Outlander PHEV vs. Ampera/Volt

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vertailua kyseisten autojen välillä.

Outlander
+Korkea -> parempi näkyvyys
+Neliveto
+Maavara
+Pikalataus
+Vetokyky
+Tilavuus
-Ruoste?
-Joidenkin yksilöiden ajoakkujen heikko kunto

Ampera
+Hieman suurempi ajoakku
+Ajoakut yleisesti suhteellisen hyvässä kunnossa?
-Ohjelmistopäivitys pienentää käytettävissä olevaa kapasiteettia
-Enemmän pieniä vikoja ja ongelmia kuin Outlanderissa
-Halogeeni valot selvästi huonommat kuin Outlanderien Xenonit tai LEDit.
-Vain 4-paikkainen.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Molempia on nyt jälkeenpäin tuotu paljon Suomeen, eihän kellään uutena ole moiseen täällä varaa, huomioiden vielä että joutuu bensaakin ostelemaan.

Ampera on ladattavista hybrideistä edelleen ainoita, jotka lähtökohtaisesti syövät akun tyhjäksi ennen polttomoottorin käynnistystä. Mitsussa tämä ominaisuus on kehittynyt vuosien saatossa ja moottori saattaa hörähdellä käyntiin esim isommalla kaasulla kiihdyttäessä.

Amperassa käytännössä sähköinen toimintasade on AINA outlanderia parempi, vaikka outlanderissa olisi uusi akku. Amperan kulutus pienempää ja käytettävä akun osuus isompi ja polttomoottori ei lähde päälle kaasu pohjassa kiihdytyksissä.

Amperassa polttomoottori ei taida ikinä olla suoraan kiinni voimansiirrossa eli sarjahybridi voisi olla hyvä termi.

Tarpeen mukaan siis auto, vähän kärjistäen
. ns normaalia autoa tarvitseva polttomoottorin käyttöä välttelevä -> Ampera. (tahtoo oikeasti ajaa sähköautolla, tämä auto on ollut monelle se porttihuume sähkön maailmaan)
Venettä vetävä mökkeilijä joka haluaa säästää bensakuluissa -> Outlander

Sähköautona Outlanderissa on paremmat varusteet (pikalataus, säädettävä regenerointi, jopa mahdollinen etäohjaus). Tosin opelinkin saa lämpeämään kaukosäätimellä aika pitkän matkan päästä.

Ajettavuudesta en lähde kommentoimaan, jokainen makunsa mukaan. Opel on ainakin hiljasempi (melumaisema muistuttaa premium-autoja) . Outlanderissa nelivetona omat etunsa, positiivisinta mielestäni raskaan voimansiirron puuttuminen.

Omasta mielestäni plugarilla tulisi pystyä ajamaan rutiiniajot 100% sähköllä ja välttää sitä ilmiötä, että moottori käy pienen hetken ja sammuu. Jokainen voi miettiä mitä se tekee moottorille. Moottori sitten niitä "mummolareissuja" varten ja ei tarvitse stressata akun lataamisesta.

Opelissa kulutus pelkällä bensalla ajaessa asettuu 6-7 litran väliin, Outlanderista ei kokemusta (olisiko 7-8 litran välissä ainakin versiosta riippuen)
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ampera on ladattavista hybrideistä edelleen ainoita, jotka lähtökohtaisesti syövät akun tyhjäksi ennen polttomoottorin käynnistystä. Mitsussa tämä ominaisuus on kehittynyt vuosien saatossa ja moottori saattaa hörähdellä käyntiin esim isommalla kaasulla kiihdyttäessä.
Outlanderit alkaen 2017.

Amperassa polttomoottori ei taida ikinä olla suoraan kiinni voimansiirrossa eli sarjahybridi voisi olla hyvä termi.
Outlander toimii sekä sarja- että rinnakkaishybridi tilassa.

Ajettavuudesta en lähde kommentoimaan, jokainen makunsa mukaan. Opel on ainakin hiljasempi (melumaisema muistuttaa premium-autoja) . Outlanderissa nelivetona omat etunsa, positiivisinta mielestäni raskaan voimansiirron puuttuminen.
Uudet Outlanderit ovat hiljaisempia kuin vanhemmat. 4B11 on hieman äänekäs mutta ei mielestäni häiritse.

