Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Tjoki

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2005
MoI!

Nyt on haussa isompaa perhepirssiä, jolla on päästävä mökille myös pahassa kelissä. (lue talvella huonosti aurattua metsäkoneen uraa). Auton täytyy olla myös mukava ajella matka-ajoa. Ja pajeroa olisi mielessä

Onko täällä kellään kokemuksia tuosta uudemmasta pajerosta, 3.2did koneella? Entä tästä ihan uudesta 200hp koneella?

Jos sitten on kokemuksia, niin tässä kysymyksiä:

Minkä kokoiset renkaat tossa mahtuu pyörimään alla, ja saa rekisteriin ilman muutoskatsastuksia ym?

Saako tuohon esim. 20mm korostussarjaaa helposti jostain, asentaako joku sellaisia suomesta? Ilm. Esim. Arctic trucks tekee vaan Landcruiseria ja hinnat aika pilvissä muutenkin

Onko tämän pajeron luistonesto sellainen, joka vie eteenpäin ristiriipunnasta tai OIKEASTI auttaa maastossa? (niinkuin esim. uuden landcruiserin jarruihin perustuva luistonesto sen verran "jyty", että todella lähtee rullilta yhdellä pitävällä pyörällä ilmaan yhtäkään tasauspyörästön lukkoa). Tiedän, että pajerossa on keski ja takalukko, niinkuin pitääkin, mutta jos ollaan paikassa jossa yksi pyölä vaan pitää niin ollaanko kiinni? Mitsun sivuilta saa sellaisen käsityksen, että pajerossakin olisi jarruilla toimiva luistonesto, joka osaisi jarruttaa oikeasti sutivia pyöriä ja siirtää voimaa sille yhdelle pitävälle? Mutta tästä tarvitaan nyt ihan käytönnön kokemuksia, automyyjät ei tajua näistä hommista yhtään mitään. Niitten mielestä noi ykspyörävetoset citymaasturitkin vetää neljällä joka tilanteessa.. ja koeajolenkillä ei kamalan pahaan paikkaan viitti paheroa runtata ettei tarvi tulla hinurilla takasin autoliikkeelle. hoh

Sitten, onko tyyppivioista tietoa?

Onko joku teettänyt äänieristettä tälläseen? Aika meluisa on muutaman koeajon perusteella

Ja muitakin kokemuksia saa heittää, jos vaan sellaisia löytyy
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Gen4 perustuu teknisesti gen3 malliin, ollen monilta osin samanlainen tai lähelle sitä, joten suuntaa tyyppi- yms. viosta voit polttoainejärjestelmää lukuunottamatta kattella myös gen3 mallista. Uusimmassa vakioteholtaan 147kw mallissa automaattivaihteisto vaihtui AisinWarnerin valmistamaksi, jota joissain testeissä on moitittu hitaammaksi ja luistavammaksi Todellisuutta en tiedä. AisinWarnerkin on 5-vaihteinen ja varustettu momentinmuuntimella.

Gen3 (-03> facelift) ja gen4 can-väylä pohjaiset luiston- ja pidonhallintajärjestelmätkään (MASTC vai mikä se nyt oli) ei juurikaan eroa toisistaan ja ainakin gen3 poistuu ristiriipunnasta ilman lukkojakin.

Sitä en tiedä lähteekö Pajero lukot auki kolmelta rullalta, mutta joskus testimielessä ajanut auton takavedolla riippumaan ja kyllä se siitä eteni mukavan rutinan saattelemana. Myös syvähkössä lumessa on tullut kuormattua kärryä vedeltyä ja pakiteltua, tosin hidas puoli kytkettynä, jolloin keskitasurin lukko on päällä. Jarrut vaan rutisee mutta aina se on pitoa jostain kulmasta löytänyt ja perillä on päästy ja vielä poiskin ;D.

Tossa jonkun Tube -video gen3 testailusta:
http://www.youtube.com/watch?v=Jb5-iVqo2zg
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Ok, eli periaatteessa pitäs aika mukavasti päästä ilman tuota takaperän nappilukkoakin....
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Mutta onkos joku tähän uudempikoppaiseen pajeroon asetellut isompia kumeja? Eli millaiset sopii alle?
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Lähtee kolmelta rullalta pelkän luistoneston voimin. Perälukko pitäisi olla suomiautoissa vakiona, mutta sitä käytettäessä luistonesto on poissa päältä, eli etuperä on "avoin".

Tässä TM:n maasturivertailusta pätkä, jossa näkyy mm. tuo rullatesti. Ja pari pätkää luistoneston toimintaa. :)
http://youtu.be/Z-_PexZT4Xo
http://youtu.be/iF3xdLzuZeg
http://youtu.be/flxCoczkmkE

Korotuksia on paljonkin tarjolla maailmalla joten varmasti suomalaisten offroad liikkeiden kautta saa. Iso kysymysmerkki on miten nykyään menee lainsäädäntö, saako mitä tahansa satseja laittaa auton alle enää, kun jossakin oli puhetta että korotusjousiinkin tulee kohta tyyppihyväksyntävaatimuksia EU:ssa.

Hyvä ulkomaalainen foorumi aiheesta, missä on paljon juttua mm. renkaista ja korotuksista:
http://forum.pajeroclub.com.au/
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

masa- sanoi
Lähtee kolmelta rullalta pelkän luistoneston voimin.
Nyt kun näin ton videon, niin tommonen rullatestihän on aika mopo. Tuossahan voi antaa sen verran reilusti runtua, että saattaapi moni citymaasturikin hypätä rullilta. Maastoauton luistoneston pitäis kuitenkin puuttua jo silloin, kun pitäisi päästä hitaasti tai vain hiukan eteenpäin ja purennan riittää vaikka keula osoittaa ylämäkeen.


masa- sanoi
Perälukko pitäisi olla suomiautoissa vakiona, mutta sitä käytettäessä luistonesto on poissa päältä, eli etuperä on "avoin"
Vai jääkö Traction Control kumminkin päälle, mutta Stability Control putoaa pelistä jo lukitun vetotavan takia?
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Mizushima sanoi
Nyt kun näin ton videon, niin tommonen rullatestihän on aika mopo. Tuossahan voi antaa sen verran reilusti runtua, että saattaapi moni citymaasturikin hypätä rullilta. Maastoauton luistoneston pitäis kuitenkin puuttua jo silloin, kun pitäisi päästä hitaasti tai vain hiukan eteenpäin ja purennan riittää vaikka keula osoittaa ylämäkeen.

Ainakin mitä noita jenkkien rullatestejä olen joskus katsonut youtubesta, niin ei niistä pääse runtua antamalla yli jos on avoimet perät, eikä aina edes kitkalukollisilla perillä. Niissä ne rullat on kyllä usein sijoitettu ylämäkeen. Mutta muuten en osaa sanoa, miten haastava testi on ja taas rullissakin voi olla paljon eroa, mitä lie rullia täällä käyttävät. :D

Käsittääkseni maasturin luistoneston pitää olla herkkä kivikossa, ja muilla kovilla alustoilla, ja varsin salliva hiekassa ja lumessa. Hiekassahan tulee äkkiä se ongelma, että tilanteet ja pidon vaihtelu on niin nopeaa, ettei luistonesto kerkeä reagoida järkevästi, jolloin se voi olla haitaksi. Tämä on varmastikkin syy, miksi maastureissa se useimmiten jätetään sellaiseksi, ettei se ihan heti aloita jarruttelua jos pyörä vähän luistaa, mutta sitten kyllä toimiessaan on riittävän tehokas ja toimii yhtäjaksoisesti.

Land Rovereissa ja joissakin jeepeisähän tuo ongelma on kierretty sillä, että sille luistonestolle on erilaisia asetuksia valmiina, nimenomaan eri ajoalustoja varten. Jolloin saadaan se herkäksi sinne missä sen pitää olla herkkä, ja sallivaksi toisaalle.

Eihän tuosta herkkyyden puutteesta ole muuta ongelmaa kuin se, että se ottaa kiinni aavistuksen hitaammin?

Mizushima sanoi
Vai jääkö Traction Control kumminkin päälle, mutta Stability Control putoaa pelistä jo lukitun vetotavan takia?

Eikö se menee niin, että ASC poistuu kun keskilukko menee kiinni ja kaikki luistonestot ja ESP laitteet poistuu kun takalukko menee kiinni. Eli takalukko kiinni se on kolmivetoinen, takalukko auki nelivetoinen aina kun luistonesto toimii.

Tuolla aussifoorumilla on pitkä debaati tuostakin, kumpi on parempi:
http://forum.pajeroclub.com.au/showthread.php?t=9188

Se luistonesto vie joskus pidemmälle mitä perä lukittuna, juurikin sen vuoksi että se TC poistuu tuota mitsun tehdaslukkoa käytettäessä.
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Lainataan topikkia kun sopii aiheeseen.
Eli harkinnassa olisi kaiken maailman caddyjen yms tila-autojen rinnalla Pajero 7-paikkaisena, diesel koneella ja automaattivaihteistolla.
Mitenkäs tämä "uusi" sukupolvi, onko se nyt gen4(vai vain gen3 facelift) joka tuli vuonna 2007, kestää kilometrejä?
Tohtiiko viimeisillä selkänahan jäämillä ostaa yli 250tkm ajettua?
Pysyykö lämpösenä ilman lisälämmitintä kun elohopea talvella tippu -30 alapuolelle vaikka silloin ei niin paljoa ajele muutenkaan, -25 voi kuitenki olla aika tavallinen lukema tällä perällä joulukuusta aina helmikuun loppuun.
Moottori on ilmeisesti ollut sama jo jonkin aikaa, ja jakopää poislukien, melko toiminta varma.
Olenko ymmärtänyt oikein, että 2007-> muutokset suurimmilta osin kosmeettisia?Eli saako lähestulkoon saman auton kun ostaa vaikka 2003-2005 vuosimallin vehkeen?
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Jatketaa vielä, onko kellään tarkempaa tietoa linkkien vehkeistä?
http://www.tori.fi/uusimaa/Mitsubishi_Pajero_30311227.htm?ca=18&w=3
ja
http://www.tori.fi/pohjois-savo/Mitsubishi_Pajero_30629294.htm?ca=18&w=3
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Lämmintä riittää Pajerossa, etenkin jos laittaa viimasuojan keulaan niin lämpiää lyhyemmälläkin ajolla, nestettähän tuossa on runsaasti.
Moottori on eri tuossa 2006 mallista eteenpäin jos vertaa sitä 2001-2005 malleihin.
Ketju kestää jos se kiristin ja ohjuri on hoidettu, kiristinhän vaihdettiin kampanjana 2007-2010 välisiin.
Suosittelevat kuitenkin ennen 300tkm uusimaan korjaamon mukaan. nuitahan on katkeillut osittain käyttäjän virheinä (öljynvaihtojen laiminlyönti, vedätys matalilla kierroksilla) tai särkyneinä kiristäjinä/ ohjureina joka sitten katkoo ketjun.
Tuo viimeinenhän on sitä gen 4 sarjaa eli V88/98 korinen.
Äänieristys on mielestäni hieman puutteellinen nuissa gen3 ja gen 4 koreissa sekä ilmanvaihto vaatii reilua puhaltimen käyttöa sekä toimivaa ilmastointia.
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Mitenkä tuo viimasuojan käyttö kun joku jo varoitteli sen aiheuttavan ongelmia kun öljynjäähdyttimelle ei kierrä tarpeeksi ilmaa?
Miten tuo automaatin öljynvaihto, onko samanlaista taiteen tekemistä kuin saksalaisautoihin tehtävä öljynvaihto huuhtelemalla?
Mitenkä ylläpitokustannukset noin. 25-30tkm/vuosi ajelulla? Soppa maistuu aika reilusti enemmän kuin muilla kulkineilla mitä olen katsellut.
Onko näissä maastureissa vakuutukset kalliimmat kuin vaikka noissa tila-autoissa?
Kuinka tiheään joutuu huoltamaan huolto-ohjelman mukaan?
Voisko olettaa, että noissa 2007 mallin pajeroissa joita olen katsellut, on kiristin ja ohjuri vaihdettu? ja kohtahan se olisi taas ajankohtaista niin mitä moinen homma kustantaa?
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Höpö, höpö, ei se niin kuumana talvella käy, mulla on koko keula tukossa eikä ongelmaa vielä plussakeleilläkään.
En tiedä automaatin vaihtovälejä, olisko 90tkm.
Vaihto huuhtelemalla taitaa olla oikea useimpiin malleihin, tahtoo tukkeutua turbiini ja suodatin jos ei hoideta oikein.
Öljunvaihto liikkeessä 15 tkm välein n. 300€, kulutus mulla maantieajossa manuaalilla 8- 9 litraa satkulla, pienin kulutus ajotietokoneen näytöllä vakionopeussäätimellä 6.8l, pohjanmaalla lakeuksilla, vakuutukset taitaa olla samaa luokkaa tila-autojen kanssa, kasko mulla 570/v. täydet bonukset tietysti, liikenne pienempi tietysti, n. 150€/v.
Huoltovälit öljynvaihto 15 tkm ja isommat huollot 40-60 tkm.
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Itselläni on myös ollut tuollainen 2007 malli käytössä kohta vuoden ajan. Siihen on tuo kiristin kampanja tehty edellisen omistajan aikana.

