3,2 dieselissä säädettävät venttiilitkö?

Cebedeuz

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2010
Muistan jostain lukeneeni, jotta tossa 3gen pajeron dieselissä ois säädettävät venttiilit, mutta en ilmeisesti täältä, kun ei löytynyt haulla juttua ainaskaan. Pitäneekö tuo paikkansa? Ja jos pitää, niin ei liene mahdoton itse tehdä?
 
Vs: 3,2 dieselissä säädettävät venttiilitkö?

Hmmm... 3 gen omistajat kertokoot varmemmin, mutta ainakin tuon manuaalin

http://adamsgarage.com/Manuals/4M41_Manual.pdf

kuvissa kyllä ON säätöruuvit keinujen päässä.

Ja tuollakin

http://www2.pajeroclub.com.au/forum/showthread.php?t=1119

puhutaan vähän siihen malliin, että kyllä ne välykset itse joutuu säätelemään.
 
Vs: 3,2 dieselissä säädettävät venttiilitkö?

Hmm... Viimeks oon sääjelly venttiileitä -68 amatsoonista joskus nuorempana, mutta eiköhän tästäkin selvitä. Kiitos tiedosta.
 
Vs: 3,2 dieselissä säädettävät venttiilitkö?

Joo kyl näissä säädettävät on ja 30tkm välein... tosin ite päästelin 50tkm ja sit vasta tarkistin... Aika helppo ne on säätää ja itellä ei ainakaan paljo ees tarvinnu säätää... Ketjua kannattaa kans syynäillä samalla.
 
Vs: 3,2 dieselissä säädettävät venttiilitkö?

Jep. Tolla on ajettu n.190tkm, joten ketjun vaihtohetki alkaa vissiin lähestyä? Venttiilin säädöstä en tiiä, millon viimeks tehty, ku suomeentuonnin jälkeen pajeron huoltokirjaa on täytelty Varsin säästeliäästi :mad:, mutta lämpösenä moottorista kuuluu lievää naputusta, joten lienee viisain tarkistaa.
 
Vs: 3,2 dieselissä säädettävät venttiilitkö?

Cebedeuz sanoi
Jep. Tolla on ajettu n.190tkm, joten ketjun vaihtohetki alkaa vissiin lähestyä? Venttiilin säädöstä en tiiä, millon viimeks tehty, ku suomeentuonnin jälkeen pajeron huoltokirjaa on täytelty Varsin säästeliäästi :mad:, mutta lämpösenä moottorista kuuluu lievää naputusta, joten lienee viisain tarkistaa.

Taitaa olla tuo 200 000 lähes kaikissa Mitsun malleissa joko jakoketjun tai tasapainoakseleita pyörittävän ketjun suositeltava vaihtoikä :-\. Minulla on bensakoneessa (4G54) "ketjuveto molemmille" ja vaikka tuossa 230 000 ajetussa koneessa ketjut olivat vielä jonkinlaisessa kunnossa, niin tasapainoakselia käyttävä ketju oli syönyt ketjunohjaimista pinnat (teflonia), säätövara oli lopussa ja ketju pyöri "villinä ja vapaana". Osille kertyi kuitenkin hintaa noin 500 euroa ja tavallista polkupyörän kettinkiä muistuttava tasapainokettinki maksoi 140 euroa ;D. Kaksirivinen jakoketju oli vain puolet siitä ::). Pakko oli kuitenkin ryhtyä ketjuremonttiin kun tasapainot "heitti yli" hampaista. Tärinästä sen huomasi kyllä heti.
 
Vs: 3,2 dieselissä säädettävät venttiilitkö?

No tänään aattelin säädellä niitä venttiilejä, mutten löytäny säätöarvoja mistää. Hyvä kuiteski, ku irrotrin sen venakopan. Edellisellä säätäjällä oli yks lukitusmutteri jääny löysälle ja se löyty kannen pohjalta :nykii. Säätöruuvi oli aivan auki ja se keinuvipu oli ihan hervoton. No säädin sen venttiilin sitten samaan, ku muutki oli...
 
Vs: 3,2 dieselissä säädettävät venttiilitkö?

Cebedeuz sanoi
No tänään aattelin säädellä niitä venttiilejä, mutten löytäny säätöarvoja mistää. Hyvä kuiteski, ku irrotrin sen venakopan. Edellisellä säätäjällä oli yks lukitusmutteri jääny löysälle ja se löyty kannen pohjalta :nykii. Säätöruuvi oli aivan auki ja se keinuvipu oli ihan hervoton. No säädin sen venttiilin sitten samaan, ku muutki oli...

täytyy myöntää,hyvää tuuria matkassa ettei pahempia ole särkyny.hyvät edellytykset on ollu olemassa :)
 
Vs: 3,2 dieselissä säädettävät venttiilitkö?

No tänään aattelin säädellä niitä venttiilejä, mutten löytäny säätöarvoja mistää.

Et löytänyt säätöarvoja mistään? Et edes noista linkeistä

http://adamsgarage.com/Manuals/4M41_Manual.pdf

http://www2.pajeroclub.com.au/forum/showthread.php?t=1119


...jotka muuten olivat jo ensimmäisessä vastauksessa tähän ketjuun...... ::)

Hyvä tuuri ettei ole napsahtanut mitään, jos lukitusmuttereita löytyy irrallaan...
 
Vs: 3,2 dieselissä säädettävät venttiilitkö?

Ei 2.8 pajeron huolto-ohjelma ainakaan tunne mitään eksaktia jakoketjun vaihtoikää. Venttiilivälykset kuuluisi tarkistaa joka 30 tuhannen jälkeen. Meikäläisenkin pajerossa ne välykset on tarkistettu kymmenen kertaa eikä kertaakaan ole ollut säätötarvetta. Viimeksi jätin ko. homman teettämättä (330 000 km:n huolto) kunkerran auto käy todella hienosti ja tuskin niissä välyksissä mitään säätämistä olisi ollut.
Tuosta pajeron jakoketjun vaihtotarpeesta (tai vaihtamatta jättämisestä) oli puhetta kerran yhden huoltomiehen miehen kanssa kun ihmettelin miksei naperon huolto-ohjelmassa ole mitään mainintaa jakoketjun vaihdosta. Hän totesi, että se on sama kuin vaihdattaisit moottorin laakerit ns. "varmuuden vuoksi".
 
Vs: 3,2 dieselissä säädettävät venttiilitkö?

Eipä ne jakoketjutkaan ikuisia ole - ketjut "venyvät" (ts nivelet kuluvat) ja lopulta katkeaa jostain kohdasta. Laakereilla on kyllä pitempi kestoikä. Tämän lisäksi esim 2.6 litraisessa naperossa ketjut syövät ohjaimista teflonit ja muut pinnoitteet loppuun, eikä ne alumiinit riitä kiristämään niitä. Jos tuo 330 000 huolto näytti että ketju on kunnossa, voit jo odotella "ketjuvauriota" vaikka ilmeisesti tehdas on jo tehnyt rakenteesta lujemman version kuin 2.6 ja V6 -koneissa. Tuossa 2.6:ssa tuo vaihtoajankohta on noin 200 000 km.
 
Takaisin
Ylös Bottom