Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja evo6
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vaikka nokolta jo vähän ohjeita sainkin niin kysytään asiasta täälläkin.

Eli tuo oma evo 6 on rekisteröintikatsastettu 2009 ilman airbag rattia. Rekisteröintikatsastus meni tällä ratilla läpi kuten myös vuoden 2010 normikatsastus. Nyt sitten joku ulkomaanvahvistus katsasti autoni samalla katsastusasemalla jossa kävin vuonna 2010 ja hylkäsi sen koska ratti on vaihdettu airbagittömään.
Selitin sille, että tätä autoa on valmistettu RS mallina jossa airbag rattia ei ole ja tämä auto on tehty ratin osalta vastaamaan RS mallia jolloin airbag rattia ei tarvitse. Sitten se sössötti, että se tieto pitää jossain näkyä ja auto muutoskatsastaa airbagittömälle ratille.
Kyseisen katsastus aseman boss soittaa mulle maanantaina ja koitan saada tämän puhelimessa selvitettyä mutta miten saisin tämän jehun ymmärtämään tämän asian jotta saisin katsastuksen menemään läpi ilman sitä airbag rattia?
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Olisko tuosta mitään apua,vai pitääkö olla joku maahantuojan todistus,että autoa on saanut myös ilman airbäkillistä rattia
http://www.lancerregister.com/showpic.php?pic=mlr_images/brochure/evo6/evo62.jpg
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

mitsumikko sanoi
siis nyt mää näkisin että ollaan asian ytimesä! :peukku


(liimaa siihen tarra misä luukkee srs)

Olis pitänyt sanoa, että ratissahan lukee OMP joka tarkoittaa ruotsiksi samaa kuin SRS ;D
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Jos sulla on bägi ollut ja se on pois otettu, pitää se tietty muutoskatsastaa. Ihan oikein se katsastusmies on sössöttänyt silloin.


Trafi 1024/208/2008:

Turvavyönkiristimen saa poistaa tai turvatyynyn/turvaverhon poistaa tai kytkeä pois toiminnasta vain ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan ohjeen mukaisesti. Ohjauspyörä, turvavyö ja asiaan vaikuttava muu tekninen toteutus on oltava rinnakkaismallin mukainen. Muutos- tai rekisteröintikatsastus edellytetään.

Poistaa voidaan vain sellainen turvavaruste, jota ei ole säädöksissä määrätty kyseiseen ajoneuvoon pakolliseksi. Turvavarusteen poistamisen edellytys on, että ajoneuvosta on osoitettavissa sen käyttöönottoajankohdan vaatimukset täyttävä rinnakkaismalli jossa kyseistä varustetta ei ole, ja että rakenteet asiaan vaikuttavilta osilta muutetaan sitä vastaavaksi. Selvityksenä em. asiasta on esitettävä ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan antama kirjalli- nen todistus tai ajoneuvosta saatavilla oleviin teknisiin tietoihin perustuva yksityiskohtainen selvitys.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

miikka sanoi
Jos sulla on bägi ollut ja se on pois otettu, pitää se tietty muutoskatsastaa. Ihan oikein se katsastusmies on sössöttänyt silloin.

Minun aikana sitä ei ainakaan ole koskaan ollut.

miikka sanoi
Ohjauspyörä, turvavyö ja asiaan vaikuttava muu tekninen toteutus on oltava rinnakkaismallin mukainen. Muutos- tai rekisteröintikatsastus edellytetään.

Tekninen toteutus on rinnakkaismallin mukainen ja se on rekisteröintikatsastuksessa näin todettu olevan koska miten se rekisteröintikatsastus olisi muuten läpi mennyt?
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

evo6 sanoi
Minun aikana sitä ei ainakaan ole koskaan ollut.

Tekninen toteutus on rinnakkaismallin mukainen ja se on rekisteröintikatsastuksessa näin todettu olevan koska miten se rekisteröintikatsastus olisi muuten läpi mennyt?
:peukku

Sillä kun ei ole väliä onko se ollut sun aikana vaan onko se ollut tehtaalta lähtiessä :)

Rekisteröintikatsastuksessa tuskin on huomattu koko seikkaa että bägi pitäs autossa olla, vai lukeeko sulla otteella että turvatyyny poistettu? Tuskin. Eli sössi on käynyt siellä rek. katsastuksen yhteydessä. Ymmärrettävä moka kyllä, mistäpä noista tietää onko autossa ollut airbageja vai ei jos ei ole automalliin perehtynyt. Ehkä se rekisteröinti on tehty jossain konttorilla jossa JDM-autot menevät "heittämällä kilpiin eikä mitään turhia vaadita" :)
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

miikka sanoi
Eli sössi on käynyt siellä rek. katsastuksen yhteydessä.
Ts rahat takaisin rek-katsastuksesta,vahingonkorvaus asianomistajalle ja kys kioskiin lappu luukulle,eiköstä niin?
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

ST sanoi
Ts rahat takaisin rek-katsastuksesta,vahingonkorvaus asianomistajalle ja kys kioskiin lappu luukulle,eiköstä niin?

No eipä varmaan tässä tapauksessa taida ihmeempiä tapahtua ;D
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Perinteinen suomi, virkamiehet saa tehdä virheitä niin paljon kuin haluavat.. Asiakas maksaa aina viulut. Toimii kaikessa.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Minäkin maksoin joskus päästömittauksesta,mutta inssi unohti ne mitata ;D ,en lähtenyt valittamaan.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Eikös tuo onnistu ihan sillä kun sanot että muutoskatsastetaan ratti bägittömäksi tässä samalla, ihan samalla tavalla kuin vanteiden tai alustan muutoskatsastus? Rahaahan ne siitä vaan haluaa, ei sen kummempaa. Miikka osannee kertoa, että tarvitseeko sinne mukaan minkälaisen pahvin todistukseksi, että RS:ssä ei bägiä ole.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Eipä siinä tosiaan sen helpompaa tietä taida olla, eli muutoskatsastus ja viet sitä varten jotain luotettavan oloista dokumenttia (ajoneuvosta saatavilla oleviin teknisiin tietoihin perustuva yksityiskohtainen selvitys) vaikka netistä tulostettuna. En itse jaksaisi alkaa sen kummemmin asiasta verenpainetta nostamaan.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Keskitytäänpä itse asiaan ja jätetään kommentit syntyperästä sikseen. Nykyisin mahdollisesti "vihapuheeksi" tulkittavissa olevat kommentit siivottu pois.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

miikka sanoi
Eipä siinä tosiaan sen helpompaa tietä taida olla, eli muutoskatsastus ja viet sitä varten jotain luotettavan oloista dokumenttia (ajoneuvosta saatavilla oleviin teknisiin tietoihin perustuva yksityiskohtainen selvitys) vaikka netistä tulostettuna. En itse jaksaisi alkaa sen kummemmin asiasta verenpainetta nostamaan.

Muutoskatsastaa sen voin ihan hyvin jos se vain onnistuu.
Technical information manualistahan näkee, että RS mallissa ei ole airbag rattia eli olisiko tämä se (ajoneuvosta saatavilla oleviin teknisiin tietoihin perustuva yksityiskohtainen selvitys)

Kelpaako tämä?
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/sekalaisia_evo_kuvia/tim_8-9.jpg
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Tuo sivu Technical Information Manualista varmaankin todistaa sen että ilman airbagia oleva versio on olemassa. Sitten pitää vielä todistaa se että autosi rakenteet asiaan vaikuttavilta osin vastaavat RS versiota.

Yksi mahdollisuus olisi osoittaa esim MMC ASA:sta kaivetuilla varaosanumeroilla että asiaan liittyvät osat ovat identtisiä, esimerkiksi ohjauspylväs.

Näihin papereihin leimat merkkiliikkeestä niin pitäisi olla jo aika selvä homma.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

ast sanoi
Tuo sivu Technical Information Manualista varmaankin todistaa sen että ilman airbagia oleva versio on olemassa. Sitten pitää vielä todistaa se että autosi rakenteet asiaan vaikuttavilta osin vastaavat RS versiota.

Yksi mahdollisuus olisi osoittaa esim MMC ASA:sta kaivetuilla varaosanumeroilla että asiaan liittyvät osat ovat identtisiä, esimerkiksi ohjauspylväs.

Näihin papereihin leimat merkkiliikkeestä niin pitäisi olla jo aika selvä homma.

Katsoin ASA:sta niin ohjauspylväs on GSR ja RS malleissa täysin sama.
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/osa_kuvia/ohjauspylvas_gsr.jpg
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/osa_kuvia/ohjauspylvas_rs.jpg

Onko tietoa mitä muuta tarkistettavaa voisi olla?
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Onko sulla ollenkaan SRS ecua eli palaako valo? Yks olis härskisti vaan lainata GSR ratti leimalle, voisi mennä helpommalla ja ehkä seuraavassa vuosikatsastuksessa inssi ei taas huomaa :P Helppo vaihtaa (tietysti voi mennä aina vähän kenoon mutta helppo sekin korjata)
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Kannattaahan se nyt kokeilla muutoskatsastaa kun tuossa ei ole mitään oikeaa ongelmaa ja ilman bagia oleva malli on olemassa. Mahdollisimman vakuuttavat dokumentit vaan mukaan.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

evo6 sanoi
Katsoin ASA:sta niin ohjauspylväs on GSR ja RS malleissa täysin sama.
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/osa_kuvia/ohjauspylvas_gsr.jpg
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/osa_kuvia/ohjauspylvas_rs.jpg

Onko tietoa mitä muuta tarkistettavaa voisi olla?

Kyllä mä ainakin noilla hyväksyisin muutoskatsastuksen, ehkä kannattaa vielä valtuutetulta liikkeeltä hakea leima jolla todistavat dokumentit oikeiksi.

Ja miksi tosiaan alkaa asiaa hankaloittamaan ratin vaihdolla ym, kun homma on noin selvä.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

no niin nyt alkaa olemaan jo hyvät perusteet tuolle hommalle. Pitää delta autolta kysyä ns. viralliset kuvat leimoineen niin eiköhän se siitä.

Plan B eli airbagillisen ratin vaihtaminen on myös työnalla mutta katotaan tosiaan jos sen saisi muutoskatsastettua.

mystinengalant sanoi
Onko sulla ollenkaan SRS ecua eli palaako valo?

Palaa SRS valo kun käynnistää.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Kaveri ainakin muutoskatsasti oman vitosensa bägittömäksi ilman mitään ongelmia. En tosin tiedä mitä dokumentteja sillä oli. Mut luulen että oli vain netistä tulostanut jotain vastaavia mitä sullakin nyt on kasassa.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

lancer evo-r sanoi
Kaveri ainakin muutoskatsasti oman vitosensa bägittömäksi ilman mitään ongelmia. En tosin tiedä mitä dokumentteja sillä oli. Mut luulen että oli vain netistä tulostanut jotain vastaavia mitä sullakin nyt on kasassa.

Jos voisit kysäistä mitä lappuja sillä oli.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Tästä voisi tehdä tuonne suljetulle puolelle artikkelin ja tiedot tarvittavista lapuista,kun homma selviää?
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Kysyt sieltä konttorilta mitä lappuja ne vaatii. Sillä tuosta lienee selviää helpoiten ja ei tarvitse välttämättä leimojen perässä juosta.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Tunari-82 sanoi
Tästä voisi tehdä tuonne suljetulle puolelle artikkelin ja tiedot tarvittavista lapuista,kun homma selviää?

Ei kannata, koska se miten homma menee tässä tapauksessa ei merkitse mitään välttämättä edes samalla konttorilla seuraavan tapauksen kanssa.

Muutenhan tässä on ihan perinteinen "asiakas on aina väärässä kunnes toisin todistetaan" meininki. Käytännön tasolla riittänee, että katsuri saadaan vakuuttuneeksi, että autoa on tosiaan on valmistettu myös ilman bageja. Toiset katsurit käyttää järkeä, toisen haluaa nähdä asiakkaan syntymätodistuksen ollakseen varmoja, että asioivat todellisen henkilön kanssa. Koskaanhan ei voi olla varma.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

evo6 sanoi
Kyseisen katsastus aseman boss soittaa mulle maanantaina ja koitan saada tämän puhelimessa selvitettyä mutta miten saisin tämän jehun ymmärtämään tämän asian jotta saisin katsastuksen menemään läpi ilman sitä airbag rattia?

No niin katsastus aseman boss soitti minulle ja pääty siihen, että mahdollista se on mutta se pitää muutoskatsastaa ja siihen tarvitsee maahantuojan ohjeet kuinka se pitää tehdä. Ja ongelmaksi tuli myös se, että jos ratin airbagin poistaa niin pitäisi poistaa myös pelkääjän puolen bägi ja poistaa SRS valo palamasta missään tilanteessa.

Valonhan nyt saa pois poistamalla polttimo mutta en mä kyllä ajatellut pelkääjän puolen bägiä rupeta poistamaan.

Soittelen seuraavaksi deltaan ja koitan sieltä saada infoa.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

evo6 sanoi
pitää muutoskatsastaa ja siihen tarvitsee maahantuojan ohjeet kuinka se pitää tehdä.

Ohjeet poistoon vai muutoskatsastukseen ;D

Kyllä siellä on pyydetty taas oikein ammattilaiselta lausunto. Kyllähän sen voi saada räjähtämään, mutta ei tuo varmaan auton turvallisuutta muuta suuntaan eikä toiseen onko se poistettu miten, jos se pommi kerta sieltä on pois otettu.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

evo6 sanoi
No niin katsastus aseman boss soitti minulle ja pääty siihen, että mahdollista se on mutta se pitää muutoskatsastaa ja siihen tarvitsee maahantuojan ohjeet kuinka se pitää tehdä. Ja ongelmaksi tuli myös se, että jos ratin airbagin poistaa niin pitäisi poistaa myös pelkääjän puolen bägi ja poistaa SRS valo palamasta missään tilanteessa.

Valonhan nyt saa pois poistamalla polttimo mutta en mä kyllä ajatellut pelkääjän puolen bägiä rupeta poistamaan.

Soittelen seuraavaksi deltaan ja koitan sieltä saada infoa.

Tuo muuten on ihan totta että periaatteessa pitäs poistaa se hanttarinkin bägi. Enpä tiennyt/tajunnut että apukuskille on oma bäginsä tuossa Evossa.

Mutta tuota ei voi päällikkö vaatia, että tarvis väkisin olla maahantuojan dokumentit. Trafin ohjeissa annetaan vaihtoehdot minkä dokumenttien mukaan varusteen poiston asiallisuus voidaan todeta, eikä ohjeessa anneta ainoaksi vaihtoehdoksi tuota maahantuojan todistusta.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

nokonzok sanoi
Ei kannata, koska se miten homma menee tässä tapauksessa ei merkitse mitään välttämättä edes samalla konttorilla seuraavan tapauksen kanssa.

Muutenhan tässä on ihan perinteinen "asiakas on aina väärässä kunnes toisin todistetaan" meininki. Käytännön tasolla riittänee, että katsuri saadaan vakuuttuneeksi, että autoa on tosiaan on valmistettu myös ilman bageja. Toiset katsurit käyttää järkeä, toisen haluaa nähdä asiakkaan syntymätodistuksen ollakseen varmoja, että asioivat todellisen henkilön kanssa. Koskaanhan ei voi olla varma.
Tämä on kyllä huomattu,kerran kävin kysymässä eräältä konttorilta että mitä kaikkia lappuja tarvitsen auton x tekniikanvaihdon muutoskatsastukseen ja inssi kertoi mitä hommaat.
No tämän tiedon pohjalta hommasin paperit ja kävin vielä kysymässä samalta konttorilta,että nämäkö paperit kelpaa,eri inssi ja meinasi että ei riitä vaan vaati vielä jonkun lisätiedon(en muista enään että mitä)
Lupasin hankkia sen ,mutta vaihdoin konttoria ja muutoskatsastus oli läpihuutojuttu niillä lapuilla joita ei toinen konttori kelpuuttanut.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

miikka sanoi
Trafin ohjeissa annetaan vaihtoehdot minkä dokumenttien mukaan varusteen poiston asiallisuus voidaan todeta, eikä ohjeessa anneta ainoaksi vaihtoehdoksi tuota maahantuojan todistusta.

