*Aika makeet nää uudet foorumin menut...*
Asiaan. Tuli tuossa eilen vähän tutkittua Galant TD:n (E34, käyttöönotto 11/91 eli käytännössä kai vuosimalli 1992) konepellin alusia. Olen ajanut tällä autolla nyt seitsemisen tuhatta. Edelliseen E14-Galantiini (TDIC 1987) verrattuna tämän on tietenkin _paljon_ laiskempi, ja ilmeisesti vie kakkua aavistuksen enemmän.
Olen asentanut tähän E34:eeni ahtopainemittarin. Vakioahdot olivat 0,55 baaria. Nyt siirsin säätötangon lyhyimpään mittaansa, mutta silti paineet eivät nousseet kuin 0,7 baariin. (E14:ssa ei painemittaria ollut, mutta silti paineet nousivat niin, että imusarjassa oleva ylipaineventtiili avautui joka kerran kiihdytettäessä.) Huomasin myös sen, että ahtopaineen nostamisen jälkeen kone alkoi hyytyä kiihdytettäessä 3700 kierroksen kohdalla. Eli jokin siellä ahdistaa; ehkä ilmanputsari, imutorvi tai kenties ahdin itse.
Autossa on myös EGR, pakokaasujen takaisinkierrätys, joka kahden sähköisesti ohjatun venttiilin avulla ja alipainetoimisen työsylinterin toimesta syöttää pakosarjasta pakokaasuja imuilman joukkoon. Pakokaasut syötetään imusarjan päähän juuri ennen kannen imukanavia. Tehon ja hengityksen kannaltahan tämä on niin hoopo järjestelmä kuin vain voi olla. Tarkoitus onkin deaktivoida tuo ensi tilassa.
Kiihdytettäessä auto pöläyttää mustaa savua aika ajoin. Myös tasanopeudella se silloin tällöin päästää melkoisen mustan pilven. Eli olisikohan EGR:n ansiosta imukanavat niin tukossa, että kulkupuoli ahdistaisi sen takia? Se selittäisi myös mustan pöläyttelyn sekä ainakin edelliseen autoon verrattuna korkeamman polttoaineen kulutuksen. (Edellinen vei ajotavasta riippumatta vakiot 6,4 litraa sadalla, tämä lähemmäs seitsemää. No - ei se paljon ole sekään, mutta tehoa ja taloudellisuutta ei ole ikinä tarpeeksi... )
Nyt marssijärjestys on seuraava:
1. EGR:n deaktivointi (alipaineletkujen tulppaus)
2. Imusarjan vaihto (tarkoitus vaihtaa samalla, kun asennan intercoolerin).
Raportoin sitte taas lisää!
Asiaan. Tuli tuossa eilen vähän tutkittua Galant TD:n (E34, käyttöönotto 11/91 eli käytännössä kai vuosimalli 1992) konepellin alusia. Olen ajanut tällä autolla nyt seitsemisen tuhatta. Edelliseen E14-Galantiini (TDIC 1987) verrattuna tämän on tietenkin _paljon_ laiskempi, ja ilmeisesti vie kakkua aavistuksen enemmän.
Olen asentanut tähän E34:eeni ahtopainemittarin. Vakioahdot olivat 0,55 baaria. Nyt siirsin säätötangon lyhyimpään mittaansa, mutta silti paineet eivät nousseet kuin 0,7 baariin. (E14:ssa ei painemittaria ollut, mutta silti paineet nousivat niin, että imusarjassa oleva ylipaineventtiili avautui joka kerran kiihdytettäessä.) Huomasin myös sen, että ahtopaineen nostamisen jälkeen kone alkoi hyytyä kiihdytettäessä 3700 kierroksen kohdalla. Eli jokin siellä ahdistaa; ehkä ilmanputsari, imutorvi tai kenties ahdin itse.
Autossa on myös EGR, pakokaasujen takaisinkierrätys, joka kahden sähköisesti ohjatun venttiilin avulla ja alipainetoimisen työsylinterin toimesta syöttää pakosarjasta pakokaasuja imuilman joukkoon. Pakokaasut syötetään imusarjan päähän juuri ennen kannen imukanavia. Tehon ja hengityksen kannaltahan tämä on niin hoopo järjestelmä kuin vain voi olla. Tarkoitus onkin deaktivoida tuo ensi tilassa.
Kiihdytettäessä auto pöläyttää mustaa savua aika ajoin. Myös tasanopeudella se silloin tällöin päästää melkoisen mustan pilven. Eli olisikohan EGR:n ansiosta imukanavat niin tukossa, että kulkupuoli ahdistaisi sen takia? Se selittäisi myös mustan pöläyttelyn sekä ainakin edelliseen autoon verrattuna korkeamman polttoaineen kulutuksen. (Edellinen vei ajotavasta riippumatta vakiot 6,4 litraa sadalla, tämä lähemmäs seitsemää. No - ei se paljon ole sekään, mutta tehoa ja taloudellisuutta ei ole ikinä tarpeeksi... )
Nyt marssijärjestys on seuraava:
1. EGR:n deaktivointi (alipaineletkujen tulppaus)
2. Imusarjan vaihto (tarkoitus vaihtaa samalla, kun asennan intercoolerin).
Raportoin sitte taas lisää!