Outlander phev ostoa harkitsevat

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Aikanaan, vuonna 2015 itselläni oli neljä autoa viivalla kun hankin vähän käytettyä. Autot olivat silloin uusimmat korimallit Mersun E-sarjan farkku, BMW X3, Lexus RX ja Outlander PHEV. Kaikki nelivetoisina ja saksalaiset dieseleitä, japsit bensa-hybridejä. Voiton näistä vei Outlander. Uusi tekniikka ja peruskäytös lähellä X3:a vievät päätökseen. En sinänsä koskaan ole ollut premium- tai merkkiuskovainen, vaan paras paketti voittaa.

Mitsusta tykkäsin sen verran, että vaihdoin sen vuoden 2018 lopussa uudistuneeseen malliin (kannattaa muuten valita käytetyistä 2.4 l koneella oleva uudistettu malli). Ainoa mikä harmitti oli sitten todella nopea arvon lasku, 1,5 v 56000 EUR uutena 32000 EUR vaihdossa. Mutta tämähän on sinänsä käytettyä ostavan voitto, etenkin jos noita parhaiten varusteltuja tähyää. Varmaan tuontiautojen suuri määrä ja edulliset karvalakkiversiot vaikuttavat hintakehitykseen.

Mitsu vaihtui Toyota RAV4 plugarin joka on toki parempi auto, mutta toki katselen uutta Mitsun PHEV:tä, jos täysin uusi malli Suomeenkin tulee ja esim. suorituskyky on Tojon tasoa.
 
Viimeksi muokattu

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tuo arvohan ei sitten käytetyssä laske tuohon malliin, eli 2018 2019, ehkä myös 2020 vähän ajettuna lienee järkiostos. Takuutakin noissa on vielä usein reilusti.
 

Jomppe60

New Member
Liittynyt
31 Joulukuu 2021
Jonkin aikaa palstaa seuranneena minäkin sain aikaiseksi Pehvin koeajon. Auto oli 2016 Instyle plus navi, Ruotsista tuotu marraskuussa ja ajettu 125.000 km. Koeajo viiden asteen pakkasessa oli positiivinen yllätys. Kohtalaisen hyvä ajettava ja huomattavasti hiljaisempi kuin oma diesel HR-V.
Auto oli ollut useamman päivän autoliikkeen sisällä (+ 20) ja ilmeisesti koko ajan latauksessa. Akku oli täynnä, mutta ilmoitti vain 13 km ajomatkaa sähköllä. Onko tuo normaalia lämpimälle autolle vai onko akun kapasiteetti laskenut noin paljon? Myyjän mukaan akun kunto oli testattu huollossa, mutta hän ei löytänyt sillä hetkellä raporttia.

Tunnin taajama ja maantieajon jälkeen keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 3.0 l/100 km ja pääosin sähköllä mentiin aika tarkkaan se 13 km. Tähän kyseiseen yksilöön en päässyt paremmin tutustumaan, koska se myytiin Etelä-Suomeen koeajon aikana :). Uutta matoa koukkuun, tosin akun kapasiteetin lasku sekä toiminta täällä Lapin pakkasissa vielä mietityttää. Päättämättä on myös hintaluokka ja vuosimalli. Kannattaako lähteä testaamaan enemmän ajetulla vanhemmalla mallilla vai ostaa vähemmän ajettu 2,4 l koneella??
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
13km sähkörange on kyllä todella heikko suoritus etenkin lämpimästä lähdettäessä. Pitäisi olla tuplasti. Ei kuulosta hyvälle yksilölle.
 

Heffu

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
13km sähkörange on kyllä todella heikko suoritus etenkin lämpimästä lähdettäessä. Pitäisi olla tuplasti. Ei kuulosta hyvälle yksilölle.
Pitää muistaa, että perustuu edellisiin ajoihin tuo arvausmittarin lukema.
Varmasti joku käynyt koeajamassa hieman raskaammalla kaasujalalla.
 

Jomppe60

New Member
Liittynyt
31 Joulukuu 2021
Pitää varmaan tuokin paikkaansa, mutta minä ajoin mahdollisimman säästeliäästi ja pääsin 95 % sähköllä n. 13 km. Sen jälkeen akku oli tyhjä.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
PHEV Watchdog-sovellus puhelimeen ja sopiva OBD-palikka mukaan koeajoon, niin saa akun kunnon tsekattuam jos 125 tkm ajetussa MY2016:ssa on akku niin huonossa kunnossa että sähköllä pääsee vain 13 km, niin autossahan on akkutakuu voimassa ja edessä voi olla pienoinen lottovoitto, eli käytetty PHEV uudella akustolla.

Eri asia haluaako sen ostaa ja lähteä takuuvaihtoa puuhaamaan ennemmin kuin etsii parempikuntoisen yksilön.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Ainakin on syytä selvittää ennen ostoa, että takuu on varmasti voimassa, ettei auton historiassa ole jotain sellaista millä takuusta keplotellaan ulos. Esim. auton huoltamattomuus, kolhut akkukotelossa jne...
 

Jp68

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
Niinhän siinä lopulta kävi että viikonloppuna Volvo XC60 vaihtui sitten Outlander Pheviin Instyle business vm-19 ajomäärä 52tkm ja Ruotsin tuonti.
Vielä ei ole katumus päälle iskenyt :D. Auto tuntuu miellyttävälle ja näin lyhyen kokemuksen perusteella ajo-ominaisuuksissakaan ei kovin paljoa ainakaan tuntuisi Volvolle häviävän.
Saa nähdä mitä aika tuo tullessaan että kuinka "pojan" kävi. Määräaikaishuollon sain vielä kauppaan mukaan ja siellä mitataan myös akun kapasiteetti .
Mutta tällä hetkellä tuntuu että pää on lähinnä täynnä kysymyksiä. Tuntuu että autossa on niin paljon teknisiä ominaisuuksia ja tapoja käyttää että mikä on sitten se oikea tapa kulloinkin. Riippuen ajomäärästä, matkan pituudesta, ilmastoinnin käytöstä, ulkoilman lämpötilasta, latauksesta, Remote controlin käytöstä ym ym. Vai onko niin että suurimman osan jutuista auto osaa hoitaa ajossa itse parhaaksi näkemänsä mukaan ja omat jutut on sitten enemmän hienosäätöä jos niihin haluaa tarkemmin paneutua. Paljon on asioita yritetty ennakkoon selvittää mutta paljon on vielä selvitettävää.
Käyttöohjekirjahan oli Ruotsinkielinen ja paksun opuksen saa ladattua suomeksi toki Pdf:nä Mitsubishin sivuilta . Mutta monisatasivuinen opus on aika hankala käytettävä näytöltä. Toki merkkihuollosta saa kirjan mutta maksaisi 60e. Täytyy harkita:unsure:.

Muutama kysymys:
-Audio/soitinlaitteeseen on oma käyttöohjekirja, missä olisi ohjeita myös kaikkiin noihin auton asetuksiin yms. Tietääkö joku löytyykö tuota jostain suomenkielisenä netistä. Tai jos ostaa merkkihuollosta ohjekirjan niin tuleeko siinä kaikki kirjat mukana.
-Ilmeisesti ajotietokoneen kulutuslukemat (bensa/sähkö) ovat vain aina ajokohtaisia ja nollautuvat ajon jälkeen (oliko jos autolla ei ajeta 4h niin nollautuu.). Sitten seuraavalla kerralla tulee taas uuden ajon lukemat.
Joten pitkäaikaista bensan keskikulutuslukemaa ei ilmeisesti löydy mistään?
- Näkeekö tuon kulloisellakin latauskerralla ladatun sähkönkulutuksen jostain autosta, vai miten tuota kannattaisi tarkkailla (ainakin alkuvaiheessa hieman kiinnostaisi tietää). Latauksen suoritan tässä vaiheessa normaali pistorasiasta, joten voisiko tuossa laittaa pistorasian ja latausjohdon väliin kulutusmittarin vai onkohan sekin ei suositeltavaa.

Kyselijänä tälläinen tietämätön "Matti Meikäläinen", mutta ehkä tänne palstalle eksyy myös muita vastaavia joille tällaisistakin tiedoista on hyötyä. Outlandereita kun tuodaan hurjia määriä ulkomailta niin tuskin niitä kaikkia enää pelkästään sähköinsinööritkään ostaa.
 

Tonoppa

New Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2022
Moi, täällä myös yksi autokuumeinen lukenut pitkin viikkoa tätä foorumia. Olisi myös muutama kysymys:

- Miten näette 2014 vuoden phev mallin, jolla ajettu esim 160tkm, uhka vai mahdollisuus? Onko eroa, esim 140tkm ajettuun? Miten vertailette (vertailetteko akuston kuntoa/kapasiteettia, vai miten?) Eikös akustossa ole takuu 8 vuotta tai 160tkm?
- Pitääkö paikkansa, että akuston kunnon/kapasiteetin tarkistuksen voi vain merkkiliike suorittaa? Kamuxilta sain tällaisen vastauksen, kun yritin kysyä yhden yksilön kuntoa. Olen lukenut, että esim OBD lukijasta saa akuston kapasiteetin, kun on oikea sovellus?

Mitä muita vinkkejä/huomioitavaa antaisitte phevin ostoon? Olen niitä yrittänyt täältä vähän jo lukea, mutta jos vielä saisin vastauksia ainakin näihin minun aiemmin esittämiin kysymyksiin.

Kiitos vastauksista etukäteen! :)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
https://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/outlander-phev-yleisimpiä-kysymyksiä-ja-vastauksia-niihin.62087/ #8

2014 mallisessa ei ole virallisesti tuota akuston takuuta 8v/160tkm mutta käytännössä Mitsubishi on tarjonnut uuden akun good willinä mikäli akun kapasiteetti on laskenut alle 70% ennen kuin jompi kumpi rajoista täyttyy. Virallisesti takuu alkaa vuoden 2016 malleista.

Voit tutkia akun kuntoa itse jonkin verran. Huonolla tuurilla akku on tärvelty BMU-resetillä. Koita saada auto vaikka viikonlopun yli koeajoon niin kerkeät katsomaan millainen sähkörange siinä on oikeasti ja että se toimii hyvin myös kylmäkäynnistettynä kun akku on tyhjä.
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
2014 malli on jo niin vanha että akkuremontti on edessä piakoin.
Niitähän on myynnissä paljon.
Kannattaa ostaa sellainen johon akku on vaihdettu tai sitten vaan ostaa uudempi vuosimalli esim 2019 -->.
 

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
2014 malli on jo niin vanha että akkuremontti on edessä piakoin.
Niitähän on myynnissä paljon.
Kannattaa ostaa sellainen johon akku on vaihdettu tai sitten vaan ostaa uudempi vuosimalli esim 2019 -->.
Mitä tarkoitat kun sanot että akkuremontti on edessä piakkoin?

Se että akun kapasiteetti on vaikka 70% tai vaikka sen alle, ei tarkoita että mitään akkuremonttia pitäisi tehdä, siellä on jokatapauksessa se tietty % määrä kapaa jäljellä ja jos kerran akku muuten toimii ja on tyytyväinen akun kapasiteettiin niin miksi pitäisi mitään remonttia tehdä (näin pienessä akussa lasku n.95% -> ~70% ei juurikaan näy ajomatkassa, enemmän siihen vaikuttaa oma ajotyyli)

Jos haluaa n. 100% kapasiteetin niin silloin kannattaa ostaa uusi auto, eikä silloinkaan voi olla varma saako sitä 100% ja että kuinka nopeaa se siitä lähtee tippumaan kuten esim. 2019-> mallit
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Phev Watchdog -androidsovelluksella ja oikeanlaisella OBD-pulikalla saat akun kunnon tarkistettua kotikonstein. Ei siihen merkkiliikettä tarvitse.

MY2014 ei todellakaan ole välttämättä akkuremonttia lähelläkään. Minulla on 143 tkm ajettu MY2014, jossa akun kapasiteetista 80,8 % tallessa ja akullisella ajaa helposti 35 km. Naapurilla ollut vuoden vajaa 200 tkm ajettu MY2014, jossa oli ostettaessa jäljellä 66 % kapasiteettia. Hyvin on auto pelannut eikä kaipaa akkuremonttia, mutta sähköllä pääsee tietenkin merkittävästi lyhyemmän matkan.

140 vs 160 tkm ajettujen vertailusta ei voi sanoa mitään varmaa, autot on tässä iässä ja noilla kilsoilla jo yksilöitä. Enemmän vaikuttaa se miten on pidetty ja ajettu.


