Poikkituki Sapporoon

SappGsrTbo

Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Pitäisi kesäksi teettää/tehdä Sapporoon poikkituki eteen iskareiden välille. Pitäskö aloittaa etsimällä universaaleja malleja, vai onko parempi lähteä nollilta? Kannattaako tehdä tulipeltiin tukeva malli, vai riittääkö suora tanko ratapäivien kurvailuun? Onko materiaalilla väliä?
 
Vs: Poikkituki Sapporoon

tulipellistä tukeva malli on parempi, jäykistää enempi kuin suora tanko.

uskoisin että joudut tekemään itse, hyvällä tuurilla jostain evo/galant(e30) voisi löytää sopivat laipat
iskari torniin mutta putket joutuu tekemään itse
20mm vesijohto putki on hyvää, saa kierteen tehtyä että saa säädettyä ;)
 
Vs: Poikkituki Sapporoon

Samoilla linjoilla Mr. mmc:n kanssa. Pahvista sabluunat iskaritornien päälle tulevista lätkistä (vahvuus esim 4-6 mm , itse käyttänyt molempia) Sitten vaan esim hydrauliikkakaupasta ostamaan paksuseinämäistä putkea josta veivailee putket (käyttäytyy myös siististi jos lyttää pään kuten usein 3 piste tangoissa)

Toinen vaihtoehto on ostaa "joku" valmis tukitanko ja teettää nuo iskarin lätkät vaan ja modifoida valmiista loput.

Itse olen aihioksi ostanut pariin projektiin honda civicciin tarkoitetu tukitankosarjan (5 kpl) ja muokkailut niistä alas, ylös taakse sekä b ja c pilarin tukitankoja.
 
Vs: Poikkituki Sapporoon

Valmiissa tangossa tietysti mallista riippuen voisi olla etuna että saa hieman ulkonäköä valittua, jos nyt 80-luvun classicossa sillä on suurta väliä. Halvemmalla pääsee jos tekee alusta asti itse.
Erilaisia tankoja googlaillessa, tulee vastaan erilaisia kiinnityksiä. Yksi huomio on se että toisilla tanko on kiinnitetty esim 4 pultilla per puoli (laippa koko iskaritolpan yläpään ympäri) ja toisissa kiinnitys on tehty vain kahdella pultilla "etureunasta". Luulisi kahdenkin riittävän?
Toinen huomio liittyy laipan ja tukitangon väliseen kiinnitykseen. Joissain laipan kiinnitys on yhdellä pultilla tankoon ja kiinnitys toimiin saranan tavoin(?). Tanko varmasti pitää tolppien yläpäiden etäisyyden vakiona, mutta tämä malli antaa kuitenkin korin elää jonkin verran(?). Onko kiinteä kiinnitys tangon ja laipan välillä (hitsattu) parempi?
 
Vs: Poikkituki Sapporoon

laitetaan pari kuvaa aiheesta niin pääset miettimään :peukku

https://lh3.googleusercontent.com/-y1DIjkFCbpk/VbpeoLuSlWI/AAAAAAAABpY/aoh7-hMazW4/s912-Ic42/20150517_140407.jpg

^ kahden pultin alla kuten kuvailit ja perus tornien välinen tanko.


https://lh3.googleusercontent.com/-7tx07BY85Lk/UIgCV5KQIpI/AAAAAAAAAz4/k5yRPksvgCM/s720-Ic42/IMG_20121024_145044.jpg

^ samaa kaavaa mutta hivenen tukevampi tuo kiinnityspuoli

ja löyty vielä yks tommonen missä kokonaan tehty tornin ympärille nuo latikat:

https://lh3.googleusercontent.com/-wNZC5-wXuGw/TYTupMXN3eI/AAAAAAAAAZ4/VyUF_JpTzbE/s720-Ic42/190320111061.jpg
 
Vs: Poikkituki Sapporoon

Kiitos Kiili. Jatkoin miettimistä ja homman hahmottamista. Vaikka erilaisia vaihtoehtoja on aika vähän, niin ihan mielenkiintoinen homma silti.

Vielä kuitenkin pari juttua jäi mietityttämään. Starioniin oli saatavilla oheisen kuvan kaltainen vaihtoehto, joka sekin voisi olla malliltaan tyylikäs ratkaisu Sapporoon. Muistin eilen että aiemmassa sportissani oli tehtaan tekemänä hieman yksinkertaistetumpi ratkaisu, josta kuva myös alla. Zetorissa oli siis alun perin vain kaksi tankoa tulipeltiin, jotka kuvassa on tämän viestin osalta mielenkiintoisin asia.

Kysymys kuuluukin että kestäisikö zetorin malliin tehdyt yksinkertaiset tangot, jotka tulisivat iskaritolppien yläpään kiinnityspultteihin? Eli kolme tankoa kuten Starionin etupään tangoissa, mutta ilman erillistä kiinnitystelinettä? ratkaisu olisi ainakin kevyempi, ei välttämättä kestävämpi tai tyylikäs.

Mietin kiinnityksen kestävyyttä siten, jos Starionissa kiinnitys olisi kahdella pultilla per tolppa. Ja jos tulipellin kautta kulkevien kahden tangon kiinnityspisteen yhdistää tulipellissä, niin silloin näiden kahden yhdistetyn tangon kautta menee sama poikittainen voima kuin tämän niiden lisänä olevan yhden poikittaisen tangon kautta? kiinnityspisteissä on sen osalta käytännössä sama rasitus. tulipellin kautta kulkevat tangot tukee tietysti myös auton pituus suuntaan.
 

Liitetiedostot

  • starion tangot.jpg
    starion tangot.jpg
    24.1 KB · Lukukerrat 410
  • zetorin tangot.jpg
    zetorin tangot.jpg
    42.2 KB · Lukukerrat 376
Vs: Poikkituki Sapporoon

Tuli pelti joustaa kumminkin, poikkitanko on tärkeämpi, tuli tulipeltiin on sivu suunnan estoa varten, suosittelen molempia...

Mulla muuten on ylimääräisenä joku evon vakio tuki... Se kyllä joutaa ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom