Vs: 3000gt koneiden erot
Rokki sanoi
Elikkäs nyt askarruttaa mitä eroa on TT ja vapari koneen välillä?
Ja mitä eroja vanhemman ja uudemman koneen välillä on?
Tarkotus olis hommata tohon TT tonnariin uus kone, joka laitettais ensin pöydällä viimetteen päälle lyöntiin ja sitten vaan vaihdettas vanhan tilalle.
Tuolla japan moottorituonnissa olis ainakin yks vapari kone tarjolla.
männät erilaiset, vaparissa 10:1 puristeiset ja TT oliko ne nyt sitten 8:1 puristeiset.
kannet pitäis olla TT koneessa hieman paremmin virtaavammat :
ei varmaan mitään suuria eroja, mutta ainakin niissä on eri varaosa numerotkin...
vanheman ja uudemman koneen ero on se, että vanhempi on "2" pulttinen ja uudempi "4" pulttinen (eli kampiakselin laakerit on kiinni joko 2 tai 4 pultilla/pukki), vanhemassa on se optinen CAS anturi nokan päässä, uudemmassa on kampiakselin ja nokka-akselin päässä hall anturilla luettava "pellilätkä", uudemmissa koneissa on vissiin myös parempi kampiakseli ja paremmat nostajat (ei 100% varmaa tietoa nostajista) voi olla vielä jotain muutakin, mutta tuohon ne erot mun tietääkseni rajoittuu...
mutta sitten se paras juttu
vaparikoneen voi turbottaa 1 bar. ahdoille ihan sen vakio osilla (männät, ja muu perus kone, tietysti suuttimet pitää vaihtaa suuremmiksi, kun ne vaparin suuttimet ei riitä, kuin n. 210 heppaan...) ja saa paljon mukavamman koneen, kuin TT kone samoilla ahdoilla...