elikkä hiukan lisää jatkoa tähän 4G32 tarinointiin.
tässähän käytiin 2 kuukauttata takaperin niin hullusti ettei galanttia saatu rekisteriin ja käyttö autonkin merkki vaihtui välillä
turbo gallu pomppasi päästöjen takia hc 600 sallittu, mitattu 1800. vikaa ollaan etsitty kissojen ja koirien kera tuloksetta. jotenka tämä projekti on nyt hyllyllä ainakin ensi kevääseen saakka.
kyseiseen autoon on myös suunnitteilla kuivasumppuvoitelu nikon kanssa, suurin osa komponenteista on löytynyt paikalliselta hydrauliikka liikkeeltä. kuten ulkoiset öljy pumput( huomattavasti halvemmat kuin 3000e kuivasumppu pumput.)
lisää tähän ultimate sarjaan:
Nikon kanssa on ollut puhetta mäntien teettämisestä ja nyt on löytynyt koneistamo/koneistaja joka ottaisi tämän mäntien / alu-kankien tekemisen sydämmen asiakseen.
materiaaliksi mäntiin on suunniteltu 2816(rolls royce 58)
löytyy myös muista takomännistä tai 2014.
hinta on kummallekin alumiinille 9 e /kg. ominais paino (n. 2800 kg/m3) kukin saa itse laskea että mitä mäntä aihio maksaisi.
mäntien valmistuksessa ei käytetä tako menetelmiä vaan ns. "billet männät" eli sorvataan / jyrsitään suoraan tangosta, tälä menetelmällä kuitenkin jäädään alle takomäntien nakutus keston. Kuitenkin männistä tulee huomattavasti kestävemmät kuin vakiot.
kiertokankien osalta olen nähnyt ja kuullut kaikenlaisia kauhujuttuja alu-kiertokangista, osa totta osa huhua.
elikkä näiden elinkaari "yksi kiihdytys ja roskiin" no tosin voipi pitää paikkansa kiihdytys koneissa joissa 2000hv ja kierrokset +8000 rpm. oikein mitoitettuna, kovasta materiaalista ( 7075 T6 ), riittävän isot kierteet manglaamalla, niin lopputuloksena saadaan kevyemmät ja yhtä kestävät kiertokanget kuin teräksestä.
kiertokankien materiaali on vielä selvityksen alla.
tavoitteena olisi saada tulevan kevään ja kesän aikana mitsu kasaan näillä kyseisillä kilkkeillä. moottoria viihdyttämään tulee proturbolla sovituksessa ollut mekaaninen turbo.
männät voitaisiin saada isommalle lössille hiukan halvemmalla, koneistuksen hinoista ei ole vielä mitään tietoa ennen kun saadaan ensimmäiset tehtyä.
kylmä arvio on kuitenkin noin 300-400 e / 4kpl
ilmoittelen mekaanisenahtimen testituloksia talvemmalla mikäli saan testi penkin ja ahtimen lopullisen rakenteen selville. ahdin on tosin jo pyörinyt, mutta kesto iällisiä ongelmia on selvennyt pitkin ahtimen kehitys työtä.
näitä selvitellessä kuluu tuleva talvi.
4G32 aiheesta kiinnostunellle...