Uusi L200

Klapikauppias

Member
Liittynyt
27 Lokakuu 2015
Vs: Uusi L200

Niin se eroaa citymaasturien yleisestä nelivedosta ainoastaan sillä, että siinä on pituussuuntainen lukitus, mitä ei niissä yleensä ole, mutta käytökseltään on juuri samanlainen, mistään rajusta nelivedosta ei tosiaankaan voi puhua, kuten on todettu käytännössä ja viedoilla. Mutta sen olen sen ennenkin sanonut, että mua palvelee juuri parhaiten tuollainen ja mielelläni ottaisin hitaallapuolen pois käytöstä vielä sen keskilukonkin, koska itse en maastossa aja, mutta auto muuttuu siinä vain sellaiseksi järkäleeksi, pyörittää ahtaassa pihassa, missä tarve on päästä ainoastaan hiljaa ja alla saattaa olla kuiva asfaltti. Mutta tuo voima ja joustavasti käytettävän nelivedon tarve on raskaan kärryn vedossa ehdoton, koko auto on hankittu ainoastaan sen vuoksi ja palvelee siinä hyvin.
 

Juhokaren

Saabisti ja mitsubisti
Liittynyt
11 Elokuu 2010
Sijainti
Vaala
Vs: Uusi L200

Sinun Klapikauppias olisi kannattanut ostaa se oikea nelivetoinen Pro-malli. Ymmärrän - missä olemme samaa mieltä - , että tämä auto on miellyttävä ajaa. Näin se onkin. Jos keskustellaan taas siitä järeydestä, niin varmasti se on tehty/valmistettu/rakennettu niin, että se täyttää nykyajan maastoauton kriteerit. Sinulle ei ole järeä, minulle on. 3000 kg:n vetokyky on kohtalaisen paljon ajatellen muka-väitetyksi-citymaasturin-nelivedoksi. Kuitenkin BE-kortilla saa ajaa maksimissaan 3500 kg:n jarrulista jotain-traileria. Täällä tuli esille, että myös VW Amarokissa on samaan tekniikkaan perustuva neliveto, eli visko-pohjainen. Mitä mieltä olet Klapikauppias, onko sekin jotenkikaan citymaasturin nelivetojen tapainen?

Myös ilmastointi on pelannut loistavasti minulla. Kerronpa esimerkin taas lämmityslaitteen (ei ilmastoinnin, koska talvella tapahtunutta) toimivuudesta: pakkasta oli -34 tai jopa -38 asteeseen asti. Tuulta ei onneksi ollut paljoa eikä lumisadetta. Kävin kaupungissa noin 100 km päässä asioilla, jossa meni aikaa koko päivä. Alkumatkan minulla oli isompaa mallia oleva Webasto päällä, että saatiin alkulämpiväksi L200/Triton. Pakkanen oli kouriin tuntuva ja todella luihin menevä. Kaupungissa ajaessani oli päällä vain auton oma lämmityslaite - tietenkin täysillä. Paluumatkalla auton ikkunat olivat kokonaan sulat ja hytti niin lämmin, ettei nilkkoja paleltanut yhtään; auto oli erittäin lämmin! Kaiken näköistä saivartelua tästäkin täällä oli ja kokemukset heidän välillään eroavat omastani totaallisesti. Toisekseen on totta, että hytin ilmansuodatin menee törkyä täyteen vuoden aikana. No, sekin vaihdettiin vuosihuollossa. Olen astmaatikko ja en ole kokenut muuta kuin hyvää ilmaa tuossa autossa!

