3000gt TT koneesta outo kolina ? (korjattu !! )

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Tulin työkeikalt firman pihaa firman autolla...laitoin oman auton käyntii (seissy 12h ja pakkasta ei ollenkaan tänään täällä)..ajoin pakun sil väli hallii ku se kävi tyhjäkäyntiä..menin putsaa sitä lumesta..ja kuuntelin et joku kolisee... äkkiä öljypaineet kattoo ja normaalit olivat.
Hiljaa kierroksia ni kolina katos yli 2000rpm kierroksilla mut palas takas ku kierrokset laski.

Avasin jakopään suojamuovin pois ja jakopään remmi "kiertää" vähän koneen käydessä (ennen mennyt suoraan aivan) Remmi tuntui olevan kireellä (ainakin melkein)
Eli mitä pettänyt ? jakopään kiristinrulla ? (hydraulinen kiristin?)
Jakopään joku muu kannatinrulla ?
Vesipumppu ?

Autolla ajettu juurikin maagiset 90tkm ! (jakopää remontin vakuutettiin olleen tehty jo auton käyttövuosien vuoksi aiemmin...vai onko vain remmi vaihdettu?)

Enivei..sinne auto jäi seisoon ja huomen hinataan (juu..hiljaa hinataan 4km) tuonne Vemix:lle korjattavaks (itel ny ni tiivis aikataulu ja ei halliakaa tarjolla ni tehköö nuo)
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Nytku vähä vetäny henkee ni ehkä huomen sitteki tönätää auto firman hallii ja vkonlopun aikana tutkin et mikä siel mättää..kuiteki auto 10m pääs hallin ovesta ny...

Tää päivä ei kyl ole mun päivä...
klo6 puhelin herätti..löin kii ja nukahdin pommii..klo7 piti olla menos jo Treelta Pieksämäelle..
Tunti myöhäs sinne (onneks lähin ny firman pakul sinne enkä omal)
No..eile saatiin uus dataloggeri töihi ja sitä käytin tänää siel työmaalla..no sehän karkas uuniin asti sielt radalta ja suli muovimöykyks..
Äske ruokaa viel tein vähä ja maustepussi levis lattialle...ja eikös palovarotinki alkanu piippailee et paristo loppu...ny nukkumaa... ::)
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Eikös peruskone ole sama kuin Sigmassa? Muistelin että pikkuveli mainitsi että kun oli jakoremmin johonkin Sigmaan vaihtanut hiljakkoin että jonkinlainen tyyppivika on että kampiakselin hammaspyörän päällä oleva erillinen kehä lähtee vaeltelemaan joskus ja syö siten hihnaa ennen aikojaan - tuo kehä helpottaa hihnan vaihtoa kun sen irrottaessa antaa vähän löysiä, mutta se pitäisi kiinnittää jotenkin kun laitetaan takaisin. JK:GALANT (Jarkko Karlsson) nimimerkiltä voit kysyä lisää.
Onkos sun auto punainen - taisin nähdä sut Kaukajärven liikennevaloissa männä päivinä. Itsellä nykyään Hopea Sigma - Morjestellaan mutta ei "törmäillä" :)
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Onhan se punainen..mun entinenki o punainen ja sekin o Tampereella vielä nim Rokki omistuksessa. Edestäpäin erottaa että entisessä on valojen välissä musta alue...ja takaapäin siitä että entisessä on jenkkimallin kapea ja korkea rekisterikilpi...
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Voi hitsi :( Toivotaan ettei sielt nyt löydy mitään hirveempää...
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Lototaan nyt tännekkin. Kiertokangen laakeri. Omassa Eclissä 1. sylinterin kiertokangenlaakerit entiset ja samat kujeet oli. Pura suosiolla öljypohja pois ja aukaise kangen alasilmukoita kurkistaaksesi mikä on entinen. Eclissä olin omasta mielestä varma että ääni tulee yläkerrasta mutta tutuus paljastui alakerrasta.. Tasurit käytin kaikki irti ja laitoin takaisin, ei vikaa löytynyt. Jaon tarkistin, oli ok. Sitten viimeisenä alakerrasta etsimään ja sieltähän se löytyi. Jostain lueskelin että kiertokangen silmukan alapuoli venyy melko herkästi jos liukulaakeri pääsee väljäksi.
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Alakerta pitäs olla ok.. kaikki tarkistettu: jako(kaikki 5 merkkiä aivan kohdallaan), vesipumppu, öljypumppu. Jakopään muut rullat näennäisesti ehjät (hihnaa ei otettu vielä irtiasti)
Konetta käytettii äske ilman apulaitteita (laturi, kompressori, ohjaustehostin) ja sama kolina kuului.
Meisselillä kuunneltii ja vesipumpusta ja alempaa se ei kuulu, vaan takimmaisesta venakopasta.
Huomenna irti imusarja sekä venakoppa takaa ja kurkistetaan mitä siel on.
Vielä en luovuta ajatukselle kiertokangen laakereista !
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Niin kuunneltiin mekin putkella ja oltiin aivan varmoja että kuuluu nostajista tai keinuista koska se ääni tosiaan kuului selvästi yläkerrasta.. Yläkerta oli ja on edelleenkin kunnossa.
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Yläkerrassa ei mitään outoa silmämääräisesti.
Nyt sitte autoa vähä kasaan ja trailerilla vien muualle ton ja siel avaan sitte öljypohjan..inspiraatio loppus NY ! :seina :'(

