2.5 gen2 käyntiongelma

Jukenttala

New Member
Liittynyt
4 Elokuu 2017
Tommonen2.5 -92 tomaatti kehitti jonkunäkösen ongelman. Eli yhtäkkiä alkoi konehuoneesta kuulumaan liikkeelle lähtiessä jonkin sortin helinä/kalkatus. Tyhjäkäyntikin muuttui kummallisen jyskääväksi.

helinä/kalkatus paljastui kuitenkin ilmeisesti vaihteiston öljytikuksi (??) Joka tietyillä kierroksilla sitten vatkasi sen verta kovaa että kolisi suojapelteihin yms. Tikku sijaitsee siis edestäkatottuna moottorin takavasemmalla.

Ongelma on siis tämä tärinä, tosiaan autokin tuntuu hytkyvän tyhjäkäynnillä. , ja pahenee kun lähtee liikkeelle. Sitten se loppuu kun on päästy liikkeelle..
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Ite raottaisin jakopään koteloa sen verran et näkisin onko remmit ehjät.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Hieman kauan kesti vastaaminen mulla nyt, ollut tässä kesälomaa sun muuta kaikenlaista ;D

En vielä kattonu sinne kotelon sisälle, mutta mikäli nyt olisi niin että sieltä olis tp-hihna poikki, niin minkälainen homma se on sinne suurinpiirtein vaihtaa? Lienee järkevää samalla vaihtaa jakopään osat?
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Tutkihan nyt ensin kunnolla. Ja ehdottomasti jakopää uusiksi jos vaihdat tp-hihnan.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Okei, eli raotin sitä jakopään koteloa sen verran että näin siellä alhaalla, keskimmäisenä olevan rattaan. Hihnaa ei näkynyt jotenka sehän on poikki tai sitten sitä ei ole ostohetkelläkään ollut autossa.

vaivaa kuitenkin nyt se että kun osa porukasta sanoo ettei haittaa mikäli hihnaa ei ole, mutta miten kukaan voi ajaa autolla joka tärisee tyhjäkäynnillä noin? On alkanut epäilyttää että hihnaa ei alunperinkään ollut ostohetkellä autossa ja että tärinän määrän aiheuttaanyt jokin muu.

Kesän aikana auto kävi syöttöpumpun tiivisteen vuodon takia dieselkorjaamolla, voiko olla mahdollista että siellä on yapahtunut jokin kämmi? tärinä siis pahenee kun nostaa kierroksia jonnekki 1300rpm tienoille ja sitten normalisoituu, eli liikkeelle päästyä auto tuntuu normaalilta.

Olisiko kellään ehdottaa jotain muuta mahdollista vikakohtaa ennen kuin vien korjaamolle jakopään purkuun? Jakopäällä on ajettu n.50 000km eli se ei taida ihan vielä olla vaihdon tarpeessa
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Mulla 2.5 tdic paherossa tp hihnaa ei ollut, mutta ei se ravistanut mitenkään erityisen paljon.
Pahero on mullaeuus tapaus niin eipä ole kerennyt paljon tutustua tärinöihin ja just sain vaihdettua uudet kaikki hihnat jakopäähän, mutten ole kerennyt käynnistää. Ens viikonloppuna ois tarkoitus ottaa savuja.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Mitä tiivisteitä pumppuun vaihdettiin, jos kaikki tiivisteet niin sitten on jakopääkin ollut auki että on saanut pumpun pois.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Kaikkia tiivisteitä ei uskoakseni vaihdettu koska työn kesto oli vain 2h, luulisin että pumpun irroittamiseen olisi mennyt kauemminkin. Pumpun tekniikka ei ole minulle kovin tuttua, käsittääkseni tiiviste vaihdettiin kaasuvivun (?) juuresta.. mikäli jako olisi siellä mennyt jo pieleen olisin kyllä heti huomannut tuon tärinän. Minkälaisia oireita aiheuttaa huonoksi menneet moottorin tukikumet?

Se tosiaan vaivaa että tärinä hälvenee kun koneessa on kierroksia yli tuon aikaisemminkin mainitsemani määrän.. ajaminen on ainakin perstuntumalta samanlaista kun aina ennenkin. Tyhjäkäynti tuntuu pudottavan paikatkin hampaista.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Nyt kun on hihna nyös tasapainotusakseleilla niin käynti ei ole yhtään sen tasaisempi. Mulla ei ole vertailukohtaa toiseen 2.5 td, mutta perstuntumalla ei täristä yhtään enempää kuin muutkaan diisselit.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Okei, eli tuossa on kyllä nyt jokin muu häikkä kuin se. Tyhjäkäynnillä semmoinen jytkytys että oikein säälittää pitää käynnissä. Kaikki ehdotukset on kyllä tervetulleita. Pajalle kun pääsee niin luulen että liikkeelle lähdetään noista moottorin tukikumeista, jonka jälkeen varmaan sitten suuttimien läpikäyntiä. Sitten alkaa mulla loppumaan ideat tässävaiheessa. Ehkäpä ne siellä pajallakin tietää jotain ;D

aion sitten kun vika selviää niin päivitellä tänne.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Huonot suuttimet kyllä epätasaista käyntiä aiheuttaa, mutta en usko että noin pahaksi ne sitä saa, jos kuitenkin vähän reilummilla kierroksilla lopettaa, eikä rytkä enää.

Onhan siinä tyhjäkäynti riittävän korkealla ettei pääse putoamaan liian alas?

Automaattilaatikko voisi kanssa olla syyllinen. Toimiiko se muuten hyvin.

Olethan muuten tarkistanut, että ei missään tukikumien välissä rungon ja koneen välissä ole mitään kiveä tai mutteria lentänyt väliin joka voisi aiheuttaa tärinää.

Febestiltä saa kohtuuhintaan OEM laatuisia tukikumeja, jos ne pahalta näyttää. Kyllähän ne tuonikäisessä autossa jo kuluneet on.

https://shop.febest.eu/catalog/rubber-parts/engine-mountings.html?brand=MITSUBISHI&model=PAJERO&year=1992&body=V14W-V55W
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Kierrokset ovat kyllä tasan sen 750rpm tyhjäkäynnillä, eivätkä humpaa suuntaan tai toiseen.. mikä automaattilaatikossa voisi aiheuttaa sen tärinän? Mikäli se johtuu laatikosta niin tuleeko tärinän loppua kun vaikka kytkee jakolaatikosta vapaalle? Sitä tuli ainakin kokeiltua mutta ei vaikuttanut tärinään. Laatikko tuntuu kyllä muuten pelaavan ok - vaihtaa ainakin ihan hyvin kaikille vaihteille. Toisaalta tämä on minun ensimmäinen automaattivaihteinen auto, joten en välttämättä aivan tarkalleen edes tiedä kuinka sen tulisi pelata silloin kun kaikki on kunnossa..

tukikumien välejä en ole tutkinut. Minkähänlainen homma tämmöiseen on vaihtaa ne? Itse kumit ovat kyllä kohtuuhintaiset tuolla febestillä (kiitos linkistä! :peukku )

Tympii kyllä pahasti tämä ongelma, autollakin ois just nyt oikeaakin käyttötarvetta kun on metsästyskausikin päällä. :seina
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Saatko laitettua videota jonnekin, mistä näkis hiukan minka tapaista/kuuloista tärinä on.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Jukenttala sanoi
Kierrokset ovat kyllä tasan sen 750rpm tyhjäkäynnillä, eivätkä humpaa suuntaan tai toiseen.. mikä automaattilaatikossa voisi aiheuttaa sen tärinän? Mikäli se johtuu laatikosta niin tuleeko tärinän loppua kun vaikka kytkee jakolaatikosta vapaalle? Sitä tuli ainakin kokeiltua mutta ei vaikuttanut tärinään. Laatikko tuntuu kyllä muuten pelaavan ok - vaihtaa ainakin ihan hyvin kaikille vaihteille. Toisaalta tämä on minun ensimmäinen automaattivaihteinen auto, joten en välttämättä aivan tarkalleen edes tiedä kuinka sen tulisi pelata silloin kun kaikki on kunnossa..

Moottorin vauhtipyörä tai vetolevy (flexplate), kuten sitä automaatissa kutsutaan voi olla löysällä, jos sitä on joskus roplattu, eikä ole lukitteella pultteja kiinnitettty tai sitten muuten vain rikki. Se muuttaa muotoaan kierrosten mukaan, joten voi hyvinkin olla sýyllinen. Tyhjäkäynnillä on suorassa ja kierrosten noustessa kiristyy jolloin välykset häviää.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Ensiksi pahoittelut siitä että en ole saanu sitä videota kuvattua.

Varasin ajan suutinhuoltoon, jospa siellä jotain selviäisi. Kuitenkin nyt tässä illalla/yöllä kun kahlasin nettiä läpi niin törmäsin videoon jossa l200 kone tärisi samankaltaisesti ja joku oli siellä ehdottanut semmoista kuin crank sensor. Elise lienee kampiakselin asentotunnistin?

Seuraakin siis tyhmä kysymys, tai oikeastaan kaksi; Onko tuossa 4d56 koneessa kampiakselin asentotunnistinta ja jos on niin mistä löydän sen? :-[ Tästä paljastuu ettei ole tämän auton tekniikka kyllä kovin tuttua mulle :-[

ko. videossa oli kyllä hyvin samankaltainen tärinä.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Jukenttala sanoi
Seuraakin siis tyhmä kysymys, tai oikeastaan kaksi; Onko tuossa 4d56 koneessa kampiakselin asentotunnistinta ja jos on niin mistä löydän sen? :-[ Tästä paljastuu ettei ole tämän auton tekniikka kyllä kovin tuttua mulle :-[
 

Liitetiedostot

  • 4D56kampurananturi.JPG
    4D56kampurananturi.JPG
    32.9 KB · Lukukerrat 424
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

kiitos kuvasta. Pitääkö siinä ottaa jakopäänkoppa pois edestä vai onko se siinä ulkopuolella? Vai hahmotanko mie nyt ees koko kuvaa oikein?
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Noniin tilannepäivitystä.. Eli kuten aiemmin jo kirjoitin, kävin paikallisella dieseliin erikoistuneella korjaamolla näyttämässä pajeroa. Otin tiskin takaa hepun matkaani ja käytiin pihalla siis aivan katsomassa että kuinka se täristää ja millä kierroksilla hellittää yms. ja tultiin siihen tulokseen jotta siitä tp-hihnan puutteestahan ei voi tälläinen hytkyminen ja tärinä johtua joten varasin ajan sinne suuttimien penkitykseen.

Nyt maanantaina 23.10 tuo aika koitti ja vein auton sinne, ja jäin odottelemaan puhelua, ajattelin homman olevan jo ohi iltaan mennessä. Ei kuulunut mitään joten soitin sitte tiistaina iltapäivästä että mitenkä ne suuttimet. Puhelimeen vastannut henkilö sanoi että suuttimille tehtiin jokin sähköinen virtaussysteemi ( en tiedä mitä se tarkoittaa eikä välttämättä ollut aivan noilla sanoilla) ja sieltä yhdestä olikin jokin pieni roska löytynyt.

Tietenkin kysyin että auttoiko se vikaan. No ei ollut auttanut, ja sitten yllätyksekseni jo kuulinkin että siellä asennetaan jo tp-hihnaa paikoilleen :eek: Eli omin päin olivat sitten siihen hommaan ryhtyneet, ja iltaan mennessä aikoivat jo soittaa kun on hihna paikallaan.

