space wagonin piristys

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja j.v.8.1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
J

j.v.8.1

Guest
eli kyseessä on space wagon 1,8td -89. onko kellään kokemuksia tommosen piristämisestä. eli ahtojen nostamisesta ym. kannattaako kokeilla vai kilahtaako heti?
 
Vs: space wagonin piristys

Vilkaisepa tämä:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14744.0
 
Vs: space wagonin piristys

Tuohon em. linkkiin liittyen,viime lauantaina holysmoken penkityspäivillä avaruusvaunu puski 164hv/294nm lukemat ;D Tosin pumppu on nyt 12mm nestepäällä,vielä tarvisi modata pumpun ennakonsäädintä jotta saisi vääntöä laajemmalle alueelle.Kytkimenä on nyt 4-lapainen sintteri mutta se ei oikein tahdo vakioasetelman kanssa pitää. Kyllä tuo 1.8td moottori näemmä jotain kestää ::)
 
Vs: space wagonin piristys

Jo se vain alkaa spakevaakkoni noilla lukemilla jo mennä rattorista ohi!

Oispahan hauska käydä koklaamassa tommosta kamiinaa, ku itellä on ollu sekä diesel, että bensa SW. Sais siinä tietää, et mitä se ois voinu olla! :D

neppi
 
Vs: space wagonin piristys

"Rabafari": veikkaanko väärin, jos arvaan että olit V8-kiihdytyspäivillä nöyryyttämässä prätkiä ja jotain saksalaisia laitteita, joihin on liimattu "RS" ja "S" lätkiä jostain syystä??

Komea aika Spacelle, oli kuka oli.... :peukku
 
Vs: space wagonin piristys

Tuumailin ihan samoin,että tunnustaako täällä sivuilla joku omistavansa SpaceWagonin joka pystyy 12.1 / 180 -tuloksiin...!? :)
Ja jos niin onko suurikin salaisuus millä pannulla/virityksillä on ajettu,ihan vakiolla ei taida onnistua lähellekään...!? :)
 
Vs: space wagonin piristys

Komea aika tosiaan, kenen vaunu sitten onkin.

Taakse jäi saksan mossejen lisäksi muutamia prätkiä ja mm. Viper.
Etuvetoinen laite vielä, pieni handicap sekin stripillä. Äkistään laskettuna autojen yhdestoista?
 
Vs: space wagonin piristys

Kyllähän minä siellä olin kiihdyttämässä ja hauskaa oli.Tosin nuo tulokset ei pidä paikkaansa,harmi vaan :D Fhra:n tyyppi soitti mulle tapahtuman jälkeen ja kyseli että "Voiko tuo olla mahdollista,mikä kone siin on?joku turbodiisseli??,mitä ihmettä,voiko se noin kulkea?" Sain hyvät naurut kun hän kertoi heidän tietojensa mukaan spacen kulkeneen tuon 12.1/180 ;D Kerroin kyllä hänelle oikean ajan ja loppunopeuden,jostain syystä julkaistuihin tuloksiin jäi siltikin virhe ??? Muuten,saisi olla spacessa paukkua aivan v*tusti jotta tuohon 12.1/180 pääsisi :peukku
 
Vs: space wagonin piristys

No ihmettelinkin vähän,vaikka vois kai sen jotenkin saada tuon verran kulkemaan... ;D
 
Vs: space wagonin piristys

dämn. No, onhan sillä yhdellä diesel Meselläkin ajettu jotain 11-12 aikoja, ja se sentään painaa pikkasen spacea enemmän...
 
