4G63 8v moottori savuuttaa

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Eli tuossa 8v 2.0 koneessa pöläyttää sinisiä savuja, kun auto ensin käy tyhjäkäyntiä vähän aikaa ja sitten polkaisee kaasua. Ilmeisesti venttiilivarren kumeista olisi hyvä lähteä liikenteeseen, kun sen tiedän, että niitä ei ole koskaan tuohon vaihdettu. Nyt kysyisinkin, että onko Oulun seudulla (tai lähikunnissa) ketään, joka pystyisi ne tuohon vaihtamaan kantta irroittamatta? Olisi kyllä itselläkin kiinnostusta oppia moinen tekemään, mutta tarvitsisi ohjeistusta ja sitten tietoa, että mistä saa sen työkalun, jolla estetään venttiileiden tippuminen?
 
Niin olen kuullut, että paineilmaa pitäisi saada tulpanreijästä sisälle, niin siten onnistuisi. Siihen loppuu minulla sitten tietous tuosta operaatiosta.
 
Toinen tapa on ostaa narua joka laitetaan tulpanreiästä sisään, sitten vaan mäntä ylös niin venttiilit pysyy paikallaan.
 
Muutenhan tuo projekti vaatii nokan, jakopään purkamisen, sekä työkalun jolla saa venttiilijouset puristettua kasaan ja lukot irroitettua.
 
Muutenhan tuo projekti vaatii nokan, jakopään purkamisen, sekä työkalun jolla saa venttiilijouset puristettua kasaan ja lukot irroitettua.
Ja kun kannen käyttää irti, niin sitten hommata uusi kannentiiviste ja mahtaneeko kannattaa jo uhrata 200€ kannen koneistamollakin käytössä. Ehkä kannattaa kuitenkin vanhoilla jakopään himmeleillä kasata, kun jakopää huollettu merkkiliikkeessä 2v ja alle 10 tkm sitten.
 
Ja kun kannen käyttää irti, niin sitten hommata uusi kannentiiviste ja mahtaneeko kannattaa jo uhrata 200€ kannen koneistamollakin käytössä. Ehkä kannattaa kuitenkin vanhoilla jakopään himmeleillä kasata, kun jakopää huollettu merkkiliikkeessä 2v ja alle 10 tkm sitten.
Kansiset, Nummelassa tekee halvalla, 70e meni itellä ku oikas kannen ja laitto uuet vv-kumit
 
Vaihtovälihän tais olla 5v / 60tkm (en sano varmaksi) joten vuosien puolesta miltei puolet mennyt jo, ja tuohon ei jakopää taida maksaa edes 100€.
 
No nyt meinasin rohjeta alkaa operaatioon. Eli mennään tuolla nylon narua tulpanreijästä sisään menetelmällä. Millainen venttiilijousi puristin kannattaa hommata, että projekti onnistuisi tappelematta? Niin ja millä työkalulla saa lukituksen irtoamaan? Niin ja minkävahvuista narua kannattaa hommata?
 
Viimeksi muokattu
Vuosikatsastuksesta meni muuten läpi, mutta päästöt meni rimaa hipoen etenkin tyhjäkäynnillä. Jos tuon operaation jälkeen ei olisi niin jännää touhua tuo päästömittaus. :)
 
Venttiilijousien irroitukseen saa monenlaista työkalua, itse jousien lukkojen irroitukseen magneettinostin on hyvä. Takaisin laittaminen on aavistuksen kinkkisempää, siinä voi muovipinsetit auttaa.
 
Yleensäkin tuosta koneesta, niin onko siinä jotain muitakin juttuja, jotka olisi hyvä vaihtaa ajoissa? Eli esim. jotkin laakerit, jotka tuppaa kulumaan. Tasurit ei ainakaan lämpimänä naputa. Kylmänä saattaa vähän aikaa naputtaa. Ajettu tuolla on 277tkm. https://www.puuilo.fi/shell-helix-hx8-5w-40-tayssynteettinen-moottorioljy-4l ja nuo öljyt siihen laitoin, niin mahtanevat täyttää vaatimukset, vaikka edulliset ovatkin. Sattuuko kukaan tietämään, että löytyykö tuosta 4g63 8v koneen kumien vaihdosta hyvää youtube videota? Itse en ole onnistunut löytämään.
 
Viimeksi muokattu
Lisädiagnoosia tein koneelle, niin mittatikun reijästä ei tule hirveää puhallusta. Ehkä pientä tupsutusta tuntuu. Öljykorkista tulee ilmaa enemmän, että ihan tuntee kädellä vinkan. Olisko nyt jotain muutakin kuin venttiilivarren kumet? Öljytikku ei ole koskaan pullahtanut pois. Kone tuntuu myös ihan hyvä voimaiselta ja kulutuskin lienee normaali, kun käsärajoituksilla ajettaessa maantieajoa ja siihen sisältyi useita ohituksiakin, niin kulutus oli 420km matkalla 31 litraa eli 7.4 litraahan tulee satasta kohti.
 
Viimeksi muokattu
Luin myös, että huohotinventtiili voisi aiheuttaa korkista puhallusta. Voisko joku kuvailla tuosta moottorikuvasta, että mitä huohotukseen liittyvää olisi hyvä tarkistaa? Tuo vasemmasta kulmasta lähtevä putki oli kaasuläppäkotelon suuntaan auki, mutta moottorin suuntaan ei tahtonut mennä ilmaa, kun puhalsin. Tai kyllähän silloin ilma meni koneenkin suuntaan, kun otti öljykorkin pois, mutta noinhan se pitää vissiin toimiakki?
 

Liitetiedostot

  • DSC_0087.JPG
    DSC_0087.JPG
    434.7 KB · Lukukerrat 141
Viimeksi muokattu
Kuvassa missä oikeanpuoleinen letku lähtee imusarjaan, näkyy tuo venttiilimurikka johon letku liittyy. Sen toimintana on laskea ilmaa imusarjaan päin, moottoriin päin se ei normaalisti laske. Muistaakseni 14mm avaimella aukeaa siitä kopasta irti. Vaikka jotain liotinta sinne sisälle CRC, VD 40, tai vastaavaa ravistelua ja koepuhalluksia, kuulan pitäisi sulkeutua venakopan suuntaan, toiseen suuntaan hengittää vapaasti. Kuvassa otti silmään, tuo 4 sylkylle menevä tulpanjohto sais kulkea tuon 3sylkyn piuhan yli, ei niin herkästi ottaisi kiinni tuohon pakosarjan tiivistepellin yläreunaan.
 
Viimeksi muokattu
Nyt vissiin tulpanjohdot paremmin? Käytin venttiilin pois ja putsasin sen wd40: llä. Kompuralla ilma tuli hyvin siitä läpi imusarjan suuntaan, mutta ei moottorin suuntaan. Ravotin myös kaasuläppää ja puhalsin letkuun ja sinnekkin huilasi ilmaa. Laitoin kaikki takaisin paikoilleen ja samalla lailla minusta tulee ilmaa öljykorkista kuin ennenkin. En tiedä onko se ko. moottorin ominaisuus vai vika, kun en ole toistakaan tuommoista moottoria kokeillu, että miten pitäisi käyttäytyä. Edelleenkään ei öljytikun reijästä tunnu puhallusta tai se on jotain todella olematonta.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0091.JPG
    DSC_0091.JPG
    442.9 KB · Lukukerrat 125
Viimeksi muokattu
Ehkä tuon venttiili putsauksen jälkeen tyhjäkäynnin jälkeen kun kaasua polkaisi, niin sinisen savun pölläytys väheni. Saattoi olla tietenkin oma kuvitelma pelkästään :)
 
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mistä tuo puhallus venakoppaan tulee? Jos kerta öljytikkua nostamalla ei puhallusta tunnu, niin eikö silloin pitäisi kampikammion vuodot olla kurissa. Toisessa jutussa oli, että venttiilivuodotkaan ei pitäisi päästä venttiilikoppaan, kun sieltä ei vastapainetta löydy. No en ole automekaanikko, mutta erittäin kiinnostunut tuosta toiminnasta. Niin ja sitä toista juttua mitä luin, niin ei sentään lippis pyöri päässä, että olisi niin kova puhallus. Öljyäkään ei moottorin käydessä roisku kuin satunnaisesti tippa vaikka kierroksiakin olisi 1000 kiekan kahden puolen.
 
Viimeksi muokattu
Venttiilikopassa on alipaine. Siksi siellä on tuo metalliventtiili joka päästää ilman kulkemaan imusarjaan päin mutta ei moottoriin päin.

Olihan toinen huohotinletku myös kunnossa, se joka menee ilmanpuhdistimen kumiletkuun?
 
Kyllä tuossa nuo kaikki muut röörit on auki. No nyt testasin tuota pcv venttiiliä auton käydessä ja kyllä sieltä venttiilin päästä kunnon imukävi eli venttiili kunnossa ilmeisesti. Vissiin tuonne venakoppaan tulee jostain enemmän ilmaa kuin mitä sieltä poistuu tuon venttiilin kautta.
 
Viimeksi muokattu
No nyt tullut tuolla ajettua jonkun verran, niin näyttää olevan öljynkulutus 1200km:lle 5dl. VAG autoillehan tuo olisi normaalikulutus eli ei vissiin aivan tolkuton, vaikka hyvin se öljy aina välillä haiskahtaakin. Onneksi ei näytä jäähdytinnestettä kuluvan ollenkaan.
 
No nyt tullut tuolla ajettua jonkun verran, niin näyttää olevan öljynkulutus 1200km:lle 5dl. VAG autoillehan tuo olisi normaalikulutus eli ei vissiin aivan tolkuton, vaikka hyvin se öljy aina välillä haiskahtaakin. Onneksi ei näytä jäähdytinnestettä kuluvan ollenkaan.
Kyllä tuo untuu isolta öljynkulutukselta -kuin Brittiautot 70 luvulla.
Itse ajan noin 30 tkm vaihtovälillä ja ei ole tarvinnut välillä lisätä.
 
No nyt päädyin kuitenkin käyttämään kannen irti, jotta voi mahdolliset venttiilivuodotkin korjata sekä meinasin noiden venttiilivarsien kumien lisäksi vaihtaa myös nuo tasuritkin, kun pitävät kylmänä jonkinmoista mekkalaa. Tästä heräsikin kysymyksiä, että mistä löytyisi ohjeistus kannen irroittamiseen ja kiinnittämiseen, jotta ei väännä sitä mutkalle? Eli pitääkö pultit irroittaa pikkuisen kerralla kaikkia ennenkuin pyörittää kokonaan auki ja mitkä on kiinnitys momentit? Sitten noista tasureista, niin kannattaako kyselläkkään muualta kuin merkkiliikkeestä vai löytyykö jostain jopa parempia?
 
Nyt täytyy lainata täällä olevan foorumilaisen nimimerkkiä, että on tuo mystinen Galantti. Kun ajoin reilut 2000km öljyillä, niin sen jälkeen savun pöläytykset loppuivat. Onneton menin vaihtamaan uudet öljyt kun tuli kilsoja nyt vähän reilummin, niin savun pöläytykset tyhjäkäynnin jälkeen alkoivat uudelleen. Eikö tuohon saisi vaihtaa koskaan öljyjä vaan aina pelkästään lisätä :D
 
Takaisin
Ylös Bottom