Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat
Pyöränlaakerit rupes ääntämään tietyssä nopeudessa ja ääni korostui toiseen suuntaan kääntäessä. Vaihdatin molemmat etupään pyöränlaakerit ja edellä kuvattujen alustan kolinoiden takia etuvakaajan puslat Powerflexin polyuretaanisiin sekä koiranluut siinä toivossa, että auttaisi. Kolinoihin ei kuitenkaan mitään vaikutusta, mutta äänet on nyt ajan mittaan vaan lisäntyneet

Eteen on jo vaihdettu siis koiranluut, alapallot, raidetangon päät, vakaajan puslat, pyöränlaakerit. Mielenkiintoista on, että ääniä ei kuulu ensimmäisten kilometrien aikana kylmillä keleillä. Vasta kun autolla on ajettu jonkin aikaa tai/jos seisoo lämpimässä parkkihallissa.
Äänet on nyt pienen ajon jälkeen satunnaisten kolinoiden lisäksi hankalasti kuvailtavaa jatkuvaa rutinaa/narinaa, roplotusta tai kolkotusta ja kyydissä oleva kaveri kysyikin varovasti josko auto mahtaa pysyä edes kasassa parkkipaikalle saakka, sillä ääni kuuluu koko ajan ja pahimmillaan kelien nyt lämmettyä kuulostaa tosiaan kuin kaikki hajoaisi juuri nyt ja siihen paikkaan. Äänet kuuluu vain alle 60 km/h nopeuksissa ja ei ole väliä onko vetoa vai ei, mutkaa, suoraa tasaista vai kuoppaista, aina kuuluu - myös parkkihallissa rullatessa äänet kuuluu, mutta lähinnä vain auton sisälle. Parhaiten äänet erottuu kun vauhdissa painaa kytkimen pohjaan ja antaa rullata. Ääntä ei myöskään pysty paikantamaan selvästi jommalle kummalle puolelle, mutta selkeästi kuitenkin eteen ja kolinat/narinat tuntuu usein polkimissakin.
Pitää kelien lämmetessä irrottaa noi BC:t ja tehdä ohjeistettu huolto, mutta onko kenelläkään kokemusta noiden BC:n pillowball yläpäiden kestosta ja tarkastuksesta - lähinnä kuinka niiden kunto pitäs tarkastaa? Keula ylhäällä ja rengasta heilutellessa ylös/alas ei väljää tunnu. Tolpat on käytännössä uudet ja äänet on kuuluneet niiden vaihdosta lähtien, joten kulumisetkin kuulostais vähän heikoilta selityksiltä. Kaikki mitä pystyy tarkastamaan vaikuttaa olevan kireällä ja äänen etsiminen alkaa turhauttamaan.
Millaista vaseliinia noihin RM:n tolppiin nyt olis parasta huollon yhteydessä laittaa tilalle?
Miksi äänet ei kuulu kun auto on seissyt ulkona yön yli ja heti ajoon lähtiessä vaan vasta pienen matkan jälkeen? Kuvittelisin esim. rikkinäisen yläpään laakerin ääntelevän/kolisevan aina ja heti.