Kumma, että täällä Mitsuja paremmin tuntevat klubilaiset ja muut kirjoittajat jotenkin eivät osaa edes ottaa kantaa koko aiheeseen. Eikö teillä ole tietämystä vai miksi olette 'hiljaisia'? :)
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Uusi L200

Klapikauppias sanoi
Niin se eroaa citymaasturien yleisestä nelivedosta ainoastaan sillä, että siinä on pituussuuntainen lukitus, mitä ei niissä yleensä ole, mutta käytökseltään on juuri samanlainen, mistään rajusta nelivedosta ei tosiaankaan voi puhua, kuten on todettu käytännössä ja viedoilla. Mutta sen olen sen ennenkin sanonut, että mua palvelee juuri parhaiten tuollainen ja mielelläni ottaisin hitaallapuolen pois käytöstä vielä sen keskilukonkin, koska itse en maastossa aja, mutta auto muuttuu siinä vain sellaiseksi järkäleeksi, pyörittää ahtaassa pihassa, missä tarve on päästä ainoastaan hiljaa ja alla saattaa olla kuiva asfaltti. Mutta tuo voima ja joustavasti käytettävän nelivedon tarve on raskaan kärryn vedossa ehdoton, koko auto on hankittu ainoastaan sen vuoksi ja palvelee siinä hyvin.

Niin, no lava-autoissa ei perinteisesti ole ollut poikittaislukituksia. Vasta nyt viime vuosina on alkanut olla takalukkoja, tähän L200:eenkin on, mutta jostakin syystä ei Suomessa. Eli se on se perinteinen maasturineliveto, ihan samanlainen kuin esim. Land Rover Defenderissä, Jeep Wranglerissa, jne. Esim. Defeen ei saanut koskaan Land Roverilta akselilukkoja.

Toki sitten on vielä parempia systeemejä, joissa on poikittaislukituksia tehtaalta edessä ja takana ( vaikka G mersu), mutta yleensä niiden autojen hinnalla saa jo kaksi tai kolme perus lava-autoa.

Poikittaislukituksia saa jälkiasennuksena, joten sitä tarvitseva ne kyllä saa minkälaiseen maasturiin tahansa, joten sen takia se ei yleensä ole mikään ongelma sellaiselle joka tietää maastoajoa enempi harrastavansa, jos uusista autoista on kyse. Tietääkseni mihinkään lava-autoon ei suomessa saa nyt etulukkoa tehdasasennuksena, moneen saa takalukon tehtaalta.

Uutta autoa laittava voi siis miettiä, maksaako auosta kolminkertaisen hinnan, jotta saa etulukon tehtaalta, vai laittaako sen etulukon/takalukon jälkiasennuksena, tonnin kappale. ;D

Yleensä Mitsulla noissa on kytkeytynyt vain ajonvakautus pois hitaalla, ja kaikki ABS-systeemit vasta kun kytkee takalukon päälle (jos sellainen on), mutta en tiedä onko sitten toteutettu eri tavalla tässä uudessa mallissa. Luistonestohan on nykymaastureissa nimenomaan lukkojen korvikkeeksi tarkoitettu, eli sitä ei ole tarkoituksenmukaista kytkeä pois hitaalla.
 

Klapikauppias

Member
Liittynyt
27 Lokakuu 2015
Vs: Uusi L200

Sinulla näkyy olevan tuon luetun ymmärtämisen kanssa edelleen ongelmia. Minulle riittää erittäin hyvin tämä citymaasturin neliveto, enkä tosiaankaan itse tarvitse sitä pro mallia autossa. Ja mitä tulee vertaukseen amarokista, se tosiaankin on samanlainen viskoveto, kuin on muissakin volsun citymaastureissa, eli näissä on neljä vetävää pyörää, mitä ei välttämättä saa vetämään samaan tahtiin, paitsi joissain versioissa tais olla takatasauspyörästön lukko, ellen väärin muista.

Se, että uskottelet itsellesi ajavasi aidolla nelivedolla kertoo vain siitä, että et ole sellaisella ajanut, minä olen sitä tehnyt työkseni yli kolmekymmentä vuotta, mutta kyse ei ole autosta, eli taatusti erotan nelivedon ja tälläisen kaupunkimaasturin, vaikka myyntimies väittäisi mitä. Mitä tulee tuohon vetokykyyn, se oli valinta peruste, että mitsun valitsin, kun tuli uusi malli, jolla saa vetää tuota kärryä ihan laillisesti, vanhaa mallia, en edes ajatellut.

