Outlander PHEV yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
90
#1
Ajattelin että näitä yleisimpiä juttuja voisi listata yhteen lankaan. Kommentoikaa puuttuvia asioita niin lisäilen asioita listalle.

Millainen kulutus xxx ajossa?

K: Sähköinen takaluukku ei sulkeudu.
V: Keskikonsolissa olevasta kytkimestä painettu vahingossa luukku käsikäytölle.

K: Mistä saan EV-remoteen WiFin salasanan?
V: Jos salasana ei ole ohjekirjassa käy merkkiliikkeessä.

K: Toimiiko adaptiivinen cruise talvella?
V: Toimii kunnes sen päällä on liikaa märkää lunta ja siinä vaiheessa voit vaihtaa tavallisen cruisen käyttöön pitämällä adaptiivisen cruisen nappia pohjassa hieman pidempään. Toimii myös ainakin Tammer suojan maskinsuojuksen kanssa.

K: Käyttääkö adaptiivinen vakkari regeneraatiota hidastamiseen?
V: Kyllä käyttää.

K: Toimiiko kaistavahti talvella?
V: Toimii

K: Mikä huoltoväli?
V: 20tkm.

K: Yleisimmin vikaantuvia kohtia?
V: Takajarrut ja laakerit, joihin on tehdaskampanja. Useisiin autoihin on tämän vuoksi vaihdettu uudet jarruosat taakse. Suositus olisi kuitenkin huoltaa jarrut kerran vuoteen.

K: Voinko tutkia akuston kuntoa itse?
V: http://phevwatchdog.net/ appi kertoo suuntaa antavasti tietoa mutta tarkemmat mittaukset saa merkkiliikkeestä jossa on myös mahdollista teettää akuston kalibrointi.

K: Kannattaako ladata aikaperusteisella maksulla?
V: Ei kannata.

K: Minkä version EV Remotesta lataan puhelimeeni?
V: Jos sinulla on sähköinen käsijarru lataa II-versio jos salasanasi on 14-merkkinen lataa I-versio. Jos salasanasi on 10 merkkinen vie autosi merkkiliikkeeseen päivitettäväksi.

K: Polttomoottori ei käynnisty ja auto antaa vikailmoituksen.
V: 1. tarkista että moottorin ohjainlaitteen kampanja on tehty ja tulpat vaihdettu. 2. Takakontissa sijaitseva apuakku saattaa olla vaihtokunnossa.

K: Meneekö auto rikki jos se on koko ajan latauksessa?
V: Auton automatiikka huoletii kyllä akustosta joten voit huoletta pitää auton laturissa. Auto kannattaa pitää latauksessa etenkin kovilla pakkasilla.

K: Miten voin tarkastaa onko autossa EV Remote?
V: Auton valikossa pitäisi näkyä EV Remote valikko. Vaikka kyseistä valikkoa ei näy autossa voi silti olla lisälämmitin mutta ohjainlaitteen päivitys on pielessä. Ota yhteys merkkihuoltoon. Kuskin penkin alla on luukku jossa kulkevat lämmittimen letkut myös sieltä voi siis tarkistaa.

K: Auto on laturissa muttei lähde lataamaan.
V: Tarkista/Nollaa ajastetut lataukset.

K: Auton mukana tullut laturi hajosi. Voiko sen korjata?
V: Useimmiten voi. Laturia ei kannata roikottaa johdon varassa.

K: Mistä saa suomenkielisen omistajan käsikirjan 2013-2015 malliin?
V: Täältä

K: Vaihdoin kesä/talvirenkaat ja rengaspaineista tuli hälytys.
V: Vaihda tämän ohjeen mukaisesti käyttöön toisen rengassarjan paineanturit.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
90
#3
Tän ikäisille on käytännössä vain Mitsubishi oma MUT III testeri.
Perus OBD2 vikakoodit saa kyllä muillakin ja varmaan jonkin verran enemmän näkee Boschin tai Autocomin testeri mutta mitään parhaita ne eivät ole Mitsun protokollan kanssa. Evoscannia en ole kokeillut PHEVn kanssa.
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#4
Japanilaisilla on joku ihme kiima noiden piippausäänien kanssa, aina kaikkien laitteiden pitää ilmoittaa toiminnastaan piippaamalla. Täytyy jossain vaiheessa tutustua näihin koodipuolen hommiin, jos saisi bitin poikittain.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
90
#5
This is the procedure for those wanting to turn the beeps off, I for one really wanted to do this but could not see how to.

1. Start by turning the ignition on.. but do not press the brake. Pull the handbrake.

2. Then using the dashboard menu switch cycle through the displays until you see the settings menu.

3. Use the dashboard menu switch to select [long press] or cycle through [short press] the menu until you see the option for the sound.

4. Simply select off for the speaker and then cycle back to the first page and select return. You should now have turned off those annoying beeps.
 

Wilmeri

Member
Club Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Tykkäykset
7
#6
Olisi kiva saada se liukkauddenvaroitusääni pois, siitä ei ole hyötyä kun aina piippaa talvella.

Toinen olisi turvavyön varoituspiippaus, se ei saisi kuulua peruutettaessa, kun silloin ei kuule esteen lähestymisääniä niin hyvin. Tuo liukkauden varoitus sekoittuu myös helposti tuohon törmäysvaroittimen ääneen.

Pitääpä kokeilla pääseekö tuolla ohjeella näistä eroon... kiitos vinkistä!
 

Wilmeri

Member
Club Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Tykkäykset
7
#7
Btw, yksi asia mikä häiritsee aina liikkeelle lähdettäessä; tämä auto on huonomuistinen, miks ihmeessä se ei tallenna edellisen ajokerran säätöjä? Nyt pitää lähtiessä aina käydä samat nappulat läpi samassa järjestyksessä. Ja miksi tässä on sähköinen istuimen säätö, mutta ei muistia? Muistin puute tekee siitä täysin hyödyttömän.

Mitsulla on perustekniikka kyllä mielestäni todella hyvää, mutta käytettävyydessä on paljon pieniä juttuja joita ei ole mietitty loppuun asti.
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#8
Mikä on tuon ilmastoinnin toimintalogiikka näin talvella? Käyttääkö auto kompuraa myös lämmittämiseen, kun kompura välillä tuntuu pyörivän ja flektikin käy.
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
13
#9
Mikä on tuon ilmastoinnin toimintalogiikka näin talvella? Käyttääkö auto kompuraa myös lämmittämiseen, kun kompura välillä tuntuu pyörivän ja flektikin käy.
Ei se kyllä lämmittämiseen käytä, mutta jos ilmastointilaitteesta valkkaa tuulilasipuhalluksen niin siinähän ilmestyy ruudulle se "lumihiutale" eli lähtee ilmastointilaite päälle. Sen voi sitten siitä erikseen napauttaa pois.

Sitten sieltä monitoiminäytön "vehicle settings"-sivulta löytyy A/C -asetus "automatic" tai "manual", se kannattaa pistää manuaaliksi tai muuten se lähtee typerästi talvikelilläkin viilentämään jos auto on esimerkiksi esilämmitetty lähelle +20C ja polttomoottorikäytön ehkäisemiseksi laittaa tavoitelämpötilan matalammalle..
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
13
#10
Saikos huoltolaskurin nollattua kotikonstein? Omassa viimeisin huolto tehty ruotsalaisessa Volvo-liikkeessä joulukuussa, eivät näköjään ole laskuria nollanneet kun alkoi jo uutta huoltoa muistuttamaan..
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#11
Sai nollattua.


Minulla tosin tuli huolto 30tkm päähän, eikös näissä pitäny huolto olla 20tkm välein...no sadan tonnin huolto on mennyt jo muutenkin 12tkm yli.
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
13
#12
Kiitoksia, tehosi!

Mulla näyttää nyt että seuraavaan huoltoon 44700km tai 17 kuukautta. :) tuossa on kyllä semmoinen logiikka, autohan on käyttöönotettu 8/2014 ja mittarilukema 75300km. Eli seuraava huolto olisi 120000km tai 6v käyttöönotosta, eli juuri se 20000km/vuosi. Mutta kyllähän siinä nyt ainakin yksi huolto pitäisi kai tehdä jo sitä ennen..
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#13
Onko kukaan keksinyt miten tuon auton bluetoothin puhelimen "soittoäänen" saa vaihdettua tai edes hiljennettyä? Suorastaan säikähtää, kun yhtäkkiä alkaa erittäin kovaääninen ja kimeä pirinä kuulumaan. Ja miksi bluetoothin puheluäänet kuuluvat vain oikeanpuoleisesta etukaiuttimesta?
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#14
Mites muilla tuo "voimanuoli", eli power viisari käyttäytyy täyskiihdytyksessä? Itselläni ei mene koskaan ns. tappiin. Liekkö tarkoituskaan?
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
13
#15
Tappiin meneminen vaatii että on vauhtia jotain pitkälti yli satasen varmaan?

Sehän menee silleen että akusta otetaan max 60kW (ECO-alue). Power-alueella tulee polttomoottori auttamaan. Jos polttomoottori toimii series-moodissa, eli "generaattorina", sekin pystyy tuottamaan max 60kW eli yhteisteho on 120kW. Tuo ei vielä riitä läheskään "tappiin" power-mittarissa.

Yli 70km/h vauhdissa polttomoottori pystyy kytkeytymään suoravedolla etupyöriin, parallel-moodiin. Silloin teoreettinen huipputeho on 60kW sähköllä + 89kW bensalla = 149kW, joka varmaankin olisi power-mittarin maksimit.. Mutta polttomoottorihan antaa tuon huipputehon vasta melko isoilla kierroksilla, joka siis suoravedon kanssa tarkoittaa myös isoa nopeutta. Mutta kyllähän tuo ihan kivan tuntuisesti lähtee vaikka satasen vauhdista ohitukseen, kun ollaan bensamoottorin tehoalueella.

Varmaankin asian monimutkaisuudesta johtuen Mitsukaan ei juuri mainostele auton maksimitehoa missään, ei ole ihan yksikäsitteinen. :) tuo 120kW on semmoinen "varma" minkä saa tilanteessa kuin tilanteessa.
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
13
#17
https://recall.trafi.fi

Tuonne kun tällää hakuun "outlander phev" niin näkee nuo kaikki, viimeisimpänä tuo ilmamäärämittari. Sen mukaan vaihdetaan uuteen.

Mulle ei ole kutsua tullut.. Ei ole tuolle eritelty että onko joku tietty vuosimalli kyseessä vai koskeeko kaikkia. Ehkä silti tulee portaittain kutsut ettei kaikki vie samana päivänä autojaan..
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#21
Onko kuinka monella hierovat etupenkit? En oikein tajua tuota logiikkaa noiden kauko-ohjaimien kanssa, tuntuu että molemmat ohjaimet ohjaa satunnaisesti molempia penkkejä. Ei sillä, että tulisi juurikaan käytettyä, mutta jos joku toiminto on nii oishan tuo fiksua osata käyttää sitä.
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#22
Tuli tänään paneuduttua tähän Phevin piipitysmaailmaan. Alkoi tympimään takakontin avaus- ja sulkeutumispiipitys sekä auton käynnissä ollessa ulos kuuluva piipitys joka ilmoittaa auton olevan käynnissä. Ensimmäinen loppui, kun purin kontin luukun verhoilun ja otin pistokkeen kaiuttimesta pois.

Toisenkin olisi saanut hiljennettyä, kun kaiutin löytyi takapuskurin sisältä vetokoukun kohdalta, mutta vaimensinkin sen teippaamalla voimakkaalla teipillä - nyt ulos kuuluu vaimea piipitys, eikä häiritse enää.

Puolen tunnin homma, helpot tehdä.
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#24
Tuli tosiaan muutama kuva otettua tuosta takapuskurin sisällä olevasta kaiuttimen sijainnista ja itse kaiuttimesta.

Kaiutin on tuollaisessa telineessä ihan vaan työntämällä kiinni. Irrotusta helpotti crc, kun oli vähän jumissa.

Takaluukun verhoilu oli kyllä helppo purkaa ilman kuviakin :D
 

Liitetiedostot

Ylös Bottom