PHEV:n sähköinen lämmitys

Jerry Ganister

New Member
Liittynyt
18 Helmikuu 2014
Viime kevään kylmillä autoa ei kyennyt lämmittämään ajaessa kuin moottorin hukkalämmöllä. Tänä aamuna maalta lähtiessä lämpöä oli noin 12 astetta. En ollut koskenut lämmitys säätöihin pitkiin aikoihin. Sisälämmön pyynti oli 21,5 astetta. Hetken ajeltuani huomasin, että lämmityslaite työntää lämpöä sisään. Ensin luulin, että kone on käynnistynyt. mutta ei. 100 prosenttisesti oli sähköllä ajettu, ja lämmitys senkuin jatkui. Kone käynnistyi sitten aikanaan, kun akut tyhjenivät.
Onko joku muu havainnut saman ilmiön? Miksi ihmeessä se nyt toimii, kun keväällä ei toiminut.

Jerry
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Jerry Ganister sanoi
Viime kevään kylmillä autoa ei kyennyt lämmittämään ajaessa kuin moottorin hukkalämmöllä. Tänä aamuna maalta lähtiessä lämpöä oli noin 12 astetta. En ollut koskenut lämmitys säätöihin pitkiin aikoihin. Sisälämmön pyynti oli 21,5 astetta. Hetken ajeltuani huomasin, että lämmityslaite työntää lämpöä sisään. Ensin luulin, että kone on käynnistynyt. mutta ei. 100 prosenttisesti oli sähköllä ajettu, ja lämmitys senkuin jatkui. Kone käynnistyi sitten aikanaan, kun akut tyhjenivät.
Onko joku muu havainnut saman ilmiön? Miksi ihmeessä se nyt toimii, kun keväällä ei toiminut.

Jerry

Mulla toimii myös noin, tosin en ole satavarma ettei keväälläkin ois toiminut ihan samalla tavalla...
Sähkölläkin voi siis kabiinin lämmittää.

-M
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Onkohan se koneen käynnistyminen yhteydessä siihen, että auton nesteet on saatava lämpöiseksi pakkasella?
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Joo. Varmaankin. Mielenkiintoista nähdä miten homma etenee kun lämpötilat alkaa laskea. Mietin sitäkin, että olisiko sisäänajokilometreillä erilaiset "säädöt". Nyt on 17 000 km mittarissa. Kevään pakkasillakin pystyi ajamaan pelkällä sähkölla, kun laittoi lämpötilan pyynnön 15 c ja otti ilmastionnin pois. Pelkällä penkinlämmityksellä lämpimästä tallista lähtiessä tarkeni yllättävän pitkälle. Melkoista säätämistähän tuo on, joten mahtaakohan alkuinnostuksen jälkeen jaksaa pulata säätimien kanssa. Kesäkuukausien kulutus lukemat ovat olleet 3,0 litran kahta puolta. Tämä kuu näyttäisi menevän 2,5 litran paikkeille ( n 1 500 km )
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Jerry Ganister sanoi
Viime kevään kylmillä autoa ei kyennyt lämmittämään ajaessa kuin moottorin hukkalämmöllä. Tänä aamuna maalta lähtiessä lämpöä oli noin 12 astetta. En ollut koskenut lämmitys säätöihin pitkiin aikoihin. Sisälämmön pyynti oli 21,5 astetta. Hetken ajeltuani huomasin, että lämmityslaite työntää lämpöä sisään. Ensin luulin, että kone on käynnistynyt. mutta ei. 100 prosenttisesti oli sähköllä ajettu, ja lämmitys senkuin jatkui. Kone käynnistyi sitten aikanaan, kun akut tyhjenivät.
Onko joku muu havainnut saman ilmiön? Miksi ihmeessä se nyt toimii, kun keväällä ei toiminut.

Sama havainto täälläkin eli lämpöä tulee, ja hyvä niin. Ja kun antaa ilmastointi-osuuden olla pois päältä niin akustokaan ei kulu lähellekään yhtä paljon kuin ilmastointia pyörittäessä.
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Eilen taas maalta lähtiessä totesin syksyn olevan käsillä. Moottori nimittäin käynnistyi heti kun painoin starttia. Lämpöä oli noin 8 astetta. Kävi tosi pienen pätkän, mutta kuitenkin. Näyttäisi, että 10 astetta on jonkinlainen raja sille moottorin käynnistymiselle.

Jerry
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Jaa, meillä oli kyllä tänä aamuna tuo 8 astetta töihin lähtiessä eikä moottori käynnistynyt. Siihen täytyy vaikuttaa joku muukin asia kuin lämpötila.
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Mielenkoiintoista.. Mulla oli lämpötilapyyntönä 20.0 astetta. Satutko muistamaan mikä säätö sulla oli sisälämpötilalle?
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Jerry Ganister sanoi
Mielenkoiintoista.. Mulla oli lämpötilapyyntönä 20.0 astetta. Satutko muistamaan mikä säätö sulla oli sisälämpötilalle?

En tarkkaan muista mutta kyllä se jotain 20 asteen hujakoilla oli, veikkaisin 20-22 astetta.
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

jtp_fi sanoi
Jaa, meillä oli kyllä tänä aamuna tuo 8 astetta töihin lähtiessä eikä moottori käynnistynyt. Siihen täytyy vaikuttaa joku muukin asia kuin lämpötila.
Mä oon huomannut että kabiinin lämpötila ja eco moodin käyttö vaikuttaa tuohon.
Eli jos olet esilämmittänyt auton tai siihen paistaa sopivasti aurinko tms., niin kone ei välttämättä käynnisty alle 10 asteenkaan.
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Olenkohan ainoa, joka viime talvena jäi käsitykseen, ettei sähköinen esilämmitys ole käytettävissä jos auto ei ole samalla latauspiuhassa kiinni. Nyt tuntuu toimivan. Tosin tietyillä ehdoilla nettisivun ohjeen mukaan, kuten, käsittääkseni, ettei auto ole seisonut käyttämättömänä yli 36 tuntia yms. Johtuiko viime talven toimimattomuus sitten näistä mainituista rajauksista vai muusta syystä, ihmettelen. Kesällä tuli muistaakseni kauko-ohjainsysteemeihin päivitys. Missään ei taida olla tietoa näiden päivitysten sisällöistä.
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

fon sanoi
Olenkohan ainoa, joka viime talvena jäi käsitykseen, ettei sähköinen esilämmitys ole käytettävissä jos auto ei ole samalla latauspiuhassa kiinni. Nyt tuntuu toimivan. Tosin tietyillä ehdoilla nettisivun ohjeen mukaan, kuten, käsittääkseni, ettei auto ole seisonut käyttämättömänä yli 36 tuntia yms. Johtuiko viime talven toimimattomuus sitten näistä mainituista rajauksista vai muusta syystä, ihmettelen. Kesällä tuli muistaakseni kauko-ohjainsysteemeihin päivitys. Missään ei taida olla tietoa näiden päivitysten sisällöistä.

Itellä ainakin tuo toiminut jostain syystä niin että vaikka ajastettu ohjelma käytössä, niin kun auto on latauspiuhassa kiinni, silloin lämpiää, jos ei pihaa kiinni lämpiää vasta kun laittaa siitä sovelluksesta erikseen "etusivulta" lämmityksen aamulla päälle, silloin lämpiää vaikka ei ole piuha kiinni. Itse lueskelin juttuja täältä, ja asennutin omaani kauko-ohjattavan webaston, muutamia kertoja nyt "koekäyttänyt" niin ehkä sen huomannut että jos ajastaa webaston aamulla, niin auto käynnistyy kyllä jos alle tuo about 10 astetta lämmintä, mutta käy huomattavasti vähemmän aikaa kun jos ei käytä webastoa.. En tiedä, nähtäväksi jää miten pelittää kun säät viilenee :p
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Tuo mainitsemasi ilmiö liittyy nimenomaan siihen että kabiini on kylmä. Noissa 2-10 asteen lämpötiloissa pelkkä kabiinin esilämmitys estää polttomoottorin käynistymisen, kunhan muistaa laittaa ecomoodin päälle ennen ilmastoinnin ja lämmityksen päälle laittoa.

Mainitsemassasi tapauksessa moottori käy vähemmän aikaa, koska jäähdytysneste on valmiiksi lämmintä, jolloin myös kabiini lämpenee nopeammin. Kertauksena vielä jos joku ei tiedä, niin moottorin jäähdytysneste kiertää myös sähkölämmitysjärjestelmän kautta. Eli kun on kylmä, niin auto hyödyntää molempia lämpölähteitä sisätilan lämmityksessä.

Sitten kun lämpötila tippuu vielä lisää, niin moottorin käynnistyminen liittyy tuon edellä mainitun lisäksi myös moottoriöljyn liian alhaiseenlämpötilaan. Tällöin ei auta vaikka kabiini olisikin esilämmitetty, myös moottorin pitää olla. Lisäksi jos ajaa riittävä kauan pakkasessa pelkällä sähköllä, vaikka moottori olisikin esilämmitetty, moottori käynnistyy koska öljyn lämpötila tippuu taas liian alas.

Eli käytössä pitäisi olla webasto systeemin joka lämmittää sekä moottorin että kabiinin. Sillä auto lämpöiseksi pakkasilla jopa ajon aikana. Muuten pärjää auton omalla sähkölämppärillä.

Itse olen käyttänyt myös viimasuojuksia. Ne vähentää oleellisesti moottorin käyntitarvetta pakkasilla ajettaessa.
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Nostanpa vanhaa aihetta. Kuinkas tässä käytössä toimisi tuollainen TT-Thermo 1500W letkulämmitin?

Itse harkitsen autoa juuri parin kilsan hoitoonvienti/kaupassa/harrastuksissa ajeluihin ja kuinka phev soveltuisi tuossa ajossa myös talvisin. Olisi helposti mahdollista laittaa tallin seinälle ulkopistorasia laturille ja lämmittimelle erikseen.
 
Vs: PHEV:n sähköinen lämmitys

Nostanpa vanhaa aihetta. Kuinkas tässä käytössä toimisi tuollainen TT-Thermo 1500W letkulämmitin?

Itse harkitsen autoa juuri parin kilsan hoitoonvienti/kaupassa/harrastuksissa ajeluihin ja kuinka phev soveltuisi tuossa ajossa myös talvisin. Olisi helposti mahdollista laittaa tallin seinälle ulkopistorasia laturille ja lämmittimelle erikseen.

Hommasitko pheviä ja vielä ennemmän kiinnostaa että laitoitko siihen tt thermoa? Ajattelin että tuo olisi varmasti tehokas tapa lämmittää kone valmiiksi ja ei range kuluisi samalla. Moottorin kierron ja sähkölämmittimen välillä oleva venttiili ei taida vaan laskea nestettä kiertämään joka paikassa? olisi ihanne että samalla lämpiäisi sekä moottori että akusto ja lämppärin kenno. Toisaalta jos moottori on lämmin niin kyllä sekin edesauttaa tilannetta. Onko kellään kyseisestä kokemusta, veden kierrätyksellisesti sama homma kuin webastossa...
 
Takaisin
Ylös Bottom