Paineet tapissa

Gooze

Lancer Evolution
Liittynyt
14 Heinäkuu 2006
No niin taas tuli käytyä eräällä keskisuomalaisella pajalla. Tänään laitettiin ARP:n kansipultit, uusi BOV (alumiininen), tulpat, paremmin virtaava katti ja uudet ahtopaineenohjaus-solenoidit. Ja nyt kulkee ;D Testilenkillä ero vanhaan ei ollut suuri (tai sitten kone ei ehtinyt lämmetä), mutta kotiinpäin ajellessa muutoksen tunsi jopa perseellä. Väännöt kasvoi huomattavasti verrattuna entiseen ja ilmeisesti muutosta myös hv:ssa. Ahtopaineet kuulemma "turvalliset" 1.8 bar, kävi pikkasen ylikin. Yhdessä letkussa on tosin vielä "kuristin" paikoillaan, mutta tarvittaessa senkin voi poistaa. Tosin paineet silloin varmaankin lähempänä 2bar. Näin ollen "vakio" moottori alkaa olla tapissa, ensi kesäksi toivomuslistalle laitettiin uusi turbo ja päivitystä sisuskaluihin. Sitä odotellessa... :driver

Uusi BOV

 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Vs: Paineet tapissa

Gooze sanoi
No niin taas tuli käytyä eräällä keskisuomalaisella pajalla. Tänään laitettiin ARP:n kansipultit, uusi BOV (alumiininen), tulpat, paremmin virtaava katti ja uudet ahtopaineenohjaus-solenoidit. Ja nyt kulkee ;D Testilenkillä ero vanhaan ei ollut suuri (tai sitten kone ei ehtinyt lämmetä), mutta kotiinpäin ajellessa muutoksen tunsi jopa perseellä. Väännöt kasvoi huomattavasti verrattuna entiseen ja ilmeisesti muutosta myös hv:ssa. Ahtopaineet kuulemma "turvalliset" 1.8 bar, kävi pikkasen ylikin. Yhdessä letkussa on tosin vielä "kuristin" paikoillaan, mutta tarvittaessa senkin voi poistaa. Tosin paineet silloin varmaankin lähempänä 2bar. Näin ollen "vakio" moottori alkaa olla tapissa, ensi kesäksi toivomuslistalle laitettiin uusi turbo ja päivitystä sisuskaluihin. Sitä odotellessa... :driver

Uusi BOV



::) Tuota niin ....mulla ainakin karkasi paineet tuolla metallisella bov:lla helposti 2.0/ ja ylikin isoilla vaihteilla kuormittaessa (piikkipaine),vaikka molemmat helmet oli letkuissa.
kait sulla on ahtomittari kapiinissa ? turvallisuus syistä ;D

itse laitoin takaisin muovisen "bov:n" (itsesuojelu vaisto puuttui peliin ) ;D
tosin tuo metallinen piti hienosti paineet 1,7 bar:ssa pitkässä juoksussa, mutta "ongelma " on tuo piikki missä se käväisee :-[
muovisella ahdot tuppaa vähän seilata edestakaisin ...vuotaa....ei vuoda...jne
 

Gooze

Lancer Evolution
Liittynyt
14 Heinäkuu 2006
Vs: Paineet tapissa

Kyllä se kestää...jos ei kestä niin tehdään uusi kone joka kestää :driver Eihän sitä tosiaan jatkuvasti tarvitse kaasu pohjassa ajella, vedetään aina silloin tällöin.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Paineet tapissa

paljos suuttimien IDC on näillä paineilla ? 130% ? ::)
 

evo-9

Member
Club Member
Liittynyt
12 Elokuu 2006
Vs: Paineet tapissa

huomioi, että siihen ahtopaineen nousuun vaikuttaa tosi paljon RS ahtopaineenohjaus-solenoidi sarjassa tulevat letkut ,jossa on vielä kuristinhelmi painekellolle menevässä letkussa, jota ei vakiona ole. sen huomaa letkun keskellä olevasta klemmarista joka pitää helmen paikoillaan.
 

Gooze

Lancer Evolution
Liittynyt
14 Heinäkuu 2006
Vs: Paineet tapissa

evo-9 sanoi
huomioi, että siihen ahtopaineen nousuun vaikuttaa tosi paljon RS ahtopaineenohjaus-solenoidi sarjassa tulevat letkut ,jossa on vielä kuristinhelmi painekellolle menevässä letkussa, jota ei vakiona ole. sen huomaa letkun keskellä olevasta klemmarista joka pitää helmen paikoillaan.

Kuristinhelmi/helmet on paikoillaan. Ja tarkennuksena, ettei syytetä itsesuojeluvaiston puutteesta: ahtopainemittari löytyy ja piikkipaine käväisee noin 1.8+ bar ja uusi BOV säilyttää paineita hyvin välillä 1.6-1.7 bar. Dynopenkissä tuli ihan kivat lukemat (iloinen yllätys) - tuskin tarvitsee enää paineita nostaa.
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Paineet tapissa

Pystyykö tolla setupilla vetämään pitkään moottoritiellä ilman männän sulamista?
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Paineet tapissa

markok sanoi
Pystyykö tolla setupilla vetämään pitkään moottoritiellä ilman männän sulamista?

Harvassapa on ne viritetyt turboautot joilla voi. Enpä uskaltaisi tälläkään.
 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Vs: Paineet tapissa

Gooze sanoi
Kuristinhelmi/helmet on paikoillaan. Ja tarkennuksena, ettei syytetä itsesuojeluvaiston puutteesta: ahtopainemittari löytyy ja piikkipaine käväisee noin 1.8+ bar ja uusi BOV säilyttää paineita hyvin välillä 1.6-1.7 bar. Dynopenkissä tuli ihan kivat lukemat (iloinen yllätys) - tuskin tarvitsee enää paineita nostaa.

pysyykö noissa 1,8 bar lukemissa myös 4/5/6 vaihteilla kuormittaessa?

eli meillä pitäis olla sama setuppi "tavallaan" mutta mulla pomppaa helposti yli 2.0bar paineisiin noilla vaihteilla ... :-[
sen takia en uskaltanut pitää tuota metallista bov:ia kiinni.
setup=molemmille solenoideille menevissä "turboletkuissa" on kuristin/helmet paikoillaan +metallinen bov ......piikki 2.0

1/2/3 vaihteilla tuota "ns ylitystä" yli1,8bar:n ei niin helposti esiintynyt ,sen yhden testipäivän aikana jolloin tuota kokeilin...

onko orginal RS version tuplasolenoidi letkuissa vielä kolmaskin helmi olemassa ?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Paineet tapissa

alipaine vuoto?

mulla galantissa ainakin pomppas 1,5-1,6(pohjaan meni halppis) piikit kun laitoin ahtopaine mittarin hukkaportin letkuun
(yritin mittata paljon on avautimis paineet hukkaportilla)
joka tapauksessa mittarille menevässä letkussa oli halkeema ja hukkaportti lähti avautumaan rajottaen
vasta 1,5bar vakiohan tuo on ja 0,8 pitäs olla paineet...
 

evo-9

Member
Club Member
Liittynyt
12 Elokuu 2006
Vs: Paineet tapissa

Kyllä niitä helmiä on yhteensä 3kpl. ja niillä voi pelailla ahtopaineita välillä 1.4- yli 2bar!
 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Vs: Paineet tapissa

evo-9 sanoi
Kyllä niitä helmiä on yhteensä 3kpl. ja niillä voi pelailla ahtopaineita välillä 1.4- yli 2bar!

Ok . eli multa puuttuu sitten se yksi helmi, joka pitäis olla siinä lyhyessä ("kellolle") menevässä letkussa :) ...täytyypi hommata lisähelmi.
 

Tjoki

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2005
Vs: Paineet tapissa

Itsekin vierailin kyseisellä pajalla 50000km huollossa, ja kovastihan nuo pojat puhutteli sen puolesta että ne ARP pultit ja metalline BOV paikalleen pitäisi laittaa. Kun nyt liiukkaatkin on tulossa ja tehot ei muuten riitä.. :)

Vieläkö GOOZE:n evo on kasassa ja männät sulamatta?
 

evo-9

Member
Club Member
Liittynyt
12 Elokuu 2006
Vs: Paineet tapissa

mulla ollut melkein vuoden "lähes samanlainen viritelmä" kuin GOOZElla, eikä oo menny veivit poikki tai männät sulanneet...
 

malinen

New Member
Liittynyt
26 Huhtikuu 2006
Vs: Paineet tapissa

EVO IX:ssähän on parempi mäntämateriaali kuin EVO 8:ssa, lukee noissa vertailudokumenteissa :) Ja hieman paremmat jäähdytyskanavat

Measures to cope with the increased output include higher levels of durability and reliability.
Other changes:
- Timing belt cover shape change
- Use of high strength pistons
- 2-piece oil rings
- Change to shape of cooling water tank using long reach plugs
- Finer cooling water temperature control using bottom by-pass type mechanism
- Use of long reach type spark plugs
 

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
Vs: Paineet tapissa

malinen sanoi
EVO IX:ssähän on parempi mäntämateriaali kuin EVO 8:ssa, lukee noissa vertailudokumenteissa :) Ja hieman paremmat jäähdytyskanavat

Measures to cope with the increased output include higher levels of durability and reliability.
Other changes:
- Timing belt cover shape change
- Use of high strength pistons
- 2-piece oil rings
- Change to shape of cooling water tank using long reach plugs
- Finer cooling water temperature control using bottom by-pass type mechanism
- Use of long reach type spark plugs

Jeps, tosta orggis-männän erosta olikin tuolla suljetulla jo vähän....

lisätään vielä, et käytännössä syl.kannen valu on täysin poikkeava vs. evot 6-8.
Johtuen lähinnä imunokan ajoituksen tarvitsemat muutokset, sekä sytytystulppa on kierreosaltaan niinku piiiiiiitkä ;) verrattuna vanhimpiin iivoihin.
-A
 
Ylös Bottom