Viallisen ilmamassamittarin diagnosointi???

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Reeraaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Reeraaja

New Member
Liittynyt
8 Toukokuu 2021
Terve! Auto mitsubishi carisma 1.8 gdi 1998. Autossa siis tyhjäkäyntiongelmaa. Kierrokset humppaa, käynnistäessä meinaa sammua ja tasakaasulla matalilla kierroksillä ajoittainen pieni nykiminen. Kun ilmamassamittarin pistokkeen irroittaa, niin kierrosten humppaus tyhjäkäynnillä loppuu. Voiko tästä suoraan päätellä ilmamassamittarin ainakin olevan antautunut vai voiko vika silti olla jossain muualla ja ilmamassamittari ehjä? Voisiko, joku viisaampi vahvistaa tai kiistää tämän!?

Ps. Päästöissä ei sanomista
 
Carismasta ei tietoa millainen ilmamassamittari ja tyhjäkäynnin säätö on. Samanlaisia oireita teki viallinen ilmamittari Lanserissa, viileällä kelillä nyki aika pahasti, mittarin liitin irti helpotti. Mittarin vaihto korjasi vaivan. Vuosi takaperin oli samantyylinen homma, tyhjäkäynti humppasi, taajama nopeudessa nyki, ilmamittain liitin irti tyhjäkäynti tasainen, silti nyki. Vika paikallistui ECU,n tyhjäkäynnin ohjaukseen.
 
Ok. Kiitos vastauksesta! Miten sait vian paikallistettua ecuun (vikakoodi?) ja miten vika korjaantui (uusi ecu?) ?

Alkoi vaan itseä mietityttään onko vika sittenkään ilmamassamittarissa, kun juuri päästöissä ei mitään sanomista, vikavalo ei pala ja taajama/maantienopeuksissa sellainen hento ajoittoittainen pätkäsy/nytkähdys tasakaasulla matalilla kierroksilla + kierrosten humppaus tyhjäkäynnillä.

Nykyinen ilmamassamittari notuleiltaan
481
E5T08271
 
Joo, se viimevuotinen oli osaltaan hupaisa keissi. Katsastusaika läheni, auton tyhjäkäynti huono, nyki hiljaa ajaessa.(n) Ensimmäinen kerta kun vein auton pajalle päästömittaukseen. Yllätys oli, päästöt hyvät, käytin konttorilla ok kaikki kunnossa sanoi katsastusmies(y) Aloin sitten tutkimuksiin, vaihdoin sitten osia, vuosien mittaan kertynyt, ilmamassamittarin, tyhjäkäyntimoottorin kun tuossa lancerissa on sellainenkin, ei mitään apua. Internetin syövereistä löysin ECU,n tyypillisimmistä vioista maininnat, auto käy epätasaisesti, tyhjäkäynnin ohjauksessa vikaa, tai auto ei käynnisty. ECU.n korjaus olisi ollut 200e Iisalmessa, sattumoisin huomasin Torissa myynnissä samanlaisen lancerin, jakohihna katkennut ajossa. Hintaan 80e lähetin viestin myyjälle vaikka välimatkaa oli, maksan 100 e jos saan käytä vähän purkamassa autoa, laita loppu romu-ukolle. Kaupat tuli:) ja lanceri lopetti nykimisen tyhjäkäynti käy tasaisesti.
 
Viimeksi muokattu
Takaisin
Ylös Bottom