Opelissa kulutus pelkällä bensalla ajaessa asettuu 6-7 litran väliin, Outlanderista ei kokemusta (olisiko 7-8 litran välissä ainakin versiosta riippuen)
Omat ajot Outlanderilla pelkällä bensalla ovat kuluttaneet 6,5-8,5litraa sataa kilsaa kohden. (Ajoni ovat suurelta osin moottoritieajoa).
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
+/- vielä paikkaluku, Amperaan mahtuu vain neljä. Tuo oli meillä ihan ratkaiseva kun plugin-hybridejä valkattiin, viisihenkiselle perheelle ei Ampera ykkösautoksi käy.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Ooppelikin sanottu, niin uskaltanee mainita myös Ioniq Plug-in:n?

Itse olen Amperan, parin Prius Plug-in:n ja Outlanderien jälkeen aika tyytyväinen Huihaihin, joita on myös ollut jo kaksi kpl.

Yhtä taloudellinen kuin Prius, mutta Ioniq tuntuu autolta ja on 5 paikkaikkainen ja siihen saa 750kg koukun.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ioniqin huonoja puolia on mielestäni kova melu etenkin takana. Todella matala katto takana eikä plugariin saa ilmalämpöpumppua.
Kaverin Ioniqista on tullut myös todettua että painava akusto takana ja vetävät pyörät edessä yhdistelmä ei ole liukkaalla kovin hyvä kombinaatio.
Outlanderin vetokyvystä vielä sen verran että Ioniq ei lähtenyt irti etuvetoisella Grandland X:llä mutta kesärenkailla oleva Outlanderini veti Ioniqia jäällä ihan mukisematta.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Ioniqin huonoja puolia on mielestäni kova melu etenkin takana. Todella matala katto takana eikä plugariin saa ilmalämpöpumppua.
Kaverin Ioniqista on tullut myös todettua että painava akusto takana ja vetävät pyörät edessä yhdistelmä ei ole liukkaalla kovin hyvä kombinaatio.
Outlanderin vetokyvystä vielä sen verran että Ioniq ei lähtenyt irti etuvetoisella Grandland X:llä mutta kesärenkailla oleva Outlanderini veti Ioniqia jäällä ihan mukisematta.

Jep, myönnän. Itsellä vahvasti kulutuspainotteinen autovalinta ja sähköllä ajovastusten minimointi on oikeastaan ainoa tapa vaikuttaa kulutukseen. Tarkoittaa siis myönnyksiä auton koossa ja katonkin korkeudessa. Bensalla ajettaessa muuttujia tuleekin sitten lisää, jossa Ampera vain sarjahybridinä ottaa kuokkaan Priukselta ja Huihailta. Tosin se ei ole ongelma niille Amperan käyttäjille, joille em pidempi sähkörange riittää.

Plug-in autoa valitessa oma pääasiallinen käyttötarkoitus korostuu. Se on tekee autojen vertailun mielenkiintoiseksi.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
NYkyisenä hyundai-miehenä en ehkä tuota ioniqqia suosittelisi niinkään. Plugarina huonompi "sähköauto" kuin Ampera. Esim se moottorin käyttö lämmitykseen ei ole hyvä juttu. Kona on selkesti mukavampi ajossa kuin tuo ioniq. Ioniq on sitten sähköautona se "effiency king" varmaan edelleen. Ioniqsta oikea valinta on se täyssähkö jos jotain meinaa. Ioniq "itselataavana" ei ole taas minulle tuttu mutta hyvä jos se toimii :)

Eli Ampera sopii juurikin aktiiviselle lataajalle, huonommin epäaktiiviselle lataajalle...
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Mainitun Ioniq Electricin voimalinjassa tai lämmitysjärjestelmässä ei taida olla mitään poikkeavaa, joka antaisi hyötysuhde-etua verrattuna kilpaileviin täyssähköihin? Kulutusero muihin syntyy pääasiassa siis pienemmistä ajovastuksista, eli aerodynamiikasta, otsapinta-alasta ja massasta.

Ne samat ominaisuudet ovat yhä tallella myös plugarissa ja hybridissä ja yhtä lailla myös ulosmitattavissa, koska voimalinjan hyötysuhde/ominaiskulutus ei ole riippuvainen ajovastuksista.

Hybriditekniikka taitaa olla Huihai/KIA vehkeissä sama, eli rinnakkais/sarjahybridi + pienitilavuuksinen atkinson vapari, jonka hyötysuhde on samalla viivalla Tojon HSD:n kanssa. Tuolla voimalinjalla päästään hyvin lähellä 40% hyötysuhdetta jo ilman lämmön talteenottoa, eikä ainakaan omassa käytössäni moottorin lämmönkin hyödyntäminen talvijaksolla ole osoittautunut kokonaisuuden kannalta mitenkään "ei hyväksi jutuksi" tai riittänyt kääntämällä kokonaisuutta päälaelleen.