Onko tuo joku yleinen ohje minkä vaan varusteen poistoon vai? Ja mistäs tällänen ohje löytyisi?
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

evo6 sanoi
Onko tuo joku yleinen ohje minkä vaan varusteen poistoon vai? Ja mistäs tällänen ohje löytyisi?

Laitoin sen ohjeen numeron jo tuossa ekassa viestissä tähän ketjuun, eli kun kirjottaa googleen "Trafi 1024/208/2008" niin löytyy tämä: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D520F796-BA09-446B-BB4B-D58A7C9BB5A7/0/10242082008Turvavarusteenpoistaminen.pdf
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

miikka sanoi
Mutta tuota ei voi päällikkö vaatia, että tarvis väkisin olla maahantuojan dokumentit. Trafin ohjeissa annetaan vaihtoehdot minkä dokumenttien mukaan varusteen poiston asiallisuus voidaan todeta, eikä ohjeessa anneta ainoaksi vaihtoehdoksi tuota maahantuojan todistusta.

Käytännössä kuitenkin 99% katsastusasemista eivät uskalla hyväksyä mitään muuta dokumenttia kuin maahantuojan todistuksen siitä että todistus on oikea. (Valitettavasti näin se menee, vaikka tästä ei voida syyttää kuin Trafia) Tähän kai vois sanoa sen dont hate the player, hate the game.

Nim.
Aidon Workshop Manuaalin kanssa katsastamassa autoa ja sitä ennen soitto Trafille sanoo että "ilman muuta pitäisi hyväksyä, voidaan pitää riittävänä, mutta katsastusmies päättää"
Tosiasisassa kuitenkaan katsastusmies ei uskalla hyväksyä edes aitoa workshop Manuaalia koska trafi on ohjeistanut epäselvästi/pelätään että trafi lyö näpeille heti että "aina vaaditaan runkonumerolle yksilöity todistus maahantuojalta tms.." Joten.. karuselli pyörii diipa daapa..
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Jos menee väännöksi etkä halua aloittaa leimaa uudestaan niin bägillistä rattia vaan. IMO tuo bagillinen ei ole mitenkään hirveän paljon huonompi normiautossa. Kyllähän sä tällä työmatkaakin ajat isoksi osaksi. ;D
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Tuo iso 4-6 bagiratti jää liian kauas kun etäisyyssäätöä ei ole. Myös hämmästyttävä määrä etupyörien kautta tulevasta tuntumasta häviää painavaan rattiin. Evo 7-9 ratti on paljon parempi ja ajo-asento parempi, mutta se ei sovi.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

miikka sanoi
Mutta tuota ei voi päällikkö vaatia, että tarvis väkisin olla maahantuojan dokumentit. Trafin ohjeissa annetaan vaihtoehdot minkä dokumenttien mukaan varusteen poiston asiallisuus voidaan todeta, eikä ohjeessa anneta ainoaksi vaihtoehdoksi tuota maahantuojan todistusta.

miikka sanoi
Laitoin sen ohjeen numeron jo tuossa ekassa viestissä tähän ketjuun, eli kun kirjottaa googleen "Trafi 1024/208/2008" niin löytyy tämä: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D520F796-BA09-446B-BB4B-D58A7C9BB5A7/0/10242082008Turvavarusteenpoistaminen.pdf

Tuollahan sanotaan "Turvavyönkiristimen saa poistaa tai turvatyynyn/turvaverhon poistaa tai kytkeä pois toiminnasta vain ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmista-jan edustajan ohjeen mukaisesti." ???
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Tyypillinen Trafin dokumentti, toinen kohta sanoo toista ja toinen toista. Siinä ylempänä yleisessä osassa sallitaan muukin todistelu, mutta mitä se sitten koskee?
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

ast sanoi
Tyypillinen Trafin dokumentti, toinen kohta sanoo toista ja toinen toista. Siinä ylempänä yleisessä osassa sallitaan muukin todistelu, mutta mitä se sitten koskee?

Tähän tartuin itsekin. Ylempäna samassa ohjeessa sanotaan näin:

"Selvityksenä em. asiasta on esi- tettävä ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan antama kirjalli- nen todistus tai ajoneuvosta saatavilla oleviin teknisiin tietoihin perustuva yksi- tyiskohtainen selvitys."

Ja jotta Trafi perinteet olisivat kunniassa, tässä ei tietenkään viitata mihinkään lakipykälään. Juridisesti ei tarvitsekaan, koska kyseessä ei ole "määräys" vaan "ohje". Josta päästään siihen, että jos maahantuoja ei mitään lappuja kirjoittele niin mitäs sitten tehdään? Hylätään muutoskatsastus vedoten Trafin juridisesti sitomattomaan ohjeeseen?

Eiköhän soveltuvat osat ole riittävän yksityiskohtainen selvitys teknisistä kysymyksistä.

Kaikki kunnia diplomi-insinööreille, mutta voisivat vittu palkata jonkun lakimiehen laatimaan noita ohjeita. Katsastusmiehet asetetaan ihan kohtuuttomaan välikäteen kun ei heiltä voi tietenkään edellyttää direktiivien kovin syvällistä tulkintaa. Samaan aikaan ylin instanssi asiassa on täysin kyvytön antamaan järkeviä ohjeita, mutta kuitenkin käytännön tasolla valvoo niitä kuin Göbbels aikoinaan.

Olen itse rekisteröintikatsastanut ketjun aloittajan auton. Asiasta puhuttiin silloin ja todettiin, että homma ok kun on olemassa se bägitön malli. Ilmeisesti on sitten jättänyt laittamatta jonkinlaisen maininnan auton tietoihin aiheesta. Jolloin päästään takaisin lähtöruutuun, eli oletus on se, että asiakas TIETENKIN on itse vaihtanut ratin rekisteröintikatsastuksen jälkeen ja nyt yrittää kusettaa katsastusmiestä.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

nokonzok sanoi
Tähän tartuin itsekin. Ylempäna samassa ohjeessa sanotaan näin:

"Selvityksenä em. asiasta on esi- tettävä ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan antama kirjalli- nen todistus tai ajoneuvosta saatavilla oleviin teknisiin tietoihin perustuva yksi- tyiskohtainen selvitys."

Ja jotta Trafi perinteet olisivat kunniassa, tässä ei tietenkään viitata mihinkään lakipykälään. Juridisesti ei tarvitsekaan, koska kyseessä ei ole "määräys" vaan "ohje". Josta päästään siihen, että jos maahantuoja ei mitään lappuja kirjoittele niin mitäs sitten tehdään? Hylätään muutoskatsastus vedoten Trafin juridisesti sitomattomaan ohjeeseen?

Eiköhän soveltuvat osat ole riittävän yksityiskohtainen selvitys teknisistä kysymyksistä.

Kaikki kunnia diplomi-insinööreille, mutta voisivat v***u palkata jonkun lakimiehen laatimaan noita ohjeita. Katsastusmiehet asetetaan ihan kohtuuttomaan välikäteen kun ei heiltä voi tietenkään edellyttää direktiivien kovin syvällistä tulkintaa. Samaan aikaan ylin instanssi asiassa on täysin kyvytön antamaan järkeviä ohjeita, mutta kuitenkin käytännön tasolla valvoo niitä kuin Göbbels aikoinaan.

Olen itse rekisteröintikatsastanut ketjun aloittajan auton. Asiasta puhuttiin silloin ja todettiin, että homma ok kun on olemassa se bägitön malli. Ilmeisesti on sitten jättänyt laittamatta jonkinlaisen maininnan auton tietoihin aiheesta. Jolloin päästään takaisin lähtöruutuun, eli oletus on se, että asiakas TIETENKIN on itse vaihtanut ratin rekisteröintikatsastuksen jälkeen ja nyt yrittää kusettaa katsastusmiestä.

Mitäpä muuta sanomaan kuin aamen.

Tosiaan siitä bägin poistamisesta olis pitänyt laittaa erikoisehtoihin turvavarusteen poiston maininta, muuten tulee tällaisia.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Jälkitarkastus pitää vissiin hoitaa tuolla missä itse katsastuskin mutta voinko käydä tekemässä muutoskatsastuksen jossain toisella asemalla kuin tuolla jossa autoni hylättiin ratin takia?
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Ehdotuksia pk-seudun katsastusasemasta jossa bägittömän ratin muutoskatsastus menisi suht kivuttomasti?
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Hyrylän Autokatsastus. Siellä käytin aina romut ;D
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Tuusulan autokatsastus eli tak.Lepposa meiniki.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

^Mut ovat myös asiallisia eli merkitsevät jos on aihetta. Edellä mainittu ei aina, jos sanoo että se on pitänyt korjata. Joskus tämä on etu, joskus ei :)
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Tunari-82 sanoi
Tästä voisi tehdä tuonne suljetulle puolelle artikkelin ja tiedot tarvittavista lapuista,kun homma selviää?

Nyt näyttäs, että tämä homma rupeaa selviämään mutta ei tästä mun tapauksesta ainakaan mitään ohjeita muille voi tehdä kun en oikein tiedä itsekkään mitä tässä nyt tapahtu.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

evo6 sanoi
Nyt näyttäs, että tämä homma rupeaa selviämään mutta ei tästä mun tapauksesta ainakaan mitään ohjeita muille voi tehdä kun en oikein tiedä itsekkään mitä tässä nyt tapahtu.

perus.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

evo6 sanoi
Nyt näyttäs, että tämä homma rupeaa selviämään mutta ei tästä mun tapauksesta ainakaan mitään ohjeita muille voi tehdä kun en oikein tiedä itsekkään mitä tässä nyt tapahtu.
Tänään tuli postissa uusi rekisteriote johon on nyt sitten merkitty, että kuskis bägiratti on poistettu. :peukku
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

Oman Evon rekisteröin ilman bägiä Momon ralliratti kiinni tietoisena siitä että sanomista tulee jos inssi sen huomaa, mutta kun ei huomannut niin ei myöskään tullut sanomista. Löytyy sitten tarvittaessa CK korisen Lancerin bägillinen ratti jonka laittaa sitten kiinni vuosikatsastukseen.
 
Vs: Rekisteröintikatsastettu ilman airbag rattia mutta vuosi katsastuksessa hylätty

mlm sanoi
Tuusulan autokatsastus eli tak.Lepposa meiniki.
+ ääni tälle paikalle. Eka kerta kun ei ruvettu katsastuksessa kyselemään/mussuttamaan kun sanon, että nelivedon takia ei saa sitten ajaa jarrutesteriin... totes vaan, että ok. Muutenkin erittäin asiallinen meininki :peukku
 
Moi. Ensinnä kiitos ryhmään pääsystä. Uutta kilvellistä time attack autoa etsiessäni tuli vastaani mielenkiintoinen evo 8.
Nyt homma vaan kaatumassa turvavarusteisiin. Eli jos luin evo 8 RS dokumentteja oikein, niin tavallista evo 8: sia ei voi muutoskatsastaa
ilman airbageja ja turvavöiden kiristimiä, koska evo 8 RS mallissa tietojeni mukaan on ollut nämä turvavarusteet toisin, kuin esim. evo 6.
Onko täällä jollain omakohtaista kokemusta tai eriävää mielipidettä?
 
Takaisin
Ylös Bottom