Nyt kilometrejä noin 220 000 joista noin 20 000 omia.

Tehtaan huolto-ohjelman mukaanhan moottoriöljyt pitää vaihtaa 7500 km välein. Ja sitten öljyt + suodatin 15000 km välein.. Mutta merkkihuoltokin sanoi että 15000 km vaihtoväli on ihan OK. Ja niin aion tehdä. Öljynvaihto maksoi n. 215 € merkkiliikkeessä.

Jos tarvetta tuolle huolto-ohjelmalle, minulta löytyy PDF:nä. Saadaan sähköpostiin kun vaan sais osoitteen jotenkin.. Onko täällä yksityisviesti mahdollisuutta? Uusi foorumi minulle.

Automaattilaatikko öljyn vaihto oli noin 210 €. Enkä tiedä oliko huuhtelemalla.. (Merkkiliikkeessä)

Molempien perien ja jakolaatikon öljyjen vaihto oli n. 180 € (Merkkiliikkeessä)

Ongelmia vuoden aikana ollut:
- EGR venttilissä häikkää. Auto halvaantui muutaman kerran viikossa niin että kierrokset ei noussut yli 1500:aan. Noin 5 min päästä kohtaus meni ohi. Vian haku oli tosi vaikea merkkihuollossa, kun ei jäänyt vikakoodia muistiin. Mitään merkkivaloja ei ikinä palanut. Huoltomies ajeli muutaman päivän mittari kiinni autossa jotta vika tuli päälle. Sitten löytyi syy. Kerettiin vaihtaa polttoaineen suodattimet muutamaan kertaan ja putsaamaan tankki. Myyjäliike onneksi hoiti hienosti.
- Toinen peili vilkku himmeä. Uusi maksoi 280 €! Tämänkin hoiti myyjäliike.

Mulla kulutus ollut tietokoneessa pienimmillään 8,5 l. Siihen saa ajaa tosi varovasti pelkkää maantietä. Yleensä keskikulutus 10-11 l. Kärryn kanssa reilu 11.

Lämpöä on riittänyt hyvin. Ei ole tullut mieleenkään että tarvisi keulaa peittää. Ja Webastokin olisi käytössä mutta ei ole ajon aikana tarvinnut.

Edittiä vielä: Se laatikko öljyjen vaihtoväli näyttäisi olevan 60 tkm tai 4 vuotta, oli sitten automaatti tai manuaali.
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Prefect sanoi
Onko täällä yksityisviesti mahdollisuutta?
On.
 

Liitetiedostot

  • yv.JPG
    yv.JPG
    10.4 KB · Lukukerrat 626
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Öljyjen vaihtoväli tosiaan raskaassa käytössä/vaikeissa olosuhteissa 7500km muutoin 15 000km.
EGR kannattaa tulpata mutta sitä ennen imukanavien /läppien putsaus (uuninpesuvaahdolla ja painepesurilla lämpimällä vedellä), siihen tulppauslevyyn 8-10 mm reikä niin saa painetiedon eikä tule vikakoodeja sekä venttiili pysyy toimintakunnossa. Itsellä ollut nyt tulpattuna n.40tkm ja toimii.
Sen keulan suojaus auttaa siihen lämpöjen nousuun ja vähentää kylmän ilman virtausta moottoritilassa joka siten tasoittaa lämpötilaeroja eri puolilla konetta ja apulaitteita, tuolla omalla ajettu yli 40 asteen pakkasissa ongelmitta keula suojattuna, aiemmin kovilla pakkasilla tuntui kytkin kovin jäykältä maantieajon jälkeen. Polttoaineen kulutus pienenee koska kone saavuttaa käyntilämpötilan nopeammin ja pieneneehän siinä ilmanvastuskin kun säleiköt on suojattu.
Lämmitän itse Eberillä ja kun keula on suojattu niin nopeampaahan tuo lämpiää eikä kovillakaan pakkasilla tarvitse pelätä että ne piene ohkaset lämmittimen polttoaineputket hyytys tukkoon, eikä kone jäähdy niin nopeaan ajon jälkeen.
Lämpeneminenhän ei ole ongelma koska ajetaanhan näillä aavikoilla kuumissa ulkolämpötiloissa ilman ongelmia.
Lyhyessä ajossa (10km)tuolla manuaalilla kulutus tosiaan 9L/100, mutta joa 30km ajon jälkeen lukemat on hieman päälle 8 litraa, piemmässä ajossa pääsee jo hieman alle 8 litran .
Kaupunkiajo nostaa kulutusta sinne 10-10,5 l .
Matka-ajossa yli 11 kulutus vaatii jo keskinopeudeksi 125-130.
Itsellä kovin kulutus matka-ajossa ollut 14.7 l, siihen kyllä saa jo polkasta sitten ihan kunnolla mitä tuo kulkee.
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Millainen työ EGR:n tulppaus ja imukanavien /-läppien putsaus on? Onnistuuko amatööriltä viikonlopputyönä autotallissa? Pitääkö esim. varautua uusilla tiivisteillä, tarviiko tietää jotain kiristysmomentteja? Mitä muita kompastuksen paikkoja? Teitkö itse vai teetitkö jossakin? Teitkö tulppauslevyn ihan pellistä leikkaamalla?
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Ylläpitokuluja laskiessa ei vielä kukaan tainnut mainita että verot on reilu 1100€ vuodessa henkilöautona. Hieno asia tämä verotus! Itsekin noita katselin ja yhtä ajoinkin mutta päädyin lavalla olevaan versioon.
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Onnistuu ihan omin käsin, suodatin pois haitolta samoin vasemman puolen akku niin alkaa sopimaan. Vaikein taisi olla joku imusarjan alamutteri ottaa pois ja paikoilleen, se on sellainen jousen ja kauluksellisen aluslevyn yhdistelmä ja helposti tippuu sinne pohjapellin päälle. Ruiskuputket on siinä painetukissa kiinni joka on siellä samassa ahtaassa välissä.
Tarvii uuden tiivisteen imusarjan ja kannen väliin, sellainen paksuhko kuminen tiiviste, hintaa taisi olla 40€ luokkaa.
Tulppauslevyn tein 2 kerroksisen 2mm kuparista ja alumiinista, en muista ruiskuputkien kiristysmomentteja samoin kuin imusarjan mutterien momentteja saat ne varmaan merkkiliikkeestä, ainakin itse sain.
Verot tosiaan on turhan kovat mutta ei näköjään ilman Pajeroa osaa olla kun joku on ollut jo vuodesta -89 alkaen.
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Vissiin joutuu jättää pajero haaveet vielä hautumaan muutamaksi vuodeksi :nykii Nyt vain ei talous anna myöten tunneperäiseen auton hankintaan, mutta sitten joskus, ennen kuin vuosikymmen vaihtuu kenties.
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Kai tämäkin kysymys juuri ja juuri tämän otsikon alle sopii..

Onkos jollakin tietoa tuon uusi koppasen Pajeron valojen referenssiluvusta, mitä käytetään kun lasketaan sallittua lisävalomäärää? Yhden "25" luvun sieltä löysin mutta se on kyllä poimittu ihan sekalaisten numeroiden seasta.. En ole kovin vakuuttunut että se se olisi. Uskaltaisiko siis laskea sillä sovitulla luvulla 20 per puoli, kun muuta ei ole sanottu?? Mulla on lyhyissä xenon valo alun perin ja pitkät on halogeenit.
 
Vs: Pajero 2006 -> hankinnassa, kysymyksiä

Asiaa enemmän tutkittuani, kyllä se referenssiluku varmasti on tuo 25/umpio
 
Takaisin
Ylös Bottom