Kertokaa ny onko mahdollista että kampiakseli laakerin mennessä kolina kuuluu tyhjäkäynnillä ja siitä ylöspäin noin 2500rpm. Senjälkee lakkaa. Sitteku laskee kierroksia ni kolistaa kyl aika kovasti.
Tepi ja Sappo vois sanoa miltä niitte mielest kolina kuulostaa...eile kuulivat kuiteki sen...
Vai vielkö noi tasurit kannattais tarkistaa...
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Lisää pohdintaa ...
Entäs jos onki vaa 1 pytystä sytytys poissa ?
Koliseeko 6 kone matalilla kierroksilla jos se on pimeenä ? Kovemmilla kierroksilla sitä ei tuntis ?
Autohan ON tehnyt sellaista, että satunnaisesta enemmän tai vähemmän kun painaa kaasua ajossa niin tuntuu nykimistä. Se teki sitä ajoittain ja kun se teki sen muutaman kerran ni sitte ei tehny taasen enää..
Entäs jos onki venttiilin jousi poikki ? (sain vinkin, että kuulostaisi AIVAN samalta)


Oudoksuttaa eniten tuo kun se teki sen ihan yhtäkkiä ton kolinan..ja pakkastakaan tosiaan ei ollut kun käynnistin sen vaan päinvastoin talven ensimmäinen suojakelipäivä...
Puristuspaineet mitataan ny kanssa vielä.
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

kaveri meinas, että oli iteltä stealtista kokeillu aikanaan ja ottanu yhen tulpanjohdon pois auton ollessa tyhjäkäynnillä ei mitään vaikutusta käyntiin tyhjäkäynnillä siis....mutta kun kierroksia nostanu niin käyny miten sattuu, täällä oulun alueella yhessä tonnarissa just sama kolina vika tullu yht äkkiä, kiertokangen laakerit paskana, ja koko kampiakseli oli jotenki kulunu vituksi, että ei voi enää korjata, itellä oli kans vähän nykimistä 5000rpm jälkeen ku anto kenkää, vaihdon uudet tulpat ja johdot niin loppu nykiminen oli muuten aika kauhean näköset ne vanhat jotka oli "sakemannin" mukaan juuri vaihdettu joopa joo, toivottavasti saat pirssin kuntoon :peukku
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Muistinpa tuossa, että ihmettelin kun jakohihna oli etummaisen ja takimmaisen kannen nokkapyörien välissä olevan vesipumpun molemmin puolin AIVAN löysä ! Eli vesipumpun hihnapyörän molemmin puolin. Tämä siis tietyssä kohtaa moottoria pyöritettäessä.
Luin että sen pitääkin olla jostain aina tiukka ja jostain löysä, mutta tässä kohtaa se oli niin löysä että olisi voinut nostaa nokkien kohdalta joko hampaan eteen tai taakse ihan helposti käsin.

Löysin sitten:
http://www.3si.org/forum/showthread.php?t=224069
lukekaas alin postaus tuolta... Samanlaiset oireet aivan !
Eli onko ny että jakopäässä sitteki on vaa löysää hihnas ?
Selittyis sillä, että km määrä täsmää...
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Juu olen kanssa pimentänyt "pyttyi" ite läppärillä ja eihän sitä tosiaa tuossa huomannu.

Toi jakohihnan löysyys epäilyttää kyllä ny vahvasti. Jako on kohdallaa, mut saattaa olla että joku kannatinpyörän laakeri tai vesipumpun laakeri on pettäny.
Tänään kuitekin main operation on saada auto trailerilla tonne 50km päähän hallille... ny ei jaksa muuta aatella..
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Auto viety trailerilla.. (tietysti sähkövinssi kieltäytyi toimimasta ja tuuppaamalla isoon traileriin se..onneks oli kippaava)

Ny aika varmaa että jakopäässä jotai "rikki" kerta remmi on totaalisen löysällä !
Ehkä vesipumppu petti ?...sen näkee ku päästää avaan vielä jakoremmi irti kokonaan. Pitää vain lukita nokat ensin..
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Harri K sanoi
Ny aika varmaa että jakopäässä jotai "rikki" kerta remmi on totaalisen löysällä !
Ehkä vesipumppu petti ?...sen näkee ku päästää avaan vielä jakoremmi irti kokonaan. Pitää vain lukita nokat ensin..

Tarkasta nyt vaikka ekana että se hydraulinen kiristin on kunnossa, niissä kun tuppaa olemaan vikaa jo uutena :seina
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Tarkistetaan se..kunha nyt viikonpäästä vasta meen katsoo sitä seuraavan kerra.tänehetkisen tiedon mukaan meinaan..

Sain maahantuojalta hintoja äsken alakerran laakereista:
-kampiakselin runkolaakerit 23e/pari (4 kpl kait tarvitaan)
-kiertokangen laakerit 55e/sarja (sis 6 kangen kaikki laakerit)
-lisäks sitte päätylaakerit 2kpl kait noitte hintoje välissä..
-kiertokangen hinta 230e
-kampuran hinta..kallis..

miinusta..kampuraa ei oikee voi hioa. Maahantuoja ei tunne ku std koon laakereita. Eli ei alikoon.
Tosin sain vinkin, että pajero3000:sen laakerit sitte saa alikokoisena(tai ovat niin lähellä, että kyllä sen voi koneistaa :peukku )

mut kunha ny ensi tarkistetaa ne ;D
Vai joko tässä aletaan woimakonetta kokoamaan tämän perusteella ;)
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Sotkenpahan asiaa ( muka tietäisin ), mutta toimiiko huohotus järjestelmä takimmaisessa kopassa. Kun on koitettu pitää öljyt sisällä silikoonin voimalla. ei pitäis kolista kun ottaa öljyn huohotin putken irti takinmaisesta venakopasta. helppo kokeilla.
Kun mulla meni koneesta alakertta naksutus ei kadonnut millään kierroksilla ja se oli todella voimakkaan kuuloinen naksutus.
Ja GT:ssä jakopään kiristin mulla meni, takuuseen, kun uusi hydraali kiristin oli valmiiksi hajalla. kun vaihdatin jakoremmin myyjän takuun takia merkkiliikkeessä.
Huomasin sen, kun eri remontin takia satuin vahingossa aukasee hihnojen suojakopan. Hihna oli todellakin et ois pystynyt melkein käsin hyppäyttää jakoa hampailla.
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Lueskelin tuolta foorumeita ja hihnahan tosiaan auton seistessä löystyy. Elikkä nokat pääsee vähän liikkumaan, jolloin yleisemmin löysyys tulee molempien kansien nokkien väliin. Jossa taasen sijaitsee juuru vesipumppu. Eli väljyys ei välttämättä olekaan ongelma. Tarkistetaan kyllä ensimmäiseksi seuraavaksi.
Sitten nypitään vielä takimmaisesta venakopasta hydr.tasurit ylös ja katotaa ne.

Tarkistetaa myös tuo huohotus. Tuota silikonimassan käyttöö en itsekää ymmärrä kun siellä on kerta kumitiiviste jo valmiina (ilmeisesti avattu ja käytetty samaa tiivistettä)
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

JKorpela sanoi
näytin sedälleni kuvaa miten paljon tuota punasta tiivistettä oli laitettu...
niin se sano että varmasti on jokupaikka tukossa... (kuormaautoja huoltanu & korjaillu 35vuotta työkseen)
ja paineessa + kuumuudessa menee helposti tiivisteliimat hyytelöksi ja tukkivat kanavia yms...

Paitti että toi on yläkerta...ja yläkerrasta öljy palaa suoraan alas öljypohjaan, jonka jälkeen vasta pumppu taas nostaa sen suodattimelle josta se menee alakerralle. Eli ei välttämättä mene tukkoo.
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Jesh !
Jakopään hydr.kiristin se vain olikin. Ny uutta osaa ja eikun ajoon :driver

Edit: jakopään osalta osat vaihdettu ja auto käynyt jo. Ja kävi nätisti :) Huomenna vielä apulaitteet kiinni.
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ?

Remppa saatettu loppuu. Samalla putkistoa vähän uusittu. (totaaliuusinta tulee 2kk sisään vielä putkiston osalta)
Ja ai että se laukkaa nätisti ! ;D
Samalla vaihdettiin 2 astetta kylmemmät tulpat ja ny nykiminenkin kaikkos... tosin epäilen, ettei syynä ollutkaa siihekä tulpat vain se jakokiristin. Enivei... kovaa ajoa taas :driver
 
Vs: 3000gt TT koneesta outo kolina ? (korjattu !! )

Vielä senverta, että tutkin vanhan kiristimen niin leimaus oli 92.4.28 eli -92 vuodelta tuo oli...oli siis jätetty vaihtamatta ja tasan sen 90tkm se siis kesti kuten on luvattu.
 
Takaisin
Ylös Bottom