Vs: space wagonin piristys

Taitaa nykyään useampi diesel-mersu jo mennä noita aikoja vartilla,ainakin hurjia tehoja niistä on penkitelty. :o Olisihan se jo melko perverssi laite spacewagoniksi jos tuonne 12 sekan puolelle menisi ja dieselillä :D Pääsisi nyt omalla edes tuonne 15 sekan puolelle :driver
 
Vs: space wagonin piristys

Kaverilla alkaa lancerissa tuo 1.8 vapari alkaa olla tiensä päässä. Nurkasta löytyy myön toinen samanlainen kone, aikalailla samanmoisessa kunnossa (molemmissa lvarmaan päälle 450tkm kilsoja). Puhuttu on tuon toisen koneen kunnostamisesta ja jopa turbottamisesta. Mitään suuria heppoja ei ole tavoitteena, kunhan jonkun kymmenen lisää vakiosta ja vääntöä taas hieman enemmän ajatellen pieniä kuormia ja ylämäkiä (vaikka ei tuossa vääntö vielä lopu, toinen samanlainen farmari tuli nätisti trailerilla perässä reippaan ylikuorman kera - hitaasti mutta varmasti ja lähtiessä koneen kolistellessa runkoon ;D) Kysymys kuuluukin, mitä osia kannattaisi pistää vaihtoon jopa turbonkin laittaessa, luultavasti vaparilla ja turbokoneella on muitakin eroavaisuuksia? Jos jollain on tarkempaa tietoa osien (männät, -renkaat jne.) hinnoista saanee tähän alle laittaa listaa tulemaan :)
 
Vs: space wagonin piristys

Minuakin kiinnostaisi se että saako noihin ylikokomäntiä mistään ja mihin hintaan? Sellainen tuli ainakin mieleen,onko noissa vapareissa öljysuihkut männille,oletteko tutkineet? Turbokoneessa sellaiset on. Pumpunkin joutuu vaihtamaan td:pumppuun jos vaparin turbottaa,toki sen saa toimimaan vaparin pumpullakin muttei niin järkevästi kuin pumpulla jossa on ahtopainerikastus. Imusarja noissa on erilainen,vaparissa on pitkä imusarja,sillä tietty ei merkitystä ole jos ei spacen orkkispakosarjaa ja turboa käytä. Td spacessa on myös öljynjäähdytin tehtaan jäljiltä,mahtaako vaparissa olla? Tuollaisia nyt yhtäkkiä tuli mieleen :)
 
Vs: space wagonin piristys

Nyt kiinnostaa tietää, jos on space wagonista turbotekniikka niin mitä kaikkea menee vaihtoon jos pistää moisen juurikin tuohon lanceriin? Motonetin koodien mukaan laturi ja startti voivat olla ainakin samoja, mutta kytkinlevy erilainen niin onkohan myös laatikkokin?
 
Vs: space wagonin piristys

Mitä mulla on mitsuista kokemusta, ni laatikko tahi muu saattaa olla erilainen ihan samankorisissaki vehkeissä. Ite vaihtelin yhteen spakevaakkonii laatikkoo joskus ja se oli päältä suht samanlainen, mut vetarit ei sit käynykkää!

Sama juttu oli sen edellisen SW:n kannen kans. Samanlaisissa SW:ssa voi olla ainaki kolmee sylinterikantta...

että hehheh
 
Vs: space wagonin piristys

Sittenhän homma mahtaa mennä hankalaksi :P Kaippa niissä erilaisissa osissa on sitten eri numerotkin, eli järkeä käyttämällä samalla numerolla varustetut osat sopisivat päittäin.
 
Vs: space wagonin piristys

Ainiin,tuota vetari-juttua mä en muistanutkaan ollenkaan.. Joskus tuli moisesta kyllä luettua,oliskos ollu motonetin varaosaluettelossa maininta myös. Mutta kolmea erilaista kantta?! Mitä eroja niissä sitten oli? Itellä kun on yksi ylimääräinen kansi odottamassa kaivelua nii voisi ottaa pannuun tehdä kansi ja sit se ei sovikaan ;D sorry,lainaan vähän topikkia ;)
 
Vs: space wagonin piristys

Noku siihen on pallopäämäntää ja tasapäämäntää ja mäntää, ni sitte on erilaiset ne kannetki. Päältäpäin näytti ihan samalle. Ei pyöriny vaa kone ku laitto lättäpääkannen pallomäntienkans, hehheh
 
Vs: space wagonin piristys

Tällä hetkellä eräs mahdollinen tekniikanluovuttajaehdokas SW on vm. -89, lanceri -85. Startti on ainakin eri, oiskohan mitään minkä avulla vois selvittää tuon vanhan vaihelootan sopivuus, tai koko tekniikka lootineen. Jälkimmäisen selvitys onnistuisi ainakin mittaamalla vetarit :P
 
Vs: space wagonin piristys

Lainataan piristys aihetta... eli onko kovin suuri homma istuttaa SW:n noukalle Td Galantin IC? Eikös Galantissa oo kuitenkin sama kone mutta välärin kans. Saattas vaan olla cooleri tiedossa ahtoputkien kans ja siksi kyselen.

Niin ja mistä tosta SW:n koneesta kannattaa napata ahtopainetieto mittarille...
 
Vs: space wagonin piristys

Tutkin taas motonetin listaa, vaparin ja td:n pakosarjantiivisteet olivat eri numeroilla, onko niissä mitä eroa? Entä onko myös kannessa? Oletetaan nyt että vakioon vapariin laitetaan siis tuon td:n imu- ja pakosarja puhaltimen kera sekä myös pumppu. Onko suuttimissa eroa? Kaikkea eroavaisuuksia kannattaa nyt mainita ettei satu yllätyksiä jos sattuu tämmönen asennustilanne eteen. Vielä kun en kaikkea diisselikoneista tiedä niin saattaapi jäädä joku unhoittumaan :P
 
Vs: space wagonin piristys

Villi veikkaus; Jos se td-galantin cooleri on PIENI, niin sitten sen voikin saada sopimaan,muutoin kyllä joutuu raivaamaan tilaa sinne keulalle,ahdasta on. Mutta kokeile jos saat osat lainaan sovitusta varten. Painetiedon voit napata vaikka t-haaralla siitä letkusta mikä menee imusarjalta pumpun ahtopainerikastusmokkulaan.Tulipellissä on tarpeeksi johtojen läpivientejä joista saa hyvin ujutettua sellasen muoviletkun kabiiniin painemittarille :peukku
 
Vs: space wagonin piristys

Lankku sanoi
Tutkin taas motonetin listaa, vaparin ja td:n pakosarjantiivisteet olivat eri numeroilla, onko niissä mitä eroa? Entä onko myös kannessa? Oletetaan nyt että vakioon vapariin laitetaan siis tuon td:n imu- ja pakosarja puhaltimen kera sekä myös pumppu. Onko suuttimissa eroa? Kaikkea eroavaisuuksia kannattaa nyt mainita ettei satu yllätyksiä jos sattuu tämmönen asennustilanne eteen. Vielä kun en kaikkea diisselikoneista tiedä niin saattaapi jäädä joku unhoittumaan :P

Oliskos kannen kanavien muodossa sitten jotain eroa?? Olisi kiva itekin tietää jos kerran niitä kansia on muutenkin useampaa sorttia näissä 1.8 td-koneissa.. Suuttimissa ei mun käsittääkseni ole varmaan muuta eroa kuin avautumispaineet jos edes sitäkään. Mutta sillä ei ole merkitystä kunhan ovat muuten kunnossa. :)
 
Vs: space wagonin piristys

Kiitokset vastauksista. Pitänee huomenissa kattella se mittari paikoilleen. Cooleria kauppaava kaveri ei viellä oo vastannu mikä on päivän hinta, joten siitä koosta ja muusta sopivuudesta en viellä tiedä :P
 
Vs: space wagonin piristys

Viellä tuli yks juttu mieleen. Onko kellään mitään hajua mitä 4D65T mylly painaa ilman laatikkoa varusteineen. Varaosa-auton mosasta käyny kauppaa ja tarttis tietää rahteja ajatellen...
 
Vs: space wagonin piristys

Tuossa paria lähdettä katsomalla (Lancer ja SW) jo lainesin kanssa tuumattiin että olisko nuo koneet rakenteeltaan ihan samanlaiset? Ainakin tuon tietolähteen mukaan puristus on ainakin sama, jos tuo td onkin tehty niin yksinkertasesti vaihtamalla vapariin vain eri pumppu sekä isompi kytkin (+imu- ja pakosarja luonnollisesti), ja ehkäpä tuo pakosarjantiivistekin olisi vain vahvemmasta tavarasta tehty. Vaparin öljysuihkut männille voisin selvittää, kunhan kerkiää :P
 
Vs: space wagonin piristys

Isompi kytkin noissa olikin mulle ihan uusi asia vapari/turbo-pohdiskelussa,mun mielestä se kytkin on kyllä silti td:ssäkin alimitoitettu! ;D Voi olla hyvällä tuurilla että vapari ja turbodee ovat aivan samoja koneita mutta toisaalta,vaparissa saattaakin olla heikommat männät eikä öljyruiskuja männille,mahdollisesti kangissakin on eroa. Jos ne motit taas osoittautuu täysin samoiksi sisuksiltaan niin hyvähyvä! :D Muuten,sitä vaparin imusarjaa kannattaisi kokeilla turbossa,veikkaisin että on parempi kuin td:n imusarja! :peukku
 
Vs: space wagonin piristys

RabaFari sanoi
Isompi kytkin noissa olikin mulle ihan uusi asia vapari/turbo-pohdiskelussa,mun mielestä se kytkin on kyllä silti td:ssäkin alimitoitettu! ;D Voi olla hyvällä tuurilla että vapari ja turbodee ovat aivan samoja koneita mutta toisaalta,vaparissa saattaakin olla heikommat männät eikä öljyruiskuja männille,mahdollisesti kangissakin on eroa. Jos ne motit taas osoittautuu täysin samoiksi sisuksiltaan niin hyvähyvä! :D Muuten,sitä vaparin imusarjaa kannattaisi kokeilla turbossa,veikkaisin että on parempi kuin td:n imusarja! :peukku

Näin on ainakin 4D56 koneessa eli 2.5 vaparidiesel mikä löytyy L200/L300 ja Pajeroista. On huomattavasti paremmin virtaava imusarja verrattuna ahdettuun koneeseen :peukku
 
Vs: space wagonin piristys

Vaparissa tosin näyttäis olevan kahta imusarjaa, toinen versio menee siis koneen yli kuten täällä jaappanmoottorituonnin sivuilla, ensimmäisessä koneessa on. Toinen versio näyttää seuraavalta:
mitsu012Small.jpg


Edit: Venttiilikoppakin on erilainen, ikään tasainen kun imusarja menee yli ja tässä toisessa mallissa kohoumat.
 
Vs: space wagonin piristys

Lancerin korjausoppaassa oli läpileikkauskuva vaparikoneesta, ei siinä mainintaa ollut mutta ainakin minä tunnistin sen osan männän öljysuihkuksi. Eli totta ne sieltä löytyy. Koska rahan määrä on toisinaan rajallinen, on ehdolla nyt ainoastaan imu- ja pakosarjan ostaminen turbon kera. Mitään hirveitä paineita tuskin ollaan laittamassa, mutta kumminkin syöttöä pitää ilmeisesti ruuvata sopivasti ettei "paine" päällä ala soppa loppumaan? Tosin silloinhan se savuttaa? enemmän tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla, aiheuttaneeko ongelmia katsastuksessa (myös jos syöttöä on pienennetty sopivaksi?) Onko öljypumpun jalalla valmiina joku kohta mistä ottaa öljynkierto, paluuputkenhan voi ilmeisesti laittaa öljynjäähdyttimen öljypohjaan menevään letkuun t-haaralla?
 
Vs: space wagonin piristys

Kannattais varmaan tehdä jonkunnäköstä vertailua syöttöpumppujen kesken vapari vs TD. Mikäli turbokoneessa on erillainen syöttöpumppu kuin vaparissa niin... ::)
 
Vs: space wagonin piristys

No td:ssähän on pumpussa ahtopainerikastus. Mutta kuulemma selviää tuolla vanhallakin jos pitää ahtoja siinä 0,5 alapuolella :P Tiedä sitten miten käytännössä, kukaan kokeillut?
 
Vs: space wagonin piristys

Vaparin pumpulla vähän vaikeempi saaha hyviin säätöihin, eli jos lisää syöttöjä niin, että ahtojen kans vetää hyvin, niin ilman ahtoja savuttaa ihan sikana.
 
