Pyöränkulmat radalle

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Pitäisi saada sellaiset pyöränkulmat että renkaat kestäisivät radalla. Nyt Botniaring söi vasemman eturenkaan ulkoreunan ja oikealla puolellakin on pientä palojen irtoamista. Takarenkaissa ei vastaavaa näy. Vakio Evo 4 alusta ja renkaat vakiokokoiset 205/50-16 Bridgestonet.

Käsittääkseni perussäädöt ovat edessä ja takana 1 aste negatiivista camberia. Takana camber on säädettävä ja säätövaraa on ainakin 30 minuuttia kumpaankin suuntaan perusarvosta. Edessä camber ei ole säädettävä mutta käyttämällä Evo5-6 pulttia iskarin ja pyörännavan kiinnityksessä saa kaksi säätöasetusta jotka ovat 5-6:ssa 1 ja 2 asteta negatiivista. Nelosessa en tiedä tarkalleen mitä tuolla saa mutta jos kuvittelen oikein millainen se pultti on niin ehkä 30 minuuttia tai 1 aste ja 30 minuuttia.

Aurauksen tehdasarvot ovat edessä 0 mm ja takana 3 mm sisään renkaan kuvion keskeltä mitattuna.

Ajattelin tähdätä jotakuinkin seuraaviin arvoihin. Meneekö pahastikin metsään? Haluaisin että renkaat kestävät paremmin radalla ja toisaalta ajettavuuden pitäisi vielä olla hyvä kadullakin.

eteen
camber 1 aste 30 minuuttia - 2 astetta
auraus 0

taakse
camber 1 aste - 1 aste 30 minuuttia.
auraus 2-3 mm
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Pyöränkulmat radalle

Mulla on edessä camberia -1.5 ja takana -1.0
Noi on hyvät ajaa, mutta radalle kannattaisin vielä rajumpaa, ainakin mitä olen asiasta enemmän tietäviltä kysellyt. Eteen ainakin mainitsemasi -2 ja taakse aina vähän vähemmän...
 

eki75

Galant 1.8td-88, 720tkm "Eläkkeellä", +FD 15
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Karstula-JKL-Kolho
Vs: Pyöränkulmat radalle

Sama ajatus täälläkin et rajummat sais olla radalle.. mutta ei ole olemassa ns. yhtä hyvää arvoa.. yks vaihtoehto olisi värkätä sellainen sydeemin josta taisit jo puhua, että on kahdet arvot ja mahdollista vaihtaa asetusta nopeasti/helposti välillä rata - katu.. epäkeskopultit iskarin alapäähän ??? iskarin yläpään pulteille urat(mallia team1000)...

-Eki
 

sesse

New Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Pyöränkulmat radalle

Muistaakos kukaan mitenkä nuo asteet muutetaan milleiks ja toisinpäin? Kun meillä töissä suuntauslaite näyttää aurauksenkin asteina niin paljonkohan tuo 2-3mm mahtaa olla asteina ::)
 

eki75

Galant 1.8td-88, 720tkm "Eläkkeellä", +FD 15
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Karstula-JKL-Kolho
Vs: Pyöränkulmat radalle

sesse sanoi
Muistaakos kukaan mitenkä nuo asteet muutetaan milleiks ja toisinpäin? Kun meillä töissä suuntauslaite näyttää aurauksenkin asteina niin paljonkohan tuo 2-3mm mahtaa olla asteina ::)

Ei muutaku ysi luokan matikan kirja esiin ja sieltä katselemaan miten kolmien sivuja lasketaan..

jos se teitin laite mittaa sen kulman vanteen keskiostä ja sinä renkaan sivusta niin pitäisi tietää nyt ainakin se renkaan halkaisija että saat yhden kolmion sivun ja sitten vain laskimeen.. :peukku

-Eki
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

Löysäsin tolpan ja pyörännavan väliset pultit ja painoin niin paljon negatiivista camberia kun siitä välyksestä sai irti. Evo 5/6 tolpat ovat erilaiset eli alapään ylempi kiinnitysreikä on soikea ja ylemmässä pultissa on epäkesko jonka voi kääntää 180 astetta toisin päin. Tällöin saadaan 1 ja 2 asteen perusasetukset. Saisi nuokin tolpat modattua vastaaviksi mutta kun alustapäivitys on kuitenkin listalla jossain vaiheessa niin enpä viitsi siihen alkaa.

Nyt pyöränlaakereiden vaihdon jälkeen edessä näytti olevan luotilangalla mitattuna suunnilleen 1.5 astetta negatiivista camberia kummallakin puolella. Tällä mennään kunnes saan sellaiset tolpat että pääsee yläpäästä säätämään. Takana on silmämääräisesti huomattavasti vähemmän camberia mutta eipä tuo takarengasta syönyt radalla juurikaan joten en viitsi alkaa sitä säätelemään vielä tässä vaiheessa.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Pyöränkulmat radalle

Hieman offtopiccia. Tarkoitus olisi säätää pyöränkulmat, mutta taka alatukivarren camper säätöpultti on jumissa. Eli pultti on jumissa puslan suhteen. Onko hyviä vinkkejä ehjänä irroittamiseen? Irrotuslitkut on ruiskuttu ja lekalla paukutettu mitä pystyy ja uskaltaa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

Kannattaa kokeilla laittaa sitä irroitusöljyä joka päivä useamman päivän ajan. Se nimittäin tuntuu auttavan pikkuhiljaa eli sitä helpommin irtoaa mitä pidempään jaksaa odotella ja laittaa sitä lisää. Lämpö ei ole hyvä puslalle eli kannattaa välttää jos ei ole aivan pakko.

Hyvä esimerkki: pakoputken pultteja oli pahasti juumissa ja ruosteessa. Ei irronnut parin tunnin liottelulla ja hampaat irvessä vääntäen. Palasin asiaan tehtyäni moottoriremontin loppuun eli auto oli seissyt kuukauden. Meinasin lentää selälleni kun otin valmiiksi kunnon otteen avaimesta ja kiskaisin. Lähti melkein itsekseen irti kun irroitusöljy oli päässyt joka väliin.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Pyöränkulmat radalle

ast sanoi
Kannattaa kokeilla laittaa sitä irroitusöljyä joka päivä useamman päivän ajan. Se nimittäin tuntuu auttavan pikkuhiljaa eli sitä helpommin irtoaa mitä pidempään jaksaa odotella ja laittaa sitä lisää. Lämpö ei ole hyvä puslalle eli kannattaa välttää jos ei ole aivan pakko.

Hyvä esimerkki: pakoputken pultteja oli pahasti juumissa ja ruosteessa. Ei irronnut parin tunnin liottelulla ja hampaat irvessä vääntäen. Palasin asiaan tehtyäni moottoriremontin loppuun eli auto oli seissyt kuukauden. Meinasin lentää selälleni kun otin valmiiksi kunnon otteen avaimesta ja kiskaisin. Lähti melkein itsekseen irti kun irroitusöljy oli päässyt joka väliin.

Viikon verran olen jo liuotellut ja kolme kertaa yrittänyt aukaista. Camber pultti on tilattuna ja pusla pitäisi vielä tiluutella, sitten pääseekin pora hommiin.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

Evox sanoi
Viikon verran olen jo liuotellut ja kolme kertaa yrittänyt aukaista. Camber pultti on tilattuna ja pusla pitäisi vielä tiluutella, sitten pääseekin pora hommiin.

Pirun kova lyönti päähän myös auttaa yleensä...
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
Lämmitä sitä mutteria.... :peukku

Kyllähän se mutteri lähtee irti, pultti on jumissa puslaan. Eikä lujempaa uskalla hakatakkaan ettei kiinnityskorva halkea.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

Vastapuolelle iso vasara ottamaan iskuvoima vastaan ettei se korva taivu. Sitte iskua toiselle puolen. Auttaa ku se tärisee...
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

koita nyt vielä sitä lämmittää. Kuumaa vaan.... Lähti kun lämpes sano !
 

Nikko

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2008
evo4

Nyt pitäis kulmat säätää mutta koneesta ei löytynyt arvoja...
Onko jollain antaa evo 4:seen?
sekä eteen että taakse?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tehdasarvot ovat muistaakseni:

Camber 1 aste edessä ja takana
Auraus 0 mm edessä
Auraus 3 mm takana
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tarkennan vielä noita nelosen arvoja, eli:

Camber edessä ja takana -1 aste +/- 0,3
Auraus edessä 0 astetta +/- 0,08 takana 0,08 astetta +/- 0,06
Casteria tuskin saa muutettua, mutta sen pitäisi olla edessä 3,50 astetta +/- 0,30

Itsellä kolmosessa jostain syystä edessä camber -0,48 astetta vasen ja -1,17 oikea, noitahan ei saa säädettyä ilman säädettäviä yläpäitä? Liekö joku vääntynyt. Takana tuo sama ongelma kuin Evoxilla, eli oikealta puolelta on ruostunut pusla kiinni pulttiin, joten vasen on -0,55 ja oikea melkolailla karsea -1,50.

Onkos joku mennyt ropeltamaan aurauksia, joko vakaampaan tai helpommin kääntyvään suuntaan?
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Pyöränkulmat radalle

oma 4 oli suuntaukses ja asentaja selitti et helppo homma ku kaikki on säädettävää?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

MakeM sanoi
Itsellä kolmosessa jostain syystä edessä camber -0,48 astetta vasen ja -1,17 oikea, noitahan ei saa säädettyä ilman säädettäviä yläpäitä? Liekö joku vääntynyt.

En tiedä saako Mitsulta kolaripeleihin tarkoitettuja "crash bolt" nimellä kulkevia ohennettuja pultteja millä saa enemmän säätövaraa tolpan alapään ja navan kiinnityspisteeseen. Vakionakin sieltä saa säädettyä vähän koska sovite ei ole aivan tiukka, mutta jos ei saa riittävästi niin sitten noilla voisi saada lisää säätövaraa.

MakeM sanoi
Onkos joku mennyt ropeltamaan aurauksia, joko vakaampaan tai helpommin kääntyvään suuntaan?

Ainakin kohta on :) Tarkoitus vähentää aurausta takaa, mutta toisaalta sen verran muitakin alustamuutoksia etten pysty sanomaan miten vaikuttaa vakioon verrattuna.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pyöränkulmat radalle

Ei E33 Gallussakaan ole vakiona pystykallistuksen säätöä edessä. Nyt on, eikä tarvinnut edes ajaa katukiveen sitä varten. ;)
 

Nikko

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2008
Vs: Pyöränkulmat radalle

MakeM sanoi
Tarkennan vielä noita nelosen arvoja, eli:

Camber edessä ja takana -1 aste +/- 0,3
Auraus edessä 0 astetta +/- 0,08 takana 0,08 astetta +/- 0,06
Casteria tuskin saa muutettua, mutta sen pitäisi olla edessä 3,50 astetta +/- 0,30

Itsellä kolmosessa jostain syystä edessä camber -0,48 astetta vasen ja -1,17 oikea, noitahan ei saa säädettyä ilman säädettäviä yläpäitä? Liekö joku vääntynyt. Takana tuo sama ongelma kuin Evoxilla, eli oikealta puolelta on ruostunut pusla kiinni pulttiin, joten vasen on -0,55 ja oikea melkolailla karsea -1,50.

Onkos joku mennyt ropeltamaan aurauksia, joko vakaampaan tai helpommin kääntyvään suuntaan?

Kannataako näihin sitten säätää?
Mulla on pikkasen madalletu/jäykempi teinin alusta,
jos jollain on kokemusta niin kertokaa vapaasti  ;D
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Pyöränkulmat radalle

Totta kai kannattaa, varsinkin jos et ole alustan vaihdon jälkeen säädättänyt. Vois sanoa että yhtä paskan kanssa koko alustan vaihto jos sen jälkeen ei ole tehty nelipyöräsuuntausta.
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Pyöränkulmat radalle

Onko uusia kokemuksia Evo 9:n ohjuukulmille radalle. Saan "kunnia" tehtävän säätää uudempaa evoa. Madallus sarja (-40mm) tulee, muuten vakio alusta. Kumiksi semi slick kumho V70A.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Pyöränkulmat radalle

mitkäs on ysin vakio-arvot?
ens viikol ois tarkastus ja mahdolliset säädöt...
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Pyöränkulmat radalle

Makeko sanoi
mitkäs on ysin vakio-arvot?
ens viikol ois tarkastus ja mahdolliset säädöt...

Tuli asiaa hieman tutkittua ja kaikki ohjuukulman säätökoneet ei tunne Evoja ollenkaan. Lähimmät mitä löysin on Evo 7:n korjaamokäsikirjasta.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

Samat ne on käytännössä kaikissa 4:sta eteenpäin eli auraus edessä 0 mm, takana 3 mm ja 1 aste negatiivista camberia joka nurkassa.

Vianorin kone tunsi jopa Evo 4:n :)
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Pyöränkulmat radalle

Muistinkin että olin joskus kattonu...
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=10177.0
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Pyöränkulmat radalle

ast sanoi
Samat ne on käytännössä kaikissa 4:sta eteenpäin eli auraus edessä 0 mm, takana 3 mm ja 1 aste negatiivista camberia joka nurkassa.

Vianorin kone tunsi jopa Evo 4:n :)


Kiitti tiedosta.


Täytyy ilmeisesti sitten soveltaa noita tämän viestiketjun ensimmäisiä viestejä noihin rata säätöihin. Ellei kenelläkään ole asiaan lisättävää?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

Itsellä on nyt edessä 0 mm aurausta ja 1.55 astetta camberia. Takana 1.2 mm aurausta ja 1.4 astetta camberia. Ei se huono ole, sitä en osaa sanoa voisiko olla parempikin.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Pyöränkulmat radalle

Käytin madalluksen (-35mm suunnilleen) jälkeen auton (E7) juuri kulmien säädössä. Muuten löytyi ohjearvot hyvin, mutta takarenkaat jäi harittamaan. Aika erikoista minusta. Onkos tähän muut törmänneet? Miten toiselta puolelta voi säädöt loppua ja toiselta niin pahasti ei?

Auraus vasen -0´33´, camber -0´48´
Auraus oikea -0´09´, camber -1´00´

Äijä sanoi että seuraava vaihtoehto on että snurrataan pultille lisää tilaa, mutta se ei minusta kuulostanu hyvältä. Vaan tämä tilanne syönee takakumit äkkiä..
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Pyöränkulmat radalle

Biim sanoi
Käytin madalluksen (-35mm suunnilleen) jälkeen auton (E7) juuri kulmien säädössä. Muuten löytyi ohjearvot hyvin, mutta takarenkaat jäi harittamaan. Aika erikoista minusta. Onkos tähän muut törmänneet? Miten toiselta puolelta voi säädöt loppua ja toiselta niin pahasti ei?

Auraus vasen -0´33´, camber -0´48´
Auraus oikea -0´09´, camber -1´00´

Äijä sanoi että seuraava vaihtoehto on että snurrataan pultille lisää tilaa, mutta se ei minusta kuulostanu hyvältä. Vaan tämä tilanne syönee takakumit äkkiä..

No edellesisessä autossa minulle kävi vastaavasti. Perushuolto sääti kulmat ja kuulemma kaikki säädöt meinasi loppua. Merkkihuolto kommentoi ihan normihuollon yhteydessä, että sinulta on säädetty kaikki kulmat ihan miten sattuu, haluatko että tilanne korjataan. Tulos oli sen perushuoltoliikkeenkin jäljiltä graafeissa ok, mutta siihen oli päästy pyörittelemällä säätöjä joka puolelta ihan turhaan. Eli osaamista ei ollut. Voisiko sinulla olla kyse samasta?
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Pyöränkulmat radalle

Cirrus sanoi
No edellesisessä autossa minulle kävi vastaavasti. Perushuolto sääti kulmat ja kuulemma kaikki säädöt meinasi loppua. Merkkihuolto kommentoi ihan normihuollon yhteydessä, että sinulta on säädetty kaikki kulmat ihan miten sattuu, haluatko että tilanne korjataan. Tulos oli sen perushuoltoliikkeenkin jäljiltä graafeissa ok, mutta siihen oli päästy pyörittelemällä säätöjä joka puolelta ihan turhaan. Eli osaamista ei ollut. Voisiko sinulla olla kyse samasta?

No huono minun sanoa. Samassa paikassa olen aina käyttäny ja kyllä ne edellisistä autoista on aina saaneet kimuranteissakin tapauksissa kulmat kohdilleen. Tässä oli kyse Tamperelaisesta firmasta. En sitten tiedä onko evon kulmia miten ennen säädelleet.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

Biim sanoi
Tässä oli kyse tampereen Euromasterista. En sitten tiedä onko evon kulmia miten ennen säädelleet.

Lielahdessa (VEHO) saivat väänneltyä ainkin mulla kohdilleen.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

Vianorissa piti kanssa näyttää kädestä pitäen mistä pultista mikäkin säätyy takana. Ensin valitti ettei säädöt riitä, mutta sitten kun näytin oikean pultin niin alkoivat riittämään :)
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Pyöränkulmat radalle

No ongelma tässä on etten minä tiedä mistä kääntää. Alustageometria ihan hepreaa. Vaan onhan se perhana jos pitää vielä toiseen paikkaan käydä maksamassa, että saa nuo kohdalleen. :(

Eli olette sitä mieltä, että madalletun seiskan saa tehdasasetuksiin säädettyä?

No eipä sinänsä laittoivat renkaisiinkin jotkin ihme venttiilit. Toi mun autossa säilyttämä luottopainemittari ei enää mahdu moisen päälle prkl.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

Biim sanoi
Eli olette sitä mieltä, että madalletun seiskan saa tehdasasetuksiin säädettyä?

Kyllä , kun muutkin CT9A:t saa säädettyä niin miksei myös Seiskaa.

Miksi nuo Camberit heittävät nuin paljon ? Eivätkö niitäkään saaneet kuntoon ?
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Pyöränkulmat radalle

Ihan varmasti saa säädettyä seiskan kulmat kohdalleen, jos kori on suora. Evojen korkeutta pystyy muuttamaan tolkuttomasti, ennen kuin säädöt loppuu.
Myös apurunkoja voi kääntää jonkun verran. Jos ne on jostain syystä ollut irti, voi nekin olla "vinksallaan". Onhan kokonaiskulkukulma suorassa?
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Pyöränkulmat radalle

No voi he*v***i. Eikai se sitten auta kuin viedä seuraavaan paikkaan. Laitan tänne ihmeteltäväksi tuon raportin huomenna. Tälle illalle en löydä enää kameran adapteria.

Kulkukulma tuossa paperissa on -0´13´ alkutilanteena ja -0´12´ lopputilanteena. Pitäiskö tuosta ymmärtää jotain? Tuskin tuosta on apurunkoa purettu tai ikinä mitään kolarikorjaustakaan tehty. Kaikki pultit auenneet aina neitseellisen helposti.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Pyöränkulmat radalle

Muistaakseni jossain raportissa mulla oli merkintä, että kulkukulma ei sais olla yli -0.09
Mulla on kaikissa mittauksissa ollu aika lailla nollissa.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Pyöränkulmat radalle

Peke sanoi
Muistaakseni jossain raportissa mulla oli merkintä, että kulkukulma ei sais olla yli -0.09
Mulla on kaikissa mittauksissa ollu aika lailla nollissa.

Tuo oli eka pyöränsuuntausraportti tuolle autolle, joten en voi vertailla tilannetta ennen tolppien vaihtoa ja jälkeen. Ainakin vakiotolpilla nastarenkaat kului jopa hämmästyttävän tasaisesti menettämättä yhtään nastaa. Ajokilsoja niille tuli lähemmäs 15000. Eli sen puolesta ei luulis olleen kovin vinksallaan.

Saattaahan se olla, että koko suuntaus on tehty perseelleen, jolloin lähtöarvot on jo poskellaan...
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Pyöränkulmat radalle

No nyt on hatanpään veholle varattu aika. Huoltoneuvoja ihmetteli vähän puhelimessa ja sanoi että tuoppa heille. Mielenkiintoista päästä vertailemaan heidän alkutilannettaan euromasterin lopputilanteeseen.

Eilen meni alle uudet renkaatkin niin ei viitsisi moisia heti harituksella pilata kun pitäisi viikonloppuna ajella tuhannen kilometrin siivu.
Nämä minun jorinat voisi muuten katkaista omaksi topickikseen, kun eivät varsinaisesti rata-ajoon liity? Vaikka joku "Pyöränkulmat kadulle" -topickiin. ;D

Säätöraportti täällä -> http://i44.tinypic.com/2uqninr.jpg
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Pyöränkulmat radalle

Häiritääs vielä.

Näitä lukuja opiskeltuani ja arvottuani tuumin josko seuraavat olisi sopivia rivakahkoon katuajoon? Auto tuskin rataa näkee:

Edessä:
Caster ~3.8
Camber -1.0
Aurausta 0.0 (vai tarvitaanko tähän haritusta/aurausta kompensoimaan camberia?)

Takana:
Camber -1.0
Auraus +0.10

Vai tarviisko camberia olla enemmän?
Haluan auton reagoivan rattiin herkästi kuten evon kuuluukin, mutta en kulkevan ihan omia polkujaan ns.
Tuolla euromasterin säätökoneessa oli säädöt -1 ja -2 cambereille erikseen. Valitsin noista ensimmäisen silloin, vaan olisiko GSR:n arvot sittenkin nuo jälkimmäiset? Alusta kun on nimittäin GSR:stä niin saisi ajo-ominaisuudetkin olla.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

Epäkesko-pulttia 180 astetta kääntämällä saa eteen 1 asteen (vakio) tai 2 astetta Camberia. Muut asetukset vaatii muita säätömenetelmiä.

Ihan hyvät noi on katuajoon.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Pyöränkulmat radalle

eteen lisäämäl aurausta (esim. -0.1 tai -0.2) ni tekee hieman enemmän yliohjaavamman sisäänmenossa...
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Pyöränkulmat radalle

Joo, eteen laittasin enemmän camberia, ite oon kokeillu -1.0 - -2.0 ja 1.5 on nyt. Se on ok kompromissi.
Mulla taitaa olla tällästä, tää on ulkomuistista, en jaksa ettiä lappuja.
Edessä:
Caster ~4.2
Camber -1.5
Aurausta jotain nollan kieppeillä...

Takana:
Camber -1.0
Auraus +0.10
 
Ylös Bottom