2,8 Pajero alkaa savuttamaan ja tehot häviää kesken ajon

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Isän Pajerossa ilmenny outoa vikaa. Kesken ajon alkaa tehot häviämään ja auto työntää mustaa savua erittäin paljon. Jonkin ajan kuluttua alkaa taas vetämään normaalisti ja savutus loppuu. Suihkut on vasta uusittu, ilmavuotoja etsitty, muttei löydetty ja tänään asennettiin ahtopainemittarikin, josta totesimme, että ahdot pysyy normaalissa silloinkin kun savutus alkaa.

Auto on siis 2,8 TDic. Siinähän on ihan perinteinen jakajapumppu ja myös pakokaasunkierrätys löytyy..
 
Vs: 2,8 Pajero alkaa savuttamaan ja tehot häviää kesken ajon

Tapahtuuko tämä tehojenkatoaminen/savutus ainoastaan kylmälläkoneella liikkeellelähdettäessä?
 
Vs: 2,8 Pajero alkaa savuttamaan ja tehot häviää kesken ajon

kyllä se ilmaantuu ihan milloin sattuu
 
Vs: 2,8 Pajero alkaa savuttamaan ja tehot häviää kesken ajon

Sori kun kaappaan topikkia, mutta mutta..
Tuo mun loistoyksilö ei savuta juurikaan mutta tehot on kateissa tai ainakin sille tuntuu.

Keskipönttö on vaihdettu joku vuosi sitten kun orkkis antautui metsäleikeissä, muu putki on alkuperäistä lisärei'illä (lue: puhkiruostunutta) varustettua.
Mikähän on kun tuntuu että ahdistaa lähdöissä, kiertää kyllä ihan ok tuonne 5000 rpm mutta veto tuntuu olevan hävöksissä 2000-3500 välillä. turbo tulee mukaan n 1200 rpm kohdilla ja vetää tuonne n 2000 mutta siitä eteenpäin on kuolleen tuntuista aina 3500 saakka. Kiihtyy kyllä mutta jotenkin tuntuu että on terä poissa tuolla alueella, sitten kun menee yli tuon 3500 niin on taas menemisen maku koneessa aina 4500 rpm saakka.

Putkessä on isohko reikä jousto-osassa (hörisee kivasti) ja taka-akselin ylityksen kohdilla on puutosta putkessa on 3 cm matkalta.. ;D, oletan että keskipöntön villat on jossain tienposkella tai muuten tukkineet pönttöä...

Onko kukaan tehnä itse putkea turbolta taaksepäin, toimisiko joku 2"- 2,5" putki jollain sopivalla pöntöllä ja vielä siten että se kelpaisi inssille ja ettei melu olisi ihan älytön, kyse on kuitenkin perheautosta...
 
Vs: 2,8 Pajero alkaa savuttamaan ja tehot häviää kesken ajon

L-200 sanoi
Sori kun kaappaan topikkia, mutta mutta..
Tuo mun loistoyksilö ei savuta juurikaan mutta tehot on kateissa tai ainakin sille tuntuu.

Keskipönttö on vaihdettu joku vuosi sitten kun orkkis antautui metsäleikeissä, muu putki on alkuperäistä lisärei'illä (lue: puhkiruostunutta) varustettua.
Mikähän on kun tuntuu että ahdistaa lähdöissä, kiertää kyllä ihan ok tuonne 5000 rpm mutta veto tuntuu olevan hävöksissä 2000-3500 välillä. turbo tulee mukaan n 1200 rpm kohdilla ja vetää tuonne n 2000 mutta siitä eteenpäin on kuolleen tuntuista aina 3500 saakka. Kiihtyy kyllä mutta jotenkin tuntuu että on terä poissa tuolla alueella, sitten kun menee yli tuon 3500 niin on taas menemisen maku koneessa aina 4500 rpm saakka.

Putkessä on isohko reikä jousto-osassa (hörisee kivasti) ja taka-akselin ylityksen kohdilla on puutosta putkessa on 3 cm matkalta.. ;D, oletan että keskipöntön villat on jossain tienposkella tai muuten tukkineet pönttöä...

Onko kukaan tehnä itse putkea turbolta taaksepäin, toimisiko joku 2"- 2,5" putki jollain sopivalla pöntöllä ja vielä siten että se kelpaisi inssille ja ettei melu olisi ihan älytön, kyse on kuitenkin perheautosta...

Mulla oli L200 aikoinaan sama ongelma vaikkei ollut edes turboa. Kulki todella laiskasti vaikka kävi nätisti. Putkea kun vähän paikkaili niin meno parani, ja sitten kun viimein sain aikaiseksi rakentaa uuden 2" putkiston yhdellä vaimentimella niin auto rupesi kulkemaan ihan eri tavalla :) jostain syystä nämä dieselit on tavattoman tarkkoja putken vuodosta, sama homma oli seatissa kun putki katkesi... Turbovehkeeseen rakentaisin suoraan 2.5" putken. Motonetistä saa niitä Dynomaxin vaimentimia, jotka vaimentaa tosi tehokkaasti mutta ei häiritse virtausta. Itselläni oli yksi sellainen ja riitti paremmin kuin hyvin, ei kabiiniin kuullut pakoputken ääntä :)

Olisiko sinulla sitten niin, että 3500 jälkeen turbo alkaa ahtaa kunnolla, kone ei enää välitä pakopaineista/pyörteistä ja siksi kulkupuoli paranee? Ainakin omassa pajerossa sai olla kierrokset aika korkeat ennen kuin käsi ei enää pysynyt turbon vapaana olevan ahtoliitännän päällä :) Ja vaikuttaahan se putki myös turbon käyttäytymiseen...
 
Takaisin
Ylös Bottom