Vs: space wagonin piristys

Mitäs näille sw-projekteille kuuluu? Mites muuten tuossa kuvan imusarjassa nuo kanteen tulevat putket,onko ne samanmittaiset keskenään? Entä onko tuon imusarjan sisäänmenoputken halkaisijasta kellään mitattua tietoa? Tällä hetkellä omassa spacessa on orkkis td:n imusarja pahasti pullonkaulana ja siksi asia kiinnostaisi kovastikin. Vaihtoehtona toki olisi tehdä itse imusarja mutta helpompi olisi bolt-on tyylin ratkaisu. Lisää tehoa olisi kiva taas saada. :peukku
 
Vs: space wagonin piristys

Täällä on tuo turbotusprojekti kuopattu kokonaan, rahanpuutteen vuoksi :-\ Missä lie koko mitsu seisookaan, ei kuulemma tahdo enää käynnistyäkkään eikä omistajalla ole mitä tehdä. Pitäs joku ilta lähteä sitä vilkaisemaan. Mutta kanteen tulevat putket ovat muistaakseni suunnilleen saman mittaisia. Imuputken halkaisijan voin mitata kunhan autoa pääsen rassaamaan.
 
Vs: space wagonin piristys

Eipä muuten taida sopia mun vaunuun toi imari kun tarkemmin kattelin,todennäköisesti ottaa turbon kompurapesään kiinni. >:(
 
Vs: space wagonin piristys

Oma SW on ollut kokoajan ajossa, joten ahtopainemittaria kummempia ei oo tullu pistettyä. Syöttöä on toki lisätty "sopivasti" ja tänään ostin alahärmästä lintatusta Evo III:sta Momon ratin ::) ;D Kyllä ny kelpaa ruisailla... Se Galantin väläri tuloo laitettua lokakuussa, jos se suinkin on lahdes tallessa kun oon menos kotio käymään kuun puoles välis.
 
Vs: space wagonin piristys

Tässä pientä porkkanaa td-sw:n virittelyyn;avaamattomalla koneella penkissä ratasäädöillä 136kw/319Nm ;) Tämä siis apulaitteita vaihtamalla mutta vakio kansi ja nokka..
 
Vs: space wagonin piristys

RabaFari sanoi
Tässä pientä porkkanaa td-sw:n virittelyyn;avaamattomalla koneella penkissä ratasäädöillä 136kw/319Nm ;) Tämä siis apulaitteita vaihtamalla mutta vakio kansi ja nokka..

Aika komeet lukemat :o Ja mitä kattelin sun kuvias ni ei näyttäny voimakaan ilmaseks tulevan ;D

Pääsisköhän bensakoneel jonnee 200kW lukemiin ;D Olis noin aluks tavotteena... :nykii Mikäs Garretin turbo sul on ? Passaiskoha se toho bensakoneesee kans ::)
 
Vs: space wagonin piristys

Juu,lukemat yllättivät kyllä minutkin hsd-penkityspäivillä... ;D poijjaat siellä kertoivat että lisääkin on saatavilla kunhan perehdyn syöttöpumpun ennakonsäätimeen lisää :D näin niinku ensalkuun ;D Totanoin,tolla bensapatilla varmasti pääsee koviin lukemiin(ei varmasti mahdotonta tuo 200kw) muttei tolla mun ahtimella, se kun on garretin 2259 ja vnt,se ei oikein passaa bensapataan. "kuulemma" siivet sulaa bensakoneessa noissa vnt-ahtimissa. ??? Ja nyt baariin! ;D
 
Vs: space wagonin piristys

Valkoinen waagoni tuli myytyä appiukolle, mutta nou panik!
Käydään viikonloppuna hakemassa vaimon kanssa meille sitten kolmas SW ton edellisen tilalle ;D
Niin kuin joku aikoinaan Holysmokella mulle kirjootti; "space wagoniin sattuminen on sairautta". Mutta minkä sille voi, että auto on mukava ajaa, siinä on loistavat penkit ja tiettyä särmää vaikka onkin pikku rieseli :) Eli tähän uudempaan, harmaaseen, tuloo sitten aikanaan se cooleri ja muuta pientä jos RabaFari on vaan innostunu jakamaan tietojaan...
 
