2.0 GLSi galant ja kulutus

Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

jori90 sanoi
itsekkin lueskelin noita stoorejanne bensan kulutksesta ja olen puulla päähän lyöty :nykii
itselläni on 2.0 glsi 8v automatic ja vie ajossa kuin ajossa vähintään 11 litraa... paras mitä olen tankillisella ajanut on
rapiat 450 kilometriä :seina ja olen kokeillut 98:sia enkä huomannut mitään eroa kulutuksessa, olen myös vaihtanut lambdan eikä sekään ole mielestäni vaikuttanut paskan vertaa :(
siis mikä neuvoksi? syynä ei voi olla enää kuin ilmamassamittari, mut onko kenelläkään mitään hajua mistä voisi löytää ehjän käytetyn kun olen kuullut huhuja et uusi maksaisi yli 300 eskoa johon opiskelijana ei ole varaa...
joten kertokaa mitä tutkimalla voisi löytyä syy bensan kulutukseen?

Ilmansuodatin vaihdettu koska?
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

itse en ole vaihtanut, mut huolto kirjassa on merkintä et olisi viime kesänä vaihdettu ennen kuin auto tuli minun omistukseen. itse en ole kuin puhistanut sen pari kk sitten :)
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

oliskohan sytytys säädetty korva kuulolla?
kun se ei onnistu mitsuissa... aina lampulla ja huoltopistoke maadoitettu (se yks napanen siellä konehuoneesa)
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Ei tuolla isän vanhalla 8 tappisella katittomalla manuaalilla päässy kyllä 8, muuten kuin hinaamalla. 9-10 meni kesällä matka-ajossa ajotavasta riippumatta. Jos sen joutuu viel liikenteeseen laittaan, ku ei kukaan sitä ostakkaan, niin sitten tuota sytkäpuolta yms tutkimaan. Olikos kukaan kokeillu erimerkkisä tulppia? Moni tojota on aika nirso tulpista, eikä suostu toimiin kunnolla muuta kuin Denson tulpilla..
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Meidän porukkojen 8 tappisella katillisella manuaalilla mennään maantiellä 7,5 litralla satasen hinaamatta kilometriäkään :). Mutta juu kyllä se on ainakin nirso tulppien suhteen. NGK:n tulpat ja tietyllä lämpöarvolla pitää olla, jotta ei kylmällä ravistele liikkeelle lähdössä. Kerran laitettiin siihen semmoiset tulpat, mitkä tarvikeliikkeen manuskojen mukaan piti kelvata ja ohjekirjakin muka hyväksy ne, mutta auto ei. Ei ku hakemaan samalla lämpöarvolla olevat tulpat, mitkä oli aikaisemmatkin olleet, niin johan alko taas pelittämään. Kyseiset tulpat oli ollut siinä todennäköisesti jo tehtaalta lähtiessä, koska meillä ollessa siihen tehtiin vasta 40 tkm huolto, jolloinhan ne tulpat menee siinä ensimmäisen kerran uusiksi.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

gallussa on tällä hetkellä jotkut ngk:eek:on tulupat mut en tähpän hätään muista et mitkä..
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

MitsuMi sanoi
NGK:n tulpat ja tietyllä lämpöarvolla pitää olla, jotta ei kylmällä ravistele liikkeelle lähdössä.
Mitkäs nyt sitten olivat oikeat tulpat?

Aika mielenkiintoiselta kyllä kuulostaa,mutta onhan kaikki mahdollista..
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Tarvikeliikkeen hinnasto kertoo seuraavaa katittoman ja katillisen tulpista:

Denson tulpat:
84--90 BPR6ES (ei Kat)
Kat 90--91 BPR6ES-11
Kat vm '92 BPR7ES-11

Eli jos katilliseen autoon on hankittu väärän vuosimallin tai katittoman tulpat niin onhan tuo mahdollista että saattaa polttoaineen kulutus ja moottorin ominaisuudet muuttua.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

GSR sanoi
Tarvikeliikkeen hinnasto kertoo seuraavaa katittoman ja katillisen tulpista:

Denson tulpat:
84--90 BPR6ES (ei Kat)
Kat 90--91 BPR6ES-11
Kat vm '92 BPR7ES-11

Eli jos katilliseen autoon on hankittu väärän vuosimallin tai katittoman tulpat niin onhan tuo mahdollista että saattaa polttoaineen kulutus ja moottorin ominaisuudet muuttua.
Ei herneitä,mutta nuo ovat NGK:n tulppia..

Itse olen kokeillut parin vuoden sisällä seuraavia tulppia (NGK pelkästään):

BPR6ES
BPR7ES
BPR6ES-11
BPR7ES-11

..eli sekä katittoman että katillisen (itsellä siis katti),ja kumpaakin lämpöarvoa.

Ainakaan näppi/perstuntuma ei mitään eroa huomannut,eikä kulutukseenkaan vaikuttanut.



En tiedä sitten vaatisikohan tuo "tuunattu" motti vielä jotain paljon enemmänkin..
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Alla olevat tulpat meidän katillisessa 91:ssä olivat alunperin
BPR6ES-11

Ja nuo siihen tarvikeliikkeestä möivät, jotka sitten ravistelivat liikkeelle lähdössä.
BPR7ES-11

Ohjekirja kelpuuttaa siihen molemmat.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Tuntuu porukal olevan melkosta vaihtelua tos kulutukses. Omalla Gli-gallulla ku kesäl tuli 15000 kilsaa mittariin nii keskikulutus ollu kutakuinki 8.5. Alhaisin kulutus 6.8 ku lähinnä maantietä ajelin ja korkein 12,4 kafi perässä.

Iha tyytyväine oon ollu tohon kulutukseen vaik ainahan se sais vähemmä viedä...ny talvel huomannu ku lähinnä vaan pätkäajoa tulee nii lähempänä kymppii toi kulutus :-\

Sen oon huomannu et kiihytyksis mitsua saa kierrättää...tai oikeestaan pitääki jos haluu kulutuksen pysyvän alhaisena. Mut sit taas tasasta vauhtii ajettaes pidän kyl kierrokset mahdollisimman alhasina...melko hyvinhän tuo vääntää kuiteski.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Pakko nyt vastata tähän vaikka vanha viestiketju onkin kun soppa on alkanut maistumaan 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V, katti on) niin että mitattu 100 km kulutus sekalaisessa ajossa on 12 litraa ja ennen meni vain sen 8-9 l/100km. Check engine valo ei pala ja hyvin se kulkee mutta on selvästi janoisempi. Pitää alka amysteeriä selvittämään ja ensimmäisenä olen ajatellut käyttää pakokaasuanalysaattorilla et onko arvot oikein ja luetuttaa varuiksi sen vikamuistin.

ECU on vuosia sitten vaihdettu kun kirkko pimeni ja syyksi paljastui boksi joka tulkitsi ilman lämmöksi -30 kesähelteellä, oli "vähä" säädöt pielessä. Ja tps-anturi on vaihdettu ku tyhjäkäynti seilasi. Ärsyttävää ku pensa palaa niin reilusti vaikkei aja ku pintakaasulla. Oon katellu konehuoneessa että piuhat on päällepäin ok ja liittimet kunnossa. Olisiko kellään _mitään_ ajautusta että miten kannattaisi vikaa selvittää kun ei kehtaisi noita antureitakaan alkaa summan mutikassa ostella.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Täytyy vastata itselleni kun ongelma on nyt ratkaistu. Syy kulutuksen nousuun oli se ilmamäärä/barometrinen paine/imuilman lämpömittari-paketissa joka on se mötikkä ilmanputsarikotelossa. Löysin sopuhintaan varaosan ja sen jälkeen kulutuslukemat normalisoituivat välittömästi. Ja kun uuden anturipaketin hinta oli 700 euroa niin ebaysta löytyi toimiva käytetty huomattavasti halvemmalla.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Mistä te saatte tietää noin tarkan kulutuslukeman?? Itellä on 2 litranen GLSi 8 venttiilinen ja haluisin tietää melko tarkasti paljon se syö missäkin ajossa ja miten oma ajotapa siihen vaikuttaa.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Ostat tankin täyteen...nollaat trip-mittarin. Ajat sen mitä ajat kunnes tankkaat. Otat tankatun bensamäärän ylös ja jaat sen trip-mittariin kertyvällä km-määrällä/100.

eli esimerkki:
tankkaat tankin täyteen, ajat 450km ja tämän jälkeen tankkaat täyteen, jolloin bensaa menee esimerkiksi 40litraa.
Laskukaava:
40/4,5 = 8,8888 l/100km kohti kulutus.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Harri K sanoi
Ostat tankin täyteen...nollaat trip-mittarin. Ajat sen mitä ajat kunnes tankkaat. Otat tankatun bensamäärän ylös ja jaat sen trip-mittariin kertyvällä km-määrällä/100.

eli esimerkki:
tankkaat tankin täyteen, ajat 450km ja tämän jälkeen tankkaat täyteen, jolloin bensaa menee esimerkiksi 40litraa.
Laskukaava:
40/4,5 = 8,8888 l/100km kohti kulutus.
Kiitos! Laskemalla sain tulokseksi 9,1 litraa/100km. Ajoin n. 6km moottoritietä, sitten n. 35% maantietä ja loput vajaat 65% kaupunkiajoa, ei siis hullumpi kulutus? ;)

Yhteensä siis tuolla 12,2 litralla(20€) mitä tankkasin, sillä pääsi 130km

Auto siis on juurikin 2.0 GLSi 8v (109hp)
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Kina sanoi
Kiitos! Laskemalla sain tulokseksi 9,1 litraa/100km. Ajoin n. 6km moottoritietä, sitten n. 35% maantietä ja loput vajaat 65% kaupunkiajoa, ei siis hullumpi kulutus? ;)

Yhteensä siis tuolla 12,2 litralla(20€) mitä tankkasin, sillä pääsi 130km

Auto siis on juurikin 2.0 GLSi 8v (109hp)
Ihan terveen olonen kulutus!! :peukku

Tosin jos lasket uusiksi on tulos noin ~9.4 litraa mutta ei sekään paha ole, kyllä e33:nenkin vie yli kympin raa-assa taajama-ajossa.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

mystinengalant sanoi
Ihan terveen olonen kulutus!! :peukku

Tosin jos lasket uusiksi on tulos noin ~9.4 litraa mutta ei sekään paha ole, kyllä e33:nenkin vie yli kympin raa-assa taajama-ajossa.
Jees ;D Ja mäkun luulin että tää vie paljon enemmän. Vois toki tolla päästä hiukan alempaan lukemaankin samassa ajossa jos jättäis ne satunnaiset kovemmat kiihdyttelyt pois.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Itse tuli mittailtua nyt tuossa ~1000km pätkä jossa kulutus oli 7,5. Eli ei nyt ihan hirveästi tuollaiselle ei-vähäpäästöiselle autolle.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Nyt on tullu ajettuu lähes pelkästään kaupunkiajoa, niin kyllä se kulutus on kuitenkin alle 12 litraa.

11,1 ltr/100km. Olen itseasiassa melko tyytyväinen kun kulutus on noinkin vähäistä näin vanhalla autolla. ;D
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Kylläpäs tää onki taloudellinen. ;) Vaikka oikea etujarru laahaa, eikös sen pitäis nostaa kulutusta? Mittariin tuli 485km ja tankki ajettiin siis ihan finaaliin että bensavalo jo vilkahti. Eli karkeasti arvioituna motariajoa n. 270km, maantietä n. 20km ja loput kaupunkiajoa. Ottaen vielä huomioon muutamat rajut kiihdytykset motarille liityttäessä niin lukema on varsin alhainen :peukku

Ja luulin että auto kuluttaa talvella enemmän ;D Lähiaikoina on varmaan taas Tampereelle reissu, täytyy sillon ajaa supertaloudellisesti ja suurin osa on matkasta maantietä.

9 litraa siis tuli tulokseksi
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Tulipas taas mittailtua viikon ajalta kulutus.

58,42L / 7,77 (100)km = 7,52L/100km

Kaameita kulutuksia tollasilla -89, vuoden katalysaattorittomilla pommeilla, pitäisköhän vaihdella ilmanputsari ja tulpat jos tuo vaikka tuosta laskisi. Ja jättäis ton kaupungissa pyörimisen kokonaan pois, kun tuntuu että tuo vie kaupungissa paljon enemmän kuin maantiellä. Sekä tuntuu että joka käynnistyksellä hörppäis ihan kunnolla. Tosin käynnistys on tossa ollut muutenkin jotenkin ontuvaa. Yleensä joutuu sahaamaan muutaman sekunnin, mutta ei aina. Samalla myös tuoksahtaa vähän bensalle. Edellisessä korissa tuo moottori kyllä käynnistyi kuin vähän näytti avainta virtalukolle.
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Ainoo mikä noissa e33 kulutusmittauksissa kusee on se että siinä 8 tappisessa varsinkin on aika kova matkamittarivirhe :)

Mutta joo, kyllähän se ihan taloudellinen kone....
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

mystinengalant sanoi
Ainoo mikä noissa e33 kulutusmittauksissa kusee on se että siinä 8 tappisessa varsinkin on aika kova matkamittarivirhe :)

Mutta joo, kyllähän se ihan taloudellinen kone....

Jooh, tota mä tuossa mietinkin, ja laskekelin nyt että huoltikselta koululle ja takaisin kotiin oli trip:n mukaan 59,1km ja google maps antoi samalle matkalle 56,6km eli 56,6/59,1=0,96 => 0,96*7,77(100)km=7,44(100)km => 58,42/7,44 = 7,85L/100km
 
Vs: 2.0 GLSi galant ja kulutus

Itseasiassa tässä gallussa mitä käytän niin trippimittarit eivät kuse yhtään :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom