Standardeista...

eki75

Galant 1.8td-88, 720tkm "Eläkkeellä", +FD 15
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Karstula-JKL-Kolho
Ennen kuin seuraavan kerran kysyt; mistä hevon perseestä tämäkin on
peräisin, lue tämä !


>
> Harmittaako joskus, kun törmäät tilanteeseen, jossa muutokset kaatuvat
> sanoihin "näin on aina tehty"? Älä huoli, paljon suuremmatkin asiat
> saattavat olla kiinni vanhoista toimintatavoista.
>
> Yhdysvalloissa rautatiekiskojen väli on 4 jalkaa 8.5 tuumaa. (4'8.5").
Aika
> outo luku, eikö vain? Miksi näin siis on?
>
> No tietenkin siksi, että Englannin rautatiekiskot ovat samalla välillä ja
> Amerikan rautatierakentajat olivat lähtöisin Englannista.
>
> Vaan mistä mahtaa johtua tuo samainen kieltämättä epämääräinen mitta
> Englannin rautateillä?
>
> Ensimmäiset junanvaunujen rakentajat olivat entisiä hevoskärryjen
tekijöitä
> ja he luonnollisesti käyttivät samaa raidevälimittaa kuin
> hevoskärryissäkin.
>
> Entä mistä ihmeestä tuo mitta tuli hevoskärryihin?
>
> Jos hevoskärryjen raideväli olisi erilainen olisi riski pyörän
särkymisestä
> ollut suuri, sillä vanhojen tiepohjien urat olivat juuri tuolla välillä.
>
> Ja ketkä rakensivat Englannin vanhan päätieverkon urineen päivineen?
> Tietenkin Roomalaiset, jotka rakensivat teitä pitkin Eurooppaa
legiooniensa
> käyttöön.
>
> Roomalaiset sotavaunut siis kaiversivat teihin urat, joita toisten
> tienkäyttäjien oli seurattava välttääkseen pyörärikot.
>
> Koska sotavaunut rakennettiin Rooman keisarikunnassa olivat ne kaikki
> tietenkin keskenään samanlaisia ja raidevälistä muodostui näin ollen
> Euroopan laajuinen standardi.
>
> Yhdysvaltojen rautateiden raideväli 4' 8.5" on siis saanut alkunsa Rooman
> valtakunnan sotavaunuista.
>
> Joten seuraavan kerran, kun käteesi annetaan spesifikaatio ja mieleesi
> nousee kysymys mistähän hevon perseestä tämäkin mitta on peräisin muista,
> että Roomalaiset sotavaunut suunniteltiin
> leveydeltään sellaisiksi, että niiden aisojen väliin mahtuu juuri kaksi
> keskiverto vetohevosta.
>
> Vaan ei tämä tähän pääty.
>
> Alunperin avaruussukkulan kantorakettien suunnittelija olisi halunnut
tehdä
> niistä hieman paksummat paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi.
>
> Valitettavasti vain raketit valmistavan tehtaan ja laukaisupaikan
välisellä
> rautatiellä on tunneli, johon rakettien oli mahduttava.
>
> Tunnelin läpi kulkee vain yksi kiskopari ja kustannusten vuoksi tunnelista
> oli tehty vain hieman kiskoja leveämpi ja kuten nyt tiedämme tuo
> mitta on aika liki kahden hevosen takamusten yhteen laskettua leveyttä.
>
> Joten yksi avaruussukkulan, erään maailman kehittyneimmän
kuljetusvälineen,
> päämitoista on itse asiassa peräisin kahden vuosituhannen takaisten
> vetohevosten takamusten leveydestä.
>
> On siis aivan turha tulla väittämään, etteikö hevosen perseellä olisi
> mitään merkitystä...

:seina

-Eki
 
Takaisin
Ylös Bottom