Kyllä laturi kestää, mutta se riittävyys onkin sitten ihan toinen juttu. Eli jos ei sulla virta riitä yhdessä akussa vähäisen ajon ja paljon kulutuksen takia, niin eipä siitä toisesta akusta mitään hyötyä ole, koska ei sitä sähköä mistään tule aikaisempaa enempää.
Jos esim. rokkikoneita varten haluat toisen akun, niin sen voi kytkeä sitenkin, että toinen (rokkikoneakun) tyhjentyessä toinen, eli starttiakku jää vielä täyteen. Pääsee siis vielä tien päälle. Tähän tarvitaan latausdiodiviritys ja pientä viilausta lataussäätimeen. Itseasiassa homman vaikein osa onkin juuri tuo säätimen viilailu.
Säädintä pitää virittää siksi, että latausdiodien kanssa laturi ei "näe" akkujännitettä, varsinkin kun eri akuissa voi olla eri jännite. Joka tapauksessa laturille näkyy diodin kynnysjännitteen verran enemmän jännitettä, kuin akussa oikeastaan on, jolloin se ei tajua ladata tarpeeksi. Tämän takia lataussäätimen pitää päästä haistelemaan oikeaa akkujännitettä. Ja vieläpä sitä alempaa akkujännitettä, joka taas vaihtelee sen mukaan, kumpi akku on tyhjempi. Toinen vaihtoehto on säätää lataussäädintä siten, että se yksinkertaisesti lataa diodien kynnysjännitteen verran enemmän.
Diodeista sen verran, ettei kannata ostaa Biltemasta "autodiodia", vaan sen pitää sitten kestää se laturin tuottama suurin virta. Jos kiinnostaa tarkempaa kytkentää saa vapaasti kysellä...