Outlander PHEV huolto

120tkm huolto 420e Hartikainen. En ole vielä kerenny viiä ja mittarissa jo 128tkm. Öljynvaihto tehty kesällä nii sekasi muutenki koko järjestys. VAG konsernillahan melko tarkkaa takuiden takia nuo ajallaan suoritetut huollot. Mitenkähän Lie mitsulla? Akkutakuuseen ei luulisi vaikuttavan kun eihän näissä mitään huoltoja niihin liittyen olekkaa.
 
Mega-Auto Lahti: 501eur maksoi 100tkm huolto ja ainakin checklistin mukaan venttiilivälykset jääneet säätämättä..

Tuon takia ylipäätään vein koko huoltoon, saattaisin osata öljyt vaihtaa itsekin..

Taitaa olla kuppisäätöinen kone, huolto sisältää välyksien tarkastuksen ja nuissa koneissa en itse ole havainnut välyksien muutoksia. Välyksien säätö on sitte homma joka maksaa, mm. Nokka-akselien irroitukset yms.
 
Joo, mutta ei ole ruksia tuossa tarkastuskohdassa, sitä tuossa ihmettelin..
 
140tkm huolto 210e Turun Auto-Center my14, renkaan paikka-aine menny vanhaksi oli moite.
 
Onko noi vaan siis hintaeroja vai onko huollon laajuus eri jos maksaa 100tkm 500€ ja 140tkm 210€. Tuntuu kyllä tuo 210€ aika halvalta ku johan öljytki maksaa liikkeestä aika reippaasti :unsure: itellä toi 100tkm lähestyy tän vuoden puolella.
 
Onko noi vaan siis hintaeroja vai onko huollon laajuus eri jos maksaa 100tkm 500€ ja 140tkm 210€. Tuntuu kyllä tuo 210€ aika halvalta ku johan öljytki maksaa liikkeestä aika reippaasti :unsure: itellä toi 100tkm lähestyy tän vuoden puolella.
160tkm huolto maksaa kuulemma ~600€ kun siinä vaihtavat polttoainetankin sisältä suodattimen (jonka kuulemma moni jättää vaihtamatta)
 
Tuli omassa my16 100tkm huolto varattu deltaan, hinnaksi jäi 515e kallistahan se on. Mutta samalla ajattelin vaihdattaa sen lämmitys sihdin mikä täällä ollut monessa vikana kun ei lämpiä. Tulin siihen tulokseen hinnan kuultua, että vaihdan ite. Jos osa maksaa 25e niin vaihdon kanssa hinta oli 155e, minusta aika paljolta kuulosti. Huoltomyyjä perusteli, että tunnin homma.
 
En omista ainakaan vielä pehviä, mutta tätä keskustelua lukiessa herää kysymyksiä. Mitä jos autolla ajaa 100% sähköllä. Pitääkö silloinkin vaihtaa öljyjä kerran vuodessa ja mittailla venttiilinvälyksiä? Tuntuu todella tiukalta huolto-ohjelmalta ja jopa rahastukselta.

Luulisi tällaisen hybridin olevan hyvin pitkälti huoltovapaa vehje.
 
En omista ainakaan vielä pehviä, mutta tätä keskustelua lukiessa herää kysymyksiä. Mitä jos autolla ajaa 100% sähköllä. Pitääkö silloinkin vaihtaa öljyjä kerran vuodessa ja mittailla venttiilinvälyksiä? Tuntuu todella tiukalta huolto-ohjelmalta ja jopa rahastukselta.

Luulisi tällaisen hybridin olevan hyvin pitkälti huoltovapaa vehje.
Pitää huoltaa. Hybridin moottoria saatetaan rasittaa kovastikin kylmänä. Aika halpoja nuo normaalit huollot kuitenkin ovat.
 
Luulisi tällaisen hybridin olevan hyvin pitkälti huoltovapaa vehje.[/QUOTE sanoi
Juu tavallaan onhan se, yllä mainittiinkin että ICE joutuu koville kylmiltään pakkasilla etenkin pre EV/Pehvanlämmitin malleissa jos tarttee ajella sähkörangea pidempiä matkoja. Tosin tähän saa ICE säteilylämmittimen asennettua.

Folioteoriana ylipäätään liian kestävä ei ole hyvä kulutusbisneksen kannalta :)Ikuinen sähkölappu (lainaus meni jotenkin persiilleen eikä voi fiksata)
 
Viimeksi muokattu
En omista ainakaan vielä pehviä, mutta tätä keskustelua lukiessa herää kysymyksiä. Mitä jos autolla ajaa 100% sähköllä. Pitääkö silloinkin vaihtaa öljyjä kerran vuodessa ja mittailla venttiilinvälyksiä? Tuntuu todella tiukalta huolto-ohjelmalta ja jopa rahastukselta.

Luulisi tällaisen hybridin olevan hyvin pitkälti huoltovapaa vehje.
No jos ajaa 100% sähköllä niin mitä sitä polttomoottoria edes ottamaan kun 100% sähköauto suoraan. Tietysti kokoluokassa tarvitsisi valinnanvaraa
 
No jos ajaa 100% sähköllä niin mitä sitä polttomoottoria edes ottamaan kun 100% sähköauto suoraan. Tietysti kokoluokassa tarvitsisi valinnanvaraa

Nämä lataushybridit toimii kyllä hyvin siltana sähköautoiluun, itsekin ainakin näin kesäaikana tuumannut että mitä varten tuota polttista raahaan mukana. Pitkälle reissulle vois vaikka vuokrata auton.
 
Nyt on auto huollettu Konalan Deltassa. Huollon hinta 440e ja samalla meni kolme kampanjaa (jarrut, remote ja ecun päivitys).Raitisilmasuodattimen vaihdossa oli tippunut kuivia lehtiä puhaltimen moottorin päälle jotka pitivät mekkalaa kun tuulettimesta pisti enemmän kierroksia, tästä pieni miinus (oli onneksi 5min homma putsata kotona) :)

Laitetaas tähän seuraava huolto, kilometrejä ei kertynyt vuodessa kuin 11tkm mutta 120tkm huolto tästä tuli. Deltassa huolto 440e plus etuiskarien suojakumien vaihto 250e. Huomatuksena haljennut tuulilasi ja kallistuksenvakaajan nivelen revennut suojakumi...

EDIT : edellinen huolto siis 100tkm huolto
 
Viimeksi muokattu
Kuopion suunnalle tiedoksi että Mitsun edustus/huolto siirtyi elokuussa takaisin Deltalle Hartikaiselta. Tämä kävi ilmi kun marmorilla vieraillessa.
 
Laitoin eilen Autojerryyn kilpailutukseen MY2014:n 140 tkm/7. Vuoden huollon, joka on ns. pikkuhuolto (öljyt, suodatin, moottorin ilmansuodatin ja liuta silmämääräisiä tarkistuksia). Tarjoukset ja hinta-arviot oli välillä 150-190 €.

Laitoin myös merkkihuoltoon Turun Auto-Centeriin huoltovarauksen, soittivat sieltä ja vahvistivat varauksen ja hinnaksi kertoivat 215 €. Päädyin siis näillä hintaeroilla merkkihuoltoon.
 
Olisivat varmaan saanut merkkipajaltakin 170 € hintaan huollon jos olisit asiasta maininnut.
Itse olen huomannut että tuolla taktiikalla hommat toimii.
Nykyään ei kannata heidänkään jättää kauppoja tekemättä -- siinä menee yleensä mukana myös ne tulevatkin kaupat.
 
Pitää katsoa jos tinkaan vielä, kun ajattelin että voisi ensi viikolla vielä soittaa huoltoon ja kysyä ilmastointihuoltoa tuohon päälle. Huoltoaika on siis vasta loppukuusta.
 
Pikkuhuoltohan menee Timanttihuoltona jolla on kiinteä 189€ hinta, tätä tarjoavat takuun loppumisen jälkeen. Varasin tämän mutta lisätöinä tulppien vaihto ja ilmastointihuolto niin Rinta-Joupilla hinta yhteensä 440€, vastaava huolto ei timanttina olisi ollut 516€. Helvetin kallista joka tapauksessa.
 
Alkukesästä koitin tuohon ilmastointihuoltoa kysellä niin eipä meinannut löytyä paikkaa jossa r134a kylmäaine ja POE öljy.
Yksi sanoi että onnistuu kun öljy heidän laitteessaan lisätään käsin, no soitettiin takaisin että eivät uskalla laittaa kun putkessa voi olla hieman muuta öljyä.
Toinen olisi tehnyt mutta ei ollut öljyä, ei kuulemma haitannut vaikka ei ihan POE öljylle varattu laite. En uskaltanut riskeerata.
Lopulta homma hoidettiin lämpöpumppuja asentavassa firmassa lisäämällä kylmäaineita 250g. Täyttö ei varmaan ihan optimaalinen mutta riittävä ja toimii. 50€
Hommaavat ilmeisesti uudemmalle r1234yf aineelle ja POE öljylle varattuja laitteita, tämä vanhempi kylmäaine sähkökompuralla jää vähän väliinputoajaksi.
 
Ketjussa on puhuttu 100tkm huollosta, jossa huolto-ohjelman mukaan on venttiilien välyksen tarkastus. Minulle (merkki)huollosta kerrottiin, että se on työläs tehdä, koska purkua on paljohkosti, koppa avataan, tiivistetään uudelleen ja kasataan. Tämä voisi selittää huoltohintojen vaihtelun 2xx euron ja 1000 euron välillä.

Onkohan nyt siis niin, että jos tarkasti huolto-ohjelman mukaan mennään pitäisi tuo tehdä ja halvalla (parin sadan huolloilla) tehdyissä tuo "tarkastus" on ollut lähinnä mekaanikon kuuntelua, että nakuttaako?-) Onko kellään tietoa / kokemusta noista 100tkm välein tehdyistä huolloista ja tuon välyksen tarkastuksen merkityksestä PHEV:ssä? Itse pohdiskelen tässä 200tkm huollon teettämistä ja olen muutaman n. 750 euron tarjouksen huollosta saanut ja perusteluna hinnalle on ollut juuri tuo venttiilikopan purku ja tuohon mittaukseen liittyvä työ.
 
Edellisellä sivulla jo kirjoitinkin.. Omani kävi Lahden Mega-Autossa 100tkm huollossa, juuri siksi vein huoltoon kun kuvittelin että on tuo venttiilien säätö siinä. No ei ne sitä tehneet ja 501e hintalappu kuitenkin.
 
Ei kai venttiileitä enää ole säädetty kymmeniin vuosiin --haisee / ollenee rahastusta.
 
Ei kai venttiileitä enää ole säädetty kymmeniin vuosiin --haisee / ollenee rahastusta.
Varmaan luokkaa 97% autoissa onkin hydraulinen automaattisäätö, näissäpä ei ole!

Isommilla kilometreillä varmasti tarvitsee säätöä.
Itse kun omani huollan, 200tkm kohdalla en tehnyt asialle mitään kun ei kuumanakaan naputa venttiilit.
(Jos ne ääntää, tekee sen nimenomaan kuumalla koneella kun välys suurimmillaan)

Edellinen Tojota ei tarvinnut säätöä vielä 450tkm kohdallakaan.
Tosin iso harvakäyntinen diesel.
 
Ajoin Grandis 2 DID noin 570 tkm --ei säädetty venttiilejä. Muutoin oli "normaalit" VW moottorin viat.
 
Itse kun omani huollan, 200tkm kohdalla en tehnyt asialle mitään kun ei kuumanakaan naputa venttiilit.
(Jos ne ääntää, tekee sen nimenomaan kuumalla koneella kun välys suurimmillaan)

Ei se kyllä noin ole, kylmänä on välys isompi. Vai onko tässä jotenkin erilainen venttiilikoneisto kuin autoissa yleensä?
 
Ei se kyllä noin ole, kylmänä on välys isompi. Vai onko tässä jotenkin erilainen venttiilikoneisto kuin autoissa yleensä?
No, ei kait vanhemmissa, mutta mv. 2019 eteenpäin on sellainen että moottori toimii sekä atkinson-, että otto-kierrolla tilanteen mukaan.
 
Noissa pakoventtiilit aukeaa myöhemmin kun puhutaan atkinson työkierrosta, muutoin normaali venttiili koneisto?
 
Ei se kyllä noin ole, kylmänä on välys isompi. Vai onko tässä jotenkin erilainen venttiilikoneisto kuin autoissa yleensä?
Käsi ylös virheen merkiksi, välys tosiaan pienenee kuumana.
Eli kylmänä säätö ja mittaus, kun välys suurimmillaan.

Riski on siinä, että jos ei säädä vaikka tarvetta olisi, voi jopa venttiili katketa kun välys miinuksella.
Tai jos välys ylisuuri, aiheutuu ohipuhallusta ja pakoventtiili voi palaa ylikuumetessaan.

Mutta näissä siis säätötarve ja siten riski minimaalinen.

En muuten tiedä mihin suuntaan välys menee jos ei säädä, siis näissä, kasvaako vai pieneneekö yleensä?
No, tuskin kokemusta muillakaan...
Parempi kun säätää jos ylimääräisiä ääniä on, tai ohjeen mukaan tarkistaa.
 
Voisi kuvitella että kun kaksi rautaa hakkaa toisiaan vasten niin menevät lyttyyn eli välys suurenee eli venttiili alkaa kilkattamaan.
 
Joissain autoissa taas venttiili painuu syvemmälle kanteen, eli nousee "ylöspäin".. silloin välys pienenee.
 
Takaisin
Ylös Bottom