Time Attack 2008 - Finland

KaeVuRi

Holset HX35 Super
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Espoo
Radalle.com on korvaamassa viime kesänäkin nähdyn AKK-katuautosprintin tällä alkujaan Japanista syntyneellä kilvanajomuodolla. Itse olen seurannut lähinnä Britteinsaarten mestaruussarjaa, tuossa virallisten sivujen linkki: Time Attack UK. Sarjaa tuntematemattomille tiedoksi että Evot ja Imprezat ovat lähinnä kaksi hallitsevaa autoa sarjassa ;) Radalle.comin omat Time Attack sivut eivät vielä ole pystyssä, mutta tuossa niillekin linkki: Time Attack Finland.

Itselläni ainakin olisi tarkoitus koittaa osallistua ensi kesänä ajoihin, vaikka taidot nyt ovat mitä ovat :p Luulisin varmuudella muidenkin Evo, VR4 jne. -kuskien foorumilla olevan kiinnostuneita tällaisesta katuautoillekin soveltuvasta kilpasarjasta. Aluksi sarja varmasti on suhteellisen harrastepohjaista, mutta vuosien kuluessa ei ole mahdotonta että se muuttuisi ihan omaksi tapahtumasarjakseen ja ammattimaisempaan suuntaan (vrt. drifting). Selvää on että jos suuri alkuryntäys tapahtumiinn tulee niin järjestäjillä ei ole mahdollisuuksia/aikaa ajattaa kaikkia halukkaita. Joten esi-ilmoittautumiset/jonkinnäköiset karsinnat olisivat varmasti enemmän kuin tarpeen.

Itse näkisin erittäin innolla Suomessa ajavan kilpaa, niin rakennetut katuautot, kalliit urheiluautot, Roadsport-kilpurit kuin suur-teho drifteritkin. Saisi vähän viitteitä voimasuhteista erilaisten pelien kesken. Edellytykset erittäin viihdyttävälle tapahtumalla on olemassa, kun ei meillä mitään omaa Gåtebiliäkään ole :-\
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

Tällekin lajille voisi paremmin sopia karsintojen etc. sijaan näin aluksi pari-kolme intro-päivää (esim. 1 per ajettava rata) joilla jokaisella halukkaalla olisi mahdollisuudet kokeilla kelloa vastaan ajamista ja päättää sen jälkeen tahtooko panostaa kovemmin ja osallistua karsintoihin.

Itseä time-attack on kiehtonut jo pidempään, brittiläistä vastinetta hieman tullut seurattuakin netistä. Mahtavaa että laji lopultakin rantautuu suomeen. Luvassa mielenkiintoinen kesä....
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

Juu kyllä aloin tuossa jo itsekkin miettimään , jotta mihin seuraavat Lotto voitto rahat laitan.

Rupeen tuunaan Evoa oikein kansainväliseen tyyliin..... ::)



....täytyy vaan ensin saada vähän pohja kassaa , että kehtaa oikeesti lähtee viivalle. :D
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

Oli jo viime kesänä mielessä kokeilla katuautosprinttiä mutta jäi sitten kuitenkin. Ehkä ensi kesänä Time Attackia jos homma on hyvin järjestetty.

Yksi hauska laji vakioautoille on autoslalom, mutta valitettavasti tiedotus lajista on ontunut ja se kaipaisi jonkunlaista mainoskampanjaa. Tätä tuli pari kautta ajettua 1.4 Corsalla ja hauskaa oli joka kerta :)

http://autoslalom.suntuubi.com/
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

Sääntöluonnos on nyt nähtävillä. Lähetin jo kommentteja koskien epäselviä kohtia mm. rengassäännöissä.

http://www.radalle.com/uutiset/index.php?cmd=uutinen&id=202

Aikooko moni klubilainen ottaa osaa johonkin luokkaan tulevalla kaudella?
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

ast sanoi
Sääntöluonnos on nyt nähtävillä. Lähetin jo kommentteja koskien epäselviä kohtia mm. rengassäännöissä.

http://www.radalle.com/uutiset/index.php?cmd=uutinen&id=202

Aikooko moni klubilainen ottaa osaa johonkin luokkaan tulevalla kaudella?

Ei ihan mahdoton ajatus, että johonkin yksittäiseen osakilpailuun osallistuisi. Sarjaa nyt ei ainakaan. Lisäksi pitäisi näköjään nelipistevyöt ruuvailla sitten. Tosin ei niitä joka päivä jaksa köyttää, joten pitäisi kehitellä joku pikavaihtosysteemi.
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

On kyllä äärimmäisen mielenkiintoinen sarja!

Sääntöjä pitäisi kyllä hieman tarkentaa muidenkin kuin Ast:n mainitsemien rengassääntöjen osalta. Club-luokan rakentelua esim. sääntelee sääntöjen mukaan tieliikennelaki. Ei liene kovin montaa "tuuning"autoa, joka kirjaimellisesti nämä määräykset täyttävät. Kuinka tarkkaan näitä selvitetään kilpailun katsastuksessa? Sallitaanko tavalliset "harmaanvyöhykkeen" modaukset, kuten putkiston vaihtamiset tms?

Itsellä auton suhteen vähän kinkkinen tilanne, kun Evo ei mene tieliikennalakien määräyksistä läpi, mutta toisaalta competition sarjaan pitäisi rakentaa aika pirusti lisää... Ensimmäiseksi pitäisi saada isot jarrut ja radalle tarkoitettu alusta...
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

Isot ysin brembot kaupan ;)

ja meidä öhlinssi kisa-alustaki ois kaupan ;)
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

nokonzok sanoi
Sääntöjä pitäisi kyllä hieman tarkentaa muidenkin kuin Ast:n mainitsemien rengassääntöjen osalta. Club-luokan rakentelua esim. sääntelee sääntöjen mukaan tieliikennelaki. Ei liene kovin montaa "tuuning"autoa, joka kirjaimellisesti nämä määräykset täyttävät. Kuinka tarkkaan näitä selvitetään kilpailun katsastuksessa? Sallitaanko tavalliset "harmaanvyöhykkeen" modaukset, kuten putkiston vaihtamiset tms?

Juu, kommentoin myös tästä maililla järjestäjille. Lisäksi nelipistevyöt tavallisen penkin kanssa eivät ole välttämättä turvalliset joten ehdotin että penkin tulisi olla vöille soveltuva. Mielestäni FIA hyväksyttyä penkkiä ei ole järkevää vaatia Club luokassa koska se vaikuttaa liikaa autojen käyttökelposuuteen tieliikenteessä mutta sporttipenkki vöiden läpivienneillä on jo parempi kuin joku vakiosohva jonka selkänoja voi pettää nelipistevöiden vuoksi tai vyöt voivat liukua sivulle onnetomuudessa.

Nyt on hyvä hetki kommentoida sääntöjä ja tehdä ehdotuksia joten ei muuta kuin mailia menemään :)
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

Itse ajattelin tosissaan kokeilla pari Club-luokan kilpailua...jos siis omalla autolla sinne pääsee. :eek: Kuvittelisi mikäli auto on katsastettu kadulle, niin sillä pääsisi osallistumaan.

Toisaalta miten mahtaa vakuutusasiat toimia jos autossa jotain muutoksia joita ei ole muutoskatsastettu. Enkä tarkoita nyt mitää klommoja tai auto romuna vaan henkilövahinkoja, jolloin käsittääkseni järjestäjä/lisenssi-järjestö korvaa vahingot ???

Tuo lisenssi on toinen itseäni askarruttava asia. Club-luokassahan ajetaan siis AKK-tutustumislisenssillä, sen saa paikan päältä ostettua? Competitionissa sitten pitääkin olla jo tuo kilvanajolisenssi eikä ole oikein tietoa miten sekään hommataan. Jonkun autokunnan jäseneksi tässä pitäisi varmaan aluksi liittyä.
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

KaeVuRi sanoi
Tuo lisenssi on toinen itseäni askarruttava asia. Club-luokassahan ajetaan siis AKK-tutustumislisenssillä, sen saa paikan päältä ostettua? Competitionissa sitten pitääkin olla jo tuo kilvanajolisenssi eikä ole oikein tietoa miten sekään hommataan. Jonkun autokunnan jäseneksi tässä pitäisi varmaan aluksi liittyä.

Tutustumislisenssin saanee hankittua paikan päältä. Näin ainakin Autoslalomissa jota ajoin kertalisensseillä parina vuotena. Jos haluat vakituisen lisenssin on sinun liityttävä johonkin autourheiluseuraan joka on AKK:n jäsenseura.

Rataleimatutkintoahan ei taidettu vaatia ja sen suorittaminen alkaisikin olla myöhäistä ajatellen tätä kautta.
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

ast sanoi
Tutustumislisenssin saanee hankittua paikan päältä. Näin ainakin Autoslalomissa jota ajoin kertalisensseillä parina vuotena. Jos haluat vakituisen lisenssin on sinun liityttävä johonkin autourheiluseuraan joka on AKK:n jäsenseura.

Rataleimatutkintoahan ei taidettu vaatia ja sen suorittaminen alkaisikin olla myöhäistä ajatellen tätä kautta.

Tutustumislisenssikin vaatii että on jonkin akk:n alaisen autourheiluseuran jäsen.
Sama pätee oikean lisenssin hommaamiseen.

Kyllähän vielä rataleimankin ehtii tälle kaudelle hommaamaan eikä jää edes yhtään kisaa ajamatta.
Tässä kiinnostuneille päiviä. Ja linkeistä lisä tietoa akk:n sivuilta.

12.4.08 Rataleimatutkinnon teoriaosuus Hotelli Rantasipi Sveitsi Härkävehmaankatu 4 Hyvinkää
http://www.autourheilu.fi/koulutuskalenteri/tutkintokalenteri/16906.html
19.4.08 Rataleimatutkinnon teoriaosuus Terveysteknologiakeskus Mediwest, Koskenalantie 16 Seinäjoki
http://www.autourheilu.fi/koulutuskalenteri/tutkintokalenteri/18114.html
25.-27.4.08 Rataleimatutkinnon ajo-osuus Alastaron Moottoriurheilukeskus
http://www.autourheilu.fi/koulutuskalenteri/tutkintokalenteri/18022.html
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

KaeVuRi sanoi
Itse ajattelin tosissaan kokeilla pari Club-luokan kilpailua...jos siis omalla autolla sinne pääsee. :eek: Kuvittelisi mikäli auto on katsastettu kadulle, niin sillä pääsisi osallistumaan.

Toisaalta miten mahtaa vakuutusasiat toimia jos autossa jotain muutoksia joita ei ole muutoskatsastettu. Enkä tarkoita nyt mitää klommoja tai auto romuna vaan henkilövahinkoja, jolloin käsittääkseni järjestäjä/lisenssi-järjestö korvaa vahingot ???

Henkilövahingot korvataan lähtökohtaisesti liikennevakuutuksesta, eikä siinä korvauksia evätä muutoskatsastamattoman auton perusteella.

Toisaalta tätä tarkoitin tuossa aikaisemmin kun viittasin sääntöjen epätäsmällisyyksiin. Muutoskatsastamaton auto ei täyty tieliikennalain määräyksiä, eikä sillä siten periaatteessa saisi osallistua club-luokan koitoksiin.
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

Sääntöjä on päivitetty:

http://www.radalle.com/uutiset/index.php?cmd=uutinen&id=202
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

Ketkäs foorumilta vielä ovat lähdössä ajamaan tätä sarjaa tulevalla kaudella? Itse sääntöjen tarkempien kyselyiden jälkeen totesin, että turhaa edes suunnitella tuota Club-luokkaa. Liian tarkat säädökset noiden muutoskatsastushommien kanssa... Pitää varmaan hommata joku vanhempi peli ensi vuodeksi, jolla voisi lähteä Club-luokkaan sääntöjen sallimissa puitteissa.

Toisaalta, parin vuoden sisään olisi tuo Evokin tarkoitus rakennella enemmän rataa varten, niin voisi ottaa tuon Competition-luokan säännöt suunnannäyttäjäksi ::)
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

Riippuu aika monestakin asiasta. Eikä kaikkein vähiten siitä että pitäisi saada ensin auto Suomeen ja vielä kilpiinikin :p

Mutta kerropa mitä niistä säännöistä sitten sanottiin ja mitä kyselit?
 
Vs: Time Attack 2008 - Finland

ast sanoi
Mutta kerropa mitä niistä säännöistä sitten sanottiin ja mitä kyselit?

No, suurin tekijä nyt liittyy omassa autossa tuonne syöttöpuolelle ::) Ei siitä sen enempää... Muutoinhan auto menisi Club-luokaan moitteitta... :-\ Mutta ehdoista ei voi keskustella. Mahdollinen Outlaw-luokka Clubin ja Competitionin väliin on mahdollinen ja olisi toivottava 8)
 
Takaisin
Ylös Bottom