Space Star koodi P0302

Wanharouva

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2020
Autoni on SpaceStar 1,6 vm 2003. 219tkm mittarissa.

Sytytti moottorin häiriövalon, jonka takaa paljastui koodi P0302 Sytytyskatkos sylinteri 2 havaittu.
Kylmänä kun lähtee niin 1-2km jälkeen isolla vaihteella ajaessa nyykähtää tai hieman nykii ja sytyttää vikavalon. Ei sytytä yleensä pidemmällä matkalla, jos moottori ajettu lämpimäksi. Tyhjäkäynti ok eikä välillä nyi ollenkaan vaikka ajaisi isommalla vaihteella kaupunkinopeutta.

Vaihdoin 2 ja 4 sylinterin sytytysyksiköt ristiin, vika ei siirtynyt vaan edelleen herjaa 2 pytyn ongelmaa.
Tulpat vaihdettu n. 12tkm sitten.

Onko näissä koneissa ollut sitä tiivisteongelmaa tulpanreijän kautta vai mistä voisi lähteä vikaa etsimään?
Lasketaanko tässä sylinterit niin että jakopäässä on 1 pytty ja vaihdetaatikon päässä 4:s pytty?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kokeiles vaihtaa se kakkos sylinterin tulppa nyt ekana. Se on helpoin ja halvin ratkaisu. Ole tarkkana että se tulee sitten oikeaan momenttiin kiinni.
 

mc662

Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2017
Ja jos ei ole momenttiavainta nii käsin kierrät kunnes vastustaa ja sitten varttikierros avaimella
 

Wanharouva

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2020
Päivitystä tilanteeseen:

Tarkistettu vanhat tulpat:
1 -2 tulpat yläpäässä hieman öljyä, kipinän puolelta normaalinnäköinen
3 tulppa öljyssä kokonaan
4 tulppa kokonaan kuiva
Vaihdettu uudet NGK -tulpat, samalla huomattu, että kolmossylinterin tulpanjohto viallinen. Tulpanhattua irroitettaessa jäi se metalliosa tulppaan kiinni. Ostettu uusi tulpanjohtosarja, vaihdettu siis tulppien lisäksi 1 ja 3 sylinterien tulpanjohdot. Sytytysyksiköt edelleen "ristissä" ensimmäisen vaihdon jälkeen, niitä ei uusittu.

2 sylinterin sytytysyksikkö antaa kipinän myös 3 sylinterille, olisikohan tässä syy aiempaan vikakoodiin? 3 tulpan öljyisyys mietityttää, öljyä auto ei kuluta, litran / 8000km on mennyt.
Tulpat.jpeg


Ajettu n. 100-150km, jonka jälkeen syttyi moottorin vikavalo.

Koodina p0421 katalysaattorin 1 tehokkuus kynnysarvon alapuolella (lohko 1). Ei muita koodeja, tämä on siis kokonaan uusi koodi, ei ole tullut aiemmin vastaan. Vikavalo nollattu.

Mikä tällaisen voi sytyttää? Auto ei nyi, toimii aivan normaalisti, tehot tallessa eikä mitään mainittavaa ole tällä hetkellä. Aiempi kylmänä ollut nykiminen on tulppien sekä tulpanjohtojen vaihtamisen jälkeen poistunut toistaiseksi
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Hyvä että vaihdoit oikeat tulpat tilalle, noita densoja ihan turha sinne tunkea, tulpat tulee öljyseksi Kun tulppa kolon tiiviste alkaa vuotamaan, Eli venakopan tiiviste vaihtoon!

Tuo katon koodi voinut syttyä monestakin syystä, useimmiten se syttyy kun se on Joko tukossa tai ei enää suodata, voi myös olla vioittunut upstream o2 anturi, Eli lattia edeltävä lambda, tai vaihoehtoisesti vuoto pakoputken haitarin tiennoilta, pakokaasu testeri kertoisi ehkä enemmän
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Sanoisin kans että oli auto mikä tahansa niin p0420 koodin syyllinen on tankinkorkin ja pakoputken välisellä matkalla. Matka kiertää siis moottorin kautta.
Tuo pakokaasujen mittaus on suositus täältäkin. Sitten tiedät mitä on pielessä ja parempi arvailla vikapaikkaakin. Eli yrittääkö auto muuttaa seosta rikkaammalle vaiko laihemmalle?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Evap järjestelmällä on omat koodit Jos esim solenoidi Rikki tai kanisteri vuotaa mutta väljä bensakorkki voi kyllä triggeröidä p04xx koodin
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Nuo kynnysarvo koodit tulee yleensä siitä kun katalysaattorin teho laskee tietyn pisteen alle jonka valmistaja on määritellyt. Todennäköisesti edes päästöarvoissakaan ei ole mitään vikaa. Ratkaisuksi jää oikeastaan lisätä lambdan alle korotusholkki jossa katalysaattori, näin vikavalon saa sammumaan.

Veikkaan että aloittajan autossa on heti pakosarjan alla katalysaattori ja täten tuo ylempänä lukeva pitää paikkansa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Korotusholkkia ei kannata lisätä 1. lambdan alle vaan takalambdalle. Lambda-anturi(t) on voinut karstoittua ja vikaantua väärien seosten myötä. Holkkia ennemmin kannattaa harkita niiden vaihtamista uusiin.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Sanoisin että kokeile aluksi laittaa takalambdaan holkki ja jos vika poistuu niin harkinnan mukaan uudet lambdat vaikka vian korjaantuminen on vähän 50:50…
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Ja ilmeisesti se oli epäselvää niin laitetaan vielä tähänkin, niitä holkkeja EI ikinä käytetä 1 lambdan (säätölambda) alla, vaan ainoastaan 2 lambdan jolla valvotaan katalysaattorin kuntoa.
 
Ylös Bottom