4G52 kannen vaihto ja jakopään kasaaminen

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
O-Jayn vara-osa Gallusta oli kuin olikin jako sekaisin, ilmeisesti hydraulinen kiristäjä on nassahtanut pakkasella...

No, osiahan tietty löytyy, mutta miten ihmeessä jakopää kasataan? Workshopmanual neuvoo ainoastaan, että pitää ketjun ja rattaat yhdessä, ja tyrkkää paikoilleen... miten se kiristäjä oikein toimii? Hydraulinenhan se on, mutta täytyyhän siinä joku esikiristys olla? Miten se esikiristys lukitaan "auki" asentoon?

Kenelläkään kokemuksia 4G52 kansiremontista? Tai spekulointia mitä tapahtuu kun jako on 4 hammasta pielessä? Kone kyllä pyörii ympäri, mutta nihkeästi, eli varmaan on venttiilit solmussa...
 
Re: 4G52 jakopään kasaaminen

jatkokysymys: voiko sitä vanhaa ketjunkiristäjää käyttää? onko se mennyt jotenkin rikki, vai onko jako vain pompannut, koska (ehjä?) kiristäjä ei ole pakkasella toiminut jäykillä öljyillä, ja (venynyt?) ketju on hypännyt muutaman hampaan?

Tai: voiko sitä korjata jotenkin? Joku tiiviste vaihtoon tms?
 
Re: 4G52 jakopään kasaaminen

jos nyt oikein muista ::) :-[

niin ainakin celestessä jako meni kohdalleen siten että kampiakselin merkit T kohtaan ja nokka-akselin lukitus tappi ylöspäin eli klo 12 osoittamaan

ja kokeiltua tuli myös pykälä varhaisella ja silloin yski kaasariin voimakkaasti...
 
Re: 4G52 jakopään kasaaminen

joo kyllä ajoitusmerkit ovat selvillä, siinä ketjussa on sellaiset kiiltävät lenkit, jotka pitää olla kohdakkain rattaissa olevien ajoitusmerkkien kanssa. Mutta se kiristäjän toiminta askarruttaa..
 
Re: 4G52 jakopään kasaaminen

workshop manualien mukaan kasaan ja hyvin toimii. Kiristäjälle ei ole sen kummemmin mitään lukitusta. Jos öljypumppu on ollut irti tai päässyt muuten tyhjäksi, niin pumppu pitää täyttää ennen kiinnitystä. Se ketjun kiristys on ihan outo systeemi, "ugen" mukaan konetta ei parane pyöritellä vastakarvaan, ettei ketju mene löysälle ennen starttia.

Tässä projektissa oli siis kansi ja jakopää levällään, sekä öljypumppu irti.  Vanhasta kannesta oli venttiilit solmussa, koneeseen vaihdettiin toinen käytetty kansi, joka oikaistiin. Jäähdytin kannattaa irroittaa ennen jakopäähän kajoamista. Tiivisteliimaa pitää kannentiivisteen vaihdossa laittaa jakopään kopan ja lohkon väliseen "kannakseen."

Imusarjaa ei saa kannesta irti paikoillaan -se kannattaa irroittaa ja kiinnittää kannen ollessa pöydällä.

Samalla kun jakopää on levällään, kannattaa vaihtaa kampuran stefa JA öljypohjan tiiviste -O-jayn autossa  vanha öljypohjan tiiviste jäi vuotamaan uudelleen kasattaessa. Öljypohjaa kasatessa konetta pitää kallistaa hieman taaksepäin, että pohjan saa irti takaisin paikoilleen.

Koska jakaja oli irti, säädimme lopuksi sytkän lampulla paikoilleen. Ajoitusmerkkiä ei vaan näkynyt ennenkuin sinne sipaisi valkoista väriliitua. Sitten näkyi.

Seuraavan kansirempan tekijälle momentit ja kiristysjärjestys:

              11- 8 -6-1-3-9
jakopää
              12-10-4-2-5-7


pultit 1-10, kylmänä: 89-98 Nm

pultit 11-12, kylmänä: 15-21 Nm
 
Takaisin
Ylös Bottom