Tuosta ilmastoinnista on tosiaan keskusteltu aikoinaan, eikä se tilanne mihinkään ole muuttunut, lämpöä kyllä piisaa, mutta ilmastointia ei voi pitää automaatilla, jos haluaa nähdä ulos, manuaalisesti tuulilasisse pakotettuna ja riittävästi puhallin nopeutta, niin jotenkin pärjää. Viimetalvenakin vaikka pakkasia ei täälläpäin ollutkaan, kuin muutamana päivänä 20 astetta, ikkunat tahtoi jäätyä reunoilta umpeen jopa tuulilasia myöden, otin jopa joskus kuvan, kun katselin mailmaa v-aukon läpi, eikä pakkasta ollu vielä 15 astetta, mutta en nyt jaksa sitä puhelimesta kaivella.

Ehkä ne "paremmin" tietävät on kyllästyneet aiheeseen ;)
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Uusi L200

Tuossa L200:en sisarmallissa, Pajero Sportissa näkyy olevan aika ärhäkäksi säädetty luistonesto erilaisilla ohjelmilla eri alustoille, ja kytkettävä takalukko:

https://www.youtube.com/watch?v=Qmjjpz9T6zg

Auto siis perustuu samalle tekniikalle kuin L200, mutta on siinä toki eroakin, esim 8 vaihteinen automaatti.

En tiedä sitten, mikä on syy, että lava-autoissa on tapana tehdä nuo luistonestot erilailla. Onko siinä sitten painotettu kestävyyttä / luotettavuutta kaiken yli, onko erilaiset jarrut, jne.
 

Juhokaren

Saabisti ja mitsubisti
Liittynyt
11 Elokuu 2010
Sijainti
Vaala
Vs: Uusi L200

Klapikauppias on ilmeisesti vanhempaa sukupolvea, ja sen mukaan ajatteluissa ihannoidaan montaa erilaista vanhan ajan asiaa. Olenpa huomannut tämän omasta suvustani. Urautumista tapahtuu. Omistan myös Landrover Defenderin, jossa on kait oikea neliveto, mitä sillä hinnalla saa. Kätevä jatkuva neliveto - ei voi moittia - , mutta itse miellän oman autoni vetoa juurikin nelivetona. Tehdäänkö Klapikauppias sen kummempia suurentelemisia jatkossa, että sinulle tämän L200:sen veto on se neljä vetävää pyörää, ja minulle se on neliveto. Asiasta en halua enempiä keskustelemisia.

Ja ilmastointia en pidä koskaan päällä miinusasteen lämpötiloissa. Se ei tulisi pelamaan luultavasti talon yhdessäkään autossa. Talvella ilma on muutenkin raikas; lämpöä vaan tarvitaan. Ja mitä tulee tuohon kokeneempien klubilaisten kannanottoihin, niin minun mielestäni tämän topickin laajuuteen verraten ei kovin moni alusta pitäen ole vastaillut tähän aiheeseen. Liekkö nuo edes kyllästyneet, ehkä joku joo.

Pyytäisin vastaamaan Klapikauppias masa-:n kannanottoihin myös. ;)
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uusi L200

Pieni kertaus Super Select II:n nopeasta AVOIMESTA nelivedosta.

Etu- ja taka-akselien välinen pyörimisnopeusero tasataan mekaanisella planeettapyörästöllä joka jakaa vääntömömentin takapainotteisesti suhteessa 33:67. Eli ei millään levy- tai viskokytkimellä, vaan raudalla. Vastaava nelivedon voimanjakoratkaisu löytyy esim. parhaista 4x4 jenkki pick upeista, kuten Dodge Ramista.

Katsokaa vaikka tubesta planetary gear transfer jos ei muuten aukea.

