RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä+jumittuva keskilukko

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Kovemmilla pakkasilla on alkanut kylmällä autolla liikkeelle lähtiessä kuulua psykedeelinen ulina (lämpötila on alle -10 C ja auto ollut parkissa väh. 5 tuntia).

Tässä video: https://skydrive.live.com/redir?resid=AA838054C0701231%21105
Ääni kuuluu videolla heti alussa auton (2010, 50 tkm mittarissa.) lähtiessä liikkeelle ja vaimenee sitten pikku hiljaa.

Ääni ei kuulu parkkiruudusta pois peruutettaessa, eikä auton ollessa paikallaan (ei ole vaikutusta onko valittuna P-, R- tai D-vaihde), vaan vasta auton liikkuessa eteenpäin. Kevyt jarrun painaminen ei vaikuta mitenkään ja ääni kuuluu ryömintävauhdissa ykkösellä kytkimen luistaessa, sekä kytkimen ollessa kiinni. Sama muillakin vaihteilla. Videolla ei 3. vaihdetta suurempaa ole käytössä ja koko ajan ulisee. -20 C lämpötilassa ujeltaa kauemmin, mutta loppuu kuitenkin parin kilsan matkalla. Jos auton pysäyttää, niin ulina loppuu.

Mikä ihme siellä ääntää ???
 

Mittaaja

Member
Liittynyt
18 Huhtikuu 2009
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Pumppu kavitoi ..vaihda suodatin ja öljyt välittömästi
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Mittaaja sanoi
Pumppu kavitoi ..vaihda suodatin ja öljyt välittömästi
No ei kyllä kun liikkeessä vain kuuluu. Jos pumppu niin pitäisi kuulua myös paikallaan.
En saanut videota näkyviin mut veikkaan et syynä on jarrut vain. vr4 Galant ja evo7 tekee samaa ja monella evon omistajalla tekee samaa "uikutusta".
Uikutus-hakusanalla löytynee lisää.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Yks mikä voi olla:
vetoakselin nivelen lähellä oleva peltinen kaulus. Itse oon enemmän tuota kyll miettiny kun myöskään jarrujen paino ei auta. 300m ajoa ja hiljenee.

ps. ääntä ei videossa ole mulla ainakaa?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

En saanut minäkään toimimaan tota Skydrive-videota. Mut ilmeisesti on vastaava ääni kuin toisen linkin takana?

Mulla Legnumi piti kovilla pakkasilla uikutusta kun lähti liikkeelle aamulla. Hiljaisessa nopeudessa kuului ja loppui muutaman sadan metrin ajon jälkeen. En tiedä mistä tuli mut eipä tuo vaarallista ollut. :) Useissa neliveto-mitsuissa vissiin kuulluu kylmällä ääniä. Tosiaan tuolla VR4 puolella taisi olla oma topicin aiheesta.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Harri K sanoi
No ei kyllä kun liikkeessä vain kuuluu. Jos pumppu niin pitäisi kuulua myös paikallaan.
En saanut videota näkyviin mut veikkaan et syynä on jarrut vain. vr4 Galant ja evo7 tekee samaa ja monella evon omistajalla tekee samaa "uikutusta".
Uikutus-hakusanalla löytynee lisää.

Ja mitenkään ei liity automaattiin eikä ayc:hen sillä mulla on ollu sama ominaisuus pakkasilla koko tämän ajan. Ulisee ehkä ekan 50-100 m. Automaatilla ja manuaalilla.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Mulla tekee samaa ääntä. Jostain takaa se tuntuis tulevan. Vois vaihella peräöljyt ja kattoo onko vaikutusta.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Tuo skydrive on kyllä ihan haitarista.

Itse ole tuon kolmella eri koneella katsonut saman linkin kautta ja eri selaimilla (ie:llä firefoxilla ja chromella).
Aina on toiminut. En vaan ymmärrä, että mitä ohjelmaa skydrive videon toistamiseen oikein käyttää.
MP4 oli ainoa muoto joka toimi omalla koneella, kun testimielessä latailin videota eri formaateissa pilveen ja testailin.

Ensin kokeilin WMV:tä, mutta eihän se Microsoftin oma softa voi tietenkään toimia Microsoftin pilvipalvelussa.
Valittaa vaan että videon toistoon tarvittava ohjelma puuttuu, tms.
 

MäTSi

Haittaakse?
Liittynyt
22 Huhtikuu 2011
Sijainti
Paimio
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

lancer evo-r sanoi
Mulla Legnumi piti kovilla pakkasilla uikutusta kun lähti liikkeelle aamulla. Hiljaisessa nopeudessa kuului ja loppui muutaman sadan metrin ajon jälkeen. En tiedä mistä tuli mut eipä tuo vaarallista ollut. :) Useissa neliveto-mitsuissa vissiin kuulluu kylmällä ääniä. Tosiaan tuolla VR4 puolella taisi olla oma topicin aiheesta.

Hep! täällä sama juttu legnumissa..
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Itselläni oli tuo ääni viime talvena Evo 6. Tai siis samantapainen.

Nyt ei ainakaan toistaiseksi ole kuulunut, mutta peräölpät on redlinen heavy shokkia (sitä pinkkiä) ja kulmavaihteessa sitä punasta. Äänet ainakin mulla pysynyt poissa. AYC -osastolla taas lymyilee Mobilin atfä. Siinä oli samat vaatimukset ku diaqueenissä. Niin ja laatikossa Castrollia.

Ainakin lukko nappaa kivasti kiinni ja toi evo on aika tailhappy. :D Nimimerkillä - kuin takavetosta ajais.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Laakerinkooli pyörii akselilla ennenkuin lämpiää ja tarttuu akseliin, eli laakerin sovite ei ole tiukka.
Tuo on vaan villi arvaus, mutta eräässä syncro Vokkelossa kuulu samantapasta ääntä ja ainakin siinä ääni poistui laakerinvaihdolla , mitä muuta huollossa silloin tehneet en tiedä, auto ei ollut oma.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

hanski-58 sanoi
Laakerinkooli pyörii akselilla ennenkuin lämpiää ja tarttuu akseliin, eli laakerin sovite ei ole tiukka.
Tuo on vaan villi arvaus, mutta eräässä syncro Vokkelossa kuulu samantapasta ääntä ja ainakin siinä ääni poistui laakerinvaihdolla , mitä muuta huollossa silloin tehneet en tiedä, auto ei ollut oma.

Tuossa tapauksessa tulisi tuhoa aika äkkiä. Luulisi, ettei samaa ulinaa tarvitsisi useampaa talvea kuunnella ennen kuin tulee suurempia vaurioita.
Omassa autossa ei viime kevättalvella (jolloin sen hankin) tuota ääntä kuulunut. Vasta nyt viime viikkojen pakkasilla alkanut.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Kuului se siinä yhtön autossakin talven ja ei siinä ilmeisesti mitää isompaa ollut tullut. Ja kuului vain pakkasella sen pikkupätkän,
Se akselin kaula hioutuu pikkuhiljaa väljemmäksi ja ääni kestää pitempään ennenkuin hirttää taas kiinni kun lämpiää.
Mutta tuo nyt on vaan tosiaan arvaus,
 

janza

Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Pistin ton YouTubeen piilotettuna niin ne kenellä ei toimi Skydrive voivat sieltä katsoa, poistelen toki jos niin halutaan.

http://www.youtube.com/watch?v=fcbJ61eueu0&hd=1
 

TimoI

New Member
Liittynyt
12 Marraskuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Sama homma evossa, ääni on matalampi vain. Tulee edestä vasemmalta tai keskeltä, ratti kun on oikealla. Ekalla kerralla tuli pysäytettyä auto pariin kertaan ja tarkistettua vanteet ja jarrut. Sama homma pakilla. Ei kuulu ensimmäisellä noin 5m pätkällä vaan alkaa sen jälkeen. Äänen taajuus hieman muuttuu nopeuden mukaan mutta vaimenee ja häviää alle 100m matkalla, kuuluu myös ulos lenkkeiöijöiden katseista päätellen. :D olis hieno tietää mistä tulee. Ei kuulosta kovin terveeltä sanoisin.
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Jep, sama ääni omassa autossa, ollut muistaakseni aina kylmällä.

