Yleistä juttua GDI Galantista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikada
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Nonnih eli Galantista kävin luettaa vikakoodit nii anto Suuttimille vikakoodin(Injection). Ei vaan ollu ko. pajalla vermeitä että olis tarkemmin nähny nii nollattiin ja auto pelas moitteetta muutaman kymmenen kilsaa. Kokeilin sitte ku ajelin pidempää matkaa että pelaako normaalisti nii just samaa vikaa jälleen. Liekkö sitten suutin/met sökönä/tukossa?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

AAPUUAAA :seina :seina autoni on galant -00 farmari 2,4 GDI auto ei lähde käyntiin... pilotilla käy sen aikaa mitä pilottia riittää.. ei polta vikavaloa. välillä lupaa hiukan.. TEHTY

-kansiremppa.
-johtosarjat mitattu
-kaasuläppä toimii ainakin näennäisesti.
-kipinä tulee
-bensan paineensäädin
-ruiskuboksi uusi
-tankista pensa nousee hienosti di pumpulle
auto on odottanut pari vuotta tekijää joten ovatko nämä tarkkoja jos bensa pääsee vanhaksi jottei kävisi ollenkaan.. haisee ainakin pirun pahalle. ratkaisevasta vihjeestä luvassa pullo kossua.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Onko orkkis avain?
onko jälkiasennettu hälytin?

Orkkis avain pitää ehkä koodittaa uusiksi jos on pitkään ollu autosta akkukin irti...
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Noniih eli uusittu p-suodatin ja tankkii hurautettu pullo fortea. Ei edelleenkää mitään vaikutusta vikaan ??? Nyt vaan alkaa pätkimään jo ennen 4tonnia ja kulkupuoli tyssää ku seinään. Kaasu pohjassa ei pysty edes kiihdyttää ku tökkii sen verran reilusti :peukku Saako tosta tarkemmat tiedot luettua jos on joku mitsun oma ohjelma tms? Esim miltä sylinteriltä suutin vikaa tai vastaavaa. Kiitos vastauksista jo valmiiksi!!!
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

janimy sanoi
Suuttimet vaihtoon vaan :) Kiinasta saa kaikki neljä suutinta hintaan noin 100€. Itse vaihdoin omaani ja juttua löytyy täältä, kun käyttää hakua. Tossa linkki, mistä ite tilasin: http://www.aliexpress.com/item/Fuel-Injector-FOR-Mitsubishi-E7T05072-Free-Shipping/370974146.html

(päivän hinta näytti olevan (kun laittaa siihen laatikkoon 4kpl) Total Price:
US $111.20 (Approximately € 83,96)

Eli neljä saa huomattavasti halvemmalla, kuin että tilais yksi kerrallaan. Kannattaa vaihtaa saman tien kaikki.



Kiitti vinkistä! Pitääki alkaa tilailee näköjää nuo ku vika tuli taas päälle, mutta tällä kertaa jo vähä rankemmi ku ei meinaa gallu jaksaa huilata satasta enää... Anturit käyty läpi ja nokka-akselin asentotunnistimen vaihonki ku oli halki entinen, mutta ei vaikutusta. Kestikös sulla kauanki ku tilailit itelles? Ja mites purikko omastas suuttimen eka irti ku Timanttitiskillä sanoivat, että näissä on suuttimissa "värikoodit" millä sattuu oikeat suuttimet
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Juzep sanoi
Kiitti vinkistä! Pitääki alkaa tilailee näköjää nuo ku vika tuli taas päälle, mutta tällä kertaa jo vähä rankemmi ku ei meinaa gallu jaksaa huilata satasta enää... Anturit käyty läpi ja nokka-akselin asentotunnistimen vaihonki ku oli halki entinen, mutta ei vaikutusta. Kestikös sulla kauanki ku tilailit itelles? Ja mites purikko omastas suuttimen eka irti ku Timanttitiskillä sanoivat, että näissä on suuttimissa "värikoodit" millä sattuu oikeat suuttimet

Joo, oli suuttimet irti, kun tilausta väsäsin ja juuri suuttimen numeron perusteella sain sit tilattua oikeat. Kesti muistaakseni jotain kaksi viikkoa tulla sieltä.

Mulla olis kyllä ne vanhat suuttimet tossa "hyllyssä", jos et kaikkia kaipaa. Kun niistä on kuitenkin ainaki kolme kunnossa ja olen ne sen jälkeen puhdistanut, niin ei tiedä, vaikka kaikki toimisivat. Lähtee edullisesti, jos kiinnostaa. Ja toimituskin näin nopeampi. Nehän ei kuitenkaan ollut "kuin" 160tkm ajetut.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Mitenkäs toi Gdi:n tyhjäkäynti on alkanu asettua kohdalleen muilla? Tuntuu ettei ala millään käymään tyhjäkäyntiä oikeen, akunkenkä irti ja taas kiinni jne mutta siltikää ei jaksa käydä? Kiitos valmiiksi vastauksista :peukku !
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

^Kaasuläppäkotelon putsaus voisi auttaa. Tarkista myös ettei se kaasuläpän akselin liimaus (vaimikäsenyoli) ole pettänyt.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

On kyllä putsattu kun irrallaan oli, mutta jälkimmäinen tarkistetaan! Iso kiitos tästä! :peukku
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Se tyhjäkäynnin asettuminen voi kestää useita päiviä. Ainakin itellä sahas melkeen viikon sammumispisteen ja 2000rpm välillä tuon läppärunkorempan jälkeen.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Mitä eroja on GDI Galantin 106kW:ssa ja 110kW:ssa moottorissa kuin tuo tehoero? Eli onnistuuko koneiden vaihto ristiin? Eli onko apulaitteissa tai moottorinohjausyksikössä dramaattisia eroja?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Olisin voinu kuvitella, että 106 kW:ssa on kaksi kattia ja se selittäisi tehonpudotuksenkin.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Kai siellä on sama homma kuin V6-koneisissa 120kW -> 118kW ja päästöjä pienennetty karvan verran laittamalla ECUun luumummat säädöt. Ennakkoa pois napsu tai kaksi jne.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Moottoreissa on pieniä eroja johtuen tehoista ja vuosimallista.
Omaan 2001-2002 taitteessa valmistettuun vaidoin moottorin 1999 ja vanhemmassa on 110kw, sekä uudemmassa 106kw.

Moottoreissa oli eroina
Kaasuläppä
Korkeapainebensapumppu
Rail-putki (vanhassa paluukierrollinen)
Pakosarja/etuputki (vanhassa pakosarja 4-2 ja etuputki 2-1, uudessa pakosarja 4-1)

Katti oli sama ja moottorin ohjausboksiin en perehtynyt. Suuttimia en käyttänyt irti joten niistä en osaa sanoa.
Moottorin vaihdoin kaasuläppää asnetoantureineen ja johtosarjaa lukuunottamatta b&p periaatteella ja toimii hyvin. Pitäis joskus käyttää penkissä, että näkis onko tehoa minkä verran.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

veni sanoi
Moottoreissa on pieniä eroja johtuen tehoista ja vuosimallista.
Omaan 2001-2002 taitteessa valmistettuun vaidoin moottorin 1999 ja vanhemmassa on 110kw, sekä uudemmassa 106kw.

Moottoreissa oli eroina
Kaasuläppä
Korkeapainebensapumppu
Rail-putki (vanhassa paluukierrollinen)
Pakosarja/etuputki (vanhassa pakosarja 4-2 ja etuputki 2-1, uudessa pakosarja 4-1)

Katti oli sama ja moottorin ohjausboksiin en perehtynyt. Suuttimia en käyttänyt irti joten niistä en osaa sanoa.
Moottorin vaihdoin kaasuläppää asnetoantureineen ja johtosarjaa lukuunottamatta b&p periaatteella ja toimii hyvin. Pitäis joskus käyttää penkissä, että näkis onko tehoa minkä verran.
Onko pakosarjan ja kaasuläppäkotelon kiinnitys koneeseen samanlainen molemmissa konemalleissa? Eikös tuolloin homma onnistuisi kivuttomimmin jos pakosarjan ja kaasuläppäkotelon ottaisi vanhasta koneesta, niin homma menisi täysin b&p periaatteella ja tällöinhän 106 kW:nen muuttuisi 110 kW:ksi?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Oli miten oli niin kaksi kattia mun -03 autossa oli ainakin...toinen pakosarjassa.

Siellä on varmaan ennakoitakin mahd pudotettu, siitä ei voi sanoa onko toimilaitteissa ohjausteknisesti jotain eroa jos ei ecua vaihda....kokeilemalla selviää. Hajosko MitsuMilta kone :P
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

mystinengalant sanoi
Oli miten oli niin kaksi kattia mun -03 autossa oli ainakin...toinen pakosarjassa.

Siellä on varmaan ennakoitakin mahd pudotettu, siitä ei voi sanoa onko toimilaitteissa ohjausteknisesti jotain eroa jos ei ecua vaihda....kokeilemalla selviää. Hajosko MitsuMilta kone :P
JEP. Nyt totesin, että ei tuo Galantti ole maastoauto. Eli kopsaus tapahtunu jossain rymytessä öljypohjaan ja öljypohja ylöspäin läjässä. Siitä seurasi hieman voiteluongelmia, kun sihti oli pohjassa kiinni ja loppu onkin sitten arvattavissa :deadhorse Ruottissa olis vm.2000 93 tkm ajettu kone, joka on 106 kW:nen ja hintaakaan olis kuin 600 egeä
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

MitsuMi sanoi
Onko pakosarjan ja kaasuläppäkotelon kiinnitys koneeseen samanlainen molemmissa konemalleissa? Eikös tuolloin homma onnistuisi kivuttomimmin jos pakosarjan ja kaasuläppäkotelon ottaisi vanhasta koneesta, niin homma menisi täysin b&p periaatteella ja tällöinhän 106 kW:nen muuttuisi 110 kW:ksi?

Kyllä väittäisin, että juurikin noin siinä käy. Eli pakosarjat ja imusarjat, sekä kaasulpäpät käy ristiin kanteen. Imusarjassa on muutama kiinnityskohta alipaineventtiileille erilailla.

mystinengalant sanoi
Oli miten oli niin kaksi kattia mun -03 autossa oli ainakin...toinen pakosarjassa.

Oisko viimeisiin tullu myös pakosarja katti, mutta tuossa omassa sitä ei ollu,vaikka on obd auto.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

veni sanoi
Kyllä väittäisin, että juurikin noin siinä käy. Eli pakosarjat ja imusarjat, sekä kaasulpäpät käy ristiin kanteen. Imusarjassa on muutama kiinnityskohta alipaineventtiileille erilailla.
Eli lisäksi vielä imusarja vanhasta, niin ei pitäisi tulla ongelmia.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

No niin sydämensiirtopotilas on ollu liikenteessä uudella sydämellä 3000km verran ja voi sanoa, että operaatio on onnistunut loistavasti. Tuo vm.03 89 tkm ajettu vaihtokone vaikuttaa olevan kilometriensä mukainen. Kyljessä tuli erinomaisessa kunnossa ollut kytkinlevykin, joten tuli kytkinremppakin sivussa tehtyä :) Kone ei syö pisaraakaan öljyä ja entinen kone söi uudesta asti noin 1dl 1000km:lle :o
Eiköhän tällä koneella mennä vähintäänkin 400tkm taas lisää, kunhan pitää öljypohjan suorana.
Nyt jäi liuta toimivia GDI koneen varaosia hyllyyn. On toimivia suuttimia, puolia, tulpanhattuja, kansi yms. Eli yhteen mahdolliseen jakopää crässiin löytyy jo varaosat :P Pitää alkaa purkamaan mylly ja katsoa tarviiko sitä enää juuri koskaan käydäkkään timanttitiskillä ainakaan GDI koneen osien puolesta :D
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Hieman vanhaan topicciin vastailen mutta mitenkäs tuon kaasuläppäkotelon laita EGR:n tulppausoperaatiossa ja sen jälkeisessä puhdistusoperaatiossa? Riittääkö kun irroittaa molemmat liittimet vai tarviiko tuo asentotunnistin ottaa vielä kokonaan irti läppäkotelosta ettei tuo kaasuläpän säätösysteemi mene vahingossakaan persiilleen mikäli läppään tulee koskettua?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Onko kellään tiedossa, että mistä saisi ostettua mahdollisemman lähelle samanlaista verhoilukangasta kuin mitä on EA Galantin takakontissa? Ja jos joku tietää suoraan liikkeen Oulun seudulla, niin voisi vinkata.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Kuinkahan nuo suuttimet saisi tuosta "syöttörimasta" helpoiten irti? Väkivalloin vetämällä/kääntämällä vai ovatko jotenkin kiinteämmin vielä kiinni siinä? Ovat sen verran nokeentuneet että nyt olisi hyvä tilaisuus käyttää puhdistuksessa kun on imusarja edestä pois. 8)
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Mistähän päin konetta löytyy 2,4 GDI koneen nakutustunnistin?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Eli metästäny otsikon mukaisesta autosta kolinaa etupäästä. Ainoa paikka missä on välystä, niin vetoakseli liikkuu aavistuksen verran pitkittäissuunnassa. Kuuluuko tuon liikkuakki vai onko välys kiristettävissä pois? Äänen perusteella se voisi olla kolinan lähde.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Ei vissiin kukaan ole kiinnittäny huomiota, että kuuluuko vetoakselin liikkua hieman pitkittäissuunnassa?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Nii liikkuuko murros navassa vai ite akseli murroksen sisällä? akseli taitaa päästä vähän liikkumaan mutta murroksenhan ei pitäs liikkua jos napamutteri on kiinni kunnolla.
 