Mutta niin kuin aikaisemmin sanoin, omat henkilökohtaiset ajosuoritteet vaikuttaa plugarin valintaan tosi paljon. Mikä on toiselle taloudellisin, ei ole sitä kaikille. Omassa käytössä on vaan liikaa bensamatkoja Mitsulle ja Ooppelille. Ja taloudessa oleva halpis täyssähköauto on todistanut latausinfran olevan vieläkin puutteellinen pelkästään täyssähköihin siirtymiseen, kun työaikataulut on välillä aika joustamattomat.

Oma Excel -taulukko näyttä Ioniq Plugarille vihreää, ainakin toistaiseksi. Jollekin toiselle se voi olla joku muu combinaatio. Mutta taloudellisin 5 paikkainen plug-in auto on silti Ioniq;)
 
Viimeksi muokattu

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Minulla oli kesällä tuollainen VM: 14, 120tkm ajettu Ampera lainassa pari viikkoa, ja täytyy kyllä sanoa, että en päässyt sillä kuin ~45km täydellä akulla. Että en kyllä tiedä oliko ko autossa vikaa vai onko se 80km sähköllä mitattu jossain optimi olosuhteissa. Autohan sinänsä oli todella pieni.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Kaverin Ioniqista on tullut myös todettua että painava akusto takana ja vetävät pyörät edessä yhdistelmä ei ole liukkaalla kovin hyvä kombinaatio.

Tota jäin miettimään, kun en vanhana SuperSelect II Pajero kuskinakaan ole kiinnittänyt huomiota Ioniqin etenemiskyvyn poikkeavan muista vajaavetosista. Ensi lukemalta ajattelin omaavani normaalia paremmat ajotaidot, enkä siksi ole joutunut Huihain kanssa pulaan, mutta sitten menin harmikseni tarkistamaan tuon 'painava akku takana' jutun. Plugarin akku painaa 78kg, siis yhden matkustajan verran ja se sijaitsee varsin optimaalisessa paikassa akseleiden välissä alhaalla, taka-akselin etupuolella. Eli selitys ongelmattomuuteen ei harmikseni sittenkään tainnut olla etevissä rattitaidoissani. Tuo 78kg akku ei ehkä yksin selitä kaverisi autolla koettuja ongelmia? Tai jos selittääkin, niin 260kg akun sisältävän täyssähkö Ioniqin on sitten oltava jo lähes kelvoton? Ehkä kaverisi autossa oli 78kg akun lisäksi huonot renkaat ja/tai kuski?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Uusi auto ja uudet renkaat. Ja mulla oli tosiaan toisella vetokeikalla jo kesärenkaat alla. Kai sen sitten täytyy olla kuskista kiinni.
 

PeteV

Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
vm2012 Ampera (elikkä Chevrolet Volt Opelin vaatteissa) oli edellinen auto joten omaa listausta:

Ampera vs Outlander (en laittele Ampera vs vm2019 Outlander sähköhärpäke plussia/miinuksia tähän)
+Ei samantyylistä bmu 'hiipumaa' akussa vs Outlander
+Akulla pääsee kesäkeleillä helposti >55km, oma ennätys kesähelteillä oli >80km, eli 8v jälkeen akku oli edelleen iskussa
+Akusto nestejäähdytteinen (tosin 80tkm huolto sitten $$$ koska nesteiden vaihto)
+Akulla pääsi (ainakin) >150km/h nopeuksiin...
+Koon puolesta näppärä pyöritellä kaupungissa
-Kova eturengasmeteli uusilla bridgestonen nastarenkailla asfaltilla vs Outlander
-Matala maavara vs normi henkilöautot
-Valtuutetut sähköhommiin pystyvät huollot harvassa (yksi pääsyy miksi vaihdoin, lähin huolto oli >200km päässä)
-Ei taida olla varsinaisesti uutena maahantuotu Suomeen kuin yksittäiskappaleita vrt edellinen
-Ei edullista moottorilämmitinmahdollisuutta ja..,
-vm2012 ICE pärähtää aina käyntiin jos lt alle -4C (ja höri väkisellä litran bensaa), huijausjohtosarjalla olisi saanut pois.
-kohtuu janoinen ICE jos sillä ajelee
-kaikenlaisiin pikkuvikoihin mahdollisuudet, itsellä oli varsin ongelmaton yksilö
-ei hinauskoukkumahdollisuutta
-onnettomat valot

Moni pikkuhomma alkoi nyppimään Amperassa sen vajaa 2v aikana kun sillä ajelin joten vaihdoin pois, päivääkään en ole katunut Outlanderiin vaihtoa vielä.
 
Ylös Bottom