Ei teillä muilla RA:n omistajilla ole ongelmia alle -20'C pakkasilla ajolla?
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=42236.0
 

JT

New Member
Liittynyt
4 Joulukuu 2008
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Eipä ole RA pitänyt mitään ylimääräisiä ulinoita eikä ole vetokaan koskaan hukkunut tms. (kop, kop, kop)

Itse asiassa ainoa vika koko aikana (4v) on ollut, kun viime talvena kovalla pakkasella kaukovalot eivät kytkeytyneet. Kun auto oli tankatessa hetken sammuksissa, niin sen jälkeen vaihtoi kaukovaloillekin, kunnes sitten hetken päästä sama oire. Tästä selvittiin vaihtamalla rele.

Videosta on vaikea määrittää ulinan aiheuttajaa. Tuntuisi kyllä muuttuvan suoraan vauhdin mukaan. Lähtisin miettimään, mitkä osat autossa pyörii juurikin samaa tahtia. Sitten vain muutama metri pissapojan letkua, toinen pää korvaan ja toinen oletetun äänilähteen kylkeen.
Tai auto tukevasti pukeille pihalla ja kaveri kuuntelemaan ulkoa. (Kannattaa varoa pyöriviä kohteita.)

Voihan takuun alaisen pelin tietysti viedä Deltaankin ja pyytää ilmoittamaan, kun vika on korjattu. Saattaa vaan hivenen nopeuttaa touhua, kun osaa kertoa heille, mistä kohtaa autoa ulina tulee.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Oma auto menee ensi viikolla yöksi Teltta-auton pihaan kohmettumaan. Toivottavasti on sen verta kylmää, että ulisee myös asentajan korvaan. Hankalahan tuo varmaan paikallistaa. Loppuu kuitenkin jo pihalta halliin ajaessa...

Mitään muuta murhetta ei ole ollut itsellä. Ed. Omistajan aikana oli etacs vaihdettu (ajovalot ei ollut syttynyt ollenkaan) ja vaihteisto ohjelmoitu uudelleen ja lämppärin puhallinta ronkittu. Lisäksi oli joku stefa vaihdettu vaihteistoon tai jakolaatikkoon pienen hikoilun takia. Ja maadoitus johtojen liitos koriin akun alla/vieressä oli putsattu ja suojattu jollakin valaan spermalla. Oli joku lambdaan liittyvä vikakoodi tullut...
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Tänään oli autoa tutkittu Deltalla:

- todettu, että asiakkaan kuvaama ääni kuuluu, ääni tulee edestä, ja kuuluu myös vapaalla rullatessa, ei peruutettaessa
-> päätelty, että ääni ei tule vaihdelaatikosta
- ääni ei kuulu jarruista

- etuperän öljyt vaihdettu (takuu)
- vetoakselien (etu) ja kardaanin stefat voideltu (takuu)
- em. toimenpiteiden jälkeen auto ollut ulkona parkissa ~ 1,5 h (- 12 oC), jonka jälkeen kokeiltaessa ääntä ei ollut kuulunut.
- pyydettiin ilmoittamaan, jos sama ulina vielä ilmaantuu.

Pitää antaa auton huilata ainakin huominen ja kokeilla sitten torstaina tai perjantaina, että oliko operaatiolla mitään vaikutusta.
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Hienoa, toivotaan että se oli siinä. Tarvii pyytää sama toimenpide omallekin sitten...tänään oli -8 ja vähän aikaa se ulisi taas.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Ketut siitä mitään apua ollut. Sama vihellys jatkuu ja helvetin hitaasti vaihtaa kylmänä 2.->3.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

En tiedä liittyykö mitenkään tuohon pakkasilla ilmenneeseen ulinaan, mutta nyt peruuttaessa etupyörät reilummin käännettynä voimansiirrossa joku hankaa vastaan.