...Vai onko niin että suurimman osan jutuista auto osaa hoitaa ajossa itse parhaaksi näkemänsä mukaan ja omat jutut on sitten enemmän hienosäätöä jos niihin haluaa tarkemmin paneutua.
Lyhyitä matkoja jos ajelee niin auto ei sitä matka pituutta oikein voi tietää eikä ymmärrä olla käynnistämättä polttomoottoria lämmitystä varten. Tähän auttaa sitten EV-nappi tai EV-napittomissa eli MY2016 asti ns. Pehvanöämmitinmodaus (tällä foorumilla lisätietoja)
-Ilmeisesti ajotietokoneen kulutuslukemat (bensa/sähkö) ovat vain aina ajokohtaisia ja nollautuvat ajon jälkeen (oliko jos autolla ei ajeta 4h niin nollautuu.). Sitten seuraavalla kerralla tulee taas uuden ajon lukemat.
Joten pitkäaikaista bensan keskikulutuslukemaa ei ilmeisesti löydy mistään?
Omat kokemukset MY2014:sta jossa erilainen keskinäytön ohjelmisto, mutta ainakin omassa autossani pitkäaikaisen bensankulutuksen näkee kun vaihtaa näkymän "Manual modeen". Oletusarvoisesti auto näyttää lukemat "Auto modessa", jossa lukemat nollautuu aina kun auto on käyttämättä 4h. Manual nollautuu siis vain manuaalisesti resetoimalla.
- Näkeekö tuon kulloisellakin latauskerralla ladatun sähkönkulutuksen jostain autosta, vai miten tuota kannattaisi tarkkailla (ainakin alkuvaiheessa hieman kiinnostaisi tietää). Latauksen suoritan tässä vaiheessa normaali pistorasiasta, joten voisiko tuossa laittaa pistorasian ja latausjohdon väliin kulutusmittarin vai onkohan sekin ei suositeltavaa.
Kulutusmittari töpselissä ei ole suositeltavaa, mutta myönnetään nyt että mulla on sellainen kotona ollut latausjohdossa yli kaksi vuotta ilman ongelmia.

MY2014:ssa näkee keskinäytöstä viimeisimpään lataukseen sekä kuluvan kuukauden latauksiin kuluneen rahamäärän, kun kilowattitunnille on ensim asettanut hinnan. Laitoin hinnaksi 1€, jolloin käytännössä mittari näyttää kilowattitunteja. Tämä löytyy siis näissä vanhemmissa keskinäytöstä painamalla Trip ja Charge Cost. Uudemmista en tiedä mutta luulisi vastaavan datan sieltäkin löytyvän.
 

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
"Tuntuu että autossa on niin paljon teknisiä ominaisuuksia ja tapoja käyttää että mikä on sitten se oikea tapa kulloinkin. Riippuen ajomäärästä, matkan pituudesta, ilmastoinnin käytöstä, ulkoilman lämpötilasta, latauksesta, Remote controlin käytöstä ym ym. Vai onko niin että suurimman osan jutuista auto osaa hoitaa ajossa itse parhaaksi näkemänsä mukaan ja omat jutut on sitten enemmän hienosäätöä jos niihin haluaa tarkemmin paneutua.
Auto kyllä osaa hoitaa hommansa parhaaksi näkemällään tavalla. Tuo kaikki muu on vain hifistelyä sähköllä ajon maksimoimiseksi ja jokainen kyllä oppii pian itselleen parhaimman tavan/tyylin
Joten pitkäaikaista bensan keskikulutuslukemaa ei ilmeisesti löydy mistään?
Löytyy kyllä sieltä valikosta mistä hetkellinenkin kulutus, "manual" painikkeen takaa, siellä pitkänajan kulutus ellei itse resetoi sitä välillä (itsellä viimeisimmän 78tkm kulutus)
- Näkeekö tuon kulloisellakin latauskerralla ladatun sähkönkulutuksen jostain autosta, vai miten tuota kannattaisi tarkkailla (ainakin alkuvaiheessa hieman kiinnostaisi tietää). Latauksen suoritan tässä vaiheessa normaali pistorasiasta, joten voisiko tuossa laittaa pistorasian ja latausjohdon väliin kulutusmittarin vai onkohan sekin ei suositeltavaa.
Näkee esim. laittamalla charge cost valikkoon yksiköksi tasaluvun, sen perusteella voit ajatella tuon luvun kWh:ksi.
Mulla on ollut viimeiset 2 vuotta käytössä tällainen pistorasian ja auton oman latausjohdon välissä:


Näkee reaaliaikaisen kulutuksen, päivä ja kuukausi kulutuksen, saa ohjelmoitua useita eri latauksen aloitus ja lopetus ajankohtia ja kaiken näkee ja pystyy ohjaamaan puhelimella wifin kautta, eikä tarvi taistella sen auton oman onnettoman remote control wifin kans
 

Jp68

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
Kiitokset ylläolevista vastauksista. Vieläkään ei ole PHEVin vaihto alkanut kaduttaa :)
uto kyllä osaa hoitaa hommansa parhaaksi näkemällään tavalla. Tuo kaikki muu on vain hifistelyä sähköllä ajon maksimoimiseksi ja jokainen kyllä oppii pian itselleen parhaimman tavan/tyylin
Lyhyitä matkoja jos ajelee niin auto ei sitä matka pituutta oikein voi tietää eikä ymmärrä olla käynnistämättä polttomoottoria lämmitystä varten. Tähän auttaa sitten EV-nappi tai EV-napittomissa eli MY2016 asti ns. Pehvanöämmitinmodaus (tällä foorumilla lisätietoja)
Pikkuhiljaa näitä asioita opiskellessa itse autoa käyttämällä ja tätä foorumia lukemalla, niin juuri varmaan näin. Pidemmillä matkoilla auto varmaan pääosin itse osaa hoitaa hommansa ,mutta itsellä kun tulee suurimmaksi osaksi lyhyttä kaupunkiajoa, niin varmaan järkevää käyttää tuota EV-nappia ainakin jos ei ole kovin kylmä sää.

Juu juuri samanlaisen Nedis SmartLife älypistorasian hain Motonetistä eilen rasian ja latausjohdon väliin. Yöllisen latauksen kulutukseksi näytti 6.3 kwh. Toki akku ei ollut latauksen alkaessa ihan tyhjä. :)

Tuota normi suko-pistorasian käyttöä lataukseen olen myös miettinyt, onko pidemmän päälle järkevää tai tulisiko ulkopistorasia edes tarkistuttaa kuten suositellaan. Vai onko latausaseman hankkiminen kannattavaa. Näitä varmaan moni miettii ja vastauksia on monenlaisia.
Mutta normirasialla ainakin toistaiseksi mennään.

My2019-mallissa, saakohan jostakin valikosta valittua niin että ratin audiosäätimien nuolia käyttämällä vaihtuisi esivalitut radiokanavat eikä hakisi vain aina seuraavaa radiotaajuusasemaa?
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Normi suko pistorasian/laturin käyttö on mitsun kanssa täysin riittävä, kunhan on järki päässä. Mitsun mummolaturi ottaa max 9A jatkuvaa virtaa jonka mikä tahansa kunnossa oleva pistorasia kestää.

Itse laitoin varuiksi uuden pistorasian kun mitsu tuli, mutta vanha -89 asennettu rasia pelasi pari kuukautta ongelmitta. Ainoastaan työpaikan lämmitystolppien loppuun raiskatut rasiat aiheuttaa ongelmia, noissa alkaa sukotulppa helposti lämpenemään pidemmässä latauksessa...

Jos huolettaa niin mummolaturin tulpan ja kodin seinärasian voi vaihtaa caravan tulppaan, joka kestää varmuudella pitempään kuin auto.
Latausaseman hankkiminen pelkälle plugarille ei missään nimessä ole kannattavaa, ellei suunnittele seuraavaksi autoksi jo täyssähköä, jolloin kannattaa investoida kerralla kunnolliseen asemaan.
 

Juhalan

Member
Liittynyt
17 Elokuu 2021
Niinhän siinä lopulta kävi että viikonloppuna Volvo XC60 vaihtui sitten Outlander Pheviin Instyle business vm-19 ajomäärä 52tkm ja Ruotsin tuonti.
Vielä ei ole katumus päälle iskenyt :D. Auto tuntuu miellyttävälle ja näin lyhyen kokemuksen perusteella ajo-ominaisuuksissakaan ei kovin paljoa ainakaan tuntuisi Volvolle häviävän.
Saa nähdä mitä aika tuo tullessaan että kuinka "pojan" kävi. Määräaikaishuollon sain vielä kauppaan mukaan ja siellä mitataan myös akun kapasiteetti .
Mutta tällä hetkellä tuntuu että pää on lähinnä täynnä kysymyksiä. Tuntuu että autossa on niin paljon teknisiä ominaisuuksia ja tapoja käyttää että mikä on sitten se oikea tapa kulloinkin. Riippuen ajomäärästä, matkan pituudesta, ilmastoinnin käytöstä, ulkoilman lämpötilasta, latauksesta, Remote controlin käytöstä ym ym. Vai onko niin että suurimman osan jutuista auto osaa hoitaa ajossa itse parhaaksi näkemänsä mukaan ja omat jutut on sitten enemmän hienosäätöä jos niihin haluaa tarkemmin paneutua. Paljon on asioita yritetty ennakkoon selvittää mutta paljon on vielä selvitettävää.
Käyttöohjekirjahan oli Ruotsinkielinen ja paksun opuksen saa ladattua suomeksi toki Pdf:nä Mitsubishin sivuilta . Mutta monisatasivuinen opus on aika hankala käytettävä näytöltä. Toki merkkihuollosta saa kirjan mutta maksaisi 60e. Täytyy harkita:unsure:.

Muutama kysymys:
-Audio/soitinlaitteeseen on oma käyttöohjekirja, missä olisi ohjeita myös kaikkiin noihin auton asetuksiin yms. Tietääkö joku löytyykö tuota jostain suomenkielisenä netistä. Tai jos ostaa merkkihuollosta ohjekirjan niin tuleeko siinä kaikki kirjat mukana.
-Ilmeisesti ajotietokoneen kulutuslukemat (bensa/sähkö) ovat vain aina ajokohtaisia ja nollautuvat ajon jälkeen (oliko jos autolla ei ajeta 4h niin nollautuu.). Sitten seuraavalla kerralla tulee taas uuden ajon lukemat.
Joten pitkäaikaista bensan keskikulutuslukemaa ei ilmeisesti löydy mistään?
- Näkeekö tuon kulloisellakin latauskerralla ladatun sähkönkulutuksen jostain autosta, vai miten tuota kannattaisi tarkkailla (ainakin alkuvaiheessa hieman kiinnostaisi tietää). Latauksen suoritan tässä vaiheessa normaali pistorasiasta, joten voisiko tuossa laittaa pistorasian ja latausjohdon väliin kulutusmittarin vai onkohan sekin ei suositeltavaa.

Kyselijänä tälläinen tietämätön "Matti Meikäläinen", mutta ehkä tänne palstalle eksyy myös muita vastaavia joille tällaisistakin tiedoista on hyötyä. Outlandereita kun tuodaan hurjia määriä ulkomailta niin tuskin niitä kaikkia enää pelkästään sähköinsinööritkään ostaa.
- Ohjekirjoja autoon löytyy https://www.mitsubishi-motors.fi/hinnastot-ja-esitteet , mutta valitettavasti radion/kosketusnäytön ohjekirjaa ei taida olla. Itse olen pärjännyt tuolla, kun puhelimesta voi hakemalla hakea tekstiä ja oikea kohta löytyy aika nopeasti.
- Mielestäni kulutuslukemien nollautumista sai muutettua radion valikoista, kannattaa penkoa niitä valikoita.
- En ole löytänyt tarkkoja kilowattituntilukemia, mutta suuntaa antavat euromäärät näkee, kun asettaa charging cost -"ohjelmaan" sähkön hinnan ja muistaakseni kun katsoo sen jonkun "short terms" (vai mikähän oli) kuvaajan. Tämä riippuu paljolti omasta sähkösopparista yms, itsellä taitaa olla arviona 0,12 €/kWh (energia+siirto).
- Itse olen ladannut kohta puoli vuotta pistorasiasta, hyvin toimii. Kannattaa se pistorasia tarkastaa, että liitospinnat ovat puhtaat ja rasia näyttää hyvältä. Lataile autoa pari tuntia ja kokeile, kuumeneeko pistorasia. Jos merkittävästi kuumenee, kannattanee pistorasia vaihtaa.

Vinkkinä uusille omistajille, jos ette jo keksineet. Jos auton haluaa käynnistää akkukäytöllä ja lähteä ajamaan ilman polttomoottorin käynnistystä. --> Laita virrat päälle ilman jarrupolkimen käyttöä, paina EV-painikkeesta auto EV-tilaan ja sitten käynnistä auto painamalla jarrua ja virtanappia. Itsellä tämän keksiminen kesti jonkin aikaa, alkoi etenkin kesäaikaan ärsyttämään "turha" polttomoottorin käyttö. Toki konetta on hyvä välillä käytellä, mutta itsellä se nyt vähän väliä tulee ajettua lämpöiseksi muutenkin...
 

Tonoppa

New Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2022
Moi, miten tärkeäksi näette esilämmityksen näissä pheveissä? Aika monessa puuttuu kokonaan, eli esim lohkolämmitin tai Webasto. Lämmittävätkö nuo kuinka akustoa, vai onko mitsuissa akkujen oma lämmitin?
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Moi, miten tärkeäksi näette esilämmityksen näissä pheveissä? Aika monessa puuttuu kokonaan, eli esim lohkolämmitin tai Webasto. Lämmittävätkö nuo kuinka akustoa, vai onko mitsuissa akkujen oma lämmitin?
En näe tärkeäksi, eikä omassakaan ole. Moottori on rakenteeltaan enemmän agregaatti kuin tavallinen polttis, eikä juurikaan ota nokkiinsa kylmästä. Samoin käynnistyvyys on taattu kun potkaistaan 300V generaattorilla käyntiin.

Phevit ei lämmitä akustoa ollenkaan mallivuoteen 2019 saakka, josta eteenpäin ollut akunlämmitin lisävarusteena ja olikohan MY20-> vakiovarusteena. Akkulämmittimillä varustetuissa lämmitin toimii automaattisesti ja pyrkii pitämään akuston lämmöt -30 ja -10°C välillä. Suurin hyöty lämmittimestä lähinnä se että auto käynnistyy vielä alle -30°C pakkasissa* ja pelkällä sähköllä pääsee kovemmissa pakkasissa...
(*Phev ei siis suostu buuttaamaan ollenkaan mikäli suurjänniteakuston lämpötila alle -30°C)
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Moi, miten tärkeäksi näette esilämmityksen näissä pheveissä? Aika monessa puuttuu kokonaan, eli esim lohkolämmitin tai Webasto. Lämmittävätkö nuo kuinka akustoa, vai onko mitsuissa akkujen oma lämmitin?
Jos et omista lämmintä tallia ja asut sen verran pohjoisessa että pakkaskelit on normaalia talvella ja havittelet ajavasi lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä niin ehdottoman tarpeellinen. Puhun siis ajoakuston lämmittimestä mikä ei välttämättä sisälly vaikka autossa olisikin tuo remote lämmitys millä saat itse kabiinin mukavan lämpimäksi. Ei nimittäin suostu ajamaan metriäkään sähköllä jos ajoakuston lämpötila on liian kylmä. Ainakaan ilman pehvanlämmitin modausta.

Tämä tuli huomattua kun hankittiin viimevuoden puolella ruotsin tuonti MY19 -malli mistä puuttuikin luvattu akuston lämmitin vaikka oli muuten ns. lippulaiva malli. Itse auto lämpesi kyllä mukavaksi remotella, mutta kun yritti EV napista pakottaa sähköajotilaan niin ilmoitti tylysti että "EV battery too cold" ja polttomottorilla mentiin. Ja tämä siis n. -15 ja -10 pakkasilla jolloin Watchdog näytti akuston lämmöksi -11 tai -13 astetta eli ei edes puhuttu mistään oikeasti kylmästä kelistä.

No pienen taistelun jälkeen auto vaihtui tylsemmän väriseen MY20 suomiautoon mistä ko. kapistus löytyy ja nyt pääsee -25 kelissäkin kauppareissut vain sähköllä. Toki esilämmitän auton tällöinkin niin se myös lämmittää akuston samalla kierrolla, ei ole vielä ehtinyt testaamaan jos lähtisi täysin kylmiltään niin olisiko laturissa pidetty auto pitänyt akuston ajolämpötilassa "varauilta".
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Toki esilämmitän auton tällöinkin niin se myös lämmittää akuston samalla kierrolla
Olen kyllä käsittänyt että ajoakun lämmitys tapahtuu lämmityskaapelilla, mutta sama sinänsä miten se tapahtuu.
"Pehvanlämmitin" ei auta jos akku kylmä kun se mitataan suoraan akku soluista.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Joo, ei auta pehvanlämmitin ainakaan omassa MY2014:ssani. Akun ajokäytön alaraja on -10 astetta akun lämpötilaa, oli ulkolämpötila (oikea tai pehvanlämmittimellä huijattu) mikä tahansa.

Paras lääke tuohon on talli tai akun lämmitys. Lataamisella tai esilämmityksen käyttämisellä voi saada akun lämpötilaa myös nostettua muutamalla asteella.
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Olen kyllä käsittänyt että ajoakun lämmitys tapahtuu lämmityskaapelilla, mutta sama sinänsä miten se tapahtuu.
"Pehvanlämmitin" ei auta jos akku kylmä kun se mitataan suoraan akku soluista.
Joo tosiaan ei se taida siinä samassa kierrossa sinänsä olla vaan sille on vissiin oma lämmitysvastuksensa ja käyttää akuston jäähdytyksessäkin toimivaa puhallinta ehkä? Mutta jokatapauksessa samalla kun akusta (ja osittain laturista) otetaan virtaa kabiinin esilämmitykseen niin, joko ennen tätä tai samaan aikaan myös akusto lämpiää ajokuntoon.
 

Tonoppa

New Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2022
Kiitos vastauksista. Mulle Mitsun phev tulisi pääasiassa työmatka-ajoon (kuljen Tre-Lempäälä väliä), maantietä, 40km/suunta. Rehellisiä mielipiteitä, onko kannattavaa / järkevää hommata tälle matkalle käytettyä, esim 150tkm, 2014 vuoden pheviä? Olisi ajatuksena, että pääsisi sähköllä töihin, töissä lataisin autoa ja sähköllä kotio. Asun kerrostalossa ja mahdollisesti pystyisin akkua lataamaan lämmitystolpasta? Vai mitenköhän lataus yleisesti onnistuu lämmitystolpista?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Et kyllä taida edes kesällä päästä 40 km, 30 jos pääsee, varsinkin jos konetietä meinaat niin 25 km max. Lataus periaatteessa onnistuu lämmitystolpasta mutta niissä yleensä se kello tai jopa lämpötilan mukaan ohjaus eli silloin ei kesällä toimi. Suurempi ongelma noista lataamiseen on yleinen asenne eli joku saa hyötyä ja muut maksaa yhdessä.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Kiitos vastauksista. Mulle Mitsun phev tulisi pääasiassa työmatka-ajoon (kuljen Tre-Lempäälä väliä), maantietä, 40km/suunta. Rehellisiä mielipiteitä, onko kannattavaa / järkevää hommata tälle matkalle käytettyä, esim 150tkm, 2014 vuoden pheviä? Olisi ajatuksena, että pääsisi sähköllä töihin, töissä lataisin autoa ja sähköllä kotio. Asun kerrostalossa ja mahdollisesti pystyisin akkua lataamaan lämmitystolpasta? Vai mitenköhän lataus yleisesti onnistuu lämmitystolpista?
Ei kannata. Vanha/paljon ajettu akku ei mene edes kesällä tuota matkaa maantieajoa. Uudella akulla voisi mennä. Samoin pääset sillä sähköllä töihin max 6kk vuodesta, talvikausi mennään bensalla.
Mitsu vaatii sukolaturilla n. 5h latauksen ja loppuun kuluneista tolpparasioista saa äkkiä sulaneen rasian + laturin pistokkeen.

Vaihtoehdoksi jää ostaa uudempi 2017-> malli, jossa EV nappia ja pääset paremmin sähköllä, siltikään et koko matkaa. Itse katselisin tuohon käyttöön jotain saman hintaluokan budjettitäyssähkistä.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Esilämmitystä/ilmastointia käyttämällä molemmissa päissä pääset suuren osan matkasta sähköllä mutta melko varmasti et koko matkaa. Onko se sitten katastrofi jos päivässä menee pari litraa bensaa töissä käymiseen?
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Se, jonka mielestä Outlander PHEV ei ole kannattava ostos 40 km työmatkalle kun töissäkin voi ladata, voisi esittää laskelman jostain muusta saman koko- ja hintaluokan autosta jolla autoilee tuollaisilla matkoilla halvemmalla kuin Phevillä.

Se että talvella puolet ja muina vuodenaikoina reilusti alle puolet matkasta menee bensalla ei tee Phevin hankinnasta mitenkään kannattamatonta.

Kotona lataamiseen saa varmaan taloyhtiöltä parhaan vastauksen. Paras on jos lämpötolpan saa muunnettua lataukseen suunnitelluksi, jolloin ei ole aikarajoja ja tarvittaessa saadan mittaroitua kulutus niin ei mammojen tarvi hiiltyä yhtiökokouksissa.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Ainakin jos tietää että sähkö ei riitä matkaan pitäisi kääntää tuo sähkö/bensa toisinpäin, eli ensin bensalla ja loppu sähköllä. Näin polttomoottorin lämpö saadaan käytettyä sähköajon aikana.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Se, jonka mielestä Outlander PHEV ei ole kannattava ostos 40 km työmatkalle kun töissäkin voi ladata, voisi esittää laskelman jostain muusta saman koko- ja hintaluokan autosta jolla autoilee tuollaisilla matkoilla halvemmalla kuin Phevillä.

Se että talvella puolet ja muina vuodenaikoina reilusti alle puolet matkasta menee bensalla ei tee Phevin hankinnasta mitenkään kannattamatonta.

Kotona lataamiseen saa varmaan taloyhtiöltä parhaan vastauksen. Paras on jos lämpötolpan saa muunnettua lataukseen suunnitelluksi, jolloin ei ole aikarajoja ja tarvittaessa saadan mittaroitua kulutus niin ei mammojen tarvi hiiltyä yhtiökokouksissa.
En jaksa tähän laskeskella tarkemmin, mutta MY16 ja 18km työmatka yhteen suuntaan on siinä rajoilla kannattaako pelkällä kotilatauksella. Töissä lataamalla tilanne jo huomattavasti parempi.

Kysyjä oli hankkimassa MY14 mallista 150tkm ajettua ja haaveili, että pääsee kaikki 40km työmatkat sähköllä -> ei tule onnistumaan. Kokemuksesta voin sanoa ettei onnistu edes tuo 18km työmatka kuin kesäisin ja talvisin sähköajon blokkaavilla pakkasilla tahtoo kulutuskin olla yli 10L/100km.
Toki vuositason keskiarvona on Phev huomattavasti taloudellisempi kuin vastaava bensa/diesel...

Jos tavoitteena on ajaa 40km työmatkat 100% sähköllä ja tuolla budjetilla, jää ainoaksi vaihtoehdoksi jokin hinnat alkaen käytetty täyssähkö.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
En jaksa tähän laskeskella tarkemmin, mutta MY16 ja 18km työmatka yhteen suuntaan on siinä rajoilla kannattaako pelkällä kotilatauksella.
Niin kannattaako verrattuna mihin? Oletan nyt että kannattavuus on nimen omaan rahaan liittyvä asia.

Jos pääsee päivittäisistä ajoista vaikka puolet kotona ladatulla sähköllä ja loppumatka menee bensalla, niin energiakulut on Mitsulla edelleen ihan pikkuautoluokkaa. Kun auton vuosiverotkin on pikkuautoluokkaa, niin ihan kannattavaa touhuahan tuo on jos haluaa ajaa isolla nelivedolla. Joku VW e-Up, Nissan Leaf tai vastaava on saatavilla samaan hintaan ja tarjoaa varmasti halvempaa ajoa, ja hyvä hankinta jos sen tilat ja muut ominaisuudet riittää. Tai toki Skoda Enyaq tai vastaava, mutta auton hinta on sitten vähintään 3x Mitsun hinta. Vähääkään Mitsun koko- ja hintaluokkaa lähellä olevissa vaihtoehdot on käytännössä muita Phevejä jotka kärsii ihan samoista rangerajoitteista kuin Mitsukin.

Unelma pelkällä sähköllä pääsemisestä on siis eri asia kuin kannatavuus. Kysymys koski nimen omaan sitä että onko hankinnassa järkeä tai onko se kannattavaa, ja kyllä tuollaiseen ajoon Phev on aika nappi valinta jos auton muutkin ominaisuudet on sitä mitä haetaan. Ajosykli nyt ei ole ihan nappi Pheville, koska paljon optimaalisempi olisi tuollainen parikymmentä kilsaa per suunta ja latausmahdollisuus kodin lisäksi töissä. Mutta ei tuo ajosykli nyt ole täydellinen bensa- tai dieselautollekaan. Ei se polttomoottorin ajoittainen käyminen Phevillä ajamista 40 km/suunta ajoissa mitenkään kannattamattomaksi valinnaksi tee, kun pohtii vaihtoehtoja.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Niin kannattaako verrattuna mihin? Oletan nyt että kannattavuus on nimen omaan rahaan liittyvä asia.
Kannattavuus nimenomaan siihen nähden, että haaveillaan ajavansa kaikki työajot pelkällä sähköllä. Tuohon haaveeseen ei mitsu riitä.

Jos taas tarvii nimenomaan edullisen ja tilavan SUVin pienemmillä kuluilla, niin Mitsu on nappivalinta (ja ainoa).

Jos taas tavoitteena on ajaa n. 50% kaikista ajoista aina sähköllä ja kohtuukuluilla, niin kääntyisin katselemaan jotain Tojotan itselataavaa hybridiä.

Kaikki on omia valintojaan, mutta en mitsun omistajana myöskään nosta ruusunpunaisia kakkuloita silmille ja kehu autoa maasta taivaaseen. Tuolle kysytyn kaltaiselle ajoprofiilille en mitsua suosittelisi, tietämättä tarkemmin muita vaatimuksia autolle...
 

