Pajero 2,5 tdi vm 92 pumpun ennakko

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
Kone pyörii edestäkatottuna vastapäivään, eikö niin. pumpun rempan jälkeen se pumppu vaan laitettiin heittämällä takas, mutta on herännyt kiinnostus vähän kokeilla siirtää sen asentoa kun tuntuu auto laiskalta joskus.
Pumpun pultit ei ole keskellä sitä säätövaraa vaan se pumpun puolelta katottuna nojaa enemmän sinne koneen kierosuuntaan, jos kerran kone kiertää kuten sanoin
niin pumpun puolelta katottuna pumppu on säätövaransa lähes oikealle, myötäpäivän suuntaan sieltä kallellaan.
Onko niin että takaapäin eli pumpun puolelta katottuna vastapäivään kierto lisää ennakkoa ja siten tehoa ??
 

Bazeeba

Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2007
Sijainti
Soini
Koneeseen päin kääntämällä ennakko lisääntyy muttei tuotakaan ihan korvakuulolta kannata säätää. Säätämiseen taitaa täältäkin löytyä ohjeita hakemalla.
 

micco1

Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2005
Edestä (eli jakopään suunnasta) katsottuna moottori pyörii myötäpäivään. Pumppua takaa päin katsottuna pumppua kääntää myötäpäivään niin menee aikaisemmalle. Tarkasti kun kattoo niin saattaa näkyä jotkin tehtaan merkitkin pumpun ulommassa korvassa ja vastaavasti siinä jakopään alumiinikotelossa. Sitä en muista oliko mitsussa merkit kohdakkain hyvä vai pitikö hiukan laittaa aiemmalle. Tulevaisuuden neuvo, kannattaa aina tehdä oma merkki ennen pumpun irroitusta niin saa takaisin yhtä kohdalleen tai pieleen ku oli ennenkin. Ite tulee monesti säädeltyä korvakuulolla ajoitusta, liian aikaiselle ei kannata säätää, sekään ei tee hyvää koneelle.
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Minkä takia sitä ajotusta ei voi vaan säätää niinku kuuluu? Voi toki ennakkoa vähän lisätä, mutta eikö se kuitenkin kannata edes ajottaa ensin oikein
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
tosiaan muistin pyörimissuunnan väärin, katsoin uudelleen ja todellakin ennakko on säätövaran lähes siellä aikaisemmassa.
Koetan etsiä jos näkyis aiempaa merkkiä tms. tai sitten siirrän sen säätövaransa keskelle.
 

micco1

Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2005
Juu onhan se kellollakin hyvä säätää. Ite menny vaan monesti korvakuulolla ja ajamalla. Siinä kun alkaa kolistamaan/kalkattamaan ni hiukan siitä myöhäsemmälle.
Kolistaako SP.llä kone jos säätövara lähes lopussa?
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
minun mielestä se terävästi rätisee (kolistaa..kalkattaa) kun esim nelosella ajaa juuri päälle kahdeksankympin, eikä siitä enempää juuri raski kierrättää, kierrokset on jo ihan vajaa 3000
Olen sitä vastikään alkanu miettiin, että voishan se olla, että on aikaisella ja kierroksilla kuuluu sitten se meteli.
Miten se on, säätääkö diesel kierrosten mukaan ennakkoa ?
Lauantaina siirrän ennakkoa myöhäsemmälle.
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
Myöhäsemmälle siirsin ja ihan hyvin siististi kävi, iltapäivällä kokeilin uudestaan ja starttautti pitkään ennenkuin lähti vaivalloisesti
käymään, siirsin takasin pumpun ennakon.
Ens vuonna taidan hihnat vaihtaa, jos silloin kellottais kohalleen, vaikka voihan se nytki olla, tiiä häntä.
 
Ylös Bottom