No eihän sitä soittoa sitten kuulunut ja taas pirautin sinne että oliko auttanut hihna tärinään. No eipä ollut, kuten jo aiemmin olin arvellutkin. Venttiilit olivat kattoneet sekä nostajat(?) eikä niissäkään mitään - kone vaan jatkaa tärinää.

Keskiviikolle olivat sitten suunnitelleet puristuspaineiden mittausta ja mahollisesti vielä sitä suutinjumppaa..

Nyt mulla vaan huolestuttaa että minkähänlainen lasku sieltä tulee, omin päin kuitenkin sen tp-hihnankin olivat asentaneet, sehän vaatii jo jakopään purkamisenkin. Mitenhän täsdä nyt kannattais menetellä, sota syttyy jos siitäkin laskuttavat. En kyllä per##@@! aio maksaa ominpäin tehdyistä hommista kun ei ole edes ilmoitettu, ja vaikka itsekin olin sanonut että ei se siitä tp-hihnan puuttumisesta johdu. Kyllä taas vähän risoo. :seina
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Tänään hain auton, onneksi varsin kohtuullisella korvauksella selvisin, vika vain ei tullut kuntoon. Asentaja alkoi nyt epäilemään laatikkoa, mahdollisesti turbiinia. Eivät vaan voineet jatkaa hommaa koska no, onhan siellä muutkin työt kun painavat päälle.

Turbiinihomma onkin sitten ilmeisesti jo kalliimpi juttu. Onko se yleistä että näissä turbiinit hajoaa, ja minkälainen operaatio on ensinnäkin tarkistaa sen turbiinin toimivuus?
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Jukenttala sanoi
Tänään hain auton, onneksi varsin kohtuullisella korvauksella selvisin, vika vain ei tullut kuntoon. Asentaja alkoi nyt epäilemään laatikkoa, mahdollisesti turbiinia. Eivät vaan voineet jatkaa hommaa koska no, onhan siellä muutkin työt kun painavat päälle.

Turbiinihomma onkin sitten ilmeisesti jo kalliimpi juttu. Onko se yleistä että näissä turbiinit hajoaa, ja minkälainen operaatio on ensinnäkin tarkistaa sen turbiinin toimivuus?

Kuten jo aiemmin mainitsin, niin se Flexplate on todennäköinen syy. Turbiini tuskin on viallinen jos auto muutoin normaalisti lähtee liikkeelle, vaihtaa ja kulkee tasaisesti.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Niinhän kyllä mainitsitkin! Voisitko mulle kertoa vähän enempi tästä vetolevystä, onko se kuinka "syvällä" tuolla, sopiiko edes jotenki osaavalle ukolle kokkeilla ite kiristää/vaihtaa? isotöinen? se tietenki pittää koko loota puottaa alassieltä, niin ei se aivan pohjolan hallissa tehtävä homma ole..
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Jukenttala sanoi
Niinhän kyllä mainitsitkin! Voisitko mulle kertoa vähän enempi tästä vetolevystä, onko se kuinka "syvällä" tuolla, sopiiko edes jotenki osaavalle ukolle kokkeilla ite kiristää/vaihtaa? isotöinen? se tietenki pittää koko loota puottaa alassieltä, niin ei se aivan pohjolan hallissa tehtävä homma ole..

Sehän on heti koneen perässä vauhtipyörän tilalla ja se pulttaantuu momentinmuuntimeen kiinni. Onko siinä minkälainen suojapelti ja pystyykö siitä näkemään mitään onko pultit kampurassa ja momentinmuuntimessa kunnolla kiinni? Momentinmuuntimen kiinnityksen pitäisi ainakin pystyä tarkastamaan. Jos löysällä, niin lukitteen kanssa kiinni!

Tarkempi tarkastelu vaatii kyllä lootan irrotuksen.

Saatko sitä videota siitä koneen tärinästä?
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

En ole sitä videota saanut kuvattua, ollut kaikenlaista hommaa.

Uusi oirekin (tai no, uusi ja uusi) ilmaantui.. Eli aiemmin tärinä on pysynyt samanlaisena kokoajan, nyt kun pysähdyn esim. Valoihin jarrua vasten, niin auto tärisee kuin ennenkin, mutta jos vaihdankin siinä sitten N :lle niin tärinä kovenee huomattavasti, sekä jokin kolina kuuluu välistä auton alapuolelta, ilmeisesti semmoisen pyöreähkön suojapellin takaa. Mitä siellä takana on? Eli nyt ollaan siinä tilanteessa että autoa ei todellakaan tee mieli pitää tyhjäkäynnillä vaihde N :llä tai P:llä, koska siinä on samanlainen möykkä. Tuntuu että kaikki sisustan osatki lähtee irti kojelautaa myöten.

No, positiivista lienee se että vikaa ei tarvinne enää moottoripuolelta hakea.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Jukenttala sanoi
En ole sitä videota saanut kuvattua, ollut kaikenlaista hommaa.

Uusi oirekin (tai no, uusi ja uusi) ilmaantui.. Eli aiemmin tärinä on pysynyt samanlaisena kokoajan, nyt kun pysähdyn esim. Valoihin jarrua vasten, niin auto tärisee kuin ennenkin, mutta jos vaihdankin siinä sitten N :lle niin tärinä kovenee huomattavasti, sekä jokin kolina kuuluu välistä auton alapuolelta, ilmeisesti semmoisen pyöreähkön suojapellin takaa. Mitä siellä takana on? Eli nyt ollaan siinä tilanteessa että autoa ei todellakaan tee mieli pitää tyhjäkäynnillä vaihde N :llä tai P:llä, koska siinä on samanlainen möykkä. Tuntuu että kaikki sisustan osatki lähtee irti kojelautaa myöten.

No, positiivista lienee se että vikaa ei tarvinne enää moottoripuolelta hakea.

Moottorin ja vaihteiston välissä olevan pyöreähkön suojapellin takana näkyy vauhtipyörä eli vetolevy (Flexplate). Kolina melko varmasti johtuu siitä, että siellä on pultteja löysällä. En kyllä moisella ajaisi yhtään ennenkuin asia on tarkistettu, jos se flexplate on oikeasti löysällä, niin voi pahimmillaan kyllä tehdä paljon tuhoa aikaan.

Pyörähtääkö startti normaalin kuuloisesti?

P tai N asennolla ei vaihteistossa ole vastusta, jolloin flexplate pääsee liikkumaan vapaasti. Kuormituksessa ja kierroksilla se kiristyy ja kolinat lakkaa.

Voi vika muuallakin olla, mutta tuohon vetolevyyn rahat panisin näillä tiedoilla.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Ookei. No pitääpä käyttää suojapelti irti ja kattella että miltä siellä näyttää. Sieltä ei varmaan öljyä tule ulos ainakaan vielä kun sen pellin irroittaa? ;D

Tuli kyllä varattua aika jo yhteen jenkkikorjaamoon missä aika paljon tietävät noista tomaateista, mutta jospa sen saisi ite korjattua, mikäli pääsis vain sillä että pultit kiristäisi. Tuokin aika olis vasta parin viikon päähän.. Onkos jotain tiettyä lukitetta mikä näissä pelaa paremmin kuin muut?

Olis enemmän kuin sata jänistä jos kehtaisit vaikkapa ulkomuistista vähä kertoa että mitä pitäs tehdä ja missä järjestyksessä kun alan kirimään pultteja? Jos mikäli sitä pystyy ite tekemään(?) Jospa se vaikka olis sieltä momentinmuuntimesta löysällä nii sais kirrattua.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Jukenttala sanoi
Ookei. No pitääpä käyttää suojapelti irti ja kattella että miltä siellä näyttää. Sieltä ei varmaan öljyä tule ulos ainakaan vielä kun sen pellin irroittaa? ;D

Tuli kyllä varattua aika jo yhteen jenkkikorjaamoon missä aika paljon tietävät noista tomaateista, mutta jospa sen saisi ite korjattua, mikäli pääsis vain sillä että pultit kiristäisi. Tuokin aika olis vasta parin viikon päähän.. Onkos jotain tiettyä lukitetta mikä näissä pelaa paremmin kuin muut?

Olis enemmän kuin sata jänistä jos kehtaisit vaikkapa ulkomuistista vähä kertoa että mitä pitäs tehdä ja missä järjestyksessä kun alan kirimään pultteja? Jos mikäli sitä pystyy ite tekemään(?) Jospa se vaikka olis sieltä momentinmuuntimesta löysällä nii sais kirrattua.

Ei tule öljyä sen suojapellin takaa tai sitten on isompikin vika tai otit väärä pellin pois ;D

En ole Pajeron automaattilootaa nähnyt, mutta aika samanmoisia ne kaikki on. Momentinmuuntimen pultit kyllä pitäisi saada kireälle sen suojapellin poistamalla ja konetta pyörittämällä eri kohtiin ja pitämällä sitä paikoillaan kampuran hihnapyörän pultista tai jos vetolevystä saa jollain pidettyä kiinni, mutta jos ne kampiakselin pultit on löysällä, niin niihin et käsiksi pääse, kuin purkamalla lootan irti. Lukitteella niin väliä, joku keskikova riittänee. Kunhan et liian kovaa lukitetta valitse niin saa sen joskus aukikin ilman pilliä. Kiristysjärjestykselläkään niin väliä, ole. Oikean momentin niille jostain löytänee, mutta ei se nuuka siitä ole.

Voihan siitä momentinmuuntimesta ne pultit irrottaa, ja kokeilla nykiä onko se miten jämäkästi se vetolevy koneen päässää kiinni. Momentinmuunnin kyllä yksinään heiluu, joten sitä ei kannata ihmetellä. Ne pultit voi myös olla kiinni kovalla liimalla, joten voivat katketa tai nylppääntyä, jos lähtee kylmiltään auki vääntämään.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Eipä tullut itsellä katsottua. Auto on nyt jälleen korjaamolla, asentaja on todennut että kampura liikkuu pitkittäisuunnassa ja että alakerta on sökö.. Vaihteisto oli tässä vaiheessa vielä paikallaan, ja mainitsi se myös vetolevyn liikkuvan toisesta laidastaan. Sanoin että puottavat vaihteiston pois ja kattovat sitä vetolevyä.

Huolestuttaa kyllä taas. Luulin että noissa kuiten nuo alakerrat kestäisivät. Toisaalta onhan tuossa mittarissa jo sen 450tkm. Ihmetyttää vaan se että käynti on kierrosluvuiltaan kyllä tasainen, ja kun kierrokset on yli sen tonnin niin ei tunnu edes sitä tärinää ja vedot tuntuvat olevan tallella niin miten se on mahollista että alakerta on sökö?

Noh, huomenna taas selvinnee lisää. Toivottavasti se olis vaan siitä vetolevystä kiinn tämä homma. Kuuluuko ne yleisestikin laittaa sitten lukitteella kiinni vai pitäisikö siitä erikseen sanoa että laittavat?
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Jukenttala sanoi
Eipä tullut itsellä katsottua. Auto on nyt jälleen korjaamolla, asentaja on todennut että kampura liikkuu pitkittäisuunnassa ja että alakerta on sökö.. Vaihteisto oli tässä vaiheessa vielä paikallaan, ja mainitsi se myös vetolevyn liikkuvan toisesta laidastaan. Sanoin että puottavat vaihteiston pois ja kattovat sitä vetolevyä.

Huolestuttaa kyllä taas. Luulin että noissa kuiten nuo alakerrat kestäisivät. Toisaalta onhan tuossa mittarissa jo sen 450tkm. Ihmetyttää vaan se että käynti on kierrosluvuiltaan kyllä tasainen, ja kun kierrokset on yli sen tonnin niin ei tunnu edes sitä tärinää ja vedot tuntuvat olevan tallella niin miten se on mahollista että alakerta on sökö?

Noh, huomenna taas selvinnee lisää. Toivottavasti se olis vaan siitä vetolevystä kiinn tämä homma. Kuuluuko ne yleisestikin laittaa sitten lukitteella kiinni vai pitäisikö siitä erikseen sanoa että laittavat?

Jos kyseinen paja on automaattien kanssa touhunnut, niin eiköhän nuo tiedä siihen lukitetta laittaa.

Joko sait tuomion?
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Tänään soittelin ja edelleen olivat vaihteistoa irroittamassa, liekö jotain muutakin hommaa ollut välillä. Saa nyt nähdä. Kirjoittelen sitten kun enemmän tietää.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Noniin semmosta.. Eli kampiakselia lähettiin sitte kattelemaan ja otettiin öljypohja pois, niin näky että oli päittäisvälyslaakeri haukannu kiinni siihen kampuraan ja lähteny pyöriin matkassa ja sorvannut lohkoa siinä samalla. Eli aikalailla kaputt.

Nyt sitten pohtia että hommatakko vaihtomoottori vaiko suosiolla paaliin. Touhutonni meni nyt rahaa, vielä siihen tulis sit se moottorin hinta ja vaihtotyö mikäli siihen päätän alkaa, , eli kannattaako parin tonnin autoon sellasia. Vaiko suosiolla paaliin.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Onko koriltaan ja rungoltaan missä kunnossa, se ainakin itellä vaikuttaisi suuresti päätöksen tekoon. Melko kohtuulliseen hintaan noita koneitakin saa, tosin eihän niistä vanhoista tiedä mitä "minuutti koneita" ovat. Sit se et vaihtaako koneen itse vai teettääkö homman jollain muulla.
 
Vs: 2.5 gen2 käyntiongelma

Näimpä. Rungoltaan ihan ok kunnossa, ja pellitkin kohtuu hyvät, mitä nyt vähän paikkamaalauksia siellä täällä mutta ei pahemmin ole lähtenyt ruostumaan. Laatikkoa kehuivat siellä pajalla että toimii hyvin.

Olen tässä nyt pohdiskellu ja tullut siihen tulokseen että onhan se korjattava, siksi aikaa laittaa joku pitkäleimainen ritsa halvalla että pääsee kulkemaan. Onneksi mitään hengenhätää ei tässä ole sillä taloudessa kuiten toinenkin auto.

Se vain että vaihtotyö on tosiaan aika tyyris teettää korjaamolla. Joten se tulee todennäköisesti tehtyä itse/ teetettyä jollain osaavalla tutulla iltahommina. Moottoreitahan kyllä löytyy, tarttis vain sellanen kohtuu huollettu ja hyväkuntonen (ja tietenkin kohtuuhintainen) yksilö nyt löytää ettei tuu lyötyä päätä siihen karjalan kuuluisaan mäntyyn.

Mistäs osaisin katsoa moottorista että se käy juuri tuohon mun pajeroon joka on se 92 malli automaattiaskilla, niitä kun on ilmeisesti kuitenkin erilaisia laatikoita yms vuosien varrella ollut? Itse tuo 4d56 on kuitenkin suurinpiirtein sama motti esimerkiksi gen1 koneilla? Haluaisin sellaisen joka kävis suoraan tuohon mun vaihteistoon, ja mitä sellaisista yleensä maksetaan? Kokonaista varaosa-autoa en mielelläni ostaisi tilanpuutteen vuoksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom