Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein!

Liittynyt
6 Heinäkuu 2008
Nokkaketjun yläohjain voi hajottaa moottorisi ???

Huolto-ohjelmassa ei ole (suomessa) ohjeistusta nokkaketjun pienen yläohjaimen vaihdosta.
Surffaillessa aiheen tiimoilta tuli ilmi, että ainakin Saksassa ja Ranskassa on ohjeistettu vaihtamaan ko. osa 90tkm välein

Varastin kuvan aussifoorumilta, mutta tarkoitus pyhittänee keinot

picture.php


Selvennyksenä, vasemmalla loppuun ajettu ja oikealla uusi :peukku

Kuuluuko autosi jakopäästä omituista ääntä? Alkuperäisvaraosa maksaa 17€ ja vaihdossa menee n. tunti.

Linkissä aiheesta ja haulla löytyy lisää...
http://www2.pajeroclub.com.au/forum/showthread.php?t=15558
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein!

Onko tämä timanttitiski tuote, vai onko hyviä paikkoja netissä tiedossa?
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein!

Sanoisin tiskituote, itse vaihdoin kun ajettu 195tkm. Vanha oli aivan kuin uusi, eli ainakin kohdallani "turha" vaihto. Hieman epäilen että tuossa kuvassa on kilometrit olleet hieman jotain muuta tai sitten jotain muuta vikaa. Niin ja uusi ostettu Mäkelän koneesta.
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

Joo, tiskituote hankittu on, en oo ite lähteny vielä aukomaan/kattomaan.... ohessa victoria clubilta kuvakollaasi työstä, näkyy tuo varaosanumerokin (1140A026)
http://140.99.20.180/forum/showthread.php?t=17446

Tuo jakoketju oli aika yllätys, onko siihen kenelläkään tiedossa vaihtoväliä tai service bulletin:ia? Yksrivinen ketju, tuskin maailman tappiin ajettavaa mallia kuten vanhoissa 2.6l bensakoneissa?? Tällä foorumillakin(?) tais jollakin ketju pamahtaa poikki, vai oliko se syy-seuraus ohjaimen vaihtamattomuuteen?
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

Kannattaa tosiaan vaihtaa/tarkastaa tämä laahain näistä koneista. Just omaani vaihdoin, eikä laahain ollut pahasti kulunut, mutta reunakiinnikkeen juuressa halkeama, joten tämä olis voinut haljeta loppuun vaikka seuraavan kilometrin aikana, ja silloin olisi koko laahainpala lähtenyt irti ja ketju päässyt hankaamaan tuohon metalliin, joka luultavasti ei pitkiä aikoja siinä kestä. Omalla ajettu nyt reilu 240tkm, ja tuskin on ennemmin vaihdettu. Vajaa tunti meni hommaan kokonaisuudessaan ensikertalaiselta. :peukku
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

Olisko jollain heittää tähän ketjuun ohjeet tuon vaihtamiseksi? Mitä työkaluja vaatii ja onko siellä yksi vai useampi ohjain?
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

Susihukka sanoi
Olisko jollain heittää tähän ketjuun ohjeet tuon vaihtamiseksi? Mitä työkaluja vaatii ja onko siellä yksi vai useampi ohjain?

Sen ylimmäisen ohjaimen näkee pienellä peilillä ja fikkarilla öljyntäyttökorkin kautta. Jos osan kunto vaan sallii, niin vaihtohan käy näppärästi seuraavan venasäädön yhteydessä.

Tosin pelkän ylimmäisen ohjaimen vaihto ei ole työläs. EGR:n rojut venakopan päältä irti, venttiilikoppa pois ja ohjain onkin jo käsillä. Perus työkaluilla selviää. Nyt en muista oliko ohjainpala kiinni seiskalla merkatuilla M8:n pulteilla, jos näin niin kiristysmomentti on 23Nm. Venakopan M6:set on 3Nm. Uudet tiivisteet pistäisin eikä venakoppan tiiviste tarvitse liimoja yms.

Tuo ylimmäinen ohjain on vain jäävuoren huippu ;D. Samantapainen pikkunen ohjain on myös alempana ketjukotelossa, jota ei purkamatta edes näe. Lisäksi on vielä yksi iso kiinteä ohjain ja ketjunkiristäjän työntämä ohjain. Jos ylimmäinen ohjain olisi jo silppua, niin itse kyllä haluaisin tietää myös muiden kunnon. Tosin niiden vaihto on "hivenen" työläämpi.

Kuvat ~140tkm ajetuista ohjaimista, jotka oli täysin kunnossa.
 

Liitetiedostot

  • Uusi ja vanha.jpg
    Uusi ja vanha.jpg
    198.4 KB · Lukukerrat 6,252
  • Ketjuohjain.jpg
    Ketjuohjain.jpg
    182 KB · Lukukerrat 6,488
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

Kaverilla kun on kolmoskoppanen bensakone niin tuli pohdittua onko siinäkin tämä heikko kohta? Ittellä osa on tilauksessa, täytyy vaihtaa jotta saa mielenrauhan vaikkei mitään oireita olekaan...
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

Tuli kutsu ketjunkiristimen vaihtoon.
Delta hoitaa, toivottavasti.
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

Tuota alaohjainta ei ole tarvetta vaihtaa, sitä ei ole enää -10 mallissa olemassakaan.
Vaihtoon menee kiristin, tiiviste ja mikäli ketju on venynyt niin silloin ketju,kiristimet ja laahain.
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

Tuossa kuvaa imupuolelta, EGR karstaa:
wa0dwj.jpg


sekä kuva kiristimen lukituskielekkeestä joka on ilmeinen ongelmakohta ollut tuossa vanhassa kiristimessä:
qq7tvt.jpg


sekä kuvaa ketjusta ja nokkapyöristä:
110w5t2.jpg


nämä kunnossa ,samoin kuin yläohjain on kulumaton.
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

ea sanoi
Tuli kutsu ketjunkiristimen vaihtoon.
Delta hoitaa, toivottavasti.

Vaihto suijui hyvin. Vain öljyvuoto kiristimen säätimen juuresta alkoi...
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

Siihenhän tuli uusi tiiviste.....kuinka se voi vuotaa... ???
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

Muokkaus:
Hienosti hoisivat tiivisteen vaihdon. Alle en kontannut,
mutta luotan että on myös vuotojäljet siivottu.
Muokkaus päättyi.

Asennusfiba, kai. Tiivisteen vaihto on heille helppo,
mutta vähän on pesua Deltalle tiedossa ;)

Itselleni tuosta aiheuutuu öljysiivoa pihalla, aikaa,
vaivaa, kilometrejä, moottoriöljyä lisää,
vuodonetsinnästä kulut, menetettyä työaikaa
esimerkkejä mainitakseni.
Huolellinen asennus olisi säästänyt isosti.
 
Vs: Varoitus Mitsubishi Pajero 3.2 DiD omistajille: nokkaketjun yläohjain tarkistettava 90tkm välein

Onkohan tämä aiheuttanut kenellekkään isompaa remonttia? Pitää onastakin tsekata.
 
Ostin 2001 Pajeron, kuiteista löytyy että on ollut huollossa ja vaihdettu jakoketjusarja. Onko oletettavaa että nämä laahaimet on uusittu myös siis?
 
Eukolla on pajero kuume, kateltu noita 07 mallisia, mitenkäs näissä korimallit porrastuu?
Onko mimmosia kamppanjoita? Näissä... Kilsoija 250-300 mitä kateltu, hällähä ei kilsoi tu vuodes ku max. 15tkm.
 
06- tuli tuo IV korinen, kokonaisuudessaan hyvin luijia kulkuvälineitä, jarruista kannattaa pitää huolta, raskas auto ja jarrut ei joudu kovinkan lujille niin jumittelee.
Kone kestää ja voimansiirrossa manuaalissa tuo kaksoismassavauhtipyörä on kallis jos menee, tilalle tuo exedyn erikois kytkinlevy niin toimii taas mulla ollut nyt jo 100 tkm ja ei murheita
 
Eukolla on pajero kuume, kateltu noita 07 mallisia, mitenkäs näissä korimallit porrastuu?
Onko mimmosia kamppanjoita? Näissä... Kilsoija 250-300 mitä kateltu, hällähä ei kilsoi tu vuodes ku max. 15tkm.
 
Onkohan näissä rockford audioissa mitään eroja? Vai onko ne aina samoja, supparilla kaikki?
Onko oikeesti minkään laatuset? 2din mankan vaihto vissiii ihan perusjuttua? Kuihan rattisäätimien kanssa käy?
Onko tossa jakoketjussa mitään kamppanja hommia? Muista kamppiksista takasinkutsuista tietoa? Automaatti lootat vissii ollu ok? Kuuluuko huolto-ohjelmaan öljynvaihtoja? Onko nää kuin mätiä yleensä?
 
Taitaa olla instysle mallissa parempi ku muissa.
2din soittimen vaihto onnistuu ja rattiohjaimet toimii kun hommaa sen lisäpalikan sinne johtosarjaan.
Öljynvaihto 15tkm välein, voimansiirtoon tais olla 60 välein.
Hunolaatuisia öljyjä ei kannata edes katsoa, egr tulpattava erillisen ohjeen mukaisesti.
Ei huoltokutsuja muuta kuin tuo jakoketjun kiristin ja turvatyynypäivitys.
 
Missä vuosimalleissa tuo jakoketju kutsu on? Onko siis maksuton operaatio? Mitä ne tekee, muuta ku vaihtaa ylemmän laahaimen ja muu jakopää jää arvotuksen varaan?
Nettiautossa on ainakin 2007 malleja, kolmalla tasolla, suomiauto on Invite, pari tuontiautoa on instyle ja intense varusteilla.
Tuossa suomiautossa ei ole mainittu edes vakkaria mikä aika synkkäää jos se puuttuu, puhumattakaan että ois xenon valoja, ei rockford audiota, vepasto, toiminta toki niin ja näin noin vanhoissa.
 
Viimeksi muokattu
Tuohan koskee autoja ennen v-10 .
Valmistajan kampanja, maksuton.
Kiristin vaihdetaan jos on ketjussa venymää enemmän kuin ohjearvossa.
Tuontiautot tiputtaneet hintoja koska ostetaan kun saa halvalla, tuontiautoissa kuitenkin usein eri moottorivarustus kuin nk. pohjoismaihin tuoduissa.
 
Takaisinkutsuja omassa 2010 147kW mallissa juuri Deltalta kyselin ja tämmöisiä tuli:

R30273 - Jakoketjun kiristin
R30307 - Kuljettajan turvatyynyn kaasunkehittimen vaihto
R30334 - Matkustajan turvatyynyn kaasunkehittimen vaihto

Onko tuo kiristin nyt siis se joka ilmeisesti töröttää imusarjan vieressä ja voidaan varmaankin vaihtaa venttiilikoppaa avaamatta.
VAI onko kyseessä se laahain joka painaa jakoketjua nokka-akselien välissä ja vaatii venakopan aukaisun?
Molemmista tunnutaan käytettävän iloisesti sekaisin samaa nimeä..

Sillä vaan, että jos kyseessä se ylälaahain, niin sitten tarttee pyytää venttiilivälyksien säätö samaan syssyyn jos ei kauheita maksa kun venakoppa kerta auki on.

Edit. Venttiilien välyksien säätö noin 600e, pitääpä vielä miettiä että onko mitään järkeä tehdä itse... :D
Kiristinkin vaan tarkistetaan ja vaihdetaan jos on tarvetta.
 
Viimeksi muokattu
Takaisin
Ylös Bottom