Sitten se ero, eli Superissa planeettapyörästön tukena on vielä lisäksi viskoyksikkö, joka toimii vain planeettapyörästön lukkona. Ei tasauspyörästönä! Eli jo avoimellakin nelivedolla päästään käytännössä 50:50 momentinjakoon! Tätä ei muista löydy! Planeettapyörän rakenteen johdosta viskolukon toimintaympäristö on suotuisa, koska luistotilanteessa etu-ja taka-akselin välinen pyörimisnopeusero ylivälittyy viskolukolle, jolloin sen reagointinopeus kasvaa ja siihen kohdistuva momentti jää pieneksi.

Eli Mitsun tapauksessa etu- ja taka-akselille välittyy koko ajan momenttia vähintään 33:67:stä aina täyteen 50:50 suhteeseen asti.

Viskovedolla taas tarkoitetaan vanhaa ratkaisua, jossa viskokytkin hoitaa tasauspyörästön sekä voimanjaon virkaa. Eli vain toinen akseleista vetää ennen luiston aihettamaa viskon lukittumista Ko. yksinkertaista ja edullista ratkaisua on käytettty mm. City-maastureissa. Nykyään niissä taitaa olla sähköhydraulisesti kytkettävä levykytkin tms.

Superissa tietysti erikseen vielä mekaanisesti lukittu kiinteä 50:50 nelikko + alennusvaihteisto.

Super Select II on oikeasti niin suorituskykyinen ja kestävä jakis, että sen ympärille rakennetaan esim. VW ja BMW näköisiä putkirunkoisia baja kilpureita.

Jakis on nelivedon sydän ja Super Selectiä nelivedompaa ei ole saatavilla. Akselilukot ovat siihen nähden pikkujuttu, johon tosin Mitsulla löytyy hybrid perä, jossa pyörimisnopeus tasataan helical/torsen pyörästöllä, jonka rinnalla taas 50:50 viskolukko. Vag konsernissa paras jakolaatikko on torsen-tyyppineen, jonka Mitsu kelpuuttaa vain taka-akselille lukon kera. ;D

Super Selectin nopealla nelivedolla + pidonhallinnalla pääsee jo todella pitkälle. Jos ei riitä, sitten kannattaa miettiä niitä akselilukkoja.

Alla linkki videoon, jossa jo 2000 -luvun alkupuolen Pajerolla ajella ristiriipuntoja ;D. Ko. autossa ensimmäisen sukupolven Super Select II jakolaatikko + pidonhallinta. Ei akselilukkoja.
https://m.youtube.com/watch?v=Jb5-iVqo2zg
 

Klapikauppias

Member
Liittynyt
27 Lokakuu 2015
Vs: Uusi L200

No en ehkä niinkään vanhaa polvea, kuin vois ajatella, oon vaan nuorena kaiken aloittanu, jos olisin urautunut, olisin varmaankin ostanu sen hiluxin, enkä marginaalimerkkiä kuukautta ennen ensiesittelyä ;) Talvikäytössä en käytä jäähdytystä, mutta tarkoitin sitä automaatti asentoa, kuten on montakin kertaa varmaan keskustelussa tullu ilmi.

Tuo nelivetotekniikka voi olla mailmasta hienoin, mutta aika karusti se tuossa aiemmin julkaistussa videossa osoittaa toimintansa, eipä siinä kuskin auttanu muu, kuin nöyrästi odotella, että tojokuski tulee ja vetää pois rullilta ;D

Mutta mitäpä me näitä jauhamaan, autojahan ne vain on ja toivotaan, että kestävyys pysyy samalla tasolla, kuin tähänkin asti ;)
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uusi L200

Klapikauppias sanoi
Tuo nelivetotekniikka voi olla mailmasta hienoin, mutta aika karusti se tuossa aiemmin julkaistussa videossa osoittaa toimintansa, eipä siinä kuskin auttanu muu, kuin nöyrästi odotella, että tojokuski tulee ja vetää pois rullilta ;D

Tuossa kolmen rullan videossa on pari muttaa.

1. Nelipyöräisellä joutuu harvoin tilanteeseen, jossa kolme pyörää olisi ilmassa ;D
2. Mikä vetotapa ja muut järjestelmät käytössä? Videolla näkyy vetotapavalitsin takaveto asennossa :eek:
3. Ajovirhe. Jos yritti pois rullilla, miksi odotti hinausta? Miksei painanut kaasua ja jarrua?

Tarkoitushakuinen pätkä!
 

Klapikauppias

Member
Liittynyt
27 Lokakuu 2015
Vs: Uusi L200

Merkkivalojen mukaan, sillä oli myös taka-akseli lukollinen, toki sillä ei tuossa paikassa ole merkitystä, kun molemmat takapyörät on rullilla, mutta vastaavasti sillä on, että ajohallinta on pois päältä hitaallapuolen, joten viskovedolla tai nopealla nelikolla ei varmaankaan olisi tuohon jäänytkään.
 

Klapikauppias

Member
Liittynyt
27 Lokakuu 2015
Vs: Uusi L200

Se on totta, että kolmepyörää ei voi olla riipunnassa, mutta suomen oloissa ei mitenkään harvinaista, että ne on jäätiköllä ja yksi ainut pyörä on pitävällä alustalla. Itse juuri aamusta kävin viemäs täyden 3 tonnin kärrykuorman takaperin asiakkaan pihaan, hietatieltä nousua varmaankin noin 5 metriä parinkymmenen metrin matkalla, kyllä siinä peruuttamaan lähtiessä vähän joka kulma kuopi tyhjää hitaalla puolen, kun alkuun oli vielä vinkkeliin peruutus, kun yhdistelmä suoristui, niin ei enää kuoputellut.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uusi L200

Klapikauppias sanoi
Se on totta, että kolmepyörää ei voi olla riipunnassa, mutta suomen oloissa ei mitenkään harvinaista, että ne on jäätiköllä ja yksi ainut pyörä on pitävällä alustalla.

Jääkin on pitävä alusta, jonka kitkakerroin riippuu käytetystä rengastuksesta.

Rullien kitkakerroin on käytännössä nolla, joten demoaa hyvin ilmassa olevaa pyörää. Jos kaikkien pyörien alla olisi rullat, yksikään auto ei lähde mihinkän, toisin kuin jäältä.
 
M

mikada

Guest
Vs: Uusi L200

Minäkin sitten siirryin L200:ten onnellisten omistajien joukkoon :D No itellä ei ole oikeastaan mikään tässä ketjussa esitellyistä puutteista vaivannu. Jotta ei nyt kuitenkaan tuo minun yksilökään täydellinen olisi, niin ajotietokoneen keskikulutuksen toiminta voisi olla hieman toisenlainen. Eli mulla tuo keskikulutus nollaa itsensä aina kun auto on ollu vähintään 4 tuntia sammuksissa. Toivomus olisi, että sen saisi muutettua manuaalisesti nollattavaksi, mutta Delta-Auto ei ainakaan siihen löytäny ratkaisua. Onko kenelläkään tiedossa, että onko tuo keskikulutusnäyttö mahdollisuus muuttaa pelkästään manuaalisesti nollattavaksi?
 

Juhokaren

Saabisti ja mitsubisti
Liittynyt
11 Elokuu 2010
Sijainti
Vaala
Vs: Uusi L200

Myöhäinen vastaus. Kiirettä pitänyt.
Keskikulutuksen näytössä olen nähnyt A kirjaimen. Oletan tämän osoittavan, että kulutusnäkymää voi jotenkin muutella, mutta en tiedä miten. Olen kokeillutkin.
Oman L200:sen kulutus on nuppina sekalaisessa ajossa 6,8L/100km. Traileri täynnä perässä 10,5L/100km. Nuppina lukema oli noin 20 000 ajettuna se 7,5. Nyt autolla ajettu 32 000km.
 

Turbomaster

New Member
Liittynyt
21 Elokuu 2016
Tässä ketjussa oli aikaisemmin puhetta ilmastoinnin paskuudesta (lasien jäätymisestä sisäpuolelta) näin pakkasilla. Huomasin nyt kun palautin omat rakennelmat alkuperäisiksi auton luovutusta varten että lasit oli heti jäässä sisältä. Tässäpä siis ohjeita mitkä parantaa tilannetta paljon:

-Raitisilmasuodattimeksi paperiversio aktiivihiilen tilalle (Paperiversioita saa ainakin Suomen Varaosakeskukselta)
-Jalkatiloihin puhaltavista suulakkeista saa tukkia noin 75% esimerkiksi solumuovilla, näin puhallus ohjautuu enemmän lasille ja riittävästi jalkatilaan.
-Puhallus normaalisti tuulilasille ja jalkoihin vähintään nopeudella 4, hikisenä kun menee kylmään koppiin niin puhallus pelkästään lasille ennen kuin yrittääkään jäätää laseja.
-Maski tukkoon niin kone ja koppikin lämpenee.

Ero alkuperäiseen on huomattava. Hyviä kyytejä älläkuskeille! :)
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Uusi L200

Tuo nelivetotekniikka voi olla mailmasta hienoin, mutta aika karusti se tuossa aiemmin julkaistussa videossa osoittaa toimintansa, eipä siinä kuskin auttanu muu, kuin nöyrästi odotella, että tojokuski tulee ja vetää pois rullilta ;D

Niin mikä tojokuski? Hiluxissa on ihan samanlainen neliveto, ei ole poikittaislukituksia kuin takana joissakin malleissa, kuten Mitsussakin. ;)

Ennen oli Toyotalla asiat kyllä selvästi paremmin Suomessa, mutta 80-sarjalaisen Land Cruiserin jälkeen ei ole poikittaislukollisia tehty. Ainut poikkeus on työkalumalli 70-sarja, mutta siihenkin poikittaislukot ovat maailmalla lisävaruste.

Mutta eipä sillä mitään väliä ole. Kuten aiemmin sanottua, poikittaislukot saa kaikkiin maastureihin jälkiasennuksena valmiina pakettina. Sen sijaan on muita asioita, mitkä on paljon vaikeampi korjata jälkikäteen . . .
 
Viimeksi muokattu

nemola

New Member
Liittynyt
24 Tammikuu 2008
Yritin kartoittaa eroja manuaali- ja automaatttivaihteisen voimansiirroissa (siis vaihdelaatikon lisäksi) tässä nykyisessä mallisukupolvessa (faceliftissä taisi muuttua vain automaattivaihteisto ja tulla lisäksi alamäkihidastin ja off road -ajotilat). Ja erot koskien vain malleja Super Select II 4WD:llä. Tällaista löysin, ei välttämättä faktaa, joten saa korjata, lähteenä kun on paitsi maahantuojan esite, niin myös Nettiauton kuvat ja aussien "ute-jutut" (Triton).

Alennusvaihteiston välitys "35:1 for the auto and 39:1 for the manual" (AT 5-vaihteinen ennen faceliftiä, miten lie sen jälkeen?)

MT: kaksoismassavauhtipyörä? "I have read that the new Triton manual has a dual mass flywheel"

AT: värinänvaimennin takaperässä "mass damper"
"mass balancer"

AT: alamäkihidastimessa alempi ja säädettävä nopeus
"Automaattivaihteistolla varustetuissa ajoneuvoissa HDC voidaan aktivoida nopeuden ollessa 2–20 km/h."
Nettiautosta löynyneiden kuvien (Super Select -valitsimen viereiset napit) perusteella tuo alamäkihidastin ja off road -ajotilat olisivat vain automaatissa.
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom