Tarvis sähköisen "solenoidin"

Tdi??

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2006
Elikkä tarvis sähköisin kaksitoimisen solenoidin. Liikeradan pitäs olla n.10cm. Mistä semmoisia vois kysellä??
Jos ei löysy niin sitten pitäs olla kaks työntävää.
Tulis vaihteen vaihtamiseen.
Jos jollain ois parempi idea, niin ehdota.
Tuossa kuva paikasta.

http://kuvablogi.com/nayta/330199/
 
Vs: Tarvis sähköisen "solenoidin"

Ei tule kyllä äkkiä mieleen muuta kuin startin solenoidit. ei niissä kyllä 10 cm liikerataa ole, mutta ovat aika riskejä, eli vipuvarrellahan sais äkkiä. Ja olis monen kokoisia, että sais valita sopivimman. Ne on vain vetäviä, mutta en tiiä saako niitä toimiin työntävinä +/- väärinpäin kytkettynä. jos ei niin vaatii vähän rakentelua.
painaaako sitten liikaa kilpakäytössä.
 
Vs: Tarvis sähköisen "solenoidin"

MVa~1 sanoi
Ei tule kyllä äkkiä mieleen muuta kuin startin solenoidit. ei niissä kyllä 10 cm liikerataa ole, mutta ovat aika riskejä, eli vipuvarrellahan sais äkkiä. Ja olis monen kokoisia, että sais valita sopivimman. Ne on vain vetäviä, mutta en tiiä saako niitä toimiin työntävinä +/- väärinpäin kytkettynä. jos ei niin vaatii vähän rakentelua.
painaaako sitten liikaa kilpakäytössä.

Paino ei ole ongelma, KIITOS AKK:eek:on.
Millaista vipua tarkoitat??
 
Vs: Tarvis sähköisen "solenoidin"

lienevätkö riittävän nopeita vaihteenvaihtoon ?
 
Vs: Tarvis sähköisen "solenoidin"

MikkoM sanoi
Riippuu tietysti siitä minkälaisen moottorin valitsee, valinnanvaraa on. Sähkömagneettiset tietysti nopeita, mutta myös vikkeliä ruuvejakin on olemassa.

Itse tosin pidän näitä kaikkia mekaanisia laitteita, magneetti, hammastanko yms. solenoideja aika huonona vaihtoehtona vaihteen siirtäjäksi. Ei niinkään nopeuden vaan "joustamattoman" voiman takia. Laitteet kun lykkäävät armotta täydellä voimalla vailla tuntoa.
Ainakaan sycronoitu vaihteisto ei pidemmän päälle varmastikkaan tykkää tuollaisesta pakottavasta siirtimestä, joka ei anna liikeradan pysähtyä sycronoinnin kohdalla. Eli sama kuin isolla kädellä salaman nopeasti manuaalisti vaihtaen. Jotain elastista se väliin mielestäni vaatisi. Näin siis sycronoidussa loodassa, suorakytkentä on tietysti ei juttu.

Vaihteen siirtoon mielestäni paras toimilaite olisi paineilma- tai alipaineilma toiminen sylinteri. Tällä saataisiin nopea, vahva ja pehmeä siirrin, jonka kaikkien suureiden säätäminen on helposti säädettävissä. Tosin kompura kilpa-autossa ei ole hyvä ajatus, painon sekä huonon hyötysuhteen kannalta ja olisihan siinä taas lisää nippu hajoavia komponentteja.
Kyseisessa tapauksessa on sequential vaihteisto. Muutenkin isommalle vaihtaessa keppiä revitään "täysiä"
Pienemmälle vaihtaessakaan ei kytkintä käytetä (ainoastaan kaasu nostetaan ;D)
 
Vs: Tarvis sähköisen "solenoidin"

entäs keskuslukituksen sähkömoottorit? käviskö ne?
 
Vs: Tarvis sähköisen "solenoidin"

Lienevätkö turhan heppoisia vaihteiston osiksi... ???
 
Takaisin
Ylös Bottom