1.8 (4G93) GDI:n tulppien vaihto

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Tuli tuossa vaihdettua tulpat -98 GDI Space Stariin. Pari huomioita samaa hommaa miettiville:

*Tietoa oikeasta kärkivälistä ei löytynyt mistään, ei ohjekirjasta, eikä edes WSmanuaalista, jossa oli koko GDI kone. Raivokkaalla guuglettamisella löysin jostain volvo-foorumilta 0.8 mm. Pistin sen, ja vaati säätämistä (paketista ottaessa tulpissa liian pieni välys). En mene takuuseen onko se oikea kärkiväli.

*Tulppakaivot ovat TODELLA ahtaat ja todella syvät. Jouduin ohentamaan tavallista 16 mm tulppahylsyä rälläkällä aika tavalla, ennen kuin se suostui menemään alas, ja ennen kaikkea tulemaan ylös. Varo + varaudu. Jos liian iso hylsy jää koloon kiinni, sen takaisin onkimisessa on aika savotta.

*Tulppahylsyssä on hyvä olla se pidikekumi tallessa, muuten tulppia on hankala saada ylös koloista. Vaihtoehtoisesti tulppia voi noukkia, laskea ja kierrellä sopivalla letkunpätkällä, kuten itse tein.

Koneessa oli väärät Boschin tulpat kiinni, nyt sinne tuli oikeat iridium NGK:t. Kaikki käyntihäiriöt/nykimiset eivät kadonneet, mutta käynti parani silti kyllä HUOMATTAVASTI. Kylmäkäynnistyksessä vaivannut "moottorikelkkakäynti" hävisi.

Yhdessä tulppakaivossa oli öljyä. Huonompi juttu.
 
Vs: 1.8 (4G93) GDI:n tulppien vaihto

Niko Päivinen sanoi
*Tulppakaivot ovat TODELLA ahtaat ja todella syvät. Jouduin ohentamaan tavallista 16 mm tulppahylsyä rälläkällä aika tavalla.
Koneessa oli väärät Boschin tulpat kiinni, nyt sinne tuli oikeat iridium NGK:t

Saman jouduin kerran itekkin tekemään ku unohdin ottamaan töistä tulppahylsyn mukaan. Tais olla töissä KOKON merkkinen ja tosi ohut hylsy käytössä et sellaisen kyllä saa ostettua.

Noita boschin tulppia kyllä on tullut tavattua aika usein gdi koneissa kiinni, taitaa jengi vaan "säästää" ku laittaa niitä. miltäs muuten tulpat näytti tosi karstaiset??

Muuten satuitko katsomaan puolan ja "tutin" väliin ettei siel ole ruostumista/hapettumista siinä jousessa??? se voi vaikuttaa siihen käyntiin viel....
 
Vs: 1.8 (4G93) GDI:n tulppien vaihto

Webtrap_86 sanoi
Saman jouduin kerran itekkin tekemään ku unohdin ottamaan töistä tulppahylsyn mukaan. Tais olla töissä KOKON merkkinen ja tosi ohut hylsy käytössä et sellaisen kyllä saa ostettua.

Olikos se kenties 2.4 gdi ja se kerta kun tehtiin nopeusennätys lappilan asema - lahti - lappilan asema ???


Jännä nähdä muuttuuko päivisen autossa kulutus mihinkään suuntaan tai toiminta muuten, tulisi sitä kauan kaivattua "potkua"?
 
Vs: 1.8 (4G93) GDI:n tulppien vaihto

Hetkellisen kulutuksen lukemissa en (ainakaan vielä) ole huomannut mitään dramaattista laskua, enkä tehossa mitään dramaattista nousua. Mutta silti esim. kylmällä/puolikylmällä koneella käynti kyllä parani, ja ehkä sellaiset hetkittäiset totaalipuutumiset vähenivät kylmällä koneella. Eli ehdottomasti tulppien vaihdolla oli vaikutusta.

Vanhat tulpat olivat kyllä sinällään ihan hyvän näköiset (ei älyttömiä määriä karstaa tms.), siksi ihmettelinkin noin rajua muutosta "oikean" ja "väärän" tulpan välillä. Eroa kuitenkin siis on. GDI näköjään on tarkka tulpista(kin).

Täytyypä katsoa vielä nuo puolien-johtojen välit, ei tullut niitä vilkaistua.

GDI:N käyntiongelmat lienevät (ainakin meikän autossa) tod. näk. "monivamma": väärät tulpat, kone täynnä karstaa, EGR-jumissa tai muuten auki väärään aikaan + ehkä jotain muuta pientä. Korjataan niitä tässä pikku hiljaa.
 
Vs: 1.8 (4G93) GDI:n tulppien vaihto

GDI on aika nirso tulpan kärkivälille ja syttyosien kunnolle muutenkin, laiha seos ja korkea puristussuhde vaatii ärhäkän kipinän syttyäkseen kunnolla. Kannattaa viimeistään tulppien vaihdon yhteydessä katsoa myös puolien liittimet ja syttyjohtojen kunnot, eräässä carismassa ne olivat aika pahasti hapettuneet ja osittain jopa ruosteessa...
 
Vs: 1.8 (4G93) GDI:n tulppien vaihto

mystinengalant sanoi
Olikos se kenties 2.4 gdi ja se kerta kun tehtiin nopeusennätys lappilan asema - lahti - lappilan asema ???


Jännä nähdä muuttuuko päivisen autossa kulutus mihinkään suuntaan tai toiminta muuten, tulisi sitä kauan kaivattua "potkua"?

Varmaankin tais olla ;D ;)
 
Vs: 1.8 (4G93) GDI:n tulppien vaihto

Löytyi tälläinen arvo WSmanuaalista iridium tulpalle kuin GDI 0.5-0.6mm standard value, limit 0.75mm ja suosittelee tulpaksi GDI moottorille NGK IZFR6B. Tämä WSmanuaali on vuoden -99 space starille. Itelläni on vuoden -99 space star ja olen metsästänyt samoja tietoja ja löysin vahingossa joltain naapurimaan sivulta space starin WSmanuaalin. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom