1991 Galant GLSi polttoainevuoto

Jugga

Member
Liittynyt
8 Elokuu 2011
Tankin päältä alkoi vuotaa bensaa ulos ja eikun tankki irti ja katsomaan mikä on vuodon syy. No tankissahan on se fuel pump assemby eli kiinnityslaippa ja siinä teline missä tuo polttoainepumppu on kiinnitettynä. Kuten kuvistakin näkyy, on laipasta läpi tuleva lähtöputki syöpynyt pilalle ja poikki. Sisäpuoli nyt sitten onkin kunnossa.

Autokin on jo sen ikäinen että osien saatavuus ei enää ole niin varmaa. Megazipistä katsoin että tämä fuel pump assembly on vielä saatavilla, mutta sen hinta on huikeat 1088 dollaria. Tuumin että pitää keksiä jokin ratkaisu ettei tarvitsisi noin helkutin kallista osaa tilata.

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, onko kenelläkään tullut tällaista tilannetta eteen ja jos on, niin kuinka olette sen ratkaisseet? Tässä mietin voisin ostaa käytetyt hyväkuntoiset ja kohtuuhintaiset fuel pump assemblyn ja sitten myös polttoainetankin, nyt se olisi helppo vaihtaa kun irti on jo. Potilas sijaitsee Seinäjoella.

edit: tuo fuel pump assemblyn OEM osanumero on MB658436 ja polttoainetankin osanumero on MB658427. Ja ne EIVÄT ole enää saatavilla edes Megazipistä.


IMG_7974.JPG

IMG_7973.JPG
 
Viimeksi muokattu

Jugga

Member
Liittynyt
8 Elokuu 2011
Ratkaisu tähän ongelmaan oli porata pumpun laippaan uudet reiät ja porata tankin vastalaipan läpi ja kierteyttää siihen M5 pinnapultit, joissa tietenkin bensan kestävä O-rengastiiviste tankin puolella ja kierteessä myös polttoaineen kestävää tiivisteliimaa. Tällä tavoin tuo laippa saatiin kiinnitettyä takaisin peräti kuudella pultilla niin, että polttoainetta ei testatessa vuotanut yhtään ulos. Polttoainepumppu vaihdettiin myös. Lisäksi laitettiin uusi eristetty polttoainepumpun sähkön läpivientipultti vanhan rikkoutuneen tilalle. Laippaan hopeajuotettiin uusi kuparinen polttoaineen lähtöputki ja sen päähän kartio, jotta sen saa puristusliittimellä orkkis joustoletkuun kiinni. Letku oli erinomaisessa kunnossa. Lisäksi hopella juotettiin maadoitusjohto laippaan kiinni uudelleen(oli ruostunut pahasti ja irtosi). Lopuksi suojasimme paljaat johtoliitokset ja maadoitusjohdon liitoskohdan tiivistemassalla ettei kosteus ja ruoste pääsisi heti siihen uudelleen kiinni. Lisäksi myös polttoainetankin ruosteet poistettiin, irti lähteneet (=pilalle ruostuneet) letkujen kiinnikkeet uusittiin ja tankki ruostesuojattiin huolellisesti maalaamalla ja massaamalla. Se on nyt jo takaisin paikallaan ja toimii. Laipan lähtöputken asentoa piti hieman säätää vielä kun tankki oli jo paikallaan, mutta sekin onnistui. Töitä tässä oli paljon ja paljon piti myös miettiä että miten tämä onnistuu.
 
Ylös Bottom