Tätä on tapahtunut muutaman kerran kevään/kesän aikana. Auto on ollut useamman vuorokauden parkissa ja ruudusta pois peruuttaessa, heti kun etupyöriä kääntää reilummin, niin tuntuu kuin vetäisi käsijarrusta. Tyhjäkäynnillä ei jaksa ryömiä ollenkaan, pitää antaa reilusti kaasua. Jos pyörät on suorassa, niin ei ongelmia.
Toimii oireetta kun on ajanut jonkin matkaa...

Keskilukon hydraulipumppu surahtaa aina pyörimään vasta kun auto on liikkunut vähän matkaa ja surisi ainakin äsken tuon jumituksen aikana.
Nyt olin ajanut viimeksi eilen illalla, ei ollut siis pidempään ollut parkissa. Mikähän siellä vastustaa. ???
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Tänään jumitti vasta kun lähti ruudusta perruutamisen jälkeen eteen päin etupyörät reilummin käännettynä.
Pumppu surrasi muutaman sekunnin ja sen aikaa voimansiirto hankasi vastaan.

Onko tämä ominaisuus vai vika?
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Kellään mitään tietoa mistä nuo yllä mainitut jumitukset voisivat johtua?
 

JT

New Member
Liittynyt
4 Joulukuu 2008
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Jotenkin nyt tuntuisi, että keskilukko olisi tuolloin tosi tiukalla ???
Vaikuttaako aktiivilukon esivalinta asetukset asiaan mitenkään ? Tekeekö samaa "lumi"-asetuksella ?

Jos kerran vika poistuu muutaman sekunnin päästä, niin sen täytyy olla tuossa aktiivilukossa. Pumppu ei ole ehtinyt tehdä painetta.
Onko tässä järjestelmässä paineakku, joka olisi nyt viallinen ?
Voiko joku takaiskuventtiili vuotaa peruspaineet karkuun ?
Pääsisikö missään kokeilemaan toisella lukon ohjainboxilla ?

Tässä pelkkiä arvailuja, kun ei ole tullut perehdyttyä tuon käyttöauton sielunelämään tarkemmin. Kaikki aika kun menee harrastepelien kanssa.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Tätä tapahuu nyt säännöllisesti jos auto on ollut parkissa yön yli tai pidempään.

Normaalista jaksaa peruuttaessa ryömiä tyhjäkäynnillä, mutta jyrkemmin kääntyessä melkein pysähtyy kun pumppu surraa sen muutaman sekunnin. Edelleenkin ongelma ilmenee vain parkista liikkeelle lähtiessä, ei enää myöhemmin.

Ja tekee samaa tarmac, gravel ja snow asetuksella.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Nyt jumitti kauppareissulla käydessä koko ajan, jos kääntyi yhtään jyrkemmin. Eteen ja taakse päin mennessä.
Ympyrää ajaessa (ehkä puolet etupyörien kääntövarasta käytössä) kuului kun joku rengas (takana sisäkurvin puolella?) hyppii ja pyrkii sutimaan. Ohjaus yrittää myös kammeta suoraan ja tuntuu jotenkin jäykälle noissa käännöksissä.

Moottori käynnissä ja vaihteisto vapaalla ei oikein jaksanut työntämällä autoa liikutella.
Vauhdista jos heitti vapaalle, niin rullasi kuitenkin kohtuu hyvin, ainakin suoraan mennessä.

10 min parkissa olen jälkeen nostin nurkka kerrallaan tunkilla ilmaan ja kokeilin, että ei ainakaan jarrut jumita.
Lisäksi tarkastin rengaspaineet, kun ei noista nykypäivän renkaista oikein näe vaikka olisi 1 bar vajausta.
Kaikissa oli kuitenkin ihan tasaisesti painetta.

Sitten kokeilin uudestaan, vaihteisto vapaalla, työnnellä autoa (moottoria välillä käynnistämättä), niin ei jumittanut mikään.
Sen jälkeen käynnistin moottorin ja siirtelin D:llä ja R:llä 0,5...1 m suuntaansa ja senkään jälkeen ei jumittanut.
En enää uskaltanut lähteä sen enempää testailemaan. Viikonlopuksi pitäisi kylllä lähteä reilun sadan kilometrin päähän.

Voikohan vika olla taka tasauspyörästössä/-lukossa? Nyt hydr.pummppu ei kuuluvasti surrannut kuin liikkeelle lähtiessä, mutta silti joku jumittaa. Ei ollut "remonttivaateet" päällä, niin ei tullut koplittua onko perä kuinka kuuma.
Mitään vikavaloja / -ilmoituksia ei edelleenkää näy mittaristossa.

Maanantaille on Teltta Autosta aika varattuna...
Jospa se jouluksi korjaantuu. :seina
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

onhan tuo ny iha selvästi rikki enkä suosittelis ajeleen kyllä. Eikun koiraamolle!
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Perä siinä ainakin on rikki tai siis lukko. Kääntyessä sisäkurvinpuoleinen takapyörä haluaisi sutia ja soralla sutiikin. Asfaltilla ei tietysti rengas luista, niin silloin meinaa meno hyytyä. Eilen tuli sillä kauppareissulla useita tiukkoja käännöksiä ja ajon jälkeen perä oli jotenkin jumissa. Hetken huilaamisen jälkeen rullasi vapaalla ihan normaalisti.

Tiukkoja käännöksiä vältellen mitään pahempia oireita ei ilmene ja rullaa vapaalla nätisti.
Olikos perässä levylukko vai mikä? Disc type LSD?
Ja miten se noin voi mennä rikki, että lukitus tiukkenee?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

aycsmall.jpg


ayc6.gif


ayc5.gif
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

RalliArtissa ei kylläkään ole AYC-systeemiä. Ihan mekaaninen lukko ilman automatiikkaa/hydrauliikkaa.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
RalliArtissa ei kylläkään ole AYC-systeemiä. Ihan mekaaninen lukko ilman automatiikkaa/hydrauliikkaa.

??? ........no sitten on helppo vika korjata. Perää vaan tilaukseen timattitiskiltä.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Takuuta onneksi vielä 1 vuosi jäljellä. :peukku
Mahtaa vaan olla tilaustavaraa, viikkojen toimitusajalla, nuo perämurikat.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Takuuta onneksi vielä 1 vuosi jäljellä. :peukku
Mahtaa vaan olla tilaustavaraa, viikkojen toimitusajalla, nuo perämurikat.

Eikä varmaan edullisemmasta päästä. Hyvä ,että on takuut. :peukku
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Äsken kävin hakemassa auton huollosta. Keskilukon nesteet oli kuulemma vaihdettu. Pyydettiin olemaan yhteydessä, jos ongelmat jatkuvat.

Heti parkkiruudusta lähtiessä huomasin, että mitään muutosta käytökseen ei ollut tullut. :seina
Sisäkurvin puoleinen takapyörä haluaa sutia tiukussa käännöksessä.
Peruutin 2 m takaisin ruutuun ja menin sisälle kertoman, että ei korjaantunut. Ovat huomenna yhteydessä maahantuojan tekniseen neuvontaan tms. Eihän niitä tuhansien eurojen osia ihan huvikseen tietystikään vaihdella.

Onneksi rengas luistaa vähän helpommin näin sadekelillä.
Kyllähän tuo silti käy kytkimen päälle, kun se luistaa koko ajan tuollaisessa parkkipaikka veivauksessa.
En oikean haluaisi "ajaa vikaa ulos", tiedä mitä muuta porsii siinä samalla... Ja missä vauhdissa / tilanteessa se vika sitten löytyy. :nykii
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Sisäkurvin puoleinen takapyörä haluaa sutia tiukussa käännöksessä.

Tekee samaa myös vapaalla rullatessa, myös moottori sammutettuna.
Eikös tämä sulje jo keskilukon vian pois ja viittaa siihen että takaperä on paskana?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Tekee samaa myös vapaalla rullatessa, myös moottori sammutettuna.
Eikös tämä sulje jo keskilukon vian pois ja viittaa siihen että takaperä on paskana?

Jos ei ole "hydrauliikkaa" tai muita "sähköohjauksia" perässä , niin ei ole kovin vaikeata päätellä missä vika on ? Tai näin ainakin luulisin ?
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Delta Autolle ja Mitsubishille mikään ei tunnu olevan selvää.

Eniten ärsyttää se, että auto luovutettiin ikäänkuin korjattuna.
"Ota yhteyttä, jos vika vielä ilmenee"

Ei varmasti ole jäänyt epäselväksi ainakaan asentajalle, että vika ei korjaantunut tai edes selvinnyt.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Nyt ajellaan maahantuojan ohjeiden mukaisesti 1000 km uusilla keskilukon mehuilla.
Jos ei ajamalla korjaannu (tai rikkoonnu pahemmaksi), niin sitten vaihdetaan keskilukko.
Takaperän öljyt voisi kuulemma vielä jossain välissä vaihdattaa, ennen kuin aletaan osia uusimaan.

Pitänee vaihtaa vanhat kesärenkaat alle, ettei jauha keväällä ostettuja takarenkaita pilalle.

Itse en kyllä ymmärrä, että miten takaperän jumittaminen johtuisi keskilukosta.
Viisaammat voi kertoa... Joku hyppykuppa?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Itse en kyllä ymmärrä, että miten takaperän jumittaminen johtuisi keskilukosta.
Viisaammat voi kertoa... Joku hyppykuppa?

En kyllä ymmärrä minäkään ,jos ongelma on auton taka-akselistolla ? Keskilukolta tulee perälle "pyörintävoima" eli joko pyörii tai ei pyöri. Perä taas sitten jakaa voiman oikean ja vasemman väille , eli pyöri molemmat samaa tahtia , joko on pyörimättä ollenkaan tai pyörii eri tahtiin. (riippuen ko. auton perän ominaisuuksista)


(pyörintävoima ??... onko edes suomenkielen sana?)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Sisäkurvin puoleinen takapyörä haluaa sutia tiukussa käännöksessä.

Tätä jäin vähän ihmettelemään.
Jos keskellä ei ole tasauspyörästöä/ tai se on täysin lukossa niin kyllähän ne takapyörät tosiaan jupertaa reilustikkin vastaan vaikka ois avoin perä.

Pajerokin piirtää nättiä mustaa katkoviivaa asfalttiin kun nykäsee nelikon päälle ja kääntyy jyrkästi.

Siitä en nyt ole varma että sutiiko vai jarruttaako se sisempi pyörä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Nyt ajellaan maahantuojan ohjeiden mukaisesti 1000 km uusilla keskilukon mehuilla.
Jos ei ajamalla korjaannu (tai rikkoonnu pahemmaksi), niin sitten vaihdetaan keskilukko.

Pskapuhetta! Jossei se toimi niin ei se ajamalla korjaannu! Ihme touhua. Kuka näin oli vastannut? Vaadi kirjallisena!
JPA missä asut? Voisin tehdä oman diagnoosin jos oot lähellä...
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Harri K sanoi
Pskapuhetta! Jossei se toimi niin ei se ajamalla korjaannu! Ihme touhua. Kuka näin oli vastannut? Vaadi kirjallisena!
JPA missä asut? Voisin tehdä oman diagnoosin jos oot lähellä...
Tänään tiedustelin sähköpostitse Jyväskylän Deltan huoltopäälliköltä tilannetta, koska maanantain jälkeen ei ollut mitään kuulunut.
Hän viittasi vastauksessaan "maahantuonnin ohjeeseen", mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Maanantaina autoa hakiessa kerrottiin, että ovat yhtetydessä maahantuojan tekniseen neuvontaan.
Varmaan sellainen on olemassa.

Olen yrittänyt pelata kaikinpuolin varman päälle, että mahdolliset vauriot eivät kaadu omaan piikkiin välinpitämättömyyden tms. perusteella.
Kuluttajahan (eli ajoneuvon omistaja) on velvollinen ilmoitamaan / reklamoimaan havaitsemistaan vioista viivytyksettä, jotta lisävahinkojen syntyminen estetään.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Onko tuossa nyt varmasti ihan mekaaninen perä? Ettei sitä ohjata millään älyllä esim jarrujen kautta jos ei kerta hydrauliikkaa tai elektroniikkaa ole? Jännä että tämän päivän autossa olisi 20 vuotta vanhaa tekniikkaa...

Se on kyllä ikävää että nykyään ei saa korjata suoraan vaan täytyy kysellä lupaa ylempää. Ihme kuitenkin että auto on annettu asiakkaalle ajoon. ???
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

lancer evo-r sanoi
Onko tuossa nyt varmasti ihan mekaaninen perä? Ettei sitä ohjata millään älyllä esim jarrujen kautta jos ei kerta hydrauliikkaa tai elektroniikkaa ole? Jännä että tämän päivän autossa olisi 20 vuotta vanhaa tekniikkaa...
Takaperä on yksi säästökohde EvoX:ään verrattuna.
Part Number: 3501A121
http://www.oemmitsubishiparts.com/parts/2010/Mitsubishi/Lancer/index.cfm?action=partDetail&section=UNIVERSALS%20%26%20REAR%20AXLE&group=REAR%20AXLE&subgroup=REAR%20AXLE&component=CARRIER&partnumber=3501A121&vehicleid=293487&siteid=214331

Täällä muuta shittiä voimalinjasta:
http://www.clubralliart.com/showthread.php?t=1774
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Lisää mietiskelyä.
Onko tämä "rehellinen" neliveto? Vai kytkeekö keskilukko perän mukaan silloin auto sitä haluaa/tarvitsee? Muuten toimii etuvedolla?

Ja nyt jos se keskilukko olisi jumissa ja neliveto jatkuvasti päällä ja perän mekaaninenlukko sit haluaa renkaiden pyörivän yhtä lujaa kun luulee että on kiihdytys tai jotain vastaa tapahtumassa?
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Perusvoimanjako on 50/50, all day all night.

Lontoon murteella ACD:n toiminnasta:
http://www.full-race.com/store/r14-awd-skyline/acd-pro-mitsubishi-lancer-evolution-active-center-differential-controller-1.html

"The ACD is a bevel-gear type center differential with a front/rear torque distribution of 50:50. The differential is controlled by a hydraulic 'wet' multi-plate clutch, where the clutches are made from high strength steel. The maximum limited-slip torque of the multi-plate clutch is about three times that of a conventional VCU (viscous coupling) center differential: IE: 3 times the grip can be transferred to the wheels that need torque. Although some drag racers still prefer VC for its simplicity, ACD is technically far superior to the preceding Evo models (and certain USDM models) VCU. When the car is accelerating or decelerating rapidly, ACD calculates what the optimum locking amount would be and then engages the limited-slip locking mechanism by applying pressure to the plates via hydraulic ACD pump and solenoid. This ranges between full lock (16bar pressure), full open (0bar pressure), and all points in between. The harder you accelerate or decelerate, the more it locks - for maximum stability and traction. If the front wheels are spinning faster than the rear wheels, then the ACD begins to lock the clutches up."

"Q: How does the OEM Tarmac/Gravel/Snow switch influence the ACD?
A: Contrary to popular belief, this switch does not change the torque split. The differential is geared at 50:50 and cannot be changed by the push of a button. What this switch actually does is quite simple. Each setting determines how long the ACD will delay in freeing the center differential after a steering input is made. In addition, it will determine how much locking force the ACD will exhibit on the clutch pack and center differential.

1. Tarmac is the setting to be used in dry, paved conditions. In this setting, the ACD provides the strongest limited-slip clamping force of the three modes and will almost immediately allow the center differential to go into a free state upon detecting a steering input.
2. Gravel is the setting designed for wet or loose roads. In this setting, has the second strongest clamping force and the ACD will delay in freeing the center differential for a moment upon receiving steering inputs.
3. In the Snow setting, the ACD delays in freeing the center differential for much longer than the other two settings. Of the three modes, this one also provides the least amount of clamping power
."
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Nostas perä ylös ja koita pyörittää pyöriä...
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Harri K sanoi
Nostas perä ylös ja koita pyörittää pyöriä...

....haraa keskilukko vastaan...

Pitäs nostaa koko auto ylös....
 
Ylös Bottom