Varoitus GDI-koneisten autojen omistajille: puhdista tehostimen letkulähtö!

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
GDI-moottoristen autojen huolto-ohjelmaan kuuluu jarrutehostimen letkun ja letkulähdön (imusarjassa) säännöllinen puhdistaminen. Vanhemmat autot ovat kuitenkin pudonneet huoltojen ulkopuolelle, ja tämä mitättömältä tuntuva huoltotoimenpide jää helposti tekemättä. Puhdistuksen laiminlyönnillä voi olla kuitenkin vakavia seurauksia: kun tehostimen alipainereitti tukkeutuu, autosta saattaa täysin varoittamatta hävitä jarrutehostus. Poljin menee kivikovaksi, ja sitä joutuu painamaan todella suurella voimalla, että auton saa pysähtymään. Hätäjarrutustilanteessa tästä saattaa syntyä ne ratkaisevat ylimääräiset metrit.

Puhdistustyö on kuitenkin varsin helppo: seuraa jarrutehostimen letkua tehostimelta imusarjaan. Irroita letku ja väliputki, tarkista että letkussa liikkuu ilma ja että yksisuuntaisventtiili toimii oikein. Irroita imusarjan kyljestä letkunippa. Puhdista letkunippa. Ja kasaa letkut ja nippa takaisin.

GDI Space Starissa nippa on apukuskin puolella imusarjan päätynurkassa. 14mm avain, letkut puristettavilla klemmareilla, suuntaventtiili letkuun integroituna, metallinen väliputki letkujen välissä (kiinni imusarjassa kahdella 10 mm kantaisella pultilla
GDI Carismassa........sama kuin Space Starissa
GDI Galantissa ........(Galantin letkut putsanneet, kertokaa tiedot niin editoidaan tähän)
GDI Pajerossa..........(Pajeron letkut putsanneet, kertokaa tiedot niin editoidaan tähän)

Pysyväisratkaisuna tähänkin GDI-ongelmaan EGR-reitin deletointi.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1419 (Medium).jpg
    IMG_1419 (Medium).jpg
    33.9 KB · Lukukerrat 1,014
Vs: Varoitus GDI-koneisten autojen omistajille: puhdista tehostimen letkulähtö!

kannattaa muistaa tämä,meinas mennä pihassa 2 mitsua ruttuun tuon äkillisen tukkeutumisen vuoksi äsken :nykii
 
Takaisin
Ylös Bottom