Öljyn nokeentuminen

HB -91

Galant -91 GLi & Saab 9000 -89
Liittynyt
8 Elokuu 2004
Sijainti
Oulu
Päivää, että pätkähti!

Enpä äkkiseltään löytänyt tästä aiheesta topikkia ja olen ihmetellyt tuota oman galantin öljyjen nokeentumista. Viimeisimmän öljyn (+suod.) vaihdon jälkeen olen ajanut vasta ~3tkm ja öljyt on jo melkosen mustaa mänjää, mites teillä muilla galantin omistajilla?

Ainahan ne on mustaksi muuttunut vaihtovälillä, mutta kun nyt vaihdoin vaimokkeen mazdaan (323 -91) öljyt 10tkm ajon jälkeen niin nehän oli korkeintaan ruskeaa, eli vielä suht. kirkasta.

Miksi galantissa mustuu noin nopeasti? Pitäskö öljynvaihtoväliä lyhentää esim 7500km tai jopa 5000km, niinkuin alkuperäinen suositus on? Nykyään olen rullannut sen 10tkm.
 
Muistelisin että Gti:n pellialla lukee että suositeltu vaihtoväli on 5000km.

Just itseltä mittasin öljyt äsken ja ajettuna on  3600 km öljynvaihdon jälkeen ja tummaa on.

Itse pyrin öljyt vaihtaan siinä 5000 -7500 km välissä.
 
Feppi: Öljynä olen aikaisemmin käyttänyt mobil 5w-50 ja nyt löin sisään Castrol Magnatec 5w-40. Enpä ole eroa huomannut tuon nokeentumisen suhteen, mutta tätä ohuempaa öljyä kone syö jonkin verran, ajotavasta riippuen.

Itselläkin öljynvaihtosuositustarra sanoo vaihtoväliksi 5000km, mutta olen siinä uskossa, että täyssynteettiset öljyt on sen verran kehittynyt vuodesta -91, että voi ajaa sen 10tkm.
 
HB -91 sanoi
Feppi: Öljynä olen aikaisemmin käyttänyt mobil 5w-50 ja nyt löin sisään Castrol Magnatec 5w-40. Enpä ole eroa huomannut tuon nokeentumisen suhteen, mutta tätä ohuempaa öljyä kone syö jonkin verran, ajotavasta riippuen.

Itselläkin öljynvaihtosuositustarra sanoo vaihtoväliksi 5000km, mutta olen siinä uskossa, että täyssynteettiset öljyt on sen verran kehittynyt vuodesta -91, että voi ajaa sen 10tkm.

Jeps itsellä on Mobilin 0w-40 tällä hetkellä. Mutta ajattelin kokeilla 5w-50 nyt kun Öljyt vaihdan.  :)
 
Öljyn kulutuksesta,jos kone on öljyä juova on parempi pistää 10w40 kuin joku 5w50 öljy.
Paras on öljysyöpölle esim mineraaliöljy yksiasteisena
esim 30w,kylmäkäynnistykset vaa´n saa sitten unohtaa
;D ;D
 
Näinkin runsaan osanoton :) siivittämänä on siis todettava että galantin öljyt nokeentuu ja vaihtoväliä lyhennettävä.

Niin ja eihän tuo mikään mahoton öljysyöppö ole tuo oma gallu joten ainakin talven ajelen noilla 5w-40.
 
Mulla nokeentu 100-200km:n ajon jälkeen jo,tosin oli välillä 300 - +350tkm.
Lancus kohta 3t vaihdosta,ja vieläkin lähes uudet.
 
Nyt n. 2,5tkm ajon jälkeen Galantin öljyt on tummunu, mutta on vielä läpikuultavaa. Öljynä Mobil SyntS 5W40

Emännän Galantilla ajettu vähän enemmän öljynvaihdon jälkeen, öljyt on vielä täysin puhtaat. Öljynä Mobil Super 10W40 (moottorin rengastuksen jälkeen)
 
Takaisin
Ylös Bottom