Turbomoottorin öljyn kierto

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Alkaa olemaan moottorin teko siinä vaiheessa, että pitäis saada tolkkua turbomoottorin öljynkierrosta, erityisesti:

Onko turbossa (Garret) tyypillisesti öljynkierron paluu alapuolelta ja meno yläpuolelta, vai miten sen saa selville kumpaan suuntaan öljyn pitää kiertää

Minkä paksuista letkua paluu ja menilinjat tyypillisesti pitäisi olla?

Mistä öljyn lähtö tyypillisesti otetaan (4G63 koneissa)

Lisäksi lauhduttimeen liittyen:

Mistä se öljyn lähtö on ja mihin sen paluu tulee?
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

Paluu on aina alaspäin ja tulo yläpuolelta, ehdottomasti (ellei käytössä ole pumppua paluupuolelle). Syystä että poisto tapahtuu painovoimalla ja ahtimen tiivistys ei kestä yhtään öljynpainetta sen sisällä. Yleensä paluu on laipalla ja meno banjolla, mutta vanhoissa Garretteissa voi olla molemmatkin laipalla. Isompi reikä on aina paluu, ja myös paluuputken pitää olla selvästi tuloputkea isompi sekä hyvin virtaava. Jyrkkiä mutkia ei siis saa olla ja paluu pitää olla öljynpinnan yläpuolella.

Lähtö on tyypillisesti kannen päästä öljykanavasta (ainakin 16v kansissa on myös vapareissa tulppa lähdön paikalla), mutta voi se olla muualtakin mistä vaan öljynpaineen saa.
Öljyntulon paksuus ei yleensä kummoinen ole, 6-8mm tms. varmaan vähintäänkin piisaa. Paluuputki on syytä olla samankokoinen ainakin kuin laipan aukko.

Öljynjäähdyttimen lähtö ja paluu on molemmat tyypillisesti suodattimen jalassa, jälkiasennettuna on jotkut käytettäneet ryöstölaippaakin. Termostaatti on hyvä olla ainakin jos autolla ajetaan talvisinkin.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

garretista ei tietoa :-\

~8mm putkea on L200sessa ja suurin piirtein sama galantissa

lähdöt otetaan kannesta vaihdelaatin päästä tulppa pois

öljyyn jäähdyttimen lhtö ja paluu on öljyn suodattimen jalassa, mutta huomaa että sellaisessa jossa se on
löytyy myös termostaatti jota ei ole mallissa missä jäähdytintä ei ole.
 

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

jcarlson sanoi
Lähtö on tyypillisesti kannen päästä öljykanavasta (ainakin 16v kansissa on myös vapareissa tulppa lähdön paikalla), mutta voi se olla muualtakin mistä vaan öljynpaineen saa.

Taitaa tossa 8v kannessakin vastaava lähtö olla. Kyseessä lienee tämä?
 

Liitetiedostot

  • kannenöljylähtö_pieni.jpg
    kannenöljylähtö_pieni.jpg
    36.6 KB · Lukukerrat 2,548

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

Mr mmc sanoi
öljyyn jäähdyttimen lhtö ja paluu on öljyn suodattimen jalassa, mutta huomaa että sellaisessa jossa se on
löytyy myös termostaatti jota ei ole mallissa missä jäähdytintä ei ole.

Mistä tosta jalasta tietää, mikä on oikea paikka lähdölle ja mikä paluulle? Onko tossa jalassa joku lähto- ja joku paluupuoli, vai miten...


Tietääkseni tämä jalka on sellaisesta koneesta, jossa on öljynlauhdutin aikaisemminkin ollut. Ei tossa termostaattia äkkiseltään näkynyt.
 

Liitetiedostot

  • Öljysuodattimen_jalka_pieni.jpg
    Öljysuodattimen_jalka_pieni.jpg
    38.7 KB · Lukukerrat 2,435
  • öljysuodattimen-jalka2_pieni.jpg
    öljysuodattimen-jalka2_pieni.jpg
    34.4 KB · Lukukerrat 2,481

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

l151726 sanoi
Taitaa tossa 8v kannessakin vastaava lähtö olla. Kyseessä lienee tämä?

kyllä :peukku

tuosta öljyn jalasta, noista tulpista lähtee öljyn paluu ja tulo
mutta en kyllä tiedä mitenpäin... mulla on ollu jäähdytin aina vaakatasossa niin ei ole ollut väliä miten päin letkut laitto
(vaakaan rivoitus ja päällä lähdöt)
ja näyttää vähän erilaiselle tuo jalka mitä mulla on ollut noissa 8valve turboissa :-[
 

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

jcarlson sanoi
Paluu on aina alaspäin ja tulo yläpuolelta, ehdottomasti (ellei käytössä ole pumppua paluupuolelle). Syystä että poisto tapahtuu painovoimalla ja ahtimen tiivistys ei kestä yhtään öljynpainetta sen sisällä. Yleensä paluu on laipalla ja meno banjolla, mutta vanhoissa Garretteissa voi olla molemmatkin laipalla. Isompi reikä on aina paluu, ja myös paluuputken pitää olla selvästi tuloputkea isompi sekä hyvin virtaava. Jyrkkiä mutkia ei siis saa olla ja paluu pitää olla öljynpinnan yläpuolella.

Turbon päässä mulla olis näköjään kolme vaihtoehtoa.

1. tulo suoraan turbon yläpuolen liittimeen 3/8" liittimellä
2. laippa, jossa on "kuristin" eli noin 1-2mm reikä
3. laippa, jossa tota kuristinta ei ole

Pitääkö sitä öljyn tuloa ahtimelle jotenkin rajoittaa, jotta sinne ei liikaa mene öljyä, vai mikähän syy tolle laipassa olevalle kuristimelle on? (Laipat tuli, kun tilasin eBaysta jotan letkusarjoja)

Meinasin kyllä mennä vaihtoehdolla 1 eli kannesta teräspunosletkulla suoraan turbon yläosaan
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

Kuristimet on kuulalaakeroituja ahtimia varten jotka tarvii vähemmän öljyä, tosin niissäkin on nykyään lähes aina sisäänrakennetut kuristimet jo. Eli laita vaan kuristamaton.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

jcarlson sanoi
Kuristimet on kuulalaakeroituja ahtimia varten jotka tarvii vähemmän öljyä, tosin niissäkin on nykyään lähes aina sisäänrakennetut kuristimet jo. Eli laita vaan kuristamaton.

ettei vain olisi paluupuolelle se kuristin? että pitää öljyn paineen lakereissa...
ja kuristamaton malli sellaiseen jossa on kuristin paluussa... ;)
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

Ei varmasti ole paluupuolella kuristinta. Ei se laakereissa pysy jos paluuvirtausta kuristaa vaan tulee siipien kautta akselin päistä pihalle.
 

Ile

Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

Mikä tässä kuvassa on tuo punaisella ympyröity ??
 

Liitetiedostot

  • mik.jpg
    mik.jpg
    80.6 KB · Lukukerrat 361

Ile

Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

Kysyn sen takia kun täytyy rakennella turbolle öljynkierto, niin voiko tuota jotenkin hyödyntää ??
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=58391.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=26297.msg344740#msg344740
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto

Yksi niistä öljynsuodattimen jalan "tulpista" on öp-regulaattori (jousitoiminen paineenrajoitusventtiili). En tiijä onko tuo mikä ympyröity.
 
Ylös Bottom