? Auto vuosimallia -14 ja ajettu 155tkm. Tarkempia tietoja en vielä oikein osaa antaa kun auton olen omistanut vasta vajaa kolme viikkoa ja ajokilometrejä vajaa 700km.

Eli pitäisikö suosiolla ajaa huoltoon, että tekevät akkutestin?

Br:
Janne
Eihän ole ajastettu lämmitys päällä vahingossa? Epäilin myös kerran että olivat pajalla akun ajaneet tyhjäksi, kunnes tajusin...
 

Jonetzki

New Member
Liittynyt
3 Lokakuu 2019
Testautin vm. 14 / 122tkm ajetun PHEVn ajo-akuston samalla, kun vein auton pistorasiaan kiinni sulaneen laturin vuoksi merkkiliikkeeseen (Mitsun pyynnöstä). Laturista ei kuitenkaan vikaa löytynyt, ainostaan oma pistorasiani on Mitsun mukaan liian vanha. Watchdogin mukaan akuston kapasiteetti ennen testausta oli 64,8%. "Testauksen" eli DBCAM performed jälkeen" 68,5%. Virallinen mittaus näytti kuitenkin merkkihuollon mukaan testin jälkeen vielä 71%. Pyysin dokumenttia tästä testistä, mutta Mitsubishi on merkkihuollon mukaan kieltänyt antamasta raporttia loppuasiakkaalle. Mielenkiintoisin juttu oli tuo takuun evääminen, eli se ei olisikaan näissä vanhemmissa PHEVssä kuin 5v / 100tkm? Onko kellään kättä pidempää tästä vai yritetäänkö tässä sumuttaa meikäläistä kunnolla? Alla vielä merkkihuollon välittämä vastaus Mitsulta:

Tälle autolle on myönnetty 3 vuoden / 100 tkm pituinen takuu, mutta korkeajännitekomponenttien osalta takuu on 5 vuotta / 100 tkm. Kaikki autolle myönnetyt takuut ovat tässä vaiheessa jo päättyneet.
Akun kapasiteetille ei ole myönnetty takuuta kuin vasta mallivuodesta 2017 alkaen. Tapauskohtaisesti myös vanhempien autojen poikkeavia akun kapasiteetin heikkenemisiä voidaan käsitellä ns. Goodwill-takuuluonteisesti, jos akun kapasiteetti on selvästi pudonnut alle 70 % tasolle 8 v/160 tkm kuluessa auton käyttöönotosta. Akun kapasiteettiarvoksi on mitattu 71 %, joten Goodwill-menettelyn ehdot eivät täyty, ja mittauksesta aiheutuvat kulut veloitetaan asiakkaalta.

Mitä tulee latausjohdon sulamiseen, niin suoritettujen mittausten ja tarkastusten perusteella latausjohdossa ei ole virhettä. Vaurion on aiheuttanut viallinen pistorasia.
Mikäli latausjohdossa olisi ilmennyt tilapäinen oikosulku, olisi pistorasiaan liittyvä sulake palanut, eikä pistorasia tai pistotulppa olisi vaurioitunut. Eli lataukseen käytetty pistorasia on ollut kulunut tai viallinen ja vaurioittanut myös latausjohtoa. Vaikka auton takuu olisi voimassa, ei se korvaisi pistorasian aiheuttamia vaurioita.

Auton mukana toimitettava Schuko-pistotulpalla varustettu latausjohto on tarkoitettu tilapäiskäyttöön. Vakituiseen latauspaikkaan tulee asentaa kiinteästi asennettava latauslaite. Mikäli Schuko-pistotulpalla varustettua latausjohtoa käytetään esimerkiksi kotona tilapäisesti, tulisi ennen latauksen aloittamista tarkastuttaa sähkömiehellä, että pistorasia soveltuu latauskäyttöön ja lähtökohtaisesti uusia se, mikäli kyseessä on käytetty pistorasia. Lataukseen käytettävän pistorasian tulee olla varustettu vikavirtasuojauksella ja 16A sulakkeella sekä sille mitoitetulla johdotuksella. Lisäksi pistorasian viereen tulee olla asennettu ripustuskoukku, johon latausjohdon CCID-yksikkö on ripustettava, ettei sen paino kuormita mekaanisesti pistorasiaa. Kuitenkin tilapaiskäyttöön tarkoitettua latausjohtoa käytettäessä tulee huomioida se, että uusi Schuko-pistorasia kestää jatkuvaa latauskäyttöä maksimissaan 2 vuotta. Vanha, esimerkiksi moottorinlämmitinkäytössä ollut pistorasia kestää huomattavasti lyhyemmän aikaa.
Myös Tukes on varoittanut asiasta: https://tukes.fi/artikkeli/-/asset_publisher/lataa-sahkoautosi-turvallisesti
Eli maahantuoja ei maksa mittausta.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Voisikohan se 71 % vs 68,5 % erotus johtua siitä, että Watchdog näyttää prosentit laskettaessa 40 Ah:sta, mutta Mitsun mittaukset ja myös takuuehto lasketaan MY2016:een saakka 38 Ah kokonaiskapasiteetin mukaan?

MY2016:een saakka raja on siis 26,6 Ah, joka WD:n mukaan olisi 66,5 %.

Tässä kättä pidempää akun takuusta:

ACtC-3e9bsO4TKsRpZ2oU5CeIiKGMvuxslLsgTjBfBaoVPcW1Vg9qZs-jC92NMgolwaL8-dai58DOYeQ2dUMS623UtRXzzOMLujUOt51cEigmOxbAmtAt5Q_Q4tw9R8E9CIyFiaHWyVFECIZGUbfHB4zVhNSGA=w556-h832-no


Jossain tosiaan puhuttu takuun sijaan goodwillistä, mikä on ehkä oikea termi sinänsä, että tämä dokumentti on monen auton kohdalla vasta käyttöönoton jälkeen tehty, eli ei ole auton alkuperäiseen takuuseen liittyvä dokumentti.
 
Viimeksi muokattu

Juha Pohjonen

New Member
Liittynyt
13 Lokakuu 2020
Miten <16MY malleissa on 38Ah ja >17MY malleissa 40Ah? Onko siis tuossa 16-17 välissä tullut myös joku akku päivitys?
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Tietääkseni akku ei ole muuttunut, mutta nettitietojen mukaan Mitsulla on joku linja siitä, että akku on 40 Ah ja laskennallisesti auton luovutushetkeen mennessä sen kapasiteetista on kadonnut 2 Ah. Vähän oudoltahan tuo kuulostaa, että laskentaperusteet muuttuvat vaikka auton tekniikka ei, mutta kun kyse on MY2016:een saakka jälkikäteen myönnetystä takuusta (tai goodwillistä), niin kai siinä saa valmistaja jossain määrin itse päättää laskentaperusteistaan.
 

LTL

New Member
Liittynyt
15 Tammikuu 2021
Tervehdys,
Osaako joku sanoa, vahingoittaako akkua tai alentaako sen kapasiteettia, jos autoa pitää kotilautauksessa (shuko-pistoke) jatkuvasti ja seisottaa esim 2vkoa käyttämättä piuha kiinni autossa. Vai poikkaiseeko autossa oleva latauksen ohjainyksikkö niin ettei "ylilataudu" (ja mötikän alin led alkaa villkua valmista latausta). Eli kannattaisiko piuha irroittaa/painaa mustaa off-nappia siinä ja taas täyttää akku ennen seuraavaa autoilua? Tapanani on myös laittaa EV-kytkin päälle aina lähtiessä ja ajaa akku tyhjäksi, se nyt ei varmaan haittaa? Tuntuu nimittäin että akun kapasiteetti on koronan ja vähemmän autoilun aikaan tippunut.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Ei se "ylilataudu", mutta täytenä pitäminen ei oikein ole hyväksi. Parempi olisi ajastaa lataus niin että akku täyttyy juuri vähän ennen liikkeellelähtöä.

Toki vaikeaahan se on usein ennakoida, ja sitten harmittaa kun pitäisi mennä ja akku on tyhjä. :)
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Mielestäni ohjekirjassa on maininta ettei kannata ladata akkua täyteen jollei viikkoon ole ajoa tiedossa. Itse laitan perjantaina lataukseen vaikka ajoa on todennäköisesti vasta maanantaina (aina kun en laita niin muija kyllä keksiikin ajoa )
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Nyt oli pakko kaivaa clubitunnukset naftaliinista Carisma aikojen jäljiltä ja tulla kysymään onko foorumilaisilla kokemusta (luin kyllä jo koko ketjun läpi).

Eli kaupat sovittuna MY16 Pehvistä, joka käyttöönotettu 12/2015 Hollannissa. Watchdog näyttää SOH arvoa 63%. Kuinka turvallisin mielin tuon voi ostaa käytettyjen liikkeestä ja luottaa siihen, että paikallinen Delta hoitaa akun vaihdon takuuseen? Käsittääkseni pitäisi mennä heittämällä takuuhommiksi?
 
Ylös Bottom