3000gt -92 ahtopaine VAIN! 0.4bar

kjell

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2006
Sijainti
Dragsfjärd
:'( Hei ostin eilen ahtopainemittarin Splitfire merkkisen ja laitoin sen kiinni imusarjaan t-kappalen avulla. Mutta se ei näyttänyt enempää kuin 0,4bar vaikka miten kaasuttelin. Mikä on ahtopaine vakioina?. Mulla on ainoastaan plugi poistettu solenoidista, mutta en huomannut mitään eroa. Missä vikaa?. Vuotoja?ja miteen saan ne vuotot esiin . Auto on ajettu 200000km. 
 
Vakiona 0.65bar pitäis työntää..ja 0.8 jos on poistettu pieni kuristin yhdestä kohtaa.

Tarkennuksena: katsoithan ajossa siis paineet ?
Paikallaanhan ei kuormitusta synny, niin paineet eivät nouse.
 
Jo ajossa ja olen nyt ottanut se filtteri +maf/map pois ja laittanut puupala sen tilalle ja pieni reikä ja testaanut paineilmalla vuotoja pari olen löytännyt ja saanut ne tiiviksi mutta ei auttaannut sama vielä ehkä 0.45.Nyt huomasin kun testasin uudestaan paineilmalla että se plenum/imusarjaa vuotaa.Pitäsikö muuten paine pysyä ylhällä kauan vaikka 0.7 jos ei ole vuotojaa paineilmalla .Onko joku testaannut?
 
Riippuu tietysti myös siitä missä asennossa venttiilit sattuvat olemaan. Ei pysynyt kovin kauaa kun itse testailin samalla tekniikalla. Kaikki vuodot kyllä löysi helposti eli vikaa voi olla jossain muualla jos et tuolla keinolla vuotoja löydä.
 
Löysin toinen vuoto elikkä plenum ja imusarjaan välissä on vuoto.Nyt kun otin se plenum pois niin huomasin että puolet kierteistä on rikki imusarjassa.Voiko se korjata helicoilla?.Ja eikö se tiiviste pitäisi olla jotain "pehmeä" tavara.Se tiiviste on kai haettava Mitsubishistä.
 
kjell sanoi
Löysin toinen vuoto elikkä plenum ja imusarjaan välissä on vuoto.Nyt kun otin se plenum pois niin huomasin että puolet kierteistä on rikki imusarjassa.Voiko se korjata helicoilla?.Ja eikö se tiiviste pitäisi olla jotain "pehmeä" tavara.Se tiiviste on kai haettava Mitsubishistä.

Helicoililla voi korjata, ja tiivisteitä saa varmaan Mitsulta, ja multakin taitaa pari vakio "upper plenum" tiivistettä löytyä.

Se vuoto saa olla kyllä aika suuri jos ahtopaineet maksimissaan 6 psi:n luokkaa (riippuu tietysti millä volyymillä kompura antaa ilmaa). Tuon "free-modin" jälkeen pitäisi olla yli 10 psi luokkaa. Kovin likainen ilmansuodatin, kuluneet turbot ja ne ilmavuodot ainakin olla syynä. Vakiot eripituiset letkut boostsolenoidilta hukkaportteihin myös aiheuttavat epämääräisiä ongelma varsinkin isommilla ahtopaineilla.

Ilman vuotoja paineet pitäisi testatessa pysyä jonkin aikaa, tai ainakin laskea hyvin hitaasti. Jos tippuu nopeasti niin jokin siellä silloin vuotaa.
 
Nyt on helicoilla laittettu uudet kierteet ja tiviste.Mutta silti minä vaan sa se 0.4bar.Ja testasin niin että laitoin boostsolenoidista ne molemmat putket yhteen mutta silti se nousi vaan sihen 0.5bar.Nyt kun painetestaan niin jotain pieniä vuotoja kyllä on vielä elikkä kun laitan 0.8bar niin se vie about 10s énnen kun se on 0.5bar.Missä vikaa voiko ilmasuodatin olla niin tukossa vai onko turbot huonossa kunossa.Miten ne voi testata tai näkeä miten kunossa ne ovat?
 
Elikkä mikä happikotelo? Kun testasin niin mulla oli ilmansuodatinkotelo ja se MAF/MAP poissa. Miten sen ventiilin voi testata? Voiko siihen laittaa painetta, siihen letkuun mikä tulee tuosta plenumista siihen hukkaportiin? voiko testata, jos se vuotaa tai milloin se aukee? Jos ymmärsin oikein niin nyt vuoto ei tule esiin, kun mulla on painetta imusarjassa ennen turbot ja y-putkissa.
 
o2kotelo = Turbon ja downpipen välissä oleva valusta tehty "putki" joka yhdistää "turbosta" ja "hukkaportista" tulevat pakokaasut yhteen.

hukkaportin läppä on turbon pakopuolen valuosassa. Tiivistyspita tuppaa halkeilemaan -> läppä ei tiivistä -> pakokaasuja menee turbiinin ohi -> painetta ei synny
 
Hyva pointti. Sama juttu ollut itsella vastaavassa turbossa 4G63 koneessa.
3K GT:ssa kannattaa tsekata molemmat puhaltimet. Korjaus onnistuu siis ihan sen valetun turbiinipesan vaihdolla, ei tarvi uutta turboa.
 
Takaisin
Ylös Bottom