Akseli ei liiku mihinkään max 1mm pyörän päässä, sisäpäässä on nivel missä on "hahlo" tyylinen nivel mikä pääsee liikkumaan ~30mm

Yleensä tärinän aiheuttaja löytyy sisäpäästä,
Toki ihan sökö ulkopääkin täristää mutta se yleensä jo paukkuu kääntäessä
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Joo ei se klappi kyllä milliä enempää ole, mutta kädellä kun ottaa vetoakselista kiinni ja liikuttaa sitä edestakaisin, niin saa kolinan aikaiseksi. Sitten kun auto on ollu pitkään pakkasessa, niin mitään kolinoita ole eli ei kärsi viedä lämpimään talliin. Galantti on vissiin kuin Ladakin eli tehty Siperian olosuhteisiin :D
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

No joo ei ollut vetoakselin klappi aiheuttajana, vaan kolinaan on 2 aiheuttajaa. Etummaisissa alatukivarsissa molemmissa on puslat hajalla, johon tulee iskarin alapää kiinni. Sen lisäksi pallonivelien molemmat suojakumit niissä riekaleina. En enää huolinu Motonetin tukivarsia vaan laitoin ns. merkki tukivarret eli Ruville merkkiset. Saa nähä onko sitten paremmat (mitä lie käytännössä tarkoittaa german know how paketin päällä). No lisäksi näyttäis olevan välystä ohjausvaihteessa. Uusi kysymys kuuluukin, että tietääkö kukaan, mistä noita kunnostettuja ohjausvaihteita saa, kun mulle mainostettiin, että semmosiakin on olemassa? Ei nappaa Deltalta ostaa uutta, kun maksaa reilusti 4 numeroisen summan :) Lisä kysymyksenä, että millainen prokkis on GDI Galanttiin ohjausvaihteen vaihtoprokkis eli mitä kaikkea pitää purkaa, että saa ohjausvaihteen irti?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Noniin, nyt on meilläkin tällänen GDI murh... Timantti ;D

Ostohetkellä ei menny yhtään mihinkään, pätki todella rankasti vetoja (kierroslukumittarista katsoen kierrokset tipahti toistatuhatta kierrosta kun aloitti pätkimisen)
muutaman kolahduksenkin piti kone (kiertokangenlaakerit tms?) kun polkasin pikkusen paikallaan.

Öljyt oli alarajalla, ja jotain 10w-40 osasynteettistä on viimeeksi vaihdettu, siitäkin 21tkm aikaa. Lisäsin Diamondia, niin vedot tuli takaisin jokseenkin, mutta ei tuo vieläkään halua oikein yli 3krpm mennä, ja tuntuu että noin puolikaasu on maksimi, mitä "ottaa vastaan". Yli siitä sytyttää moottorin vikavaloa ja se sammuu sitte hetken päästä, kun ajaa pienellä kaasulla.
Bensapumppu ja suodatin vaihdettu juuri hetken ennen ostoa, kun oli antanu jotain bensapumppu vikakoodia. 30tkm kilometriä sitten vaihdettu korkeapainepumppu 240tkm ajetusta. (nyt mittarissa siis 330tkm)

EGR on ilmeisesti tulpattu, nokinen huntu on imusarjan seinämillä, mutta kaasuläppä on puhdas. Joku levynreuna tuosta yhdesta liitoksesta paistoi imusarjan alta, eihän orggis tiiviste sieltä tule reilusti yli?

Mites sitte tulpat, autosta löytyy Boschin laatikoita jossa on koodi 0242235666-7AO, ja tuo antaisi tuloksen FR7DC tulpasta, joka ei ole Iridium tulppaa nähnytkään. Tulpilla ajettu 30tkm, liekö siinäkin vähän sanomista? Taitaa suurin vaikutus olla vaan vaihtokilometreissä, Iridium kestää ajaa sen 90tkm, muut eivät? Tottakai tietysti palotapahtuma on erilainen...

Oli jonkun korjaamon mies myös epäilly että katti vois olla tukossa... Josko koittaiskin tehdä katinkorvausputken.

Tosiaan öljynlisäämisen jälkeen pahimmat pätkimiset loppuivat, mutta ei vieläkään kaikki kotona ole. Olisko tullu jotain mekaanista naputusta/kalkatusta vähästä öljynmäärästä jonka sitte nakuanturi löi pelin poikki???
Tuolla on menty vaihtelevasti "vanhemmiten" öljynvaihtojen suhteen; parikertaa vaihtoväli venyny n 20tkm ja alkanu huokeat osasynteettiset 10w40 öljyt vaihtumaan koneeseen. On tähän jopa 128tkm paikkeilla tehty forte käsittely kaks kertaa peräkkäin, ensin 500km ajettuihin öljyihin, ja sitten 1000km ajettuihin öljyihin. Sen jälkeen sitä ei olekkaan tehty, eli 200tkm ajettu ilman erillistä pesua öljytilalle. On STP:n Engine flush odottamassa, mutta josko kuitenkin vaihtaisi ihan jotkut uudet öljyt, ajaisi hetken ja vasta sitten suorittaisi pesun. Tuntuu olevan meinaan karstaa ja kuraa koneessa aika reilusti. (Nuo osasynt. 10w40 öljyt on ainakin omien kokemusten mukaan saatanasta, ei pese ja pidä konetta läheskään yhtä puhtaana kuin täyssynt. 5w40..)

Ja ne microfiltterit varmaan KP pumppuun kannattaa vaihtaa, kun ei ole hajua onko ikinä vaihdettu, edes tuohon purkaamolta tulleeseen?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Noniin, nyt on meilläkin tällänen GDI murh... Timantti ;D

Ostohetkellä ei menny yhtään mihinkään, pätki todella rankasti vetoja (kierroslukumittarista katsoen kierrokset tipahti toistatuhatta kierrosta kun aloitti pätkimisen)
muutaman kolahduksenkin piti kone (kiertokangenlaakerit tms?) kun polkasin pikkusen paikallaan.

Öljyt oli alarajalla, ja jotain 10w-40 osasynteettistä on viimeeksi vaihdettu, siitäkin 21tkm aikaa. Lisäsin Diamondia, niin vedot tuli takaisin jokseenkin, mutta ei tuo vieläkään halua oikein yli 3krpm mennä, ja tuntuu että noin puolikaasu on maksimi, mitä "ottaa vastaan". Yli siitä sytyttää moottorin vikavaloa ja se sammuu sitte hetken päästä, kun ajaa pienellä kaasulla.
Bensapumppu ja suodatin vaihdettu juuri hetken ennen ostoa, kun oli antanu jotain bensapumppu vikakoodia. 30tkm kilometriä sitten vaihdettu korkeapainepumppu 240tkm ajetusta. (nyt mittarissa siis 330tkm)

Onko vikakoodit luettu? Vanhan/uudenmallinen kl-kotelo?

EGR on ilmeisesti tulpattu, nokinen huntu on imusarjan seinämillä, mutta kaasuläppä on puhdas. Joku levynreuna tuosta yhdesta liitoksesta paistoi imusarjan alta, eihän orggis tiiviste sieltä tule reilusti yli?
Orkkistiiviste tulee yhdestä reunasta selvästi yli, eli voi olla joko tulpattu tai sitten ei tuon perusteella. :) Mutta karstaa pitäisi olla noilla kilsoilla jo monta milliä imusarjan seinämillä/kannessa ja keskimmäiset kanavat jo melko lähellä tukkeutumista jos on EGR ollut auki koko ajan ja laiskasti tai ei ollenkaan putsattu. Mutta mikäli kl-kotelo kiiltää suorastaan niin voi olla että on tulpattu. :)


Mites sitte tulpat, autosta löytyy Boschin laatikoita jossa on koodi 0242235666-7AO, ja tuo antaisi tuloksen FR7DC tulpasta, joka ei ole Iridium tulppaa nähnytkään. Tulpilla ajettu 30tkm, liekö siinäkin vähän sanomista? Taitaa suurin vaikutus olla vaan vaihtokilometreissä, Iridium kestää ajaa sen 90tkm, muut eivät? Tottakai tietysti palotapahtuma on erilainen...

NGK IZFR5B siellä kuuluisi vain ja ainoastaan olla(!) On meinaan melkoisen kranttu tulpista, liekö tuo laihaseoshomma vaikuttaa asiaan...voi olla että nuo kulkemattomuus sun muut ongelmat lakkaa jo oikeiden tulppien vaihdolla. ;D

Ja ne microfiltterit varmaan KP pumppuun kannattaa vaihtaa, kun ei ole hajua onko ikinä vaihdettu, edes tuohon purkaamolta tulleeseen?

Ei ole pahitteeksi vaihtaa kun ei mikään kovin työläs homma ole ja timanttitiskiltä filtterit n. 4e/kpl.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Edellinen omistaja oli jossain luetuttanu vikakoodit. Bensapumppua herjas... En tarkemmin osaa sanoa... (autosta löytyi tässä hiljan myös kun oli luettu vikakoodeja, lapussa oli "bensanpaine, jatkuva". Tämä ilmeisesti kun on vaihdettu se purkaamolta KP pumppu (2014/300tkm). Sit oli myös mittaustuloksia bensanpaineista, tyhjäkäynniltä, 2500 ja 4000rpm.)

Kaasuläppäkotelo tohon on vaihdettu 207tkm. Se on Japanmoottorituonnilta tullu nähtävästi.
Miten nuo uuden ja vanhanmallinen kotelo eroaa? :) Että osaisi tunnistaa...

