1993 pajeron perän korotus?

pena

pajero 2.5tdic 1993
Liittynyt
20 Marraskuu 2009
Sijainti
hämeenlinna
mikä olis helpoin keino saada pajeron perää 2-3 senttiä ylemmäs tai edes vähän jäykistettyä? etupäätähän saa ylös vääntösauvoja tiukkaamalla mutta pitäs keksiä perään samassa suhteessa nostava keino! korinkorotusta en kyllä rupee tekemään! auttaiskohan jousien väliin semmoset jäykistekumit vai tekeekö niillä mitään?
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Mulla on taakse laitettu kierrejouset lisäksi. En kyllä muista että minkä auton ne on mutta hyvin toimii :)
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

nii tuosha on jo kierrejouset.kyllä noilla kumeilla tuli 80 luvulla perää nosteltua ku oli muoris että kai maar se viäki luonnaa.

mitettiny kans toho projektii kierre jousia lisäksi ku siino leheret eltaantuunu mutta ehejät kuitenki,mitenkäs tuo on toteutettu ja onko lailline onko kellää kuvia?
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Oon pohtinu, että oisko tommoseen lailliset semmoset "pussijouset". Siis samanlaiset, ku mitä kuorma-autoissa on.
Niitä saa pienempinäkin ja lienee tuollasella oikeaan väliin asennettuna sais aika nätisti muutanman sentin lisää maavaraa kädenkäänteessä.

Puuntyöstökoneeseen tilasin pari vuotta sitten tommiosia, eikä maksanu ihan mahottomasti, ehkä jotain 60€/kpl
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Autossa on muistaakseni lehtijouset ::). Niitä kumeja sinne jousien väliin ei kannata laittaa koska niillä ei saa riittävää nostoa ja taitavat muistaakseni olla vielä kiellettykin. Jos olisi lehtijouset selviäisi käymällä jousitakomossa. Yksi mahdollisuus olisi katsella olisiko valmiissa jousissa jotain sopivaa. Takavetovolvoissa käyttivät jousen yläpään alla jääkiekkoa, mutta en ole itse kokeillut ;D. Siellä oli muistaakseni kiinnityslaippa jonka alle sai korotusta.
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

mulla oli aikonaa rekordis ilimaiskarit ja niillä sai perseen hyvinki ylös,hyvä systeemi kaikinpuolin.
mutta tuo 93 malli on vähä varmaa eri juttu toteuttaa kun ei tiemmä ole jäykkä akselinen.
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Kyllä noissa gen2 pajeroissa -91 ylöspäin ja viimeisissä gen1 exe malleissaki -89-91 on kierrejouset takana ja kaikissa jäykkä taka-akseli. Lehtijousellinen on tosi helppo korottaa juuri noilla lisäjousilla eli kierrejouset lehtien kaveriksi. Ite toteutin hitsaamalla putkenpätkät runkopalkkiin taka-akselin kohdalle ja vanhoista henkilöauton iskareista jousilautanen akseliin hitsaten siihen sitte melkein minkä vaan henkilöauton kierrejouset väliin... pitää olla aika lyhyet että sopii sinne väliin. Mulla oli jotku fiat uunon jouset. Toimi todella hyvin. Aluksi oli vähän turhan jäykkä kun oli vakioriiput jousien takakiinnityksessä mutta parani kun pidensi vähän riippuja (lehtijousi pääsi jännityksestä ja paino laski pelkästään kierrejousien varaan ja tuon lehtijousen virka jäi käytännössä pitkittäistukivarreksi pitämään akselia oikeassa paikassa). On täysin laillinen katsuri tuumas että lisäjousiahan saa laittaa jos alkuperäinen jousi paikallaan. Jonkuverran korotusta taakse saa lehtijouselliseen pelkästään riippujaki pidentämällä. Tai yksi vaihtoehto on SOA eli akseli jousien alapuolelle. Tällä tulee korotusta jo sitte rajusti. Pitää olla väsyneet jouset että saa leimalle. Ja pyydettävä mittaamaan korotus pyörännavasta kattoon niinkuin se mittausohjeissa sanotaan ja verrattava alkuperäiseen kattokorkeuteen.

Niin itelläki nykyään tommonen kierrejousellinen gen2 pajero -97 ja suunnitellu tuota takapään korotusta. Yhtenä vaihtoehtona mullaki nuo ilmapussit jousien päälle tai perämurikan ja runkopalkkien välisen poikittaispalkin väliin yksi iso pussi. Helpoin tietenki jos löytäis jotku pitemmät kierrejouset noiden alkuperästen tilalle... vinkkejä otetaan vastaan minkä auton jouset passais. Kolmas vaihtoehto ois sorvata nailontangosta korokepalat jousen alle tai päälle, mutta saako niin paksua nailontankoa että olis jousen kanssa sama halkaisija tai vähän isompi?
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Patrol GR:n takavieterit käy suoraan paikalleen ja korottaa jousien kunnosta riippuen 2,5-3tuumaa ehkä jopa 4 :peukku
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Kiitti vinkistä, mulle kyllä riittää hyvin tuo 2,5" ja aina parempi jos enempi. Pitääki alkaa metästeleen noita GR:n jousia jos löytys hajottamolta vaikka ei noi uuekkaan varmaan maltaita maksa tarvikkeessa. Eteen sitte vaan korin korotuspalikat niin pysyy kori plaanissa ja säilyy nuo etupään vähäisetki joustot.
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

täytyy kyllä perehtyä tuohon lisäjousen asennukseen,riittäs kun sais pariki tuumaa nouseen nii olis jo aika normaalis korkeures.

kyllä moon josai nähäny nailontankoo vahavaaki,töis vissii sorvattii jotai pyöriä siitä.
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Saa kait tuohon korottavat jousetki esim.kierrejouset http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/387 ja lehdet http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/135
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Itellä on vähän vastaava murhe, takajouset kuoleentunu (33" + 40mm korikorous, katsastuksessa tarkistettiin niin tyyppitietoihin verrattuna vain 42mm kokonaiskorotus tehty)

Oon mietiskelly muutamia vaihtoehtoja, uudet vakiojouset, 2" korottava sarja, vai jotakin extreemiä: ilmapussit, kaikkiin kulmiin olemassa olevien jousien lisäksi.... tai tilalle.

nyt kun on tuo korikorotus tehty, niin eteen pystyis laittaa pussit joissa on reikä keskellä--> vääntösauvojen pultti läpi... ja taakse normi pussit rungon ja jousilautasen väliin. tulis ilmajousituksen pehmeys ajoon, ongelmana on tasosäätö minkä ne vaatii katsastksessa. sen toteuttaminen vakiojousia huomioiden voi olla hankala.

toinen imajousi vaihtoehto olis tää täysilma jousitus, vääntösauvojen tilalle kiinteet tangot voiman välitykseen, ja ilmapussit vääntösauvojen säätöpultteihin+ paljepussi takajousin, oli tasonsäätö toteutettavissa... mut sit jos tulee johki ilmavuoto, niin sen jälkeen ajetaanki pohjaanlyöntikumien varassa...33" ei siis ajeta ollenkaan...

Tuossa on yks teollisuuspalje luettelo:
http://store.norgren.com/resources/sku/CompactViewFI/0000000001/50.pdf

Sit muita valmistajia on
Firestone: http://www.firestoneindustrial.com/europe/
ja
Dunlop: http://www.dunlopsystems.com/images/docfiles/13.pdf

:peukku suunnitelimille
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

pekko123 sanoi
Saa kait tuohon korottavat jousetki esim.kierrejouset http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/387 ja lehdet http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/135
nojuu noi maksaa jo rutkasti enempi kun mun autojen osto hinta oli :nykii,mä tyyryn noihi kierrejousiin lehtien kaveriks.
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

pena sanoi
mikä olis helpoin keino saada pajeron perää 2-3 senttiä ylemmäs tai edes vähän jäykistettyä? etupäätähän saa ylös vääntösauvoja tiukkaamalla mutta pitäs keksiä perään samassa suhteessa nostava keino! korinkorotusta en kyllä rupee tekemään! auttaiskohan jousien väliin semmoset jäykistekumit vai tekeekö niillä mitään?

kaikkein helpommin pääsee 1" jousikorotuksen tekemään ku laittaa rungon ja jousen (tai kupin)väliin raudasta tai polyeteenistä laipan/levyn.
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

nyt löyty gr patrollin takajouset mutta toi rupes kiinnostaan kanssa toi mki:n limppu jousen yläpäähän siis vai ja toinen asia paljonko keulaa pystyy nostaan vääntöjousilla sillai että jää joustoa edes vähän? onnistuuko sen 1" verran jos takapäähän virittelis siis ton limpun? tai jos ottais patrollin jousista sen verran pois että nostais ton 1" verran! mulle riittää juu toi 1" korotus etu ja takapäähän niin oisin tyytyväinen! hyviä ideoita otetaan edelleen vastaan!
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

mullon tällä hetkellä takapäässä vakiovieterit+n.40mm korotus spaceri jostain muovista kaveri sorvas.Ja Patrollin jouset oottaa asennusta.Joskus kun saan aikaiseksi vaihtaa takajouset niin spacerit jää ylimääräisiksi ja voin lahjoittaa ne jollekin halukkaalle :peukku
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Eikös jokku kuorma-auton hytin ilmajouset olis aika passelit kierrejousten sisälle. Ei varmaan olis kovinkaan isot. Apujousiahan saa asentaa, ja voihan niistä katsastuksen ajaksi laskea paineet pois, niin katsuri näkee, että auton omat jouset jaksaa kantaa auton painon.

Mie olen suunnitellu etupäähän ilmajousitusta ylätukivarren ja lokasuoan väliin, tai sitten rungosta tekis sangan johon jusen yläpää ottaa kiinni. Enää ongelmana, että millä sen jousen sais siihen ylätukivarteen kiinni, kun siihen ei oikein mitään telineitä kestä hitsailla..
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Tommoset spacerit teettää jollai sorvarilla. http://www.amu.net.au/coil-spring-spacers/mitsubishi-pajero/mitsubishi-pajero-50mm-coil-spring-spacer.html
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

pekko123 sanoi
Tommoset spacerit teettää jollai sorvarilla. http://www.amu.net.au/coil-spring-spacers/mitsubishi-pajero/mitsubishi-pajero-50mm-coil-spring-spacer.html

No tuo spaceri taitaa olla se "virallinen" nimi mitä käytetään, mut minusta sen ei tarvii etes olla pyöree jos sen laittaa jousen yläpäähän... ei oo nyt sitä käsikirjaakaan et vois varmistaa et onko tuo jousen kuppi pulteilla kii, vai onko se hitsattu? mut eniveis, tuo spaceri on se mitä tarkoitin...

etupäätä pystyy ruuvamaan kutakuinnii 1½" originelli korosta (oma mielipide), jolloin vetarit ei joudu liian jyrkkään kulmaan, jotkut niitä on vääntäny 3" korkeellekin, ja leikanneet vielä "ylijousto" kumista paloja pois..... mut se on oikeestaan makuasia, ja riippuu tarpeesta. Kyl se 1" löytyy helpohkosti löysää keulasta.
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

missä vaiheessa tarvii ruveta pidempää iskaria laittaan? tarviiko jos keulaa nostaa sen 1" ja perää max 2"? kuinka paljon orkkis iskarit antaa myöten, että toimii vielä? kun keulaa on nostettu, tarviiko tehdä mitä säätöjä,esim auraukset yms?
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

pena sanoi
missä vaiheessa tarvii ruveta pidempää iskaria laittaan? tarviiko jos keulaa nostaa sen 1" ja perää max 2"? kuinka paljon orkkis iskarit antaa myöten, että toimii vielä? kun keulaa on nostettu, tarviiko tehdä mitä säätöjä,esim auraukset yms?

en oo koskaan iskunpituuksia mitannu, mut kyl siellä on aika paljon varoja, etupää yltää helposti ulosjouston rajoittimelle, takana pitkät iskarit on niin jyrkäs kulmas et sielläkin on eilusti varoja. Aurauskulmat kannattaa tarkistaa, ei ne paljoo muutu, on mitsun sunnittelijat miettiny tuon ohjaus/jousitus geometrian sen verta hyvin.
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

kiitoksia mki:lle vastauksista! nyt vaan täytyy ruveta asenteleen ja sääteleen kun pääsee montun päälle!
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

vielä palaten tähän aiheeseen, mutta autona -90 2.5td lehtijousilla. elikkäs mistähän sais pitempiä u-pultteja pajeron perään ja jonkinlaiset palikat lehtijousien ja akselin väliin?
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Milner offroadilta u-pultit ja soahommia varten uusia jousipetejä löytyy sitten joka romikselta 70mm leveän neliöputken muodossa. Putken korkeus vaan sopivaksi, eli haluttua koroa vastaavaksi. Tosin eipä Pajeron petejä paljoa saa korottaa verrattuna alkuperäiseen jos leimaa halajaa. Saa olla jouset jo mallia tosivetelät, jos monta senttiä aikoo korotella.
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

No sitten vaan suoraan 100x60 suorakaidepalkista pedit. Tulee vaan hassun näkönen kun on perse 10cm korkeemmalla kuin keula. Vai tuleeko sas tai muuta jännää?
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Noniii, tästä alkaa olee jo toista vuotta kun noita omia "ajatuksia" on tullu kirjaitua.

Tuli viime kesänä uusittua kaikki nuo takapään puslat milnerin uretaani pusliks. Tilasin jenkeistä Truckspringistä ilmapussit taakse, asentaesssa niitä huomasin et takajousesta oli ylin kierre poikki. Tilasin sit Milneriltä vielä uudet jouset ja iskunvaimentajat.

Korkeutta on nyt 198 senttiä (baarin pussi paineella), kun verrokki korko katsureilla on 192 senttiä. Pussit makso tullattuna kotiin tuotuna 120€. Muuttu muuten auto noilla puslien vaihdolla uskomattoman paljon. Pelkällä pussien laitolla olis tuon korkeuden saanu kohilleen, mutten uskaltanu niitä laittaa katenneella jousella (oli aika terävä särmä puhkomassa ilmapusseja).

Ne Milnerin jouset on aika jäykät (liian jäykät), joten jos joku miettii vielä näitä peräpään korotuksia, oma mielipide olis et kannattais hankkia vanhat vieterit + ilmapusit....
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

Kerroppa lisää niistä, ilmapusseista. Itekki pohtinu jos semmoset pistäs tilaukseen. Tuleeko ne siis kierrejousien yläpäähän vai jousen sisään? Miten hankala asentaa ja tarvinee jonkinlaisen lisäkompressorin ja paineen säädön? Onko vahvan oloiset, eli kestäiskö suht rajua offroadkäyttöä?
 
Vs: 1993 pajeron perän korotus?

http://www.truckspring.com/suspension-parts/helper-springs/air-spring-kits/air-lift/1000-60747.aspx tuolta tilasin. Ohjeen mukaan nostetaan akseli roikkumaan (ei tarvii purkaa muka mitään) puristetaan pussi kasaan ja työnnetään jousen välistä..... ei onnistu(nut multa)......vaihdoin jouset samalla, joten pujotin/ virittelin letkut jouset irrallaan --> oli helppo homma.

Aika ohutta polyuretaania (ehkä jotain 2-3mm vahvaa), takuu ei kata offikäyttöä, mut pitää olla aika huono säkä että terävä oksa painuu jousien/pussin läpi. Paineella tuskin saa puhki (esim ristiriipunnassa) jos pitää jotain max 1½ barin paineita tasamaalla. Siellä on myös säätösarjoja/kompuroita valikoimissa, ite vedin paineilmalinjan taakse puskuriin vetokoukun kohdalle. Sarjassa on renkaantäyttö venttiilit (2kpl) jotka käy sarjan paineilmalinjaan, niistä täyttö normi täyttöpistoolilla.

Siinon eri kytkentävaihtoehtoja, mm. T-haaralla yhdelle täytölle... mut ite funtsasin et esim. oikeaa puolta kun nostaa niin paine siirtyy vasemalle --> tulee semmoinen antivakaaja ilmiö, toisaalta olis offissa ihan hyvä?

Oon kyl miettiny et pitäis tilata pari sarjaa lisää tuohon NP pajeroon, se jotekin makaa minusta liian matalalla :)
 
Takaisin
Ylös Bottom