Tonoppa

New Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2022
Moi! Oon menossa huomenna katsomaan vm 2014 pheviä, 187tkm ajettu. Tuotu Alankomaista. Uhka vai mahdollisuus? Mitä vinkkejä antaisitte, mitä kannattaa kysellä / selvittää?

työmatka on yhteen suuntaan 40km, ja autoa säilyttäisin ulkoilmassa. Onneksi työpaikalla pystyisin lataamaan autoa ja kotona.
 
Viimeksi muokattu

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Katso tuosta vähän taaksepäin kirjoituksia. Tosiasia on että 40 km et tuolla pääse...
 

Tkup

New Member
Liittynyt
9 Helmikuu 2022
Liityin vasta sivulle ja jonkin verran ehdin jo lukea juttuja. Minua askarruttaa että onko mitsu phev loistava valinta jos ajot on pääasiassa työmatka ajoa 15km/sivu? Tarkoituksena hankkia joku max 100tkm ajettu yksilö. Kotona aurinkopaneelit niin lataus kotona puolet vuodesta edullista. Millaisiin kulutuslukemiin suunnilleen päädytään kun työmatkat on maantie ajoa?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Hyvä valinta on tuohon tarkoitukseen. Jos saat auton esilämmitettyä ennen lähtöä ja vielä ladattua molemmissa päissä niin bensaa ei kulu välttämättä lainkaan.
 

Tkup

New Member
Liittynyt
9 Helmikuu 2022
Hyvä valinta on tuohon tarkoitukseen. Jos saat auton esilämmitettyä ennen lähtöä ja vielä ladattua molemmissa päissä niin bensaa ei kulu välttämättä lainkaan.
Kiitos vastauksesta! Miten tämä esilämmitys käytännössä tapahtuu, onko se jokin lisälaite autossa, vähän kuin lohkolämmitin? Jos semmoista ei ole niin millaisissa lämpötiloissa nuo työmatkat aletaan kulkemaan polttomoottori voimalla?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Lisälämmittimestä voit lukea EV Remote ketjusta.
Katso myös kohta #13
 

Tonoppa

New Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2022
Mitä vinkkejä antaisitte, mitä kannattaa kysellä, menen huomenna autokaupoille? Onko järkeä ostaa 2014 vm. pheviä, jolla on ajettu 187tkm?
 

TkuMitsu

New Member
Liittynyt
25 Helmikuu 2022
Vuosimallin 2018 (2.0) ja 2019 (2.4) välillä on muutaman tonnin hintaero. Kilsat ja varusteet ovat lähes identtiset (ml. sisätilan lämmitin). Onko järkeä maksaa uudistetusta moottorista/voimalinjasta tuota muutamaa tonnia ekstraa? Onko jotain muuta parannusta tapahtunut tuossa vaiheessa?
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Vuosimallin 2018 (2.0) ja 2019 (2.4) välillä on muutaman tonnin hintaero. Kilsat ja varusteet ovat lähes identtiset (ml. sisätilan lämmitin). Onko järkeä maksaa uudistetusta moottorista/voimalinjasta tuota muutamaa tonnia ekstraa? Onko jotain muuta parannusta tapahtunut tuossa vaiheessa?
Isompi akkukapasiteetti myös tuli MY19 mallista alkaen.
 

smau

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2021
Järkevyydestä en osaa sanoa mutta tuollaista listaa löytyy MY19 muutoksista. Poimittuna tuon voimalinjan lisäksi muutoksia ainakin korin jäykkyydessä ja jousituksessa.

MY19 updates:
o New “PHEV 2.0” Powertrain:
- New 2.4 Atkinson cycle petrol engine
- Generator output increased by 10%
- Rear motor output is increased by 10% to 70 kW (95 ps)
- Drive battery capacity is increased by 15% to 13.8kWh
- Drive battery output is increased by 10%
- Upgraded PHEV Operating System
o New Chassis:
- Augmented Lancer Evolution-derived “Super-All Wheel Control” (S-AWC)
system, with two new driving modes: “SPORT” and “SNOW”
- Higher body rigidity through the use of structural adhesive welding
- Re-calibrated suspension
- Quicker steering
- 17”front ventilated disc brakes (18” wheel only)
o New Design:
- New front grille, bumper, lighting system,…
- New rear spoiler, bumper extension,…
- New 18” multi-spoke alloy wheels
- New contoured front seats
- New high quality quilted leather upholstery (available with additional new
upper trim line)
- New accent material
o New features:
- Improved NVH
- Revised switchgear (incl. new toggle-style driving mode switch)
- New meter cluster
- Rear A/C outlets
- Wider market availability for the 1,500W (230 V) outdoor power supply
sockets
- Etc,…

Lähde:
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Vuosimallin 2018 (2.0) ja 2019 (2.4) välillä on muutaman tonnin hintaero. Kilsat ja varusteet ovat lähes identtiset (ml. sisätilan lämmitin). Onko järkeä maksaa uudistetusta moottorista/voimalinjasta tuota muutamaa tonnia ekstraa? Onko jotain muuta parannusta tapahtunut tuossa vaiheessa?

Silloin joskus tuo uudistettu oli mielestäni tuntumaltaan ihan eri auto. Hiljaisempi, parempi ajettavuus ja tehokkaammat sähkömoottorit. Itse ostaisin uudemman. Täysledit taisi ajovaloiksi myös tulla, pitkillä pärjäsi jo ilman lisävalotankoa. Saattaa olla kyllä että tämä oli myös varustetasosta kiinni.

Tietenkin, jos noita pääsee perätysten koeajamaan, se voi auttaa ratkaisussa.
 

SlowMode

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2022
Outlander PHEV olisi kiikarissa ja hinta on max 20k€ mikä rajaa valikoiman 2013-2015 malleihin painottuen noihin 2014 versioihin. Sen verran keskusteluja on tullut luettua että PHEV WatchDog on jo asennettu puhelimeen ja OBD lukija on ostoslistalla. En laske itseäni mitenkään teknisesti lahjakkaaksi, joskaan en myöskään vierasta uutta tekniikkaa. Tähän liittyen kysymys: onko kenelläkään kokemusta ko. automallin tarkastuksesta esim. Autotohtorilla? Kattaako heidän tarkistuksensa myös hybridien akustot ja niiden kunnon, vai pitääkö luottaa vaan Watchdogin antamiin noin-arvoihin? Onko paras vaihtoehto asioida EV-erikoisliikkeissä josta saa mahdollisen ( maksullisen ) "All Inclusive" paketin, eli auto toimitetaan kotiovelle tarkistettuna, katsastettuna, huollettuna ja/tai mitä nyt sitten rahalla saakaan ostettua?
Kokemuksia ja suosituksia sekä myös hintoja kyseisille palveluille kaivattaisiin. Mieluummin etelä-Suomesta, mutta pääseehän sitä julkisilla vielä jonnekin kulkemaan...
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Outlander PHEV olisi kiikarissa ja hinta on max 20k€ mikä rajaa valikoiman 2013-2015 malleihin painottuen noihin 2014 versioihin. Sen verran keskusteluja on tullut luettua että PHEV WatchDog on jo asennettu puhelimeen ja OBD lukija on ostoslistalla. En laske itseäni mitenkään teknisesti lahjakkaaksi, joskaan en myöskään vierasta uutta tekniikkaa. Tähän liittyen kysymys: onko kenelläkään kokemusta ko. automallin tarkastuksesta esim. Autotohtorilla? Kattaako heidän tarkistuksensa myös hybridien akustot ja niiden kunnon, vai pitääkö luottaa vaan Watchdogin antamiin noin-arvoihin? Onko paras vaihtoehto asioida EV-erikoisliikkeissä josta saa mahdollisen ( maksullisen ) "All Inclusive" paketin, eli auto toimitetaan kotiovelle tarkistettuna, katsastettuna, huollettuna ja/tai mitä nyt sitten rahalla saakaan ostettua?
Kokemuksia ja suosituksia sekä myös hintoja kyseisille palveluille kaivattaisiin. Mieluummin etelä-Suomesta, mutta pääseehän sitä julkisilla vielä jonnekin kulkemaan...
Tuolla budjetilla pitäisi löytyä kyllä faceliftejäkin, tietty kilometrit määrää myös...minkä verran ajettu hakusessa?
- Autotohtorin yms. tarkastukset löytää lähinnä selvät puutteet ja viat jotka löytyisi missä tahansa katsastuksessa tai huoltotarkastuksissa muutenkin, ei juuri muuta.
- Watchdog ei anna "noin" arvoja, vaan ihan reaaliaikaiset tiedot auton BMU:lta. Näyttää täsmälleen samat lukemat mitkä ihan mitsun oma testerikin. Luota vain WD:hen.
- Paras vaihtoehto on ottaa auto liikkeestä jonka koet luotettavaksi ja joka osaa vastata kysymyksiisi. Vielä vuosi sitten vartin googlettelulla tiesin itse enemmän autosta kuin yksikään automyyjä, eli kysele ja jos vastaus on "ööö.." niin kysele muualta.
Autoliikkeiden suorittamat tarkastukset ja huollot tippuu kyllä mun kirjoissa suoraans inne huuhaa osastoon. Kaikki mikä on katteista pois jätetään yksinkertaisesti tekemättä ja auto "riskillä" eteenpäin. Korkeintaan joku autotohtorimallin silmäily ja öljynvaihto suoritetaan. Ei välttämättä kaikilla näin, mutta suuri osa liikkeistä vetää näissä juuri sieltä mistä aita on matalin.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Outlander PHEV olisi kiikarissa ja hinta on max 20k€ mikä rajaa valikoiman 2013-2015 malleihin painottuen noihin 2014 versioihin. Sen verran keskusteluja on tullut luettua että PHEV WatchDog on jo asennettu puhelimeen ja OBD lukija on ostoslistalla. En laske itseäni mitenkään teknisesti lahjakkaaksi, joskaan en myöskään vierasta uutta tekniikkaa. Tähän liittyen kysymys: onko kenelläkään kokemusta ko. automallin tarkastuksesta esim. Autotohtorilla? Kattaako heidän tarkistuksensa myös hybridien akustot ja niiden kunnon, vai pitääkö luottaa vaan Watchdogin antamiin noin-arvoihin? Onko paras vaihtoehto asioida EV-erikoisliikkeissä josta saa mahdollisen ( maksullisen ) "All Inclusive" paketin, eli auto toimitetaan kotiovelle tarkistettuna, katsastettuna, huollettuna ja/tai mitä nyt sitten rahalla saakaan ostettua?
Kokemuksia ja suosituksia sekä myös hintoja kyseisille palveluille kaivattaisiin. Mieluummin etelä-Suomesta, mutta pääseehän sitä julkisilla vielä jonnekin kulkemaan...
Suosittelen että viet auton tutkittavaksi Lahden Mega Autoon. Siellä on sellainen kulmakorulla koristeltu juippi joka osaa tutkia sen auton kunnon erittäin hyvin.
 

SlowMode

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2022
Tuolla budjetilla pitäisi löytyä kyllä faceliftejäkin, tietty kilometrit määrää myös...minkä verran ajettu hakusessa?
- Autotohtorin yms. tarkastukset löytää lähinnä selvät puutteet ja viat jotka löytyisi missä tahansa katsastuksessa tai huoltotarkastuksissa muutenkin, ei juuri muuta.
- Watchdog ei anna "noin" arvoja, vaan ihan reaaliaikaiset tiedot auton BMU:lta. Näyttää täsmälleen samat lukemat mitkä ihan mitsun oma testerikin. Luota vain WD:hen.
- Paras vaihtoehto on ottaa auto liikkeestä jonka koet luotettavaksi ja joka osaa vastata kysymyksiisi. Vielä vuosi sitten vartin googlettelulla tiesin itse enemmän autosta kuin yksikään automyyjä, eli kysele ja jos vastaus on "ööö.." niin kysele muualta.
Autoliikkeiden suorittamat tarkastukset ja huollot tippuu kyllä mun kirjoissa suoraans inne huuhaa osastoon. Kaikki mikä on katteista pois jätetään yksinkertaisesti tekemättä ja auto "riskillä" eteenpäin. Korkeintaan joku autotohtorimallin silmäily ja öljynvaihto suoritetaan. Ei välttämättä kaikilla näin, mutta suuri osa liikkeistä vetää näissä juuri sieltä mistä aita on matalin.
Keskustelujen perusteella rajasin kilometrit 160 000:een ja vuosimalli 2014 ja siitä nuoremmat jotta worst case scenariossa voisi vielä saada uuden ajoakuston. Jostain muistan lukeneeni että Mitsubishi rajasi ajoakuston uusimisen kriteereiksi nuo ajokilometrit, ikä autolla max. 8 vuotta ja oliko niin että BMU-resettiä ei saanut olla tehtynä? Ei siis ollut tehdastakuuna vaan asiakkaiden pitämiseksi tyytyväisenä. Olikos vielä niin että VIN-koodilla löytää tehdyt takaisinkutsut?
 
Ylös Bottom