Pajen öljyistä. Kannattaako luottaa?

Memphisto

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2009
Terve taas! :)

Elikkäs, homman nimi on tämä ikuisuuskeskustelu, eli öljyt.
Tiedän, että foorumilla on useita topiceja kyseisestä aiheesta, mutta silti ajattelin aloittaa
"oman" keskustelun. :)
Otsikkolla viittaan siihen, että uskaltaako kuinka hyvin luottaa esim. Teboilin sivustolta
löytyvään tällaiseen hakuohjelmaan, jonka avulla löydät juuri sinun autoosi oikeat öljyt?
Tokihan tuo Teboilin sivuilta löytyvä ohjelma suosittelee vain kyseisen firman
valikoimasta löytyviä öljyjä ja itse käytänki Teboilin moottoriöljyä Diamond 5W-40 (turbokoneelle).
Ei ole ollut valittamista.

Nyt ajattelin vaihtaa muutkin öljyt (meinannut jo pitemmän aikaa, mutta epävarmuus kalvaa) ja
ajattelin Teboilin "kurat" lyödä sisään.

Perä/etupää: Hypoid 80W-90
vaihdelaatikko/jakovaihteisto: EP 75W-90
En tiedä, mitä öljyä on aikasemmin käytetty ja en tiedä millon vaihdettu.

Entä kannattaisko koneeseen lyödä kesäksi vaikka 10W-30 öljyt vaikka ne ei ole "turbokoneelle"?
Onko sillä niin seksuaalista merkitystä? ???

Siinä mielessä olen pitänyt tuosta Teboilin "Lubricant Advisorista", koska sieltä näkee nuo määrät
minkä verran mihinki öljyä menee.

Onkos tuossa mitään mitä pitäis muistaa tai tarkistaa tuossa murikoiden ja laatikoiden öljynvaihdon
yhteydessä, paitsi laittaa tyhjennysproppu kiinni ennen uusien öljyjen kaatamista?? ;D

Autoni edelleen Pajero vm-92 GLS (SS-laatikolla luonnollisesti)

Kiitos jo etukäteen vastauksista mikäli niitä tulee!!! :peukku 8)
 
Vs: Pajen öljyistä. Kannattaako luottaa?

suosittelen laatikkoihin laitettavaksi redlinet, maksaa joo muutaman euron enemmän. mut ero on ku yöllä ja päivällä, varsinkin kun pakkaset alkaa
 
Vs: Pajen öljyistä. Kannattaako luottaa?

jysä sanoi
suosittelen laatikkoihin laitettavaksi redlinet, maksaa joo muutaman euron enemmän. mut ero on ku yöllä ja päivällä, varsinkin kun pakkaset alkaa

Tarkotatko tuota Redline MTL 70W80 API GL-4?

Kiitos kommentista! :)
 
Vs: Pajen öljyistä. Kannattaako luottaa?

Miksi sinä haluat vaihtaa 10W-30 öljyt ja juuri kesäksi? Autosi on sentään turbodiesel ja -92 mallia ::). Jos kuvittelit jotain etua saavasi, tulet kyllä pettymään. Pysy siinä entisessä oljyssä - se on ihan hyvää tavaraa kesällä ja talvella. Tuo 10W-30 öljyhän on ilman API-luokitusta tavaratalojen "peruskuraa" mineraliöljyä ???.

Näitä 5W-30 öljyjä ei suositella tällaisiin moottoreihin ja niiden API-luokitus kertoo siitä polttoaineen säästöstä. Esimerkiksi Fordilla on ihan ikioma merkkiöljy tällaisiin moottoreihin, jotka on rakennettu tuolle öljylle alunperin.

Teboilin syositustaulukkoja minulla ei ole, mutta luulisin että syntettinen 75W-90 käy kaikkiin vaihteistoihin ja on tarvella notkeampaa ( API GL 4/5, eli sopii molempiin luokkiin). Tuo 80W-90 oljy on talvella sama kuin vetäisi tiehöylää Pajerolla - tosin lämpenee pitemmässä ajossa "käyttölämpötilaan" ;D.

Tuo Redline MTL 70W80 API GL-4 ei sitten täytä perissä valmistajan laatuvaatimusta - pitää olla API GL-5 öljy.
 
Vs: Pajen öljyistä. Kannattaako luottaa?

Kiitos lekasepälle vastauksesta! :)

En nyt tiedä, haenko mitään hyötyä siitä, muuta ku taloudellisesti. :)
Meinaan Diamond 5W40 maksaa vajaa 70eur/10L ja toi 10W30 vajaa 30eur/10L.
Itsekkin olen miettinyt, että pysyn vanhassa ja sen verran harvakseltaan
kuitenki öljyjä vaihdellaan, etenki meikäläisen ajoilla, että tuskin talous
siihen kaatuu.
 
Vs: Pajen öljyistä. Kannattaako luottaa?

periin/jakolootaan 75-90 gl5 ja vaihteistoon Redline MTL,ehdottomasti ei gl5sta vaihdelaatikkoon.Redline JKL:n Varaosamaailmassa halvempaa kuin Mobilin täyssynt.(16e vs 20e) ja ei kyllä tartte miettiä kumpi on parempaa :)
 
Vs: Pajen öljyistä. Kannattaako luottaa?

Meikällä oli tuossa aikamoinen öljyshow...joka reikään uudet tavarat joten sitähän saikin lirutella hyvän tovin...

Laitoin laatikkoon Redlinen MTL ja huomas hyvin nopeasti että synkronointi toimi kylmällä paremmin (oli vielä vähän pakkasia). Suosittelen kyllä, ajattelin että ei varmaan mitään hyötyä mutta kerrankin olin väärässä :P

Etuperään ja jakolootaan kelpas vähän halvemmat Teboilin 75-90.

Perän suhteen oli käynyt niin ikävästi että huohotinletkun tappi oli murtunut, piti sorvauttaa uusi tappi reikään ja samalla tuli vedettyä huohotusletku konehuoneeseen asti ettei sinne yläpalkkiin...kelasin kuitenkin että mitä jos sinne perään on päässyt paskaa aukinaisesta reiästä...parempi siis huuhtoa hyvin. Laitoin ensin Teboilin litkut, ajelin jokusen sata km, sit pois (ja etusefa piti vaihdatuttaa myös) ja Redlinen mömmöt sinnekin. Aika lutraamista mutta olen vainoharhainen öljyjen suhteen...
 
Takaisin
Ylös Bottom