Voortin tunkki

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
tää on niin mahtava juttu, et pakko laittaa huumori puolelle oikee ;D

Ford on ratkaissut Mondeon vaarallisten tunkkien ongelmansa
automaahantuojalle sopivalla vastuullisuudella.

Kuluttajanvirasto varoitti viime lokakuussa Ford Mondeon tunkin
vaarallisuudesta:

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=18980&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc

Tänään Fordilta tuli tunkille (eli "nosturille") korjaus kirjeen
muodossa. Kirjeessä Ford on huolissaan siitä, että jotkut asiakkaat
saattavat käyttää nosturia auton nostamiseen.

Ongelman ratkaisuna on ohjekirjaan liitettävä kielto:
"Auton mukana toimitettua nosturia tulee käyttää pyörän vaihtoon vain
hätätilanteessa".

Alla liitesivun saatekirje kokonaisuudessaan:

-------------8<--------------------------------------------

AUTONNE VARUSTUKSEEN KUULUVA NOSTURI

Oy Ford Ab:n saamien tietojen mukaan jotkin asiakkaat saattavat käyttää
auton varustukseen kuuluvaa, varapyöräsyvennykseen sijoitettua nosturia
renkaiden kausivaihtoihin. Siksi Oy Ford Ab haluaa muistuttaa teitä
siitä, että tämä nosturi on tarkoitettu ainoastaan rengasrikkojen varalle.
Auton varustukseen kuuluva nosturi on tarkoitettu vain hätätilanteisiin;
sitä ei tule käyttää renkaiden kausivaihtoihin. Oy Ford Ab haluaisi myös
muistuttaa antamastaan suosituksesta, jonka mukaan kaikki huolto ja
korjaustyöt - renkaiden kausivaihdot mukaan lukien - tulisi aina teettää
valtuutetussa Ford-huollossa.

Jotta auton nosturin oikeaa käyttötarkoitusta koskeva suositus tulisi
mahdollisimman selväksi, Oy Ford Ab lähettää teille selkeämmin muotoillut
varoituksen, joka tulee lisätä Omistajan käsikirjaan (liite).
Oy Ford Ab haluaisi muistuttaa teitä siitä, että Omistajan käsikirja
on autonne olennainen osa, joka tulee säilyttää ja luovuttaa uudelle
omistajalle jälleenmyytävän auton mukana - tämä seikka selostetaan myös
Omistajan käsikirjassa.

Oy Ford AB
Seppo T.

-----------------------8<-------------------------------------

--

öö..eli autoa ei saa valaistulla ja tasaisella pihalla tai hallissa nostaa tunkilla, mutta hätätilanteessa kuoppaisella ja rapaisella tiellä yön pimeydessä sitä USKALTAA käyttää ?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Voortin tunkki

Ja opelista samanlaisia juttuja:

No eipä reilun 30kE:n Ooppeliin saa vielä sillä hintaa mukaan toimivaa
pyöränmutteriavainta. Menin hölmöyksissäni käyttämään tätä avainta renkaiden
kausivaihtoon, ja tuloksena oli pyöristyneet kulmat. Avain on tehty ehkä
tinaputkesta tai korkeintaan hyvin pehmeästä teräsputkesta. Valittelin asiaa
ja minulle todettiin että avainta ei ole tarkoitettu renkaanvaihtoon

Ja Citikka:

Vm -00 Citroen Xsara, ja iskemätön tunkki: hajosi toisen renkaan vaihdossa.

Olin vasta ostanut tuon, ja talvirenkaita vaihtaessa päätin ronkkia tunkin
esiin sieltä "kätevästä" paikasta takakontin alta vararenkaan sisältä.
Vararengas lasketaan alas kiertämällä ruuvia takakontin puolelta. Ruuvin
jäykkyydestä päätellen tuota ei oltu tehty koskaan. Irroittelin aikani
kiinni jäänyttä pulttia, ja sain kuin sainkin lopulta tunkin esiin.

Itse tunkki oli täysin puhdas ja käyttämättömän oloinen varastorasvoineen
kaikkineen. Takarenkaan vaihto sujui ok, mitä nyt muovi(!)mutteri naukui
autoa nostaessa(!) Etupäänkin sain ilmaan, ja renkaan pois. Sovittelin
juuri talvirengasta alle, kun tunkin muovimutterin kierteet korkkasivat,
ja auton keula tipahti alas

ja mahtuupa sekaan volkkarikin:

Onkos ollut aina vararengaskin?

Mulla on Touranissa tunkki, mutta eipä ole vararengasta ;-)

Jotenkin mieltä lämmittää ny omistaa Mitsubishi ! :D
 

moder

New Member
Liittynyt
1 Lokakuu 2006
Vs: Voortin tunkki

Kylläpä sitä kaikessa nykyään säästetään. Autoissa on ties mitkä ESPt ja ilmastoinnit ja navigaattorit, muttei sitten kunnon tunkkia, mikä kuuluu ihan perusvarustukseen. Tunkinhan PITÄISI olla sellainen, että sillä uskaltaa nostaa autoa hätätilanteesa.

Tässä suhteessa japanilaiset taitaa olla vielä toistaiseksi ainakin hyviä.

Tosin on niissäkin huonompaan menty. Itse käytän kausivaihtoihin jotain ikivanhaa 70's corollan tunkkia, ja se on kyllä jämerämpi kuin mitsun, vaikka autot tuolloin painoi melkein puolet vähemmän ;D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Voortin tunkki

Jotenkin mieltä lämmittää ny omistaa Mitsubishi !

Ei kai kaikissa uusissa Mitsuissakaan ole varapyörää vakiona? Eikös tästä joku joskus valitellut foorumilla, että siitäkin menee lisähinta? Tai sitten muistelen juurikin jotain volkkari-tarinoita...
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Voortin tunkki

Onneksi ajan vanhalla autolla ;D Tuo Sigman oma tunkki on raudan aikaan tehty,joten sen ei varmaan pitäis noin vain hajota. Varapyörän sijoittelusta tulee miinusta,koska kontissa ei voi olla mitään,jos mielii saada vararenkaan pois kontista.
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: Voortin tunkki

Miul oli galantin kontissa aikanaan 2.5t hallitunkki, se ja subbari piti huolen ettei tarvinnut edes ajatella laittavansa sinne muutakin.. :)
 

PAJ3RO

Member
Liittynyt
5 Helmikuu 2007
Sijainti
Mikkeli
Vs: Voortin tunkki

Niko Päivinen sanoi
Ei kai kaikissa uusissa Mitsuissakaan ole varapyörää vakiona? Eikös tästä joku joskus valitellut foorumilla, että siitäkin menee lisähinta? Tai sitten muistelen juurikin jotain volkkari-tarinoita...

Onhan viellä joissain uusissa mitsuissakin varapyörä, mutta ainakin uudessa Coltissa se on korvattu muistaakseni renkaanpaikkausaineella.
Ei nyt äkkiä tuu mieleen muita uusia mitsuja mis ei ois varapyörää.
 

Tuukka

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2006
Vs: Voortin tunkki

Nuhapumppu sanoi
Onneksi ajan vanhalla autolla ;D Tuo Sigman oma tunkki on raudan aikaan tehty,joten sen ei varmaan pitäis noin vain hajota. Varapyörän sijoittelusta tulee miinusta,koska kontissa ei voi olla mitään,jos mielii saada vararenkaan pois kontista.
Onneksi minäkin ajan vanhalla autolla. Pajerossa on vakiona semmonen pullo-mallin tunkki joka nostaa vaikka panssarivaunun. Ja vararenkaan sijoitus on erittäin kätevässä ja helpossa paikassa :peukku
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Vs: Voortin tunkki

Kyllä nuo orkkistunkit kaikki vähän rimpuloita on. Nimenomaan nämä saksimalliset. Vähän jos auto pääsee heilahtamaan niin se on moro sille tunkille. Uusien autojen tunkeista ei kauheesti kokemuksia paitti uuden Almeran tunkilla vielä kyllä sai renkaan vaihdettua. Vanhan rynnäkkösämpylän tunkki tuli kerran alas että heilahti. Taittui kaksinkerroin. :seina Parhaat tunkit olen nähny Ladassa ja Hiluxissa. Hiluxin tunkki oli kyllä tukeva. Painoikin tajuttomasti. Mielenkiintoinen rakenne kyllä. Näytti hydrauliselta pullotunkilta mutta oli kummiskin mekaaninen veivattava. Välityssuhde tosin oli semmonen ettei sillä olis huvittanu nostaa jos olis ollu lavalla se reipas tonni kuormaa minkä olisi saanut ottaa. ;D Vaati vähän ruista ranteeseen. Kuten koko härvelin ajaminenkin. ;D
 

Jackie

BMW
Liittynyt
25 Syyskuu 2006
Sijainti
Tampere
Vs: Voortin tunkki

Hiluxin tunkki oli kyllä tukeva. Painoikin tajuttomasti. Mielenkiintoinen rakenne kyllä. Näytti hydrauliselta pullotunkilta mutta oli kummiskin mekaaninen veivattava. Välityssuhde tosin oli semmonen ettei sillä olis huvittanu nostaa jos olis ollu lavalla se reipas tonni kuormaa minkä olisi saanut ottaa. [/quote]


Daihatsu Feroza maasturissa on muuten samantyylinen "pullotunkki". Mekaaninen sekin, sillä nosteli vaikka mitä! Paitsi gallun alle ei mahtunu ;)
 
Ylös Bottom