Täytyy tutkia tuota EGR:ää lisää kun saa muita autoja ajoon, että voi sitte tätä pajottaa rauhassa. Harmi vaan kun ekan kahdenviikon kesälomasta toinen viikko menee nyt, sitte ei taas varmaan kelit salli rempata silloin kun sattuu olee vapaata :D

Voi olla ehkä ronkeli tulpista, mut luulis myös Denson Iridiumit kelpaavan? IK16TT passais ilmeisesti myös? Mut ilmeisesti kannattaa tilata ulkomailta, sen verran on hintaa Suomessa noilla kynttilöillä :D

Moottoriöljyjen vaihto eilen kuulema piristi konetta entisestään! Emäntä sano et kiekas aika helpolla 4000rpm kun painoi kaasun ja tomaatti pykälsi pienempää :-*
Kippasin tosin dieseliä pikkusen koneeseen, ehkä 3dl ja käytin n 1500rpm noin viitisen minuuttia, ennenkö vaihdoin öljyt. Jätin "oikean" motor flushin vielä käyttämättä. Ja hetin halvat Eurolin 5w-40 öljyt koneeseen. Jos nyt tehtäisiin vaan lyhyt pesuvaihto :)

Vielä täytyy tutkia tuota toista irrallaan olevaa KP pumppua, ja sitä filtterien vaihtoa ja tilata ne :)
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Vensku_ sanoi
Ostohetkellä ei menny yhtään mihinkään, pätki todella rankasti vetoja (kierroslukumittarista katsoen kierrokset tipahti toistatuhatta kierrosta kun aloitti pätkimisen)
muutaman kolahduksenkin piti kone (kiertokangenlaakerit tms?) kun polkasin pikkusen paikallaan.

Öljyt oli alarajalla, ja jotain 10w-40 osasynteettistä on viimeeksi vaihdettu, siitäkin 21tkm aikaa.

EGR on ilmeisesti tulpattu, nokinen huntu on imusarjan seinämillä, mutta kaasuläppä on puhdas. Joku levynreuna tuosta yhdesta liitoksesta paistoi imusarjan alta, eihän orggis tiiviste sieltä tule reilusti yli?

Mites sitte tulpat, autosta löytyy Boschin laatikoita jossa on koodi 0242235666-7AO, ja tuo antaisi tuloksen FR7DC tulpasta, joka ei ole Iridium tulppaa nähnytkään. Tulpilla ajettu 30tkm, liekö siinäkin vähän sanomista? Taitaa suurin vaikutus olla vaan vaihtokilometreissä, Iridium kestää ajaa sen 90tkm, muut eivät? Tottakai tietysti palotapahtuma on erilainen...
Hupsista. Tuossapas on oikeasti melkein kaikki päin pers... tehty huoltoa ajatellen ;D Ensinäkin öljyt pitää olla täyssynteettiset esim. 5W40:set ja maksimi öljynvaihtoväli on 15 tkm, mutta jälkeenpäin on tullut suositus puolittaa jopa tuo väli (10000 km on aika soppeli öljynvaihtoväli)

Ja sitten tulpat, niin ohjekirjassa suositellaan vain ja ainoastaan kuten aikaisemmin sanottiin ,niin NGK IZFR5B. Tuossa ei kannata oikaista (kun halvalla sai), jos ei halua ehdottomasti kaivaa verta nenästä.

EGR ei ole välttämättä tulpattu, koska orkkis alumiinitiivisteen reuna kurkistaa oikeasta yläkulmasta esille, jotta se on helppo irroittaa.

Sitten tuo kolahdus. Tsekkaa öljypohja, että onko suora. Jos on pikkuisenkin lommolla ylöspäin, niin kone on todennäköisesti kärsinyt voitelunpuutteesta, koska öljysihti on melko lähellä pohjaa ja ottaa öljyn suoraan alhaalta pelkästään. Näin ollen kiertokangenlaakerit voivat olla moro. Hyvällä tuurilla ehtii pelastamaan. (nimimerkillä kokemusta) Nuo voitelun puutoksethan näkee myös siitä öljystä, minkä otit koneesta pois. Eli löytyykö öljyn seasta metallihiukkasia/lastuja. Jos löytyy ja auton kori on hyvä, niin siirry suoraan nettiin metästämään ruottista vaihtokonetta. Löytyy edullisesti hyviä koneita :D
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Vensku_ sanoi
Edellinen omistaja oli jossain luetuttanu vikakoodit. Bensapumppua herjas... En tarkemmin osaa sanoa... (autosta löytyi tässä hiljan myös kun oli luettu vikakoodeja, lapussa oli "bensanpaine, jatkuva". Tämä ilmeisesti kun on vaihdettu se purkaamolta KP pumppu (2014/300tkm). Sit oli myös mittaustuloksia bensanpaineista, tyhjäkäynniltä, 2500 ja 4000rpm.)

