'01 Space Star 1.8 GDI ja nykiminen/hyytyminen

GynZi

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2010
Kesällä ostamani '01 Space Star alkoi nyt sitten temppuilemaan urakalla. Toissapäivänä alkoi outo nykiminen jonka välillä huomaa kunnolla, välillä jos siihen keskittyy. Tuo nyt sinänsä ei haittaisi, ja ilmeisesti johtuukin kaasuläppäkotelosta? Kuitenkin tänään ilmeni toinenkin hauska ongelma, nimittäin moottorin vikavalo alkoi vilkkumaan noin kerran sekunnissa, kaasupoljin lakkasi vastaamasta ja kierrokset putosi johonkin 100rpm tienoille.
Auton sammuttaminen ja käynnistäminen ei auttanut asiaan välittömästi. Kun annoin auton olla pois päältä minuutin verran, se lähti normaalisti käyntiin eikä vikavalosta ollut tietoakaan? Mikäs tässä nyt mättää, onko se kaasuläppäkotelo nyt sitten mennyt leviämään?
 
Vs: '01 Space Star 1.8 GDI ja nykiminen/hyytyminen

Ei varmaan haittaisi jos kävisi luettamassa vikakoodit? Jonkun syyn takia se sitä vikavaloa poltteli. Toki tässä voidaan luetella kaikki CE-valoa sytyttävät viat, mukaan lukien kaasuläpän toimintahäiriö (EGR tukkimatta, eikö?), mutta eiköhän se nyt ole kaikkien ajanhukkaa, ennen kuin tiedetään miksi se sitä vikavaloa vilkutteli. Yleensä vikakoodi tallentuu, vaikka valo ei enää palaisikaan.

Koodien lukua odotellessa voi tutkia Galant GDI ja Carisma GDI-threadeja (haku on ystävämme) erilaisilla hakusanoilla ja lukea aiheeseen liittyvä Wiki-artikkeli. Ja vaikka kurkistaa sinne kaasuläpäkoteloon, jos ei mitään muuta keksi. Täältä internetin yli ei kukaan pysty varmaksi sanomaan, että mikä mättää.

EDIT: oikea linkki artikkeliin
 
Vs: '01 Space Star 1.8 GDI ja nykiminen/hyytyminen

Niko Päivinen sanoi
Ei varmaan haittaisi jos kävisi luettamassa vikakoodit? Jonkun syyn takia se sitä vikavaloa poltteli. Toki tässä voidaan luetella kaikki CE-valoa sytyttävät viat, mukaan lukien kaasuläpän toimintahäiriö (EGR tukkimatta, eikö), mutta eiköhän se nyt ole kaikkien ajanhukkaa, ennen kuin tiedetään miksi se sitä vikavaloa vilkutteli. Yleensä vikakoodi tallentuu, vaikka valo ei enää palaisikaan.

Koodien lukua odotellessa voi tutkia Galant GDI ja Carisma GDI-threadeja (haku on ystävämme) erilaisilla hakusanoilla ja lukea aiheeseen liittyvä Wiki-artikkeli. Ja vaikka kurkistaa sinne kaasuläpäkoteloon, jos ei mitään muuta keksi. Täältä internetin yli ei kukaan pysty varmaksi sanomaan, että mikä mättää.

Kiitoksia vastauksesta. Vikakoodit käyn luettamassa kunhan jeesusjuhlat lakkaavat haittaamasta tavallisten järkevien ihmisten elämää, eli en vielä tähän hätään sitä ole pystynyt missään tekemään. Varmaankin vikaakin osaisin aavistella eikä tarvitsisi kysellä muilta ihmisiltä josko heillä olisi mahdollisesti ollut samanlaista ongelmaa, jos olisin jo jossain pystynyt ne luettamaan.

Noita muita GDI ketjuja lueskelin myöskin, ja oudon nykimisen syyksi osasin jo yhdistää kaasuläppäkotelon karstoittumisen, saman myös kertoi kurkistus koteloon: vähän siellä reunoilla on mustaa. Lähinnä tässä ketjussa ihmettelen miksi tuo valon syttymisen(/vilkkumisen) aiheutti se että kaasupolkimen painalluksella ei ollut mitään merkitystä ja kierrokset alkoivat laskemaan samantien, pysähtyen n. 100rpm paikkeille. Haku ei tuottanut tulosta tuohon.
 
Vs: '01 Space Star 1.8 GDI ja nykiminen/hyytyminen

En ole ihan 100%:n varma, mutta noin uudessa taitaa olla jo sähköohjattu kaasuläppä? Eli kun mekaanista yhteyttä ei ole -> vikaa kaasuläpässä (koodi siitä?) -> kierrokset tippuvat automaattisesti. Vähän suojatoimintonakin osittain. Näin veikkaisin.
 
Vs: '01 Space Star 1.8 GDI ja nykiminen/hyytyminen

Niko Päivinen sanoi
En ole ihan 100%:n varma, mutta noin uudessa taitaa olla jo sähköohjattu kaasuläppä? Eli kun mekaanista yhteyttä ei ole -> vikaa kaasuläpässä (koodi siitä?) -> kierrokset tippuvat automaattisesti. Vähän suojatoimintonakin osittain. Näin veikkaisin.

Juu kyllä tuon ikäisessä gdi:ssä on täysin sähköinen setti. Nimimerkki Mitsumi varmaan osaa valoittaa tuota läpän vioittumista enemmänkin. Kyllä se aika satavarma homma nyt on että sinne jäljet johtavat tuttuun tapaan.
 
Vs: '01 Space Star 1.8 GDI ja nykiminen/hyytyminen

Tuota suojatoimintoa itsekin vähän epäilin. Tosiaan taitaa olla sähköohjattu tuo, ainakaan mitään vaijereita ei ole näkynyt. Noh, kunhan pääsen koodit lukemaan niin olen ainakin vähän viisaampi vian suhteen. Vaikuttaisi vain vähän ihmeelliseltä että n. 400km välein tulee kaasuläppään vikaa, kaksi kertaa nyt ruvennut tuo valo vilkkumaan ja auto sammunut, ja kertojen välillä ollut reilu 400km ajoa.
 
Vs: '01 Space Star 1.8 GDI ja nykiminen/hyytyminen

Jos sen vian aiheuttaa karsta (kuten luultavaa on, jos EGR on jätetty tukkimatta), ei se kysele ajankohtaa tai kilometriväliä. Vika voi iskeä kilometrin välein tai tuhannen kilometrin välein. Tuurista kiinni.

EDIT: korjasin oikean linkin Wiki-artikkeliin:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=GDI_imusarjan_puhdistus
 
Takaisin
Ylös Bottom