oltsandeeri
Member
- Liittynyt
- 24 Elokuu 2021
Olen tykännyt kovasti, tosin kuherruskuukausi (/kuukaudet) tässä on vasta menossa...
Ajokissa on Instyle Sport -varustetaso, jossa riittävät varusteet ja ylikin. Android Auto rokkaa ja Googlen tätiä voi pyytää kertomaan vitsejä matkan ratoksi. Erittäin toimiva voimalinja, tilaa riittävästi lapsikatraalle ja tavaroille. Kelpo äänentoisto. Riittävän kyvykäs neliveto ja vetomassa omiin tarpeisiin. Ja mikä tärkeintä, sähköajorange ja toimintalogiikka myös kylmillä ilmoilla on sellainen, että omassa ajoprofiilissa 80-90 % matkoista taittuu sähköllä kesät talvet ilman tuskaa ja turhia polttomoottorin käynnistämisiä.
Ainoat ärsyttävät seikat mihin olen tähän mennessä törmännyt ovat: infotainmentin niukka näytön koko, joka MY19:ssä on 7" ja auton wifi-hotspotin kantama, joka on mallia pätkä. Mutta kyllä näiden kanssa elämään pystyy.
Mitsu korvasi käyttiksenä MY17 Toyota Verson, 7-paikkaisena 1.8 bensa-automaatilla.
Sillä kulutus oli maantiellä n. 6 l / 100 km, motarilla 9 l / 100 km ja kaupunkipyörityksessä ihan liikaa, kesällä 8 l seutuvilla ja talvella 10 tai ylikin. Olisiko keskikulutus ollut omassa kaupunkivoittoisessa ajossa 7,5 l / 100 km? Ehkä enemmänkin.
2 € / l hinnalla polttonesteen kulutuksen hinta siis n. 15 € / 100 km. Plus päälle lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen sähköt. Olisiko vaikka 16 € / 100 km.
Mitsulla on mennyt näin talvella omissa ajoissa n. 25 kWh / 100 km + n. 1 l 95E:tä päälle. 15 c / kWh ja 2 € / l hinnalla siis yhteensä n. 6 € / 100 km.
10 € siis säästöä per 100 km. Ja tähän mennessä 300 € / 3000 km.
Vuosittaisella 20k km ajosuoritteella säästöä n. 2000 € / v.
Vakuutukset Mitsussa inasen kalliimmat kuin Versossa, vero n. puoleen hintaan. Huollot lienevät samaa suuruusluokkaa, aika näyttää.
Arvonalenema on arvoitus, merkittävä sellainen. Versossa 1,5 v ja n. 20.000 km ajon jälkeen arvonalenema oli varsin poikkeuksellisen pieni 300 €, siihen tuskin Mitsun kanssa päästään.
ETA:
Käyttökustannusten säästöpotentiaali ja vaihdon kannattavuus totta kai paljon kiinni siitä, että mihin vaihtoehtoon verrataan, mikä on polttonesteen hinta, mikä on sähköenergian ja siirron hinta, minkälaiseen ajoprofiiliin auto tulee jne.
Ajokissa on Instyle Sport -varustetaso, jossa riittävät varusteet ja ylikin. Android Auto rokkaa ja Googlen tätiä voi pyytää kertomaan vitsejä matkan ratoksi. Erittäin toimiva voimalinja, tilaa riittävästi lapsikatraalle ja tavaroille. Kelpo äänentoisto. Riittävän kyvykäs neliveto ja vetomassa omiin tarpeisiin. Ja mikä tärkeintä, sähköajorange ja toimintalogiikka myös kylmillä ilmoilla on sellainen, että omassa ajoprofiilissa 80-90 % matkoista taittuu sähköllä kesät talvet ilman tuskaa ja turhia polttomoottorin käynnistämisiä.
Ainoat ärsyttävät seikat mihin olen tähän mennessä törmännyt ovat: infotainmentin niukka näytön koko, joka MY19:ssä on 7" ja auton wifi-hotspotin kantama, joka on mallia pätkä. Mutta kyllä näiden kanssa elämään pystyy.
Mitsu korvasi käyttiksenä MY17 Toyota Verson, 7-paikkaisena 1.8 bensa-automaatilla.
Sillä kulutus oli maantiellä n. 6 l / 100 km, motarilla 9 l / 100 km ja kaupunkipyörityksessä ihan liikaa, kesällä 8 l seutuvilla ja talvella 10 tai ylikin. Olisiko keskikulutus ollut omassa kaupunkivoittoisessa ajossa 7,5 l / 100 km? Ehkä enemmänkin.
2 € / l hinnalla polttonesteen kulutuksen hinta siis n. 15 € / 100 km. Plus päälle lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen sähköt. Olisiko vaikka 16 € / 100 km.
Mitsulla on mennyt näin talvella omissa ajoissa n. 25 kWh / 100 km + n. 1 l 95E:tä päälle. 15 c / kWh ja 2 € / l hinnalla siis yhteensä n. 6 € / 100 km.
10 € siis säästöä per 100 km. Ja tähän mennessä 300 € / 3000 km.
Vuosittaisella 20k km ajosuoritteella säästöä n. 2000 € / v.
Vakuutukset Mitsussa inasen kalliimmat kuin Versossa, vero n. puoleen hintaan. Huollot lienevät samaa suuruusluokkaa, aika näyttää.
Arvonalenema on arvoitus, merkittävä sellainen. Versossa 1,5 v ja n. 20.000 km ajon jälkeen arvonalenema oli varsin poikkeuksellisen pieni 300 €, siihen tuskin Mitsun kanssa päästään.
ETA:
Käyttökustannusten säästöpotentiaali ja vaihdon kannattavuus totta kai paljon kiinni siitä, että mihin vaihtoehtoon verrataan, mikä on polttonesteen hinta, mikä on sähköenergian ja siirron hinta, minkälaiseen ajoprofiiliin auto tulee jne.
Viimeksi muokattu