Tositarina Mobilisti lehdestä 5/2003

Mitsu

Teen minkä ihminen ja kiinteistönhoitaja voi.
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Siilinjärvi
Tosi tarina Mobilisti-lehdestä 5/2003



Arizonassa vaikuttanut "harrastaja" päätti terästää 1967-mallisen
Chevrolet Impala 2D Hardtopinsa kulkupuolta hieman avokätisemmin. Tosin
hän ei hiiskunut ideasta kenellekkään, vaan Arizonan maantiepoliisin
edutajat löysivät sittemmin kallionseinämästä sulaneen ja palaneen
metallikasan, jonka johdosta epäiltiin aluksi pienkoneonnettomuutta.
Tutkimukset osoittivat kyseessä olleen yllättäen 67-mallisen Impalan!
Vaadittiin pitkällisiä patologista sekä salapoliisityötä tapahtumasarjan
selvitämiseksi, mutta lopulta kaikki kirkastui.

Impalan omistaja oli saanut jostain käsiinsä RATO ( Rocket-Assisted
Take-Off )-apuraketin, jollaisia käytetään avustamaan raskaasti
kuormattuja sotilaskoneita nousukiidon ratkaisevaksi lyhentämiseksi
pienempien kenttien lyhyemmiltä kiitoradoilta.

No, Hemmo oli kiinnittänyt rakettimoottorin Impalan kattoon ja ajanut
pitkän aavikkoasvalttisuoran päähän, tarkoituksenaan kokeilla, miten
"Antilooppi" karauttaa. Ja karauttihan se!

Poliisin arvioiden perusteella mies käynnisti rakettimoottorin noin
viiden kilometrin päässä onnetomuuspaikalta. USA:n ilmavoimien mukaan
kyseinen moottori saavuttaa suurimman työntövoimansa arviolta viidessä
sekunnissa, jonka kuluessa Impala oli periaatteessa ehtinyt saavuttaa
noin 560km/h nopeuden, siis selkeää Top Fuel Dragster-tason kyytiä.

Tämän jälkeen raketti on toiminut vielä noin 25 sekunnin ajan, joiden
aikana kuljettaja( vai pitäisikö hantä kutsua Lentäjäksi?) on
vastaanottanut samanlaisia G-voimia kuin F-14 hävittäjälentäjä ja
varmasti menettänyt tajunsa.

Ennen tajunnan menetystä kuljettaja on kuitenkin onnistunut
hetkellisesti( lue: parisen kilometriä ) pitämään Impalan tiellä, jonka
jälkeen hän on yrittänyt epätoivoisesti painaa jarrupoljinta... Poliisi
varmisti jarrutusyritykset sillä perusteella että jarrukomponentteja,
renkaanpalasia ja pyöränripustusten jääteitä löytyi käsittämättömän
pitkältä matkalta.

Ajo-ominaisuuksiin tilanteella tuskin oli enää vaikutusta, koskapa vaunu
oli siinä vaiheessa jo muuttunut lentokoneeksi. Impala lensi vielä
parisen kilometriä ennen iskeytymistä kallionseinämään noin 37 metrin
korkeudella! Kallioon jäi palanut, lähes metrin syvyinen louhos.
Poliisin arvioiden perusteella loppunopeutta kertyi noin 675 km/h...
 
J

jaskajokunen

Guest
http://www.neopoeia.com/rocketcar/

ja tässä lisää aiheesta :

http://www.spencer1984.com/my_models/rocket59.html#

Tuo on niitä urbaani-legendoja 8)

http://darwinawards.com/darwin/darwin1995-04.html
 
Ylös Bottom