Kaasuläppäkotelo tohon on vaihdettu 207tkm. Se on Japanmoottorituonnilta tullu nähtävästi.
Miten nuo uuden ja vanhanmallinen kotelo eroaa? :) Että osaisi tunnistaa...

Täytyy tutkia tuota EGR:ää lisää kun saa muita autoja ajoon, että voi sitte tätä pajottaa rauhassa. Harmi vaan kun ekan kahdenviikon kesälomasta toinen viikko menee nyt, sitte ei taas varmaan kelit salli rempata silloin kun sattuu olee vapaata :D

Voi olla ehkä ronkeli tulpista, mut luulis myös Denson Iridiumit kelpaavan? IK16TT passais ilmeisesti myös? Mut ilmeisesti kannattaa tilata ulkomailta, sen verran on hintaa Suomessa noilla kynttilöillä :D

Moottoriöljyjen vaihto eilen kuulema piristi konetta entisestään! Emäntä sano et kiekas aika helpolla 4000rpm kun painoi kaasun ja tomaatti pykälsi pienempää :-*
Kippasin tosin dieseliä pikkusen koneeseen, ehkä 3dl ja käytin n 1500rpm noin viitisen minuuttia, ennenkö vaihdoin öljyt. Jätin "oikean" motor flushin vielä käyttämättä. Ja hetin halvat Eurolin 5w-40 öljyt koneeseen. Jos nyt tehtäisiin vaan lyhyt pesuvaihto :)

Vielä täytyy tutkia tuota toista irrallaan olevaa KP pumppua, ja sitä filtterien vaihtoa ja tilata ne :)

Joo, suosittelen tilaan esim. Saksasta tai briteistä nuo tulpat, n 12-13e/kpl ja parin euron postikuluilla tulee kaikki. Ja jos viitseliäs on niin tekee tuon motor flush homman juuri noin eli ajaa tilapäisöljyillä esim pari sataa kilsaa ja vaihtaa sitten oikeet öljyt sisään ja suodattimen tottakai.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Peksih sanoi
Joo, suosittelen tilaan esim. Saksasta tai briteistä nuo tulpat, n 12-13e/kpl ja parin euron postikuluilla tulee kaikki. Ja jos viitseliäs on niin tekee tuon motor flush homman juuri noin eli ajaa tilapäisöljyillä esim pari sataa kilsaa ja vaihtaa sitten oikeet öljyt sisään ja suodattimen tottakai.
Hommasin juuri Suomesta nuo NGK IZFR5B ja oli 20€/kpl ilman postikuluja :) Merkkiliikkeessä olisi samat tulpat maksaneet 130€/sarja ja niissä oli jopa 10%:in alennuskin jo hinnassa matkassa ;D
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Hitto eipäs nyt ainakaan mieleen painunu että oisko öljypohja ollu yhtään lommolla, kun öljyjä vaihdoin... Ei se kait ollu, mut hyvä se on varmistaa vielä. Öljynpaineen merkkivalo sammuu ainakin nyt vähän eritavalla kuin ennen öljynvaihtoa. Vähä herkemmin ehkä ;D

Auto vetää aikas hyvinkin nyt. Pitäis pakkovaihteilla ajaa pikkuvaihteilla, että näkis meneekö ihan sinne 6000 hujakoille. Mut 4k ottaa jo ihan nätisti. Kumma peli kun perushuollolla saa pahat käyntiongelmat korjattua :D

On muuten tasureitakin vaihdettu jossain huollossa mielestäni, ainakin olin lukevinani jostain kuitista. Tosin määränä oli 0,5 ja hintaa jotain 260e. Eli oisko vain 8 tasuria vaihdettu? ??? No, sama se, kun ei naputusta kuulu, raksuttaa vaa niinku GDI kuuluukin. ;D

Öljyä pölläyttelee aika hurjastikin vähän pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen ja mielestäni vähä käryää ajossakin. venttiilivarren kumit vissiin.. :-[

HC arvot oli jossain katsastuksessa ollu jotain 80 paikkeilla, aika korkeat mielestäni...? Tulpat tietysti vaikuttaa, ja voihan se katti alkaa olee tiensä päässä...

Heittäkääs joku muuten noitten KP pumpun Microfiltterien varaosanumero, ei löydetty eilen kun kävin niitä kysymässä, noista mitsun kuvista missä ois ollu mitään suodatinta :(

Ja niin, se EGR:n liitos on ton näkönen -> http://i17.photobucket.com/albums/b53/Dodii/MCF/EGR_zps3zkrtlps.jpg ?? laippaa vai ei? :D
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Kyllä tuossa jälkiasenteinen laippa on.

IMG_1075.JPG


Kuvassa vanhempi vasemmalla ja uudempi oikealla.