Vs: space wagonin piristys

Heh,niin se homma etenee. Kyllähän noi sw:t kohtuullisen hyviä on ajaa ja penkit on parhaasta päästä kun vertaa moniin muihin samanikäisiin kinnereihin,ei selkä huuda hoosiannaa pitkilläkään matkoilla. ;D Itsellä on projekti taas hiukan jäissä,ei ole ehtinyt askartelemaan taas hetkeen mitään,hyvin on toiminut jokapäiväisessä ajossa.. Kunnes toissapäivänä iski häikän päälle,ei oikein siedä täyskaasu-vedätyksiä,alkaa kone pätkimään ja hyytymään. Se nyt tarvisi selvittää mikä mättää,ilmeisesti sopan saannissa jotain vikaa. >:(
 
Vs: space wagonin piristys

Tympiä homma, toivottavasti tulee pian kuntoon :)

Vaan eipä menny itelläkään harmaan yksilön katsastus kuten pitää...Läpi useemmasta kun yhestä kohtaa, vas. alapallo ja naftaputket vuotaa hiukan :seina Sinänsä kuitenkin hyvä yksilö että sisusta on siisti, laatikko ja moottori ei pidä ylimääräsiä ääniä ja savutus arvokin oli 1,6 :D Inssi oikein kehuu teknistä kuntoa ja meinas että ehdottomasti kannattaa hitsata ja mennä näyttämään uudestaan jo tekniikan ja kilsojen takia (ajettu 265tkm). Meinas notta hyvin paikkaamalla autoa pitkäksi aikaa... Sais vaan toverin alottamaan hitsuu hommat, ni ei menis pakokaasulappu vanhaks :P
 
Vs: space wagonin piristys

Ei ollutkaan iso vika, vaihdoin pa-suodattimen uuteen ja taas toimii! :D Täytyy varmaan antaa säännöllisin väliajoin raskaampaa tennaria jotta huomaa tuollaiset oireilut.. Ihmeellistä tässä onkin se että vanha suodatin ehti olla paikoillaan vain kuukauden joten eipä sitä suodatinta ihan heti voinut epäillä pätkimisen aiheuttajaksi.. Ja tietysti varaosaliikkeestä tuli samanmerkkinen suodatin kouraan, saas nähä kuinka kauan se pysyy mukana menossa. Ilmeisesti made in bulgaria-suodattimet eivät ole kovin laadukkaita. ::)
 
Vs: space wagonin piristys

Ettei vain olisi päässyt tankki käymään melkein tyhjänä. Silloin se ainaki kiskoo kaikki roskat mitä tankin pohjalle on vuosien saattossa kertyny.
 
Vs: space wagonin piristys

Itseasiassa kyllä tuo tankki aikas tyhjänä kävi taannoin niin että sai oikein jännittää pääseekö huoltamolle asti. :D Voi hyvinkin olla että tuo sen suodattimen tukkeentumisen aiheuttikin.
 
Vs: space wagonin piristys

Jatkanpa tätä suodatinjuttua vaikka se onkin niin offtopic kuin vaan voi olla.. ;D Niin, silpasinpa rälläkällä tuon pa-suodattimen auki että sain sen paskapaperirullan näköisen suodatinpaperihässäkän nypättyä ulos jotta näkisin onko siellä paskaa paljonkin. Eipä vain ollut, ainakaan näkyvää sontaa paljoa. Ilmeisesti jotain silmälle näkymätöntä hienojakoista moskaa oli enempi tukkimassa suodatinta. Veikkaan kyllä että tehdaskuosissa olevalla syöttöpumpulla tuollakin suodattimella olisi ajettu vielä paljon ilman murheita. Jotenkin turhan hilkulla tuollaisen pa-suodattimen rajat naftan virtauksen suhteen.. Pitäisköhän laittaa kaksi suodatin rinnan että varmasti riittää.? ;D
 
Vs: space wagonin piristys

Nyt on välijäähdytin kotosalla. Saas vaan nähdä koska sen saa paikoilleen ::) RabaFari, minkäs verran arvaa likistää ahtoja vaki turbolla coolerin kanssa. Kestäskö 0,8-1,0 baaria?
 
Takaisin
Ylös Bottom