1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

P4j3r0

New Member
Liittynyt
29 Lokakuu 2012
Elikkäs tästäkin aiheesta varmaan sata juttua mutta näin kaikista selvin..

pajero vm. -88 2.5TD pitkä

olisi tarkoitus vaihtaa öljyt joka paikkaan eli mitä öljyä minnekkin ja kuinka paljon menee ja missä öljyissä ns. hinta/laatusuhde kohdillaan?
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Mulla hyvät kokemukset L200 4x4 -89
Teboilin gold 5w40 koneeseen, monitra 10-30 laatikkoon ja jakikseen ja 75-90 ls periin


Tapatalk@iPhone
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Mr mmc sanoi
Mulla hyvät kokemukset L200 4x4 -89
Teboilin gold 5w40 koneeseen, monitra 10-30 laatikkoon ja jakikseen ja 75-90 ls periin


Tapatalk@iPhone

kuinka paljon on tilavuudet noissa?
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Siinä joitain Liqui Molyn suosituksia tuollaiselle pajerolle. Itselläni on 2.8 koneella oleva pajero. Sen vaihteistossa olen pari vuotta käyttänyt Red Linen MT -90 laatikkoöljyä. Luulisin ettei tuon parempaa vaihteistoöljyä rahalla saa.

MOOTTORI (ENGINE 4D56)

Capacity : Capacity 6,3 liter
: Filter 0,8 liter


· Intervals : Change 7500 km / 6 months
: Top Tec 4100 5W-40

ETUPERÄ

Capacity 1,1 liter


Intervals : Check 30000 km / 24 months
: Change 90000 km / 72 months
· Products : (GL-4+) SAE 75W-90

TAKAPERÄ

Capacity : Capacity 2,6 liter

· Intervals : Check 30000 km / 24 months
: Change 90000 km / 72 months
· Products : (GL-4+) SAE 75W-90

VAIHDELAATIKKO

Capacity : Capacity 2,5 liter


· Intervals : Check 15000 km / 12 months
: Change 45000 km / 36 months
· Products : (GL-3+) SAE 75W-80
: (GL-4+) SAE 75W-90

JAKOVAIHTEISTO

Capacity : Capacity 2,3 liter

· Use : Normal
· Intervals : Check 15000 km / 12 months
: Change 45000 km / 36 months
· Products : (GL-3+) SAE 75W-80
: (GL-4+) SAE 75W-90
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Palleromiäs sanoi
.... Sen vaihteistossa olen pari vuotta käyttänyt Red Linen MT -90 laatikkoöljyä. Luulisin ettei tuon parempaa vaihteistoöljyä rahalla saa.

mulla toimi tuo teboilin monitra 10-30 paremin L200 laatikossa kuin MT90
tuo monitra on traktoriin tarkoitettu yhdistelmä öljy ::) http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4393;4394
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Itse olen käyttänyt perissä 80/90 HD mobilia,jos ajat metsässä yhtään enempää niin takaperään ennemmin normi öljy eikä mitään LS kuraa. Vaikka luullaan että LS parantaa lukon pitoa niin näin ei ole,siinä vain on aineita jotka helpottavat lukon luistamista ja näin ollen lukosta tulee liki hyödytön metsässä,itellä oli LS öljyt ja lukko ei pitänyt yhtään mutta kun nakkasin tilalle 80/90 niin alkoipa pitämään.
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Tuo LS-lyhenne on sanoista limited slip eli luistoa lukoissa sallitaan se tietty määrä ja tämä ei siis ole tarkoitettu korvaamaan kemppilukkoa ("KL") :). Riippuu tietysti autosta miten tuo "vakioperäöljyn" käyttö vaikuttaa, mutta lievimmäsäkin tapauksessa se "lähentää peräremonttia" :(. Joissakin perissä sen käyttö on lähes mahdotonta, eli tuo kemppilukko-ilmiö iskee heti päälle ja perä saattaa jopa hajota. Tilanne on päinvastainen luulosi kanssa - pitää sallia lukkoperän luistoa jonkin verran eikä lukita sitä kokonaan kuten pakkolukitteisissa perissä. Tässä tapauksessa saattaa perä olla lukkojen osalta sen verran kulunut ja vakioperäöljyllä saadaan ensiapua. Sitä ei kuitenkaan voi suositella yleisesti käytettäväksi em syistä.
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Mr mmc sanoi
Mulla hyvät kokemukset L200 4x4 -89
Teboilin gold 5w40 koneeseen, monitra 10-30 laatikkoon ja jakikseen ja 75-90 ls periin


Tapatalk@iPhone
Tuo traktorille ym kalustolle tarkoitettu öljy sopii joskus moneen tarkoitukseen. Joskus käytin sitä yleisöljynä auton moottorissa, jossa oli sama öljy moottorille ja vaihteistolle ;).
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

no laitetaanko LS öljyt periin vai ei ? kertokaa nyt kokemuksia ja näkemyksiä ja saa kai sitä tuntemuksistaankin puhua?
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Asia on sangen yksinkertainen. Jos autossa on ns luistoon perustuvat lukot, on tehtaan huolto-ohjeessa määritetty LS-öljy. Omaan autoon saa tietysti laittaa vaikka margariinia, mutta turha siinä on sitten valitella jos paikat leviää ;D. Lukottomissa (kuten esim tuo gen 1 Cabriolet, joka minulla on) tai ns "palalukollisissa" (lukittuvat kiinteäksi) voi käyttää normaalia peräöljyjä tai myös LS-öljyjä, koska siitä ei normaalisti ole todettu haittaakaan syntyvän. Onpahan "liukkaampaa" vain ;). Niitä "öjyhienouksisa ja merkkejä" voi sitten kukin valita lisää em perustein. Selväähän tietysti on myös, että jokainen meistä on viisaampi kuin ne autotehtaan insinöörit, mutta jotain rajaa kuitenkin ;).
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Sehän on tosi että tuo lukon pitää toimia oikein,eli luistaa tarvittaessa,mutta yleensä nuo pajeroiden lukot on jo siinä kunnossa että kun sitä todella tarvis niin se luistaa. Tästä ongelmasta pääsee vähäksi aikaa tuolla 80/90 öljyllä,ainakin omakohtaiset kokemukset kertoo että silloin lukko alkaa pitämään paremmin ja toinen rengas sortaa jopa asvaltilla kääntäessä,kesti metsässä ajoa noin vuoden ja nyt luistaa jo sen verran että pitää seuraavaksi tiukata sitä pellillä,eli lähtökohta on nyt sama kuin silloin kun oli LS öljyt sisässä.
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Näinpä tuon arvelin olevankin. Ajattelin kuitenkin varoittaa ettei se "tauti" leviä yleisemmin, vaan pysytään mieluummin tehtaan ilmoittamissa öljylaaduissa. Arvaat varmaan jos joku uuden ja vähän ajetun pajeron omistaja alkaa vaatia korvausta peräremonttiin. Voit tietysti vaihtaa nimi merkkiä ;D... Näissä kitkalukkoversisossa saattaa olla joskus huomattavia eroja ihan samassa mallissakin.
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Vaihteistoon ja perään laittaisin Redlinet sisään. Hyvin on toiminut.

"Lisäaineeksi" vielä RVS:t sekaan, niin johan kelpaa.

http://www.rvs.fi/
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Päälaatikkoon mobil vs200.
Jakikseen jotain märkää ja halpaa, ei oo niin justiinsa.
Koneeseen vaikka motonetin täyssynteettiset 5w40.
Etuperään samaa halpaa mitä meni jakikseen.
Takaperään ls-lisäaineistettu, niin ei mene pahoin metsään.
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Ite olen käyttäny moottoriöljynä castrolin 5W-40 magnatekkiä, aika pirun hyvät öljyt. :peukku
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

Itsekkin käytän koneessa Goldeja,ainakin mobiliin verrattuna öljyn syönti ja vuotaminen väheni huomattavasti eli suosittelen suuresti.
 
Vs: 1GEN 2.5TD Pajeron Öljyt

(turbottomassa) Moottorissa olen käyttänyt Teboilin synteettistä Super HPD 10W-40.

SUPER_HPD_SAE_10_4af198e29a4bf_200x200.jpg

http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1503;1515;1533;3244;4098;4354;4433

Ei ole kone öljyä vaihtovälillä syönyt ja on suht edullista ja laadukasta 60-70€/20l.
Pahimmilla pakkasilla laitan yleensä täyssynteettisen Teboil Diamondin sisään.
 
Takaisin
Ylös Bottom