1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

AEP

Diamonds are for ever
Liittynyt
27 Lokakuu 2008
Sijainti
Raahe
Elikkäs ongelman ytimenä on alkuperäinen vm.90 IC- mallin pajero johon on moottorivaurion yhteydessä vaihdettu vanhemmasta pajerosta tekniikka laatikkoa myöten, eli ns. pikkuloota nyt moottorin jatkeena.

Auton mukana kuitenkin tuli alkuperäinen kone, vaihdelaatikko,taka kardaani, pari paine-asetelmaa joista toinen ainakin romurautaa,kytkinlevy joka myöskin sökö ja kaksi erilaista vauhtipyörää, toisessa hampaat muun pinnan kanssa tasalla, toisessa hampaat muusta vauhtipyörän pinnasta ulkonevat, hammaskehältään kuitenkin silmämääräisesti samaa kokoluokkaa.

Ja nyt sitten tekis mieli vaihtaa tämä alkuperäinen laatikko autoon kun nyt paikallaan olevasta laatikosta meni jakolaatikko jumiin, mutta nyt tarvisin viisaampien neuvoja:

*minkälainen on koneen ja vauhtipyörän väliin tuleva peltilevy (tämmöinen pitää kuulemma olla??)
*kytkinpaketti ilmeisesti uusittava.(soveltuuko nykyinen paikoillaan oleva, toimii vielä ainakin hyvin)
*minkälainen mahtaa oleva sopiva vauhtipyörä
*kaikki muutos työhön tarvittavat osat?

Ei hirveästi haittais jos ois kaikki osat ja vinkit käytössä kun alkaa laatikkoa sovitteleen paikoilleen
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

Kuva koneen ja laatikon välisistä levyistä

Vauhtipyörä ja startti sitten ainakin on erilainen. Vauhtipyörästä nyt ei tähän hätään ole vertailu kuvaa. Tuollahan ne tallissa on jos muistaisi kuvan ottaa.
Starttin nyt tarvii tietenkin tuon välilevyn verran enemmän potkia ratasta ulos. Tämä saattoi olla toteutettuna erilaisella rattaalla pelkästään. Korjatkoon joku kuka muistaa paremmin. Voin kyllä senkin verrata tarvittaessa kunhan kerkeän :)
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

sain tuolta offipalstalta aika hyvin jo apua.

ainoat asiat on vielä epäselvää että mitkä osat kytkimestä soveltuu ja mitkä ei. Työsylinteri ainakin pitää uusia ja ilmeisesti myös kytkinlevy, mutta miten on haarukan ja muiden kytkin osien laita

ja onkos kellään kokemusta tamgearssilla myynnissä olevasta, kytkinakselin päähän tarkoitettua korjausholkista jolla voi korjata laakerin kuluttaman akselinpään. vai onko viisain irrottaa koko kytkin akseli ja viedä koneistamolle korjattavaksi. jos näin niin miten kytkinakselin irrottaminen tapahtuis helpoiten.

linkki offipalstan keskusteluun:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79391

ja linkki laatikon räjäytyskuviin/osaluetteloon

http://www.tamgears.com/Mitsubishi%20IC.htm
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

jaa että kiirus oli kova.... ::)

ei se mukana tullut kone sitten ole alkuperäinen IC.n kone jos siinä ei ollut se välilevy n. 8mm paksu.. vaan ihan pelti härpäke...
ja onko siinä alkup koneessa tyhjäkäyntiruuvi pumpun vasemmalla puolella edestäpäin katsottuna? jos on niin ei ole ic kone..

osat mitä tarvit

-kytkin
-kytkimen työsylinteri
-startti
-kardaani(ainakin taakse)
-vaihdekepit siihen isoon lootaan

-ja tietty lootan
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

Ainahan se vähä kiire on ;D sitte ihmetellään ku kaikki meniki päin persettä...

Miten tunnistan sen IC-koneen niin varmistan mikä kone siellä nyt loppujen lopuksi on pellin alla. Koppa ainakin pitäis olla Ic-mallia kun skuuppi ja kierrejouset takana.

Näyttäis olevan kaikki osat tallella paitsi että onko IC-mallissa kovinkin erilainen kytkin. Nykyinen paikoillaan oleva tuntuu pelaavan hyvin niin ajattelin laittaa sen myös takaisin, jos on vain sopiva, työsylinterin siis vain vaihtaisin.

Onko mitään yleisohjetta miten varmistan tuon laatikon toimivuuden. Pykälät menee ainakin hyvin päälle eikä laatikosta tarttunut magneettiinkaan metallipölyä tms.
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

Kyselit offipalstalla noista muistakin kytkimen osista, että ovatko erilaiset.. Ovat kyllä. Pistän spostia sulle, vilkase siitä.
Jos sun laatikossa ei ole tuota kytkinhaarukkaakaan, niinkuin ymmärsin.
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

joo ei oo haarukkaa ainakin nuista omista romuista löytynyt.
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

soittelin tuonne tamgearssille niin sieltä meinasivat että kytkimen osat passaavat keskenään laatikkoon kuin laatikkoon tuon ikäisissä pajeroissa. Jotain ulkoisia eroja voi olla mutta ei mitään sellaista mikä vaikuttaisi toimivuuteen.
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

Itse tilasin tuossa pari vuotta sitten Tamgearsilta kytkinlevyn ja painelaakerin 2.6 bensa + pikkulaatikko -yhdistelmään ilmoittaen että painelaakeri on jouduttu arvaamaan ;D. Sieltä kerrottiin että painelaakeri on jouduttu "arvaamaan uudelleen" ja lähettävät tuohon yhdistelmään sopivan. Olivat sopivia, mutta ilmeisesti jotain eroa on ainanakin painelaakerissa.
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

juu perkule kun ei oikein tiedä ketä ja mitä uskois. paikallinen mitsu korjari meinais että ei passaa pikkulaatikosta haarukka isompaan.

pitää puottaa loota alas ja kattoa minkälainen haarukka siellä on ja käydä vaikka vertaamassa ic-haarukkaan korjaamolla.
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

kävin paikallisessa mitsubishi korjaamosta kyselemässä kytkimen irroitushaarukan kohtaloa, niin 11/88 - 10/89 valmistetuissa pajeroissa on käytetty jo samaa kytkimen irroitushaarukkaan kuin IC-malleissa. Eli onko tuohon aikaa ollut pajeroissa ns. vahvistettu pikkulaatikko? Joka tapauksessa haarukka sama.

Varaosanumero ME580719
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

Ensimmäiset "isolootaset" tuli tehtaalta ulos 86 ilman ic tä.
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

Aivan.

joka tapauksessa samalla vara-osanumerolla kulkevat vasta tuon 11/88 jälkeen. Vanhemmissa eri varaosanumero, toki voi olla sama osakin ::)
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

On sitä näkkyy yhestä asiasta monenlaista tietoa. :)
Isoa laatikkoa en ole nähnyt tehtaan jäljiltä yhdessäkään ilman kuuleria. Onko joku muu nähnyt? Ja tuo kytkimen haarukka. Erihän se on noissa laatikoissa. Tuo 11/88-10/89 valmistusväli on juuri L049G mallin kuuleri malli. Miksi ei ole sen jälkeen? Siksi kun L049G mallia ei ole tehty enään kuulerilla, siitä tuli L149G jossa kierrejouset takana. Ja nyt puhutaan pitkän mallin koodista. L049G:tä on tehty tuon jälkeenkin, se on se Shogunina tunnettu riisuttu malli jossa pikkulaatikko.
Sitä CAPSia/ASAa pitää osata käyttää niin tulee oikiat osat oikiaan laatikkoon.
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

2bad4you sanoi
Ensimmäiset "isolootaset" tuli tehtaalta ulos 86 ilman ic tä.
ei vain tullutkaan...
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

Ainakin aussifoorumeilla oli tämmöinen tieto. Suomeen kai ne pääsääntöisesti tuli IC:n yhteydessä.
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

2bad4you sanoi
Ainakin aussifoorumeilla oli tämmöinen tieto. Suomeen kai ne pääsääntöisesti tuli IC:n yhteydessä.
No onhan tälläkin foorumilla samasta asiasta monta oikeaa tietoa. :) Onko tästä asiasta ihan dokumenttia olemassa tuon tiedon lisäksi?
Tarkennetaan vielä että onhan isoa laatikkoa ollut ilman kuuleria, tosin käyttövoima muuttuu pensaksi ja sylinterit lisääntyy kahdella. Mallikoodi olis silloin L146G.
Ja ison laatikon koodihan on V5MT1.
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

minä en nuista malli nimistä sun muista niin tiedä mutta ilmoitin auton mallin eli vuosimallia 90, pitkä pajero, 2.5TDIC ja kerroin mitä ois tarkoitus alkaa tekemään. Ja sitten ystävällinen timanttikauppias katso koneelta että haarukkaa on kahdenlaista ja 11/88 - 10/89 ja tästä eteenpäin haarukka pysyy samana vaikka malli vaihtuu korimallinakin tuoreempaan. Sitä en sitten tiedä kuinka pitkään gen2 mallin pajeroissa on tuo sama haarukka, mutta todennäköisesti ainakin niissä joissa laatikkona on V5MT1.

Pitää nyt toivoa että tuo autossani paikoillaan oleva haarukka ois sopiva...
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

AEP sanoi
Pitää nyt toivoa että tuo autossani paikoillaan oleva haarukka ois sopiva...
Sehän riippuu ihan siitä, mikä laatikko siellä nyt on kiinni...
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

siitähän se riippuu. voihan se olla että siellä on jo valmiiksi oikea haarukka jos kytkinosat on siitä irtaallaan olevasta isosta laatikosta istutettu pikkulaatikkoon joka on tällähetkellä autossa paikoillaan. mutta taidanpa koittaa jostakin ostaa kuitenkin valmiiksi isonlaatikon haarukan niin ainakin homma etenee eikä tökkää heti lähtöön
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

Ostat multa uuden kytkimen, ison-laatikon ja SuperSelect-jakiksen, mukaan saa sitten sylinterin, kepit ym hitusvinkulat ja tuon haarukan... ;D
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

ison ja pikkulootan kytkin käpälät ei ole ristii sopivia...
 
Vs: 1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?

en minä koko setti osta, haarukan vain 8)

eli jos jolla kulla ylimääräisenä tuo kytkimen haarukka niin saapi myydä mulle =)
 
Takaisin
Ylös Bottom