4G6# DOHC-koneiden nokka-akselit

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Heittomerkeissä oleva kirjain on nokan tunnistemerkki, joka löytyy meistettynä nokan takapäätyyn (etupäässä on nokkapyörä). Nämä tiedot koskevat manuaalin mukaan 1991-1992 väliä, eli oletettavasti puhutaan ns. 6-bolt koneista. Veikkaisin, että myös 1989-1990 välillä tehdyistä (esim. GTI Galant) voi löytyä näitä samoja nokkia. Jos käytät taulukon tietoja nokkien vertailuun (esmes. virinokka vs. vakio), niin huomaa, että Mitsubishi EI kerro onko nokkien asteet ilmoitettu jollain tietyllä noston arvolla, vai ns. nollanostolla. Esim. Catcams ilmoittaa nokkien asteet 0,1 mm nostolla.

4G63 nokat:


"A"-nokka, imu

avautuu 26 BTDC
sulkeutuu 46 ABDC

"A"-nokka, pako

avautuu 55 BBDC
sulkeutuu 9 ATDC

"C"-nokka, imu

avautuu 23 BTDC
sulkeutuu 57 ABDC

"C"-nokka, pako

avautuu 57 BBDC
sulkeutuu 15 ATDC

"D"-nokka, imu

avautuu 21 BTDC
sulkeutuu 51 ABDC

"D"-nokka, pako

avautuu (-) BBDC
sulkeutuu (-) ATDC

"G"-nokka, imu

avautuu 18 BTDC
sulkeutuu 62 ABDC

"G"-nokka, pako

avautuu 63 BBDC
sulkeutuu 21 ATDC

4G61
nokat:

"D"-nokka, imu

avautuu 21 BTDC
sulkeutuu 51 ABDC

"D"-nokka, pako

avautuu 54 BBDC
sulkeutuu 17 ATDC

"E"-nokka, imu

avautuu 16 BTDC
sulkeutuu 48 ABDC

"E"-nokka, pako

avautuu 43 BBDC
sulkeutuu 17 ATDC

4G67 nokat:

"G"-nokka, imu

avautuu 18 BTDC
sulkeutuu 62 ABDC

"G"-nokka, pako

avautuu 63 BBDC
sulkeutuu 21 ATDC


4G63 "D"-nokan pakopuolen arvoja ei manuaalissa ollut. Miksi, en tiedä. Voisi kuvitella, että 4G61 koneen "D"-nokan arvot ovat samat kuin 4G63 koneen "D"-nokan. Manuaali ei kerro millä nostolla asteet on ilmoitettu.
 
Vs: 4G6# DOHC-koneiden nokka-akselit

4g63 96->

"L" / "H"-nokka, imu

avautuu 21 BTDC
sulkeutuu 51 ABDC

"L" / "H"-nokka, pako

avautuu 63 BBDC
sulkeutuu 21 ATDC
 
Vs: 4G6# DOHC-koneiden nokka-akselit

Lainaus nt dsm-foorumilta:

NOTE:
The camshaft identification mark is stamped
In the rear end of the camshaft. ID exhaust E and F are not listed in the 1993 service manual....only in the 1992 section. ID intake C and F are not listed in the 1993 service manual...only in the 1992 section.
1993
Valve timing DOHC
cam ID mark (B,C) (A,A) (D,C) (E,A)

Intake valve
Opens BTDC 21" 26" 21" 16"
Closes ATDC 43" 46 "51" 48"

Exhaust valve
Opens BTDC 57" 55" 57" 55"
Closes ATDC 18" 9" 15" 9"


1992
valve timing DOHC
cam ID mark (A,A) (B,C) (D,C) (E,A)

Intake valve
Open BTDC 26" 21" 21" 16"
Close ATDC 46" 43" 51" 48"

Exhaust valve
Open BTDC 55" 57" 57" 55"
Close ATDC 3" 15" 15" 9"

-91-94 turbo 5speed cams are the most aggressive stock grind. (C,D is the prime combination) (some 91’s have 90 cams)
-95+ turbo 5speed cams are not as aggressive as 91-94 cams but are still more aggressive than 90-94 non-turbo cams.
-90-91 (early 91’s) turbo 5 speed cams are the exact same as non-turbo cams
 
Vs: 4G6# DOHC-koneiden nokka-akselit

Huomatkaa muuten, tuossa lainauksessa on se sama virhe/ristiriitaisuus, jonka löysin tehtaan manuaalistakin: "C"-nokan pakopuolen ajoitukselle on kaksi eri arvoa: 15 astetta ja 18 astetta. Kumpiko on oikea, who knows... mutta 15 astetta esiintyy taulukossa useammin. Laitoin sen vuoksi sen omaan taulukkooni.

Lainauksen mukaan -92-93 välillä on noiden aiemmin luettelemieni lisäksi olemassa "B" imunokka:

"B"-nokka, imu

avautuu 21 BTDC
sulkeutuu 43 ABDC
 
Vs: 4G6# DOHC-koneiden nokka-akselit

JDM Evo 4-8 (lähde: Mitsubishi Technical Info Manualit, tiedon oikeellisuus on kyseenalaistettu ainakin Evo 4:n osalta)

Imuventtiili / imunokka:
avautuu BTDC 21°
sulkeutuu ABDC 59°
duration (ylläolevista laskettu) (21+59+180) = 260°
lobe center (ylläolevista laskettu) ((59-21)/2 + 90) = 109° ATDC
ei tietoa millä nostolla arvot on ilmoitettu
venttiilin nosto 10 mm (lähde: http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=178908)
Nokan osanumero JDM Evo 4-6 MD343084, korvattu numerolla MD376211 (lähde: CAPS)
Nokan osanumero JDM Evo 7-8 MD376211 2003 loppuun asti, 2004 alusta 6-vaihteisissa autoissa eri osanumero (lähde: CAPS)

Pakoventtiili / pakonokka:
avautuu BBDC 58°
sulkeutuu ATDC 18°
duration (ylläolevista laskettu) (58+18+180) = 256°
lobe center (ylläolevista laskettu) (58-18)/2 + 90) = 110° BTDC
ei tietoa millä nostolla arvot on ilmoitettu
venttiilin nosto 9.5 mm (lähde: http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=178908)
Nokan osanumero JDM Evo 4-6 MD343085 (lähde: CAPS)
Nokan osanumero JDM Evo 7-8 MD376213 2003 loppuun asti, 2004 alusta 6-vaihteisissa autoissa eri osanumero (lähde: CAPS) isompi nokan asentotunnistimen pultti 4-6 nokkaan verrattuna.
 
Vs: 4G6# DOHC-koneiden nokka-akselit

Aftermarket nokkien testausta
http://www.turbomagazine.com/tech/turp_0809_mitsubishi_evolution_8/index.html
 
Vs: 4G6# DOHC-koneiden nokka-akselit

tepi sanoi
Aftermarket nokkien testausta
http://www.turbomagazine.com/tech/turp_0809_mitsubishi_evolution_8/index.html

Ihan viihdyttävää luettavaa, mutta 506 whp vakionokilla... Jep jep, porojakin näkyi muuten toissapäivänä katolla ja joku ukko yritti ahtautua savupiipusta sisälle :)

Moottorin spekseistä ei tuossa puhuttu mitään, kai ne nyt jossain on mainittu ja kai jossain on mainittu minkälaisilla ajoituksilla tehovedot on otettu?
 
Vs: 4G6# DOHC-koneiden nokka-akselit

Workshop manualista:

1992, 4G61 DOHC

"F"-nokka, imu

avautuu 26 BTDC
sulkeutuu 38 ABDC

"F"-nokka, pako

avautuu 53 BBDC
sulkeutuu 7 ATDC
 
Vs: 4G6# DOHC-koneiden nokka-akselit

4G67 (Lancer GTI) koneesta löytyi "G"-nokat, kuten manuaali sanoikin.
 
Vs: 4G6# DOHC-koneiden nokka-akselit

Nokkien tunnistemeistaus löytyy (tai pitäisi löytyä) nokka-akselin takapäästä. Kuvassa "G"-nokka.
 
Takaisin
Ylös Bottom