Ja kaasuläppiin liittyen uudemman mallisestakin irtosi magneetti, jolloin laitoin vanhemman mallisen liimauksen ajaksi paikalleen. Tämä toimi ainakin ilman minkäänlaista sopeutusta suoraan -02 vm autossa.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

Moi kaikille! Ajelen tällä hetkellä 1.6 Mazda 3:lla ja tutkiskelen tässä kuumeisena uutta menopeliä. Innostuin tuossa selaillessani GDI-Galantista kuin pieni poika. Mielellään alle 200tkm ajettu yksilö olisi kiikarissa. Mitähän meikäläisen kannattaisi tuommoisesta automaatista koeajolla tunnustella?

Ilmeisesti näillä on porukka saanut ihan kohtuullisia kulutuslukemia, tuleeko tuollaisella tomaatilla kuitenkin ihan kulttuurishokki kolmosen puikoista? Mainittakoon että 20 e tankkaamalla Mazdassa syttyy bensavalo aina n. 200 km kohdalla.

EDIT: ja mitenkäs jakopää tuossa, ei oo tottunut enää kun viimeset kaksi autoa ketjukoneella. Onko tunnin homma vai kahden?
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

EZet sanoi
Moi kaikille! Ajelen tällä hetkellä 1.6 Mazda 3:lla ja tutkiskelen tässä kuumeisena uutta menopeliä. Innostuin tuossa selaillessani GDI-Galantista kuin pieni poika. Mielellään alle 200tkm ajettu yksilö olisi kiikarissa. Mitähän meikäläisen kannattaisi tuommoisesta automaatista koeajolla tunnustella?

Ilmeisesti näillä on porukka saanut ihan kohtuullisia kulutuslukemia, tuleeko tuollaisella tomaatilla kuitenkin ihan kulttuurishokki kolmosen puikoista? Mainittakoon että 20 e tankkaamalla Mazdassa syttyy bensavalo aina n. 200 km kohdalla.

EDIT: ja mitenkäs jakopää tuossa, ei oo tottunut enää kun viimeset kaksi autoa ketjukoneella. Onko tunnin homma vai kahden?
Automaatti on hieman janosempi, mutta itellä on kokemusta manuaali gdi Galantista sekä 04 1,6 Mazda 3:sta. Maantiellä ei ole suuria eroja, mutta puhtaassa kaupunkiajossa Galantti litran verran janosempi sadalla kilsalla. Pakkasella Galantti huomattavasti lämpösempi sisältä. Alustaltaan Galantti huomattavasti mukavampi. Jakohihna tulee vaihtaa 90 tkm välein ja aikaa menee useampi tunti. Samoin 90 tkm välein vaihdetaan myös tulpat, jotka kustantavat 80-100€ sarja, kun ovat platina tulpat ja muita siihen ei voi laittaa mikäli haluaa autolla myös ajaakin. Loppu yhteenvetona voin sanoa, että käyttökustannukset ovat Galantissa selkeästi korkeammat kuin Mazdassa, mutta ajomukavuus on kyllä selkeästi parempi.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

MitsuMi sanoi
Sitten tuo kolahdus. Tsekkaa öljypohja, että onko suora. Jos on pikkuisenkin lommolla ylöspäin, niin kone on todennäköisesti kärsinyt voitelunpuutteesta, koska öljysihti on melko lähellä pohjaa ja ottaa öljyn suoraan alhaalta pelkästään. Näin ollen kiertokangenlaakerit voivat olla moro. Hyvällä tuurilla ehtii pelastamaan. (nimimerkillä kokemusta) Nuo voitelun puutoksethan näkee myös siitä öljystä, minkä otit koneesta pois. Eli löytyykö öljyn seasta metallihiukkasia/lastuja. Jos löytyy ja auton kori on hyvä, niin siirry suoraan nettiin metästämään ruottista vaihtokonetta. Löytyy edullisesti hyviä koneita :D

Tuossa SpaceWagonissa on öljypohjassa pieni lommo ihan siinä propun vieressä, meinaatko että tästä olisi haittaa? Vai onko tässä erilainen öljypohja / se on tuossa ennen tuota kaventumaa?
 

Liitetiedostot

  • IMG_20161002_141231.jpg
    IMG_20161002_141231.jpg
    279.7 KB · Lukukerrat 321
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

En tiedä vääristääkö kuva, mutta tuossa näyttäisi olevan eri näköinen tuo öljypohja. Tuosta kuvakulmasta on hieman vaikea äkkiseltään sanoa öljysihdin paikkaa.
 
Vs: Yleistä juttua GDI Galantista

2.4 savuttaa suht reilusti.
Mikä noissa yleensä on silloin? Just tonnin laatikkoremppa menossa et tietää mitä tuolle tekis. Onko jotain ensiapua?
 
Takaisin
Ylös Bottom