3,0 V6 vuotaa vettä jakopään suunnasta? Apuuva...

Eksu

-Mitsuharrastusta kannatuspohjalta-
Liittynyt
22 Tammikuu 2005
Ostin tuossa Sysler Vojakkerin jossa on Mitsubishin valmistama V6-moottori, jota käytetään ainakin 1-polven Pajerossa.
Koneessa on mystinen vesivuoto: kun kone on kylmä tai lämpeämässä, no problem. Kun lämpö nousee normaaliin käyttölämpötilaan, alkaa jakopään tienoilta valua nestettä. Epäilin eka vesipumppua ja se vaihdettiin tänään uuteen. Tosin vika ei korjaantunut, edelleen lämpimänä puskee nestettä jostain.
Muuten auto käy ok eikä öljyn seassa ole mitään ylimääräistä eli tuskin kansivikaa.

Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta tai vinkkiä mistä etsiä vikaa?

Kiitos etukäteen.
 
Vs: 3,0 V6 vuotaa vettä jakopään suunnasta? Apuuva...

Vikakuvaus ei juuri johtolankoja anna. Panaan ensimäinen arvaus. Minulla oli aikanaan -86 mallin diesel-Hiace, jossa pumpunvaihto ei myöskään antanut tulosta nestevuotoon. Jostain pumpun läheltä kuitenkin vuoteli. Tarkempi tutkimus paljasti, että lohkovalussa oli mahdollisesti kuonasulkeutumasta johtuva pieni reikä lohkovalussa. Koska oli kesä, ajattelin että kannattaa miettiä kaikessa rauhassa miten tuo mahdollisesti suljetaan ja panin jäähdytysnesteeksi pelkkää vettä. Yllättäen huomasin, että parin viikon ajelun jälkeen vuoto oli "itsestään lakannut" - valurauta oli sulkenut reiän ruosteella ;D. Auto oli minulla pitkään - vähän yli 18 vuotta - eikä korjaus pettänyt kertaakaan. Ei senpuoleen kyllä autokaan - laturin kestoikäkin päättyi 100 metriä ennen kotiintuloa ja kun kaikki merkkivalot taulussa syttyivät, tiesin jo Motonetista etsiä tehdaskorjattua.

Voi se muuten olla huonosti tiivistynyt pumppuasennuskin - näitä oli välillä mm 740 mallin Volvoissa ja Golf II :ssa. Vaikea asennus ja Volvoissa vielä taipumus vuotaa etupään lohkon ja kannen saumasta.
 
Vs: 3,0 V6 vuotaa vettä jakopään suunnasta? Apuuva...

V6-konetta en tunne niin tarkkaan, mutta jos rakenne on sama kuin etuvetoisten bensanelkuissa, niin silloin sanoisin mahdollisiksi vikakohteiksi

A) vesipumppu

tai

B) pumpulta lähtevä putki, jossa tiivisteenä O-rengas. Se O-rengas voi vanhemmiten kovettua ja vuotaa.
 
Vs: 3,0 V6 vuotaa vettä jakopään suunnasta? Apuuva...

Voisko kannen välistä vuotaa? jos tiiviste syystä tai toisesta rikki? Onko se jakopää kuinka suojassa? Jos ottaa kopat pois, kuivaa paikat ja ajaa lämpimäksi, niin näkiskö et mistä vuotaa
 
Vs: 3,0 V6 vuotaa vettä jakopään suunnasta? Apuuva...

Niko Päivinen sanoi
V6-konetta en tunne niin tarkkaan, mutta jos rakenne on sama kuin etuvetoisten bensanelkuissa, niin silloin sanoisin mahdollisiksi vikakohteiksi

A) vesipumppu

tai

B) pumpulta lähtevä putki, jossa tiivisteenä O-rengas. Se O-rengas voi vanhemmiten kovettua ja vuotaa.
Ei sinnepäinkään,jakoremmi pyörittää pumppua,eikä ole putkia kuten nelosissa.

Itse epäilisin tiivistepintaa,tulihan putsattua kunnolla/laitettua lakkaa väliin.?

Tai sitten kuitenkin kansi vuotaa,tai sitten lohko halki,muuta mahdollisuutta kun ei oikein tuossa koneessa ole..
 
Vs: 3,0 V6 vuotaa vettä jakopään suunnasta? Apuuva...

No kyllä GT:ssä varmasti on putki vesipumpun takaa, koneen toisellepuolen. Ja on o-renkaalla tiivistetty.
 
Vs: 3,0 V6 vuotaa vettä jakopään suunnasta? Apuuva...

Ja tuossa on kuva selventämään tietoa vuotokohdista. Punaisella putki toisellepuolen konetta ja vihreä alue jonka vesipumppu peittää.
 
Vs: 3,0 V6 vuotaa vettä jakopään suunnasta? Apuuva...

mulla pallerossa v6 ja kun vaihdoin remmin ja vesipumpun niin jäi vuotamaan vettä eli suosittelen sinne vesipumppuun oikeita tiivisteitä ja nimenomaan vaihtamaan sen o-renkaan sinne putken päähän mikä lähtee vesipumpulta!!ainakin mulla heitti vuotamasta kun noi korjas!
 
Vs: 3,0 V6 vuotaa vettä jakopään suunnasta? Apuuva...

Itsekkin uskon että vuotaa joko tuosta putkesta,tai sitten siitä vesipumpun lohkojen välistä. Eli vesipumppuhan on kaksi osainen johonka vain juoksupyörä osa vaihdetaan. Itsellä ainakin meni parista kiinnityksestä kierteet,mutta reilulla liimalla ja kierteitä korjaamalla sain sen pitämään.
 
Vs: 3,0 V6 vuotaa vettä jakopään suunnasta? Apuuva...

Huh, kiitos vastauksista. näitähän tuli reippaasti.
Vesipumpun tiivistyspinnat tuli tosiaan putsattua huolella ja laitettua kittiä tms. varmistukseksi. Mutta tuon o-renkaan tiiveys arveluttaa itseäkin. Asentajakaveri totesi että pumppu on vaikea saada paikalleen ns"suorassa" jolloin se rengas saattaa luiskahtaa pois paikaltaan. Jos vikaa ei muualta löydy niin täytynee avata koko paketti uudestaan.
Vuotoa on tosiaan hankala paikantaa jakopääm koppien ollessa paikallaan, mistään et näe mistä vesi tulee. Ja kun vuotaa tosiaan ainoastaan silloin kun kone on lämmin.
Täytynee vaan purkaa uudestaan ja varmistaa asia...
